Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 13276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
SV: Tänk, strategi.
« Svar #140 skrivet: mars 25, 2018, 21:45:39 »
Det fräna är att..många tror att just den flugan/sättet är det bästa!..att spinnfiska!..kräver sin man(lr. kvinna)..att kunna överföra ett BRA spinnfiske!..till fluga!..gör en inte vid/gräsmatte-kastning... :nono: ..kräver lite kreativitet!..& kunnande.. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 529
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #141 skrivet: mars 25, 2018, 23:49:33 »
Men å andra sidan, om man nu vill spinnfiska varför inte bara göra det med ett spinnspö, haspelrulle och ett drag?
Varför krångla till det med flugspö, fluglina och fluga?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 636
« Svar #142 skrivet: mars 26, 2018, 00:35:07 »
Men å andra sidan, om man nu vill spinnfiska varför inte bara göra det med ett spinnspö, haspelrulle och ett drag?
Varför krångla till det med flugspö, fluglina och fluga?

För mig är det psykologiskt. Sitter i ryggmärgen. Laxfiskar vill jag fånga på fluga, om det nu inte bara är för att få ner dom i grytan, vilket händer på fjället..  :police:

Att blanda in tekniker från olika fiskemetoder är ett sätt att göra flugfisket mer spännande, effektivt och helt enkelt roligt. Jag blir själv skickligare inom flugfisket av att förstå mer av spinnfiske och mete. Inte minst för att metoderna traditionellt ofta är väldigt låsta i sitt ”tänk”. Och just detta tänk är ju vad som är utvecklande. Att spinnfiska med ”tänket” hos en skicklig flugfiskare är på samma sätt väldigt utvecklande.
Otroligt mycket av mitt tidiga rödingfiskande var ganska meteinspirerat, inte minst lånat från strömmande vattnets trottingfiske. De gånger jag lyckas bra i laxfiske är ffa när jag fullständigt bryter slentrian och försöker använda flugan på de sätt skickliga maskmetare eller dragfiskare gör.
Givande!
Och jag saknar i stort sett ”flugfiskemoral” präglat av klassiska tiderna. Det är rätt skönt ofta faktiskt.  ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #143 skrivet: mars 26, 2018, 06:26:25 »
För mig är det psykologiskt. Sitter i ryggmärgen. Laxfiskar vill jag fånga på fluga, om det nu inte bara är för att få ner dom i grytan, vilket händer på fjället..  :police:

Att blanda in tekniker från olika fiskemetoder är ett sätt att göra flugfisket mer spännande, effektivt och helt enkelt roligt. Jag blir själv skickligare inom flugfisket av att förstå mer av spinnfiske och mete. Inte minst för att metoderna traditionellt ofta är väldigt låsta i sitt ”tänk”. Och just detta tänk är ju vad som är utvecklande. Att spinnfiska med ”tänket” hos en skicklig flugfiskare är på samma sätt väldigt utvecklande.
Otroligt mycket av mitt tidiga rödingfiskande var ganska meteinspirerat, inte minst lånat från strömmande vattnets trottingfiske. De gånger jag lyckas bra i laxfiske är ffa när jag fullständigt bryter slentrian och försöker använda flugan på de sätt skickliga maskmetare eller dragfiskare gör.
Givande!
Och jag saknar i stort sett ”flugfiskemoral” präglat av klassiska tiderna. Det är rätt skönt ofta faktiskt.  ;D

Sånt här förstår inte Betis.. :hmm: ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 163
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #144 skrivet: mars 26, 2018, 08:01:22 »
Att blanda in tekniker från olika fiskemetoder är ett sätt att göra flugfisket mer spännande, effektivt och helt enkelt roligt. Jag blir själv skickligare inom flugfisket av att förstå mer av spinnfiske och mete.

Väldigt klokt för att komma från en som inte är riktigt klok  :yeah:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #145 skrivet: mars 26, 2018, 08:10:27 »
Gillar verkligen Jakobs tänk!...så skall en tänka! :hmm: ..en skall inte vara störd på RENT!! ..flugugfiske...en måste tänka brett..."vad kan jag göra detta till flugfiske?"..oavsett fiske-metod.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 941
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #146 skrivet: mars 26, 2018, 10:38:56 »
Givande!

