Författare Ämne: Koloxidhotet.  (läst 15965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 513
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Koloxidhotet.
« skrivet: februari 19, 2008, 18:02:21 »
De här är meningen å tas på allvar, därför läggs denna tråd inte på Dretsnack.

Nå va tror ni, är det någon mening med att försöka hindra växthuseffekten?

Måste det inte till att det tvärt slutas elda med fossila bränslen?

Jag tror att de fossila bränslena kommer att eldas upp till sista droppen och kolbiten.
Oavsett bensinpriser eller utsläppsrätter.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
SV: Koloxidhotet.
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2008, 18:12:12 »
Vi har nog inget annat val än att försöka, eller hur?
Men så länge åsikten är att "Det är inte jag som släpper ut, det är dom som skall skärpa sig" regerar så lär det bli motigt.

Det eventuella valalternativet är förstås att ge fan i allt, blunda och köra på så länge det går...
Anakronist

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 630
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2008, 18:13:13 »

Jag tror att de fossila bränslena kommer att eldas upp till sista droppen och kolbiten.

Tror jag med. Det är kört. Oavsett vad vi gör eller inte. Men givetvis måste vi fortsätta kämpa för en bättre värld på alla sätt vi som medborgare, människor och länder kan.
Men jorden mullrar och vad människan gjort mot sin planet kan inte göras ogjort. Jag tror att vi passerat "point of no return"! Punkten där vi om vi radikalt ändrat i princip allt kunnat få klimat, miljö osv att förändras åt rätt riktning istället för som nu, fel.

Precis som en läkare eller bara människa måste göra allt hon kan för att hjälpa någon som är dödssjuk trots att inget hopp längre finns, måste vi fortsätta kämpa för en bättre värld. Det är det viktigaste. Vad som verkligen händer i framtiden vet vi ej, det är inte viktigt, men vi måste göra vad vi kan för att det ska bli bra!

Global dimming är intressant och visar ju på hur kört det verkligen är! Slutar vi med alla fossila bränslen och liknande kommer bara resan mot katastrofen gå ännu fortare! Om det nu stämmer...?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2008, 18:19:21 »
Jag är inte ute efter om vi skall skita i allt eller om vi skall rösta på Mp eler nåt annat.

Måste vi inte SLUTA elda med fossila bränslen för att det inte skall fortsätta bli ett överskott med Koldioxid?

Kommer världen att sluta elda med fossila bränslen innan dessa är slut?

Eller går allt å rädda bara om vi drar ned på takten med uppeldandet?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2008, 18:22:50 »
Vad är Global Dimning?

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 888
  • snart så
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2008, 18:24:21 »

Absolut, men det fins nog inga bekväma lösningar tyvärr..... slitaget på klotet måste minska så att bara räntan på kapitalet används i allt vad det innebär....
Den här planeten riskerar att bli riktigt otrevlig att leva på :(

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 153
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: februari 19, 2008, 18:24:26 »

Jag tror som dig att vi kommer att köra vidare med förbränningen av fossila bränslen så länge som det finns nåt kvar att bränna.

Jag är långtifrån nån expert, men det borde finnas sätt som är bättre (dvs mindre vansinniga) än andra att utvinna energin...så allt som går att styra åt det hållet borde väl i slutändan vara klokare...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #7 skrivet: februari 19, 2008, 18:26:29 »
Vad är Global Dimning?
Förödande saker för Betis solenergi....

Vi släpper ut så mycket partiklar i atmosfären att markant mindre med solljus når jorden jämfört med 50 år sen t.ex

Det här har en kylande effekt som motverkar växthusgasernas uppvärmningseffekt

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 279
  • Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2008, 18:44:48 »
Männskligheten borde minskas med 1/2....vi är för många som vill HA..en massa skit!.. :-\
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: februari 19, 2008, 18:50:01 »
Jag tror att vi kommer förbruka fossila bränslen så länge som det är ekonomiskt hållbart. Dvs att man tjänar mer på att använda dessa än att använda allternativ.

Det kommer nog aldrig att ta slut till sista droppen, för när det är så lite kvar kommer det inte vara ekonomiskt att borra efter oljan/kolet you name it.

Tror att klimatförändringar är en naturlig del av Tellus historia och att det har varit flera istider innan oss, och lär bli fler framåt i tiden.

Tror att koloxid och dioxid ökningarna påskyndar en "växthuseffekt" och att det är en del av vår historia på jorden. Hur skulle det kunnat skett på ett annat viså Det hade det inte.

Hjälper det om vi skulle sluta använda allt fossilt bränsle idag? Tveksamt. Kanske bromsa lite. Men jag tror jordens klimatförändringar delvis är normalt.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #10 skrivet: februari 19, 2008, 18:55:13 »

Jag tror som Sg att klimatförändringarna är delvis naturliga, men att vi människor självklart påverkar vår gemensamma levnadsmiljö.
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Sg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 19, 2008, 18:58:35 »

Jag tror som Sg att klimatförändringarna är delvis naturliga, men att vi människor självklart påverkar vår gemensamma levnadsmiljö.

:O :O !!

Jag måste kolla om jag skrev rätt... aldrig hänt innan att någon hållt med mig i något på detta forumet :O !

algdraparn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: februari 19, 2008, 19:00:51 »
Vad är Global Dimning?
att atmosfären blir "grumligare" typ och därigenom inte släpper in lika mycket ljus och värme som om denna vore klar

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #13 skrivet: februari 19, 2008, 19:01:32 »
att atmosfären blir "grumligare" typ och därigenom inte släpper in lika mycket ljus och värme som om denna vore klar
Ok.

Utloggad jakob

« Svar #14 skrivet: februari 19, 2008, 19:03:19 »
Förödande saker för Betis solenergi....

Vi släpper ut så mycket partiklar i atmosfären att markant mindre med solljus når jorden jämfört med 50 år sen t.ex

Det här har en kylande effekt som motverkar växthusgasernas uppvärmningseffekt

Precis.
Våran nerskitning av atmosfären gör att värmen studsar tillbaka via det stoftmoln som omger våran planet och gör klimatet varmare. Det vet alla. Vad man inte visste innan de första dagarna i modern tid då flygtrafiken, som orsakar mest skit i atmosfären, stod stilla var att när stoftmolnet tunnades ut så nådde ännu mer sol, UV och därmed värme planetens yta! Detta kunde för första och enda gången mätas dagarna efter 11 septemberattentatet. Pga just vår nerskitinng som också förstört ozonskiktet som skyddar oss mot detta!
Det blev alltså ännu värre!
Det som nu skyddar oss är det moln av skit som omger oss och orsakar växthuseffekt.. Växthuseffekten är därmed väldigt lindrig jämfört med vad som väntar oss om den försvann och den fulla effekten av den förstörda skyddsmuren runt planeten blommade ut.
Försvinner det så kokar vi. Ungefär alltså..

Snacka om vidareutveckling av moment 22! Vi sitter en aning med röven i brevlådan.. :-\

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: februari 19, 2008, 19:08:23 »
Jag tror att vi kommer förbruka fossila bränslen så länge som det är ekonomiskt hållbart. Dvs att man tjänar mer på att använda dessa än att använda allternativ.

Det kommer nog aldrig att ta slut till sista droppen, för när det är så lite kvar kommer det inte vara ekonomiskt att borra efter oljan/kolet you name it.

Tror att klimatförändringar är en naturlig del av Tellus historia och att det har varit flera istider innan oss, och lär bli fler framåt i tiden.

Tror att koloxid och dioxid ökningarna påskyndar en "växthuseffekt" och att det är en del av vår historia på jorden. Hur skulle det kunnat skett på ett annat viså Det hade det inte.

Hjälper det om vi skulle sluta använda allt fossilt bränsle idag? Tveksamt. Kanske bromsa lite. Men jag tror jordens klimatförändringar delvis är normalt.
Det tror absolut inte jag, det finns alldelles för mycket bevis för att det är vårt fel och även att en höjning är på gång.

Men vad du å jag tror har noll roll, det som är viktigt är vad man vet, att spela med jordens framtid som om det gällde religon eller knutar på tafsen är lite för hasardbetonat tycker jag.
Precis.
Våran nerskitning av atmosfären gör att värmen studsar tillbaka via det stoftmoln som omger våran planet och gör klimatet varmare. Det vet alla. Vad man inte visste innan de första dagarna i modern tid då flygtrafiken, som orsakar mest skit i atmosfären, stod stilla var att när stoftmolnet tunnades ut så nådde ännu mer sol, UV och därmed värme planetens yta! Detta kunde för första och enda gången mätas dagarna efter 11 septemberattentatet. Pga just vår nerskitinng som också förstört ozonskiktet som skyddar oss mot detta!
Det blev alltså ännu värre!
Det som nu skyddar oss är det moln av skit som omger oss och orsakar växthuseffekt.. Växthuseffekten är därmed väldigt lindrig jämfört med vad som väntar oss om den försvann och den fulla effekten av den förstörda skyddsmuren runt planeten blommade ut.
Försvinner det så kokar vi. Ungefär alltså..

Snacka om vidareutveckling av moment 22! Vi sitter en aning med röven i brevlådan.. :-\
Men ni är inte riktigt ense va?
Blir det varmare eller kallare av nedskitningen?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #16 skrivet: februari 19, 2008, 19:11:58 »
Oavsett så måste det innebära att även min pellets och vedeldning borde vara ett hot mot klimatet?
Dimningen alltså.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #17 skrivet: februari 19, 2008, 19:17:30 »
Oavsett så måste det innebära att även min pellets och vedeldning borde vara ett hot mot klimatet?
Dimningen alltså.
Ja det var väl nåt program på TV som ville skylla svältkatastroferna i norra Afrika på Global Dimming.... Mindre vatten pumpas upp ur atlanten. Vatten som skulle blivit regn i just norra Afrika...
Det känns väl gött om vår välfärd dödar små små barn i Tchad  ::) ::)

Utloggad jakob

« Svar #18 skrivet: februari 19, 2008, 19:19:11 »
Det tror absolut inte jag, det finns alldelles för mycket bevis för att det är vårt fel och även att en höjning är på gång.

Men vad du å jag tror har noll roll, det som är viktigt är vad man vet, att spela med jordens framtid som om det gällde religon eller knutar på tafsen är lite för hasardbetonat tycker jag.Men ni är inte riktigt ense va?
Blir det varmare eller kallare av nedskitningen?

Jodå vi är helt ense! Blir så krånglig förklaring på problemet när jag börjar svamla bara.. ;) Skräpet i atmosfären kyler eftersom det hindrar solstrålar att komma ner. Men! Samtidigt värmer det eftersom det reflekterar tillbaks värmen som annars skulle gått ut i atmosfären!

Således gör det två motsatta saker men resultatet av dessa saker är detsamma eftersom en tredje sak kommit in i bilden som vi tidigare inte visste om, nämligen det förstörda skiktet som släpper in mer från solen!
Tidigare stoppades solens förstörande effekt av detta skikt, men numera stoppas (eller hejdas) det av just den sak som förstörde det naturliga skiktet.

Krångligt? :-\ Det tycker jag iallafall, men jag tror det är så det fungerar om jag inte fattat fel nånstans?

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #19 skrivet: februari 19, 2008, 19:24:32 »
Dimningen alltså.
Det påverkar även växthusgaserna, så det är inte bara fossila bränslen som är ett hot.
Anakronist