Kan vara sjukt jobbigt att vara "true" hela tiden.
Men jag gillar själv att sätta ramar kring mina aktiviteter och då blir det oftast ett onödigt "true-tänk" som jag trots allt gillar själv.
Så ditt moraliska förfall är som en frisk fläkt för mig  :kopp:

Har funderar själv rätt mycket på hur jag skulle gjort en likadan fluga utan att den kollapsar efter ditt inlägg.
Det var inte det lättaste problemet upptäckte jag  :sowhat:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 636
« Svar #147 skrivet: mars 26, 2018, 11:21:02 »
Tack, vad fina ni är  :-*

Icke kollapsande har jag haft som tänk i många år och då med grund i AH-tubens stela getvinge. Folk har jämt frågat varför det inte ska vara räv eller TD och de flesta kopior har ju just det i vingen för att det är snyggt. Och lättare att binda med. Jag band själv med allt möjligt från början för det tog ju tid för mig att tänka också. Men grundtanken nu sedan rätt många år fallerar ju då.
Sen har jag gjort allehanda stela flugor och just hängbuken har varit väldigt intressant.
Articulated streamers av olika slag kanske är en bra väg men jag spinner hellre vidare från där jag är nu för tiden räcker inte för en massa helt annat att testa.
Sen är inte formstela flugor rätt alla gånger. Absolut inte. De är till för speciella situationer och fisketekniker. Inte för monotona laxsvep.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #148 skrivet: april 24, 2018, 14:31:27 »
Betis är dåligt disciplinerad!!! :loopis:
Många flugor kvar å binda å det har redan börjat bli musöron på björkarna.
Va faan beror det på?
Jag gillar ju å binda flugor? :appel1:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #149 skrivet: juni 05, 2018, 16:24:04 »
I senaste Fin är det en mycket sympatisk artikel i ämnet.
Enkla flugor för enkla hjärnor heter den.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #150 skrivet: juli 17, 2018, 15:01:14 »
Mitt nya sätt att trycka ned ett fallskämshackel så flugan får ett bättre avtryck på vattnet fick ett lättare test i Bodsjön i förra veckan.
Både det jag såg och det fisken såg verkade tillfredställande..... 8)
Men det är jobbigt att fiska med hacklade flugor, så fort man fått en fisk så blir flugan slemmig och måste bytas. :zero:
Ur det perspektivet är en ismopuppa oslagbar, eller en hjorthårsfluga det näst bästa. Men man vill ju variera sig.
Testade även lite tafsuppbyggnad, mellandelen av tafsen är mycket viktig kom jag fram till.

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 213
« Svar #151 skrivet: juli 17, 2018, 16:57:54 »
Mitt nya sätt att trycka ned ett fallskämshackel så flugan får ett bättre avtryck på vattnet fick ett lättare test i Bodsjön i förra veckan.
Både det jag såg och det fisken såg verkade tillfredställande..... 8)
Men det är jobbigt att fiska med hacklade flugor, så fort man fått en fisk så blir flugan slemmig och måste bytas. :zero:
Ur det perspektivet är en ismopuppa oslagbar, eller en hjorthårsfluga det näst bästa. Men man vill ju variera sig.
Testade även lite tafsuppbyggnad, mellandelen av tafsen är mycket viktig kom jag fram till.
Håller helt med. Tafs utan mellandel är klart dåligt!
  :liar:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #152 skrivet: juli 17, 2018, 17:08:18 »
Håller helt med. Tafs utan mellandel är klart dåligt!
  :liar:
Ja helt utan blir mycket konstigt. ;D
Men jag hade helt enkelt tullat för mycket på 0,20 delen, den var kanske 25 cm eller nåt och så ersatte jag det med kanske en dryg meter 0,15. Hade slut på 0,20
Krångligt som tusan å sträcka ut.
Men bara köpa, klippa och knyta igen så funkar det kanon igen. :yes: