Författare Ämne: Koloxidhotet.  (läst 17164 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Koloxidhotet.
« skrivet: februari 19, 2008, 18:02:21 »
De här är meningen å tas på allvar, därför läggs denna tråd inte på Dretsnack.

Nå va tror ni, är det någon mening med att försöka hindra växthuseffekten?

Måste det inte till att det tvärt slutas elda med fossila bränslen?

Jag tror att de fossila bränslena kommer att eldas upp till sista droppen och kolbiten.
Oavsett bensinpriser eller utsläppsrätter.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
SV: Koloxidhotet.
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2008, 18:12:12 »
Vi har nog inget annat val än att försöka, eller hur?
Men så länge åsikten är att "Det är inte jag som släpper ut, det är dom som skall skärpa sig" regerar så lär det bli motigt.

Det eventuella valalternativet är förstås att ge fan i allt, blunda och köra på så länge det går...
Anakronist

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2008, 18:13:13 »

Jag tror att de fossila bränslena kommer att eldas upp till sista droppen och kolbiten.

Tror jag med. Det är kört. Oavsett vad vi gör eller inte. Men givetvis måste vi fortsätta kämpa för en bättre värld på alla sätt vi som medborgare, människor och länder kan.
Men jorden mullrar och vad människan gjort mot sin planet kan inte göras ogjort. Jag tror att vi passerat "point of no return"! Punkten där vi om vi radikalt ändrat i princip allt kunnat få klimat, miljö osv att förändras åt rätt riktning istället för som nu, fel.

Precis som en läkare eller bara människa måste göra allt hon kan för att hjälpa någon som är dödssjuk trots att inget hopp längre finns, måste vi fortsätta kämpa för en bättre värld. Det är det viktigaste. Vad som verkligen händer i framtiden vet vi ej, det är inte viktigt, men vi måste göra vad vi kan för att det ska bli bra!

Global dimming är intressant och visar ju på hur kört det verkligen är! Slutar vi med alla fossila bränslen och liknande kommer bara resan mot katastrofen gå ännu fortare! Om det nu stämmer...?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2008, 18:19:21 »
Jag är inte ute efter om vi skall skita i allt eller om vi skall rösta på Mp eler nåt annat.

Måste vi inte SLUTA elda med fossila bränslen för att det inte skall fortsätta bli ett överskott med Koldioxid?

Kommer världen att sluta elda med fossila bränslen innan dessa är slut?

Eller går allt å rädda bara om vi drar ned på takten med uppeldandet?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2008, 18:22:50 »
Vad är Global Dimning?

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2008, 18:24:21 »

Absolut, men det fins nog inga bekväma lösningar tyvärr..... slitaget på klotet måste minska så att bara räntan på kapitalet används i allt vad det innebär....
Den här planeten riskerar att bli riktigt otrevlig att leva på :(

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: februari 19, 2008, 18:24:26 »

Jag tror som dig att vi kommer att köra vidare med förbränningen av fossila bränslen så länge som det finns nåt kvar att bränna.

Jag är långtifrån nån expert, men det borde finnas sätt som är bättre (dvs mindre vansinniga) än andra att utvinna energin...så allt som går att styra åt det hållet borde väl i slutändan vara klokare...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #7 skrivet: februari 19, 2008, 18:26:29 »
Vad är Global Dimning?
Förödande saker för Betis solenergi....

Vi släpper ut så mycket partiklar i atmosfären att markant mindre med solljus når jorden jämfört med 50 år sen t.ex

Det här har en kylande effekt som motverkar växthusgasernas uppvärmningseffekt

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2008, 18:44:48 »
Männskligheten borde minskas med 1/2....vi är för många som vill HA..en massa skit!.. :-\
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: februari 19, 2008, 18:50:01 »
Jag tror att vi kommer förbruka fossila bränslen så länge som det är ekonomiskt hållbart. Dvs att man tjänar mer på att använda dessa än att använda allternativ.

Det kommer nog aldrig att ta slut till sista droppen, för när det är så lite kvar kommer det inte vara ekonomiskt att borra efter oljan/kolet you name it.

Tror att klimatförändringar är en naturlig del av Tellus historia och att det har varit flera istider innan oss, och lär bli fler framåt i tiden.

Tror att koloxid och dioxid ökningarna påskyndar en "växthuseffekt" och att det är en del av vår historia på jorden. Hur skulle det kunnat skett på ett annat viså Det hade det inte.

Hjälper det om vi skulle sluta använda allt fossilt bränsle idag? Tveksamt. Kanske bromsa lite. Men jag tror jordens klimatförändringar delvis är normalt.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #10 skrivet: februari 19, 2008, 18:55:13 »

Jag tror som Sg att klimatförändringarna är delvis naturliga, men att vi människor självklart påverkar vår gemensamma levnadsmiljö.
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Sg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 19, 2008, 18:58:35 »

Jag tror som Sg att klimatförändringarna är delvis naturliga, men att vi människor självklart påverkar vår gemensamma levnadsmiljö.

:O :O !!

Jag måste kolla om jag skrev rätt... aldrig hänt innan att någon hållt med mig i något på detta forumet :O !

algdraparn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: februari 19, 2008, 19:00:51 »
Vad är Global Dimning?
att atmosfären blir "grumligare" typ och därigenom inte släpper in lika mycket ljus och värme som om denna vore klar

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #13 skrivet: februari 19, 2008, 19:01:32 »
att atmosfären blir "grumligare" typ och därigenom inte släpper in lika mycket ljus och värme som om denna vore klar
Ok.

Utloggad jakob

« Svar #14 skrivet: februari 19, 2008, 19:03:19 »
Förödande saker för Betis solenergi....

Vi släpper ut så mycket partiklar i atmosfären att markant mindre med solljus når jorden jämfört med 50 år sen t.ex

Det här har en kylande effekt som motverkar växthusgasernas uppvärmningseffekt

Precis.
Våran nerskitning av atmosfären gör att värmen studsar tillbaka via det stoftmoln som omger våran planet och gör klimatet varmare. Det vet alla. Vad man inte visste innan de första dagarna i modern tid då flygtrafiken, som orsakar mest skit i atmosfären, stod stilla var att när stoftmolnet tunnades ut så nådde ännu mer sol, UV och därmed värme planetens yta! Detta kunde för första och enda gången mätas dagarna efter 11 septemberattentatet. Pga just vår nerskitinng som också förstört ozonskiktet som skyddar oss mot detta!
Det blev alltså ännu värre!
Det som nu skyddar oss är det moln av skit som omger oss och orsakar växthuseffekt.. Växthuseffekten är därmed väldigt lindrig jämfört med vad som väntar oss om den försvann och den fulla effekten av den förstörda skyddsmuren runt planeten blommade ut.
Försvinner det så kokar vi. Ungefär alltså..

Snacka om vidareutveckling av moment 22! Vi sitter en aning med röven i brevlådan.. :-\

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: februari 19, 2008, 19:08:23 »
Jag tror att vi kommer förbruka fossila bränslen så länge som det är ekonomiskt hållbart. Dvs att man tjänar mer på att använda dessa än att använda allternativ.

Det kommer nog aldrig att ta slut till sista droppen, för när det är så lite kvar kommer det inte vara ekonomiskt att borra efter oljan/kolet you name it.

Tror att klimatförändringar är en naturlig del av Tellus historia och att det har varit flera istider innan oss, och lär bli fler framåt i tiden.

Tror att koloxid och dioxid ökningarna påskyndar en "växthuseffekt" och att det är en del av vår historia på jorden. Hur skulle det kunnat skett på ett annat viså Det hade det inte.

Hjälper det om vi skulle sluta använda allt fossilt bränsle idag? Tveksamt. Kanske bromsa lite. Men jag tror jordens klimatförändringar delvis är normalt.
Det tror absolut inte jag, det finns alldelles för mycket bevis för att det är vårt fel och även att en höjning är på gång.

Men vad du å jag tror har noll roll, det som är viktigt är vad man vet, att spela med jordens framtid som om det gällde religon eller knutar på tafsen är lite för hasardbetonat tycker jag.
Precis.
Våran nerskitning av atmosfären gör att värmen studsar tillbaka via det stoftmoln som omger våran planet och gör klimatet varmare. Det vet alla. Vad man inte visste innan de första dagarna i modern tid då flygtrafiken, som orsakar mest skit i atmosfären, stod stilla var att när stoftmolnet tunnades ut så nådde ännu mer sol, UV och därmed värme planetens yta! Detta kunde för första och enda gången mätas dagarna efter 11 septemberattentatet. Pga just vår nerskitinng som också förstört ozonskiktet som skyddar oss mot detta!
Det blev alltså ännu värre!
Det som nu skyddar oss är det moln av skit som omger oss och orsakar växthuseffekt.. Växthuseffekten är därmed väldigt lindrig jämfört med vad som väntar oss om den försvann och den fulla effekten av den förstörda skyddsmuren runt planeten blommade ut.
Försvinner det så kokar vi. Ungefär alltså..

Snacka om vidareutveckling av moment 22! Vi sitter en aning med röven i brevlådan.. :-\
Men ni är inte riktigt ense va?
Blir det varmare eller kallare av nedskitningen?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #16 skrivet: februari 19, 2008, 19:11:58 »
Oavsett så måste det innebära att även min pellets och vedeldning borde vara ett hot mot klimatet?
Dimningen alltså.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #17 skrivet: februari 19, 2008, 19:17:30 »
Oavsett så måste det innebära att även min pellets och vedeldning borde vara ett hot mot klimatet?
Dimningen alltså.
Ja det var väl nåt program på TV som ville skylla svältkatastroferna i norra Afrika på Global Dimming.... Mindre vatten pumpas upp ur atlanten. Vatten som skulle blivit regn i just norra Afrika...
Det känns väl gött om vår välfärd dödar små små barn i Tchad  ::) ::)

Utloggad jakob

« Svar #18 skrivet: februari 19, 2008, 19:19:11 »
Det tror absolut inte jag, det finns alldelles för mycket bevis för att det är vårt fel och även att en höjning är på gång.

Men vad du å jag tror har noll roll, det som är viktigt är vad man vet, att spela med jordens framtid som om det gällde religon eller knutar på tafsen är lite för hasardbetonat tycker jag.Men ni är inte riktigt ense va?

Jodå vi är helt ense! Blir så krånglig förklaring på problemet när jag börjar svamla bara.. ;) Skräpet i atmosfären kyler eftersom det hindrar solstrålar att komma ner. Men! Samtidigt värmer det eftersom det reflekterar tillbaks värmen som annars skulle gått ut i atmosfären!

Således gör det två motsatta saker men resultatet av dessa saker är detsamma eftersom en tredje sak kommit in i bilden som vi tidigare inte visste om, nämligen det förstörda skiktet som släpper in mer från solen!
Tidigare stoppades solens förstörande effekt av detta skikt, men numera stoppas (eller hejdas) det av just den sak som förstörde det naturliga skiktet.

Krångligt? :-\ Det tycker jag iallafall, men jag tror det är så det fungerar om jag inte fattat fel nånstans?

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #19 skrivet: februari 19, 2008, 19:24:32 »
Dimningen alltså.
Det påverkar även växthusgaserna, så det är inte bara fossila bränslen som är ett hot.
Anakronist

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #20 skrivet: februari 19, 2008, 19:27:24 »
Är det inte i Indien som det framtagits en Folk-bil :)...rätt land att göra så i såfall.. :gasp:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #21 skrivet: februari 19, 2008, 19:32:15 »
Är det inte i Indien som det framtagits en Folk-bil :)...rätt land att göra så i såfall.. :gasp:
Japp!
Det ykkas en hel del om den saken, "Tänk om alla indier och kineser skaffar bil?"
Vilka är vi att neka dom?
Skall vi fortsätta och elda och lägga ansvaret för att hålla igen på dom?
Indien är inte fel land att motorisera, mer än Sverige. ;)
Anakronist

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #22 skrivet: februari 19, 2008, 19:33:16 »
Japp!
Det ykkas en hel del om den saken, "Tänk om alla indier och kineser skaffar bil?"

Visst!..känns bara rätt dumt att tänka på att åka kollektivt... ::)..här hemma.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #23 skrivet: februari 19, 2008, 19:33:49 »

Men vad du å jag tror har noll roll, det som är viktigt är vad man vet, att spela med jordens framtid som om det gällde religon eller knutar på tafsen är lite för hasardbetonat tycker jag.Men ni är inte riktigt ense va?
Jag trodde alla ar ense om att det blir varmare..... Nåt annat har väl aldrig sagts...

Att jorden blir varmare innebär inte att det nödvändigtvis blir varmare över allt...
T.ex. så är väl nordpolens kyla viktig för Golfströmmen som styr mycket av vårt klimat. Slutar nordpolen kyla ner vattnet som kommer opp sjunker det inte till botten och då kanske golfströmmen bromsas opp... lite spekulation det sista...
Men slutar Golfströmmen blir det kallare här :hmm:

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #24 skrivet: februari 19, 2008, 19:37:17 »
Jag trodde alla ar ense om att det blir varmare..... Nåt annat har väl aldrig sagts...

Att jorden blir varmare innebär inte att det nödvändigtvis blir varmare över allt...
T.ex. så är väl nordpolens kyla viktig för Golfströmmen som styr mycket av vårt klimat. Slutar nordpolen kyla ner vattnet som kommer opp sjunker det inte till botten och då kanske golfströmmen bromsas opp... lite spekulation det sista...
Men slutar Golfströmmen blir det kallare här :hmm:
Det som skrämmer är att forskarna dagligen drabbas av ooops-upplevelser när effekter och bieffekter visar sig ge effekter på oväntat håll.
Det behövs inte alltför mycket påverkan för att vända en havsström.
Anakronist

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #25 skrivet: februari 19, 2008, 19:38:24 »
Japp!
Å andra sidan har aldrig 2 fel blivit rätt.... finns väl ingen anledning att gå en väg som leder in i fördärvet bara för att vi har försökt och misslyckats så kan det gå bättre för dom...
Är inte det definitionen på vansinne att göra på samma sätt som tidigare men förvänta sig ett annat resultat ???

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #26 skrivet: februari 19, 2008, 19:40:55 »
Å andra sidan har aldrig 2 fel blivit rätt.... finns väl ingen anledning att gå en väg som leder in i fördärvet bara för att vi har försökt och misslyckats så kan det gå bättre för dom...
Är inte det definitionen på vansinne att göra på samma sätt som tidigare men förvänta sig ett annat resultat ???
Vad jag menar är att vi inte har någon rätt att fortsätta göra på ett sätt, om förutsättningen är att dom inte skall tillåtas göra det.
Först parkerar vi våra bilar, sen mästrar vi indierna. ;)
Anakronist

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #27 skrivet: februari 19, 2008, 19:42:40 »
Vad jag menar är att vi inte har någon rätt att fortsätta göra på ett sätt, om förutsättningen är att dom inte skall tillåtas göra det.
Först parkerar vi våra bilar, sen mästrar vi indierna. ;)
Självklart ;)

Sg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: februari 19, 2008, 19:43:04 »
just därför blir jag så förbannad när jag hör om politiker på eunivå osv som vill förhindra tex kinas uppbyggnad osv.

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #29 skrivet: februari 19, 2008, 19:44:21 »
människan stoppar sällan nåt i tid, allt som går att gräva fram och eldas upp kommer att så göras oavsett kostnader och konsekvenser, och befolkningen fortsätta explodera tills nåt radikalt inträffar.
Om man liknar civilisationen med en bil som i full fart är på väg mot en bergvägg så är grillen redan mosad och huven är på god väg att skrynklas upp,  om bara ett ögonblick sitter vi mosade mot klippan. Oundvikligen.  Om ögonblicket är ett par årtionden eller bortåt fem återstår att se bara.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Ron

« Svar #30 skrivet: februari 19, 2008, 19:48:33 »
just därför blir jag så förbannad när jag hör om politiker på eunivå osv som vill förhindra tex kinas uppbyggnad osv.

Jag håller med Sg igen.  :hmm:

Detta är något av det svåraste i den globala miljöpolitiken. Har vi rätt att hindra andra människor den välfärdsutveckling som vi själva genomgått?

Sg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: februari 19, 2008, 19:51:17 »
Har vi rätt att hindra andra människor den välfärdsutveckling som vi själva genomgått?

Självklart inte! :)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #32 skrivet: februari 19, 2008, 20:08:08 »
Jag håller med Sg igen.  :hmm:

Detta är något av det svåraste i den globala miljöpolitiken. Har vi rätt att hindra andra människor den välfärdsutveckling som vi själva genomgått?
Det finns väl inget rätt eller fel...
Jag misstänker at diskutioner om rätt eller fel bara leder i fördärvet....

Till syvende och sist så är tillbaks till fundamenten som gäller som att klotet inte är beroende av oss utan det är tvärom vi som är beroende av den här lilla bollen.... sen så styr vår värdering om människor i allmänhet om alla ska med eller inte... sen så etc....
Dvs Vad tål bollen och hur fördelar vi detta uttag.... kvoter, kvoter, kvoter,,  ;)

Sg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: februari 19, 2008, 20:10:57 »
Det finns väl inget rätt eller fel...
Jag misstänker at diskutioner om rätt eller fel bara leder i fördärvet....

Till syvende och sist så är tillbaks till fundamenten som gäller som att klotet inte är beroende av oss utan det är tvärom vi som är beroende av den här lilla bollen.... sen så styr vår värdering om människor i allmänhet om alla ska med eller inte... sen så etc....
Dvs Vad tål bollen och hur fördelar vi detta uttag.... kvoter, kvoter, kvoter,,  ;)

'
Framförallt, VEM fördelar? Vem bestämmer detta?

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #34 skrivet: februari 19, 2008, 20:21:08 »
'
Detta har vi pratat om många gånger här på forumet...
Jag verkar vara ensam på detta forum om åsikten att alla ska ha lika mycket oavsett nationalitet, hudfärg, kön, religion, ålder, yrke, titel, IQ, midjemått, hårfärg,....

Vad tycker du  ;)
« Senast ändrad: februari 19, 2008, 20:26:33 av Thomas L »

Utloggad Ron

« Svar #35 skrivet: februari 19, 2008, 20:22:39 »
'

Det borde man bestämma gemensamt.

Tyvärr funkar det inte i praktiken, eftersom några av de rikaste länderna förbehåller sig vetorätt att göra som dom själva vill.

Sg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: februari 19, 2008, 20:25:39 »
Det borde man bestämma gemensamt.

Tyvärr funkar det inte i praktiken, eftersom några av de rikaste länderna förbehåller sig vetorätt att göra som dom själva vill.

Exakt.

Detta har vi pratat om många gånger här på forumet...
Jag verkar vara ensam på detta forum om åsikten att alla ska ha lika mycket oavsett hudfärg, kön, religion, ålder, yrke, titel, IQ, midjemått, hårfärg,....

Vad tycker du  ;)

Jag tror ovanstående aldrig kommer hända. Dvs vi kommer aldrig ha några som bestämmer det som är "bäst" för hela världen då beslut i olika dess former kommer påverka vissa negativt och andra possitivt.

Tror dessutom inte vi kommer enas om det ska vara demokrati.

Enda sättet är världsherravälde, vilket jag heller inte vill se...

Sg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: februari 19, 2008, 20:26:50 »
i slutändan kommer länderna (unioner osv) göra det dom själva tycker är bäst. Vilket i alla fall är det som gynnar dom själva.

Utloggad Ron

« Svar #38 skrivet: februari 19, 2008, 20:31:27 »
i slutändan kommer länderna (unioner osv) göra det dom själva tycker är bäst. Vilket i alla fall är det som gynnar dom själva.

Så länge nationer tycker det är OK att dra ut i krig och bomba länder i andra världsdelar för att skaffa sig kontroll över oljekällor så är det nog svårt att komma till konsensus i världen om att minska bilkörningen......

Sg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: februari 19, 2008, 20:32:14 »
Så länge nationer tycker det är OK att dra ut i krig och bomba länder i andra världsdelar för att skaffa sig kontroll över oljekällor så är det nog svårt att komma till konsensus i världen om att minska bilkörningen......

Precis så tänker jag med.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #40 skrivet: februari 19, 2008, 20:40:32 »
Nej om inte ens krig verkar avskräckande vad ska då till.... Titta vilka mordgalningar vi blivt.. knäppa och knasiga så det står härliga till. Men kör på ni också så det blir säkert annorlunda för er....  :rolleye:
Ja vansinne som sagt....

Utloggad jakob

« Svar #41 skrivet: februari 19, 2008, 21:13:29 »
För att finna svaren på vad som VERKLIGEN händer tror jag att man måste gå bortom de rent fysiska skéendena och titta djupare. Det blir då filosofiskt mer än vetenskapligt men det finns intressanta förklaringar som dock kräver några grundläggande övertygelser hos betraktaren för att kunna tagas på allvar.

Bland dessa övertygelser finns: reinkarnationstänkande, förståelse för flerdimensionell existens i världsalltet, övertygelse om "gudomligt väsen" som bakomliggande skapare av materia och liv, mm.

Kan man inte tänka sig att dessa punkter är verklighet blir den gamla sanningen om världsalltet som förkunnats i samtliga vedertagna religioner, men misstolkats och MISSBRUKATS av dessa, mycket svår att ta till sig..

En liten sammanfattning av vart vi är på väg låter ungefär såhär: Mänskligheten på jorden står just nu inför en stor förändring! Vid en viss punkt i varje civilisations existens sker ett val där mänskligheten antingen utvecklas eller förfaller till "stenålderstadie". Detta sker i 20 000 årscykler och den förra civilisationen var Atlantis vars existens betvivlas och endast lever kvar i sagor. Bla. "Sagan om ringen" påstås härröra från denna civilisations tid.
Förändringen består i en medvetandehöjning från ett rent tredimensionellt medvetande om enbart den tredimensionella materien till att omfatta även den fjärde dimensionen som är en mindre "tät" dimension ifråga om materiens sammansättning. Och även människans medvetande, medmänsklighet och förståelse för sin egen existens om fattas av denna höjning.
Det medför avståndstagande från materialism, egoism, hat mm. negativa egenskaper.
Människan känner på sig närvaron av den nya tiden och reagerar med rädsla osv.

Övergångstider kantas av kaos och katastrofer, de människor som inte är redo för övergången reinkarnerar inte längre på jorden och stora delar av mänskligheten slås ut av krig, naturkatastrofer, svält, sjukdomar och liknande. Detta är således en naturlag lika fast och verklig som materien själv och kan inte hindras, endast följas eller bekämpas. Bekämpas gör den dock utan resultat.
Alltså är det som sker helt naturligt, har varit förutbestämt och är en del i den urgamla spiralen för livets uppgående mot sin egen fullbordan och måste kantas av det vi ser som kaos.

Liten kort och mycket ofullständig beskrivning av vad jag tyckt mig förstå efter att ha studerat lite litteratur i ämnet. ;)

algdraparn

• Gäst
« Svar #42 skrivet: februari 19, 2008, 21:18:58 »
Vad gäller lösningen eller snarare lösningarna så finns de iaf på ritbordet redan idag. Som det ser ut nu så är de dock inte tillräckligt ekonomiskt intressanta i och med att energin fortfarande är för billig.

Storföretagen har kvartalsbokslut, men våra politiker har för sveriges del 4-årsboklsut, vilket i termer av miljöförändringar etc är att jämföra med kvartalsbokslut. Att fördubbla bensinpriset gör inte att man vinner några val.  :hmm:

Sen ska i ärlighetens namn sägas att vi i Sverige är ruskigt duktiga på att begränsa våra utsläpp. Samtidigt är vi dock väldigt få, vilket gör att vad vi tar oss för endast får en marginell effekt globalt sett, och klimatförändringen är ett globalt problem. USA står idag för ca en fjärdedel av de totala utsläppen, och de har både de ekonomiska resurserna och det teknologiska kunnandet i att gå före... men nu är det ju som det är "in the land of the free" :-\

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #43 skrivet: februari 19, 2008, 21:21:35 »
För att finna svaren på vad som VERKLIGEN händer tror jag att man måste gå bortom de rent fysiska skéendena och titta djupare. Det blir då filosofiskt mer än vetenskapligt men det finns intressanta förklaringar som dock kräver några grundläggande övertygelser hos betraktaren för att kunna tagas på allvar.

Bland dessa övertygelser finns: reinkarnationstänkande, förståelse för flerdimensionell existens i världsalltet, övertygelse om "gudomligt väsen" som bakomliggande skapare av materia och liv, mm.

Kan man inte tänka sig att dessa punkter är verklighet blir den gamla sanningen om världsalltet som förkunnats i samtliga vedertagna religioner, men misstolkats och MISSBRUKATS av dessa, mycket svår att ta till sig..

En liten sammanfattning av vart vi är på väg låter ungefär såhär: Mänskligheten på jorden står just nu inför en stor förändring! Vid en viss punkt i varje civilisations existens sker ett val där mänskligheten antingen utvecklas eller förfaller till "stenålderstadie". Detta sker i 20 000 årscykler och den förra civilisationen var Atlantis vars existens betvivlas och endast lever kvar i sagor. Bla. "Sagan om ringen" påstås härröra från denna civilisations tid.
Förändringen består i en medvetandehöjning från ett rent tredimensionellt medvetande om enbart den tredimensionella materien till att omfatta även den fjärde dimensionen som är en mindre "tät" dimension ifråga om materiens sammansättning. Och även människans medvetande, medmänsklighet och förståelse för sin egen existens om fattas av denna höjning.
Det medför avståndstagande från materialism, egoism, hat mm. negativa egenskaper.

Övergångstider kantas av kaos och katastrofer, de människor som inte är redo för övergången reinkarnerar inte längre på jorden och stora delar av mänskligheten slås ut av krig, naturkatastrofer, svält, sjukdomar och liknande. Detta är således en naturlag lika fast och verklig som materien själv och kan inte hindras, endast följas eller bekämpas. Bekämpas gör den dock utan resultat.
Alltså är det som sker helt naturligt, har varit förutbestämt och är en del i den urgamla spiralen för livets uppgående mot sin egen fullbordan och måste kantas av det vi ser som kaos.

Liten kort och mycket ofullständig beskrivning av vad jag tyckt mig förstå efter att ha studerat lite litteratur i ämnet. ;)

Har du grävt i en spiralbajshög nu?... :( :-\

algdraparn

• Gäst
« Svar #44 skrivet: februari 19, 2008, 21:22:18 »

Lite grann av Gaia-hypotesen där...  ;)

algdraparn

• Gäst
« Svar #45 skrivet: februari 19, 2008, 21:23:09 »
Har du grävt i en spiralbajshög nu?... :( :-\

Vad har du gjort själv..?  :p

Sg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: februari 19, 2008, 21:23:59 »

Förstår din tes, dock helt ovidkommande för mig att dra in reinkarnation och religion samt världsskapandet osv. (för mig)

För det första ser jag reinkarnation som att återuppstå som individ. Från ingenting till någonting. ("Åter i kött" på latin btw)

Jag antar att du menar det som civilisation. Alltså att vi utplånas och sen återuppstår. Detta ser jag som rätt absurt. Vi är ett resultat av fruktansvärt lång tid evolution. Dör vi ut som art lär vi aldrig återskapas.

Filosofi kan i detta fallet använda för att analysera tänkande och hur vi rationellt kommer att agera i denna frågan. Dock kommer aldrig jordens människor acceptera detta "öde".

Sg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: februari 19, 2008, 21:24:47 »
Lite grann av Gaia-hypotesen där...  ;)

japp

algdraparn

• Gäst
« Svar #48 skrivet: februari 19, 2008, 21:32:46 »
Förstår din tes, dock helt ovidkommande för mig att dra in reinkarnation och religion samt världsskapandet osv. (för mig)

För det första ser jag reinkarnation som att återuppstå som individ. Från ingenting till någonting. ("Åter i kött" på latin btw)

Jag antar att du menar det som civilisation. Alltså att vi utplånas och sen återuppstår. Detta ser jag som rätt absurt. Vi är ett resultat av fruktansvärt lång tid evolution. Dör vi ut som art lär vi aldrig återskapas.

Filosofi kan i detta fallet använda för att analysera tänkande och hur vi rationellt kommer att agera i denna frågan. Dock kommer aldrig jordens människor acceptera detta "öde".

Jag instämmer i stora drag med jakobs inlägg, men jag tror att det har mer med ekologi än med filosofi att gör, helt enkelt beroende på att människan är den mest anpassningsbara arten som beträtt jordytan.
befolkningen har i omgånga gått upp och ner pga omvärldsfaktorer, däribland ekologiska sådana, såsom sjukdomar, naturkatastrofer etc.

Ser man på sorkstammen så varierar den ju i medeltal i 4-årscykler. För människans del tror jag inte att vi uppnått ekologisk stabilitet, dvs nått det tak för anpassning som finns även för oss någonstans. Kan vi inte som art använda vår kollektiva kreativa förmåga för att nå denna balans så tror jag att vi ligger illa till, dvs vi hamnar i en populationskrasch, för att återhämta oss, krascha igen osv.

Jag är dock inte orolig för vår arts fortlevnad...

Utloggad jakob

« Svar #49 skrivet: februari 19, 2008, 21:34:45 »

Nej, nej! Inte reinkarnation som civilisation! Då skulle det ju handla om att individen inte är individuell utan helt beroende av en civilisations utveckling istället för sin egen!

Jag menar ingenting alls egentligen! Jag återger bara i korthet olika saker jag läst och tycker är intressant, vad jag eller någon annan sedan väljer att tro eller inte tro är bara intressant för individen själv.
Det finns ingen anledning eller ens möjlighet att diskutera vad som är rätt eller fel, det är ointressant och kan inte leda någonvart tror jag.

Men det är intressant iallafall! Vad som är rätt och fel eller om det jag skrivit är endera saken kan jag inte svara på. Ville bara försöka förklara vad många kloka människor som spelat stor roll för världens utveckling sökt förklara. Det är inte mina ord eller egna tankar!

Sg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: februari 19, 2008, 21:43:25 »
Ok det skulle vara kul att veta vad den filosofen menade med det om reinkarnationen isåfall faktiskt. För i sammanhanget kan jag bara se det som att civilisationen (i den teorin) skulle återuppstå.

algdraparn

• Gäst
« Svar #51 skrivet: februari 19, 2008, 21:47:35 »
Ok det skulle vara kul att veta vad den filosofen menade med det om reinkarnationen isåfall faktiskt. För i sammanhanget kan jag bara se det som att civilisationen (i den teorin) skulle återuppstå.

Och bildligt sett gör den det, dock inte som samma civilisation, men dock som en civilisation...  :hmm:

foppe

• Gäst
« Svar #52 skrivet: februari 19, 2008, 21:53:12 »
"Hummm"! Undrar om det går att fiska i den fjärde dimensionen?  :vissla:

Utloggad jakob

« Svar #53 skrivet: februari 19, 2008, 22:01:08 »

Reinkarnationen i detta fall menas bara som den vanliga individuella reinkarnationen. Individens bundenhet till civilisationen handlar bara om att dennes medvetenhetsutveckling är på en nivå där vidare utveckling gagnas av fortsatt reinkarnerande i denna civilisation om du förstår vad jag menar?

Det handlar alltså om en nästan oändlig serie inkarnationer för den individuella själen genom världshistorien. Ingen aning om vilka tidsrymder vi pratar om faktiskt.

Men du har rätt om jag inte missförstår dig i att civilisationen återuppstår, eller så påbörjas en helt ny civilisation med samma och nya individer (själar), (den tredimensionella kroppen ses inte som en individ utan som ett tredimensionelly verktyg vilket själen använder under en viss tidsrymd för insamlande av erfarenhet och utveckling) som passar in för sin egen utvecklings skull i denna civilisation.

Sg

• Gäst
« Svar #54 skrivet: februari 19, 2008, 22:02:00 »
Och bildligt sett gör den det, dock inte som samma civilisation, men dock som en civilisation...  :hmm:

det är som jag skrev omöjligt. För att reinkarnera betyder att återuppstå. Det är skildnad på att återuppstå och att det är ett gäng fåtal individer som överlever och bygger upp ny civilisation. I mina ögon iallaf :)

Reinkarnation är i i mina ögon ett HELT religiöst uttryck.

Utloggad jakob

« Svar #55 skrivet: februari 19, 2008, 22:10:22 »
det är som jag skrev omöjligt. För att reinkarnera betyder att återuppstå. Det är skildnad på att återuppstå och att det är ett gäng fåtal individer som överlever och bygger upp ny civilisation. I mina ögon iallaf :)

Reinkarnation är i i mina ögon ett HELT religiöst uttryck.

Förstår dig precis. Religion är tyvärr i samhället mest skit och gamla sanningar har genom religion förvanskats för att gagna potentaterna inom religionen och hjälpa dem att skaffa sig makt över folket. Ingenting har orsakat så mycket elände genom världshistorien som religion och människans missbruk av denna. Tyvärr.

Och reinkarnationen har förvanskats och förnekats av bla kristendomen. Stora stycken av Bibeln har skrivits om och tagits bort eftersom reinkarnationsläran som från början var en naturlig del av Urkristendomen eller Gnosticismen tog makten att bestämma över liv och död från kyrkan.
Reinkarnationsläran försvårade för kyrkan att bestämma och utnyttja folket eftersom den ger människan rätt att göra fel och att kyrkan inte är den enda som kan ge förlåtelse och en ny chans i livet, och nästa. Därför togs det bort vid det Nicenska kyrkomötet på 300-talet.

Reinkarnationen är inget annat än själens avläggande av tredimensionellt redskap samt i sinom tid återfödande i ett nytt redskap enligt de oförvanskade lärorna. En själens vandring för att lära sig om livet.

Sg

• Gäst
« Svar #56 skrivet: februari 19, 2008, 22:10:33 »
Reinkarnationen i detta fall menas bara som den vanliga individuella reinkarnationen. Individens bundenhet till civilisationen handlar bara om att dennes medvetenhetsutveckling är på en nivå där vidare utveckling gagnas av fortsatt reinkarnerande i denna civilisation om du förstår vad jag menar?

Det handlar alltså om en nästan oändlig serie inkarnationer för den individuella själen genom världshistorien. Ingen aning om vilka tidsrymder vi pratar om faktiskt.

Men du har rätt om jag inte missförstår dig i att civilisationen återuppstår, eller så påbörjas en helt ny civilisation med samma och nya individer (själar), (den tredimensionella kroppen ses inte som en individ utan som ett tredimensionelly verktyg vilket själen använder under en viss tidsrymd för insamlande av erfarenhet och utveckling) som passar in för sin egen utvecklings skull i denna civilisation.

aa jag tror jag förstår. Dock är det inget jag direkt kan ta åt mig eftersom jag inte tror på själen tex.
:) I mina ögon är vi bara materia. Materia kan återanvändas. vilket jag dock inte ser som återuppståndelse, för att en återuppståndelse kräver att något åter är i materia. (vilket är själen) så för mig är en återuppståndelse helt omöjlig :)

Utloggad jakob

« Svar #57 skrivet: februari 19, 2008, 22:13:22 »
aa jag tror jag förstår. Dock är det inget jag direkt kan ta åt mig eftersom jag inte tror på själen tex.
:) I mina ögon är vi bara materia. Materia kan återanvändas. vilket jag dock inte ser som återuppståndelse, för att en återuppståndelse kräver att något åter är i materia. (vilket är själen) så för mig är en återuppståndelse helt omöjlig :)

Så ska det låta! ;) Man ska tänka själv och känna själv vad man tror på. Det kan ingen ta ifrån en, men det är ju alltid intressant att läsa och höra nya saker. Antingen låter det vettigt eller också inte! :)

Sg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: februari 19, 2008, 22:14:16 »
Så ska det låta! ;) Man ska tänka själv och känna själv vad man tror på. Det kan ingen ta ifrån en, men det är ju alltid intressant att läsa och höra nya saker. Antingen låter det vettigt eller också inte! :)

exakt! det är alltid kul att diskutera :) Jag tycker det är jätteintressant.

Utloggad jakob

« Svar #59 skrivet: februari 19, 2008, 22:16:07 »
exakt! det är alltid kul att diskutera :) Jag tycker det är jätteintressant.

Jag med men plötsligt blev vi ensamma i diskussionen! :-\ Brukar bli så. ;)

Ja fyfan, ena sekunden diskuterar man avföring och i nästa filosofi och religion! Split Personality... ;)

Sg

• Gäst
« Svar #60 skrivet: februari 19, 2008, 22:17:12 »
Jag med men plötsligt blev vi ensamma i diskussionen! :-\ Brukar bli så. ;)

hehe ja. De som är envetnast står kvar ;)

algdraparn

• Gäst
« Svar #61 skrivet: februari 19, 2008, 22:41:46 »
"Hummm"! Undrar om det går att fiska i den fjärde dimensionen?  :vissla:

Ja, det gör det faktiskt! Einsteins allmänna relativitetsteori postulerar ju faktiskt att tiden är den fjärde dimensionen, denna teori är också styrk mha empiriska mätningar!

Utloggad jakob

« Svar #62 skrivet: februari 19, 2008, 22:53:11 »
Ja, det gör det faktiskt! Einsteins allmänna relativitetsteori postulerar ju faktiskt att tiden är den fjärde dimensionen, denna teori är också styrk mha empiriska mätningar!

Einstein var intressant! Mycket av hans dimensionstänkande har ju kunnat påvisas vetenskapligt senare. Det har faktiskt ganska nyligt kommit välgrundade teorier om att världsalltet består av 10 dimensioner. Vad jag förstår handlar dimensionerna om materietäthet. Tredimensionell materia är vår verklighet och det vi kan uppfatta med våra sinnen, fjärde dimensionen är en tid/rum dimension som kan uppfattas av oss om vi har förmågan. Femte dimensionen är väl också en tid/rums dimension medan sjätte och uppåt inte är tidsbundna utan vad som kallas evighetsdimensioner opåverkade av tid. Ingen aning hur det funkar? Det krävs nog en hel del för att förstå det..
Men tid är ju i praktiken förändring av materiesammansättning antar jag? Vid total stillhet i materian skulle tiden upphöra att existera?

Det påstås att människan kan övergå till fyr och femdimensionellt medvetande under sin levnad och verkan på jorden. Alltså kunna uppfatta och verka i ytterligare två dimensioner med rätt sorts träning. Men vad vet jag? Det jag skriver är bara papegojupprepande av vad jag läst och hört, inte verkligt vetande alls. :-\

algdraparn

• Gäst
« Svar #63 skrivet: februari 19, 2008, 23:01:54 »
Einstein var intressant! Mycket av hans dimensionstänkande har ju kunnat påvisas vetenskapligt senare. Det har faktiskt ganska nyligt kommit välgrundade teorier om att världsalltet består av 10 dimensioner. Vad jag förstår handlar dimensionerna om materietäthet. Tredimensionell materia är vår verklighet och det vi kan uppfatta med våra sinnen, fjärde dimensionen är en tid/rum dimension som kan uppfattas av oss om vi har förmågan. Femte dimensionen är väl också en tid/rums dimension medan sjätte och uppåt inte är tidsbundna utan vad som kallas evighetsdimensioner opåverkade av tid. Ingen aning hur det funkar? Det krävs nog en hel del för att förstå det..
Men tid är ju i praktiken förändring av materiesammansättning antar jag? Vid total stillhet i materian skulle tiden upphöra att existera?

Det påstås att människan kan övergå till fyr och femdimensionellt medvetande under sin levnad och verkan på jorden. Alltså kunna uppfatta och verka i ytterligare två dimensioner med rätt sorts träning. Men vad vet jag? Det jag skriver är bara papegojupprepande av vad jag läst och hört, inte verkligt vetande alls. :-\

För det fyrdimensionella konceptet (upp-ner-djup-tid) gäller de generella Lorentztransformationerna, och de säger att då materia når ljusets hastighet upphör tiden att verka, relativt till materia som är stillastående.
De senaste teorierna kring ffa M-teorin innebär att 5 eller fler dimensioner kan vara en spegling av parallella universum, vilket man också brukar kalla M-bran...
M-teoretikerna har också fått indikationer på att vi kan leva i en multidimensionell verklighet med fler än 4 aktiva dimensioner, men där vissa dimensioner är att betrakta som motsatta eller antidimensioner som bromsar de dimensioner vi upplever...

nu tror jag iofs att vi kom bort ifrån CO2 problematiken, men det är ju kul ändå!

Sg

• Gäst
« Svar #64 skrivet: februari 19, 2008, 23:01:57 »
Tid och rörelse av materia bör vara samma sak, eftersom vid ett fryst tillfälle. Om vi snackar om att verkligen inget rör sig. Inte ens nervimpulser till en människas hjärna. Bör vara samma sak som att "frysa tiden"

Utloggad jakob

« Svar #65 skrivet: februari 19, 2008, 23:17:01 »
För det fyrdimensionella konceptet (upp-ner-djup-tid) gäller de generella Lorentztransformationerna, och de säger att då materia når ljusets hastighet upphör tiden att verka, relativt till materia som är stillastående.
De senaste teorierna kring ffa M-teorin innebär att 5 eller fler dimensioner kan vara en spegling av parallella universum, vilket man också brukar kalla M-bran...
M-teoretikerna har också fått indikationer på att vi kan leva i en multidimensionell verklighet med fler än 4 aktiva dimensioner, men där vissa dimensioner är att betrakta som motsatta eller antidimensioner som bromsar de dimensioner vi upplever...

nu tror jag iofs att vi kom bort ifrån CO2 problematiken, men det är ju kul ändå!

Intressant! Är inte alls insatt i det där med vad vetenskapen kommit fram till men det verkar vara något man skulle läsa mer om.
Har läst och funderat mycket över parallella dimensioner och universum men inte intellektuellt kunna reda ut begreppen än. Kanske kommer?
Vad jag antar lite är att parallell dimension är den "övre" dimension varav våra och resten av skapelsens väsen är lika verkligt konstruerade av som den tredimensionella vi kan se? Den mindre täta verklighet som följer exakt samma mönster men vi inte kan förnimma?
Antar att "andar" och liknande "fenomen" som gör sig påmint och för många är en verklighet är samexisterande med oss och således ett parallellt universum följande samma cykel av tid och liknande?
Kul att vetenskapen gör framsteg och börjar bevisa sådant som förr var övernaturligt iallafall!

algdraparn

• Gäst
« Svar #66 skrivet: februari 19, 2008, 23:17:56 »
Tid och rörelse av materia bör vara samma sak, eftersom vid ett fryst tillfälle. Om vi snackar om att verkligen inget rör sig. Inte ens nervimpulser till en människas hjärna. Bör vara samma sak som att "frysa tiden"

I sak ja, men då handlar det mer om materiens tillstånd i form av Bose-Einstein kondenserad form, vilket uppträder vid den absoluta nollpunkten. Dock kommer det utifrån att vara möjligt att observera en "tid" om inte universum som helhet uppgår i B-E form.

Till saken hör dock att även Einsteins speciella relativitet (E=MC2) ger att massa och energi är två olika former av samma sak, vilket innebär att så läng det finns materia så finns det också energi, vilket borde innebära att det också finns tid...

algdraparn

• Gäst
« Svar #67 skrivet: februari 19, 2008, 23:23:15 »
Intressant! Är inte alls insatt i det där med vad vetenskapen kommit fram till men det verkar vara något man skulle läsa mer om.
Har läst och funderat mycket över parallella dimensioner och universum men inte intellektuellt kunna reda ut begreppen än. Kanske kommer?
Vad jag antar lite är att parallell dimension är den "övre" dimension varav våra och resten av skapelsens väsen är lika verkligt konstruerade av som den tredimensionella vi kan se? Den mindre täta verklighet som följer exakt samma mönster men vi inte kan förnimma?
Antar att "andar" och liknande "fenomen" som gör sig påmint och för många är en verklighet är samexisterande med oss och således ett parallellt universum följande samma cykel av tid och liknande?
Kul att vetenskapen gör framsteg och börjar bevisa sådant som förr var övernaturligt iallafall!

det finns några rikigt bra populärvetenskapliga böcker ffa i fysik. Jag kan rekommendera "ett utsökt universum" av Brian Greene, vilken handlar om strängteori, men som även grundligt går igenom både relativitet och kvantmekanik. 

Utloggad jakob

« Svar #68 skrivet: februari 19, 2008, 23:27:13 »
I sak ja, men då handlar det mer om materiens tillstånd i form av Bose-Einstein kondenserad form, vilket uppträder vid den absoluta nollpunkten. Dock kommer det utifrån att vara möjligt att observera en "tid" om inte universum som helhet uppgår i B-E form.

Till saken hör dock att även Einsteins speciella relativitet (E=MC2) ger att massa och energi är två olika former av samma sak, vilket innebär att så läng det finns materia så finns det också energi, vilket borde innebära att det också finns tid...

Ja det är det som motsäger att tidens upphörande pga uppstannad rörelse! Antar att icketidsdimension fungerar på något helt annat sätt?
Vet inte om Einstein eller någon annan kom till någon klarhet i detta?

Är totalt obildad inom allt detta men jag antar att det betyder att energi är rörelse och materia i princip är energi och alltid stadd i rörelse och förändring?
Jag förstår det om att tiden teoretiskt upphör vid ljusets hastighet och teoretiskt går bakåt vid överskridande av denna hastighet, men om tid är energi/rörelse kan inte tid upphöra att existera vid ljusets hastighet eftersom något måste röra sig med denna hastighet och således vara i rörelse/tid?

Svår nöt det där med icke tidsbunden dimension eftersom den måste bestå av materia/energi och då vara i rörelse?
Krångligt.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #69 skrivet: februari 19, 2008, 23:28:40 »
Vad har du gjort själv..?  :p

Varit å arbetat...å släppt ut lite koloxid pga. det hårda jobbet.. :hmm:

Utloggad jakob

« Svar #70 skrivet: februari 19, 2008, 23:32:24 »
Varit å arbetat...å släppt ut lite koloxid pga. det hårda jobbet.. :hmm:

Bra! Söker själv gruvjobb nu så man får vara med på ett hörn!

algdraparn

• Gäst
« Svar #71 skrivet: februari 19, 2008, 23:40:06 »
Ja det är det som motsäger att tidens upphörande pga uppstannad rörelse! Antar att icketidsdimension fungerar på något helt annat sätt?
Vet inte om Einstein eller någon annan kom till någon klarhet i detta?

Är totalt obildad inom allt detta men jag antar att det betyder att energi är rörelse och materia i princip är energi och alltid stadd i rörelse och förändring?
Jag förstår det om att tiden teoretiskt upphör vid ljusets hastighet och teoretiskt går bakåt vid överskridande av denna hastighet, men om tid är energi/rörelse kan inte tid upphöra att existera vid ljusets hastighet eftersom något måste röra sig med denna hastighet och således vara i rörelse/tid?

Svår nöt det där med icke tidsbunden dimension eftersom den måste bestå av materia/energi och då vara i rörelse?
Krångligt.

just det här med att materia är materia och därigenom har massa brukar man ju förklara mha den sk Higgs-partikeln, vilket jag tror innebär att det är denna som bildar "väggen" mellan materie- och energitillståndet.
Vad gäller tidsdimensionen så förutsätter den inte rörelse eller energi, utan definitionen på tid borde vara att det är möjligt att röra sig (dock endast i intervallet mellan noll (dvs B-E kondensat) till ljushastigheten) utan att man för den skull behövar röra sig för att observera tiden...

Utloggad jakob

« Svar #72 skrivet: februari 19, 2008, 23:51:33 »
just det här med att materia är materia och därigenom har massa brukar man ju förklara mha den sk Higgs-partikeln, vilket jag tror innebär att det är denna som bildar "väggen" mellan materie- och energitillståndet.
Vad gäller tidsdimensionen så förutsätter den inte rörelse eller energi, utan definitionen på tid borde vara att det är möjligt att röra sig (dock endast i intervallet mellan noll (dvs B-E kondensat) till ljushastigheten) utan att man för den skull behövar röra sig för att observera tiden...

Icketidstillstånd bör alltså vara ickemateriatillstånd utan ett rent energitillståndå Finns endast energi finns inte längre tid?
Då finns alltså en klar skiljelinje mellan materia och energi. Och energi kan existera utan materia? Stämmer isåfall med vad jag tyckt mig förstå av förklaringarna till de 6-10 dimensionerna. Där existerar enbart energi . Och medvetenhet enligt dessa förklaringar. Men då kommer vi ju in på spåret om energi/medvetenhet och koppling till människan och dennes existens i andra dimensioner om man utvecklar lite. Vet inte om vetenskapen är inne på spåret om medvetandets varande i andra dimansioner öht?

Måste sova nu känner jag. Kanske klarnar tills i morgon.. ;)

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #73 skrivet: februari 19, 2008, 23:53:51 »
Icketidstillstånd bör alltså vara ickemateriatillstånd utan ett rent energitillståndå Finns endast energi finns inte längre tid?
Då finns alltså en klar skiljelinje mellan materia och energi. Och energi kan existera utan materia? Stämmer isåfall med vad jag tyckt mig förstå av förklaringarna till de 6-10 dimensionerna. Där existerar enbart energi . Och medvetenhet enligt dessa förklaringar. Men då kommer vi ju in på spåret om energi/medvetenhet och koppling till människan och dennes existens i andra dimensioner om man utvecklar lite. Vet inte om vetenskapen är inne på spåret om medvetandets varande i andra dimansioner öht?

Måste sova nu känner jag. Kanske klarnar tills i morgon.. ;)

DET..måste vara själen!.... :hmm:

Sg

• Gäst
« Svar #74 skrivet: februari 19, 2008, 23:58:48 »

jo men vad räknar han som fruset då? (för du menar fryst som is nu va?)

Jag menar solen och jordens bana är 2 faktorer som vidarehåller livet. Spelar ingen roll hur mkt du än fryser jorden. den kommer ändå att röra sig.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #75 skrivet: februari 20, 2008, 00:00:15 »

Jag menar solen och jordens bana är 2 faktorer som vidarehåller livet. Spelar ingen roll hur mkt du än fryser jorden. den kommer ändå att röra sig.

Då får vi be killen i reklam-filmen sluta trampa... :hmm:

algdraparn

• Gäst
« Svar #76 skrivet: februari 20, 2008, 00:27:42 »

Bra fråga! med fruset eller fryst som is avses materia som pga låg lägesenergi har bildat fast materia. den som studerat is vet dock att även denna kan sammanpressas eller bli mer porös om vi talar om vatten. Detta gör att också järn och andra metaller i ren form vid rumstemperatur är att betrakta som is. ett bose-einstein kondensat däremot innebär att materien håller så låg termisk energi att osäkerheten hos de ingående atomerna blir så hög att de inte går att lägesbestämma, vilket gör att de i princip observeras som en enda atom eller "materiesoppa".

Jag håller med dig om att solen och jordens bana är 2 av de viktigaste faktorerna för att vidmakthålla livet, även om vår atmosfär och geosfär och dess kemiska sammansättningar också är av avgörande betydelse för att vi har liv av vårt slag på jorden idag!

foppe

• Gäst
« Svar #77 skrivet: februari 20, 2008, 01:03:16 »
Börjar fundera om bokbussen passerat fjällen? :sowhat:

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #78 skrivet: februari 20, 2008, 08:27:10 »
Jag tillhör dom som inte är så säker på att vi har en växthuseffekt.  :-\

Att vi har en klimatförändring står klart, men orsakerna kanske inte är annat än naturliga. det var ju inte så jäkla länge sedan Europa var täckt med is.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad jakob

« Svar #79 skrivet: februari 20, 2008, 08:54:46 »
Bra fråga! med fruset eller fryst som is avses materia som pga låg lägesenergi har bildat fast materia. den som studerat is vet dock att även denna kan sammanpressas eller bli mer porös om vi talar om vatten. Detta gör att också järn och andra metaller i ren form vid rumstemperatur är att betrakta som is. ett bose-einstein kondensat däremot innebär att materien håller så låg termisk energi att osäkerheten hos de ingående atomerna blir så hög att de inte går att lägesbestämma, vilket gör att de i princip observeras som en enda atom eller "materiesoppa".

Jag håller med dig om att solen och jordens bana är 2 av de viktigaste faktorerna för att vidmakthålla livet, även om vår atmosfär och geosfär och dess kemiska sammansättningar också är av avgörande betydelse för att vi har liv av vårt slag på jorden idag!

Ur-atomen? Vad som helst, vilken atomsammansättning som helst kan skapas ur denna "soppa"?

DET..måste vara själen!.... :hmm:

Det är exakt vad de "moderna" och mer vetenskapliga förklaringarna till livets existens och mening påstår.
Att själen utkristalliseras ur ett fält, eller energi/evighetsdimension, till en droppe som genom involusion och sedermera evolution i materievärlden söker sig tillbaka till sitt ursprung.
På sin resa passerar den och samlar erfarenhet genom skapelsens alla former av liv från mineralrike till människa och slutligen återigen rent energitillstånd.

Meningen med livet förklaras vara insamlande av erfarenhet och förståelse för hela världsalltet och därigenom ett uppstigande i takt med att medvetenheten ökar som slutligen fullbordas vid själens, droppens, återförening med energioceanen. En resa torde handla om miljontals år. Själen ikläder sig olika former passande plats och livsform som erfaenhet skall inhämtas ifrån. I riken under människoriket är själen uppdelad pga dess låga utveckling och i människoriket är själen "hel" under levnadstiderna i tredimensionell värld. Utvecklingen inom människoriket tar oerhört lång tid och tusentals inkarnationer måste göras för att själen skall kunna insamla information ifrån HELA detta rike innan slutgiltigt avläggande av människans treD klädnad kan göras och resan genom resten av universum kan göras.

Det var bara ett försök att kort förklara vad tyckt mig förstå av den bilden av livet. Jag kan ha missuppfattat eller på annat sätt skrivit fel men jag tror det är ungefär så dom menar, dom som sysslar med "det där"..

Finns mycket,mycket mer att berätta och studera inom den bilden av skapelse och liv om man är intresserad.
« Senast ändrad: februari 20, 2008, 09:10:17 av jakob »

algdraparn

• Gäst
« Svar #80 skrivet: februari 20, 2008, 09:23:44 »
Ur-atomen? Vad som helst, vilken atomsammansättning som helst kan skapas ur denna "soppa"?

nej, det är bara ytterligare en fasform. de övriga brukar sägas vara: fast-vätska-gas-plasma

algdraparn

• Gäst
« Svar #81 skrivet: februari 20, 2008, 09:26:43 »

Att vi har en klimatförändring står klart, men orsakerna kanske inte är annat än naturliga. det var ju inte så jäkla länge sedan Europa var täckt med is.

Men jag är helt säker på att vi har en växthuseffekt, kolla korrelationen mellan koldioxidhalten i atmosfären och temperaturutvecklingen i medeltal, då stämmer det!  ::)

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #82 skrivet: februari 20, 2008, 09:28:25 »

...och jag är inte heller så säker.
Det finns idag forskning som talar för att den mänskliga påverkan på klimatet är ganska begränsad.
Denna forskning får idag väldigt begränsat utrymme, vilket ju kan bero på lite olika saker. En förklaring är ju att dessa teorier inte är sannolika.
En annan förklaring kan ju vara att det finns intresse som kämpar för att dessa teorier inte får fotfäste.
Miljöfrågor är idag en mångmiljard industri....vilket innebär att det finns starka intresse för att en viss sanning är den gällande...
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #83 skrivet: februari 20, 2008, 09:30:25 »
Men jag är helt säker på att vi har en växthuseffekt, kolla korrelationen mellan koldioxidhalten i atmosfären och temperaturutvecklingen i medeltal, då stämmer det!  ::)
Jo...men tror du att de kan finnas andra påverkande faktorer..??

...och hur har korrelationen mellan koldioxidhalten i atmosfären och temperaturutvecklingen i medeltal sett ut historiskt, vid tidigare stora temperaturförändringar..?
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Helljammer

« Svar #84 skrivet: februari 20, 2008, 09:35:14 »
Finns väl ingen seriös forskning som emotsäger att den varande temeraturökingen är orsakad av människans förbränning av fossila bränslen?
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #85 skrivet: februari 20, 2008, 09:35:38 »

Tyckte nån forskare sa nått om en NY istid...som är på G ...först denna uppvärmning...sen blir det kylsåp igen......

..undrar om jag har en bra dunjacka?..måste kolla.. :run:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #86 skrivet: februari 20, 2008, 09:41:21 »
Finns väl ingen seriös forskning som emotsäger att den varande temeraturökingen är orsakad av människans förbränning av fossila bränslen?
Jo det finns det.
Den forskning som jag personligen tycker är mest intressant är den kring solens påverkan. Fortfarande vet vi förhållandevis lite om solen..och hur den påverkar oss och vårt klimat. Tidigare har man ju trott att den är extremt liten, men ny forskning visar att solens påverkan kan vara betydligt större än vad man tidigare trott.
Inom detta område behövs betydligt mer forskning.

...att det sedan knappast är nyttigt med fosila bränslen...det är ju en annan sak...

algdraparn

• Gäst
« Svar #87 skrivet: februari 20, 2008, 09:46:27 »
Jo...men tror du att de kan finnas andra påverkande faktorer..??

...och hur har korrelationen mellan koldioxidhalten i atmosfären och temperaturutvecklingen i medeltal sett ut historiskt, vid tidigare stora temperaturförändringar..?

jorå, visst finns det andra faktorer, däribland jordbanan som förändras med en cykel på ca 26 000 år.
dessutom kan andra faktorer än mänsklig aktivitet förändra klimatet. tänkte mest på ffa vulkanisk aktivitet.

Forskningen visar också att koldioxidhalten är väldigt väl korrelerad med temperaturen historiskt.

Så är faktiskt fallet!!
Däremot finns det seriös forskning som kommer med kompletterand förklaringar.

Tyckte nån forskare sa nått om en NY istid...som är på G ...först denna uppvärmning...sen blir det kylsåp igen......

..undrar om jag har en bra dunjacka?..måste kolla.. :run:

Resultatet kan faktiskt bli att det blir kallare, vilket då skulle orsakas av ett förändrat cirkullationssystem avseende både havsströmmar och förhärskande vindriktningar

algdraparn

• Gäst
« Svar #88 skrivet: februari 20, 2008, 09:48:20 »
Jo det finns det.
Den forskning som jag personligen tycker är mest intressant är den kring solens påverkan. Fortfarande vet vi förhållandevis lite om solen..och hur den påverkar oss och vårt klimat. Tidigare har man ju trott att den är extremt liten, men ny forskning visar att solens påverkan kan vara betydligt större än vad man tidigare trott.
Inom detta område behövs betydligt mer forskning.

...att det sedan knappast är nyttigt med fosila bränslen...det är ju en annan sak...

det finns ingen seriös forskning som ifrågasätter just CO2 inverkan, däremot finns det seriös forskning som behandlar kompletterande förklaringar, däribland det du nämner i ovan!

Utloggad jakob

« Svar #89 skrivet: februari 20, 2008, 09:51:22 »
Jag antar att vårat användande av all skit vi nu använder helt enkelt påskyndar en process som annars skulle ha skett naturligt. Vi får det helt enkelt att gå snabbare bara. Men att det skulle skett i vilket fall som helst?

Och det verkar ju som att man påvisar att solen håller på att få en ökad aktivitet, att den bli oroligare helt enkelt och att det kommer att påverka oss kanske långt mer och snabbare än en växthus/naturlig effekt?

Utloggad jakob

« Svar #90 skrivet: februari 20, 2008, 09:52:57 »
Nu tar jag en paus i detta hjärnskrynklande och ger mig ut på fjället för att studera ripornas eventuella effekter på materians beskaffenhet i mina snaror.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #91 skrivet: februari 20, 2008, 09:55:16 »
det finns ingen seriös forskning som ifrågasätter just CO2 inverkan, däremot finns det seriös forskning som behandlar kompletterande förklaringar, däribland det du nämner i ovan!
Ja..att CO2 skulle vara nyttigt för vår planet är det ju knappast någon som påstått.
Däremot är det viktigt att vi får väldigt klart för oss vad som påverkar och i vilken utsträckning. Så länge vi inte vet det, så vet vi inte heller vilka åtgärder som behövs och när det behöver göras.
Idag är det ju en extrem ensidig debatt kring detta

Under den sk Lilla Istiden så vet man ju idag att man hade en extremt låg solaktivitet, vilket ledde till mycket kalla perioder under 16-17- och 1800-talet.

Ett klassikt grepp är ju också att betrakta forskning som motsäger dessa CO2-teorier som oseriösa....och det gynnar ju knappast kunskapen om hur klimatet utvecklas och varför..

Sg

• Gäst
« Svar #92 skrivet: februari 20, 2008, 10:22:06 »
tänkte mest på ffa vulkanisk aktivitet.

Exakt. Stor faktor till utsläpp det med.

Sg

• Gäst
« Svar #93 skrivet: februari 20, 2008, 10:27:47 »
Rätt intressant läsning:

"Klimatförändringar - människoskapta eller naturliga.
Föredrag vid ÖAS årsmöte 2007 av docent Fred Goldberg, Stockholm och sammanfattat av Lennart Samuelsson.
Under den senaste miljonen år har flera istider på vardera ca 100 000 år inträffat. Mellan istiderna har klimatet på
jorden varit c:a 8 ºC varmare under ca 20 000 år. Dessa kortare perioder kallas mellanistider. Vi befinner oss nu nära
slutet av den senaste mellanistiden. (LS kommentar: se ytterligare information sid 4 i CYGNUS Nr 3, 2004).
Även under den nuvarande mellanistiden har jordens medeltemperatur varierat en hel del. Det var varmare under
Vikingatiden än nu, och under 16-1700-talet inträffade den s k Lilla istiden som bl a medförde att den svenska hären
under Karl X Gustav kunde gå över Stora och Lilla Bält, och detta ledde till att Skåne, Blekinge och Halland nu
tillhör Sverige. Via isprov från Arktis och Antarktis kan klimatväxlingar med perioder på ca 1500 år följas. Under
Vikingatiden lyckades folk från Norge kolonisera Island och Grönland, men kolonin på Grönland dog ut under 1400-
talets då förbindelserna bröts med Norge pga av isproblem. Under 1100-talet odlades vin i England.
Vi känner endast delvis orsakerna till dessa klimatändringar. Dels berodde de på välkända variationer i
jordbanans form och jordaxelns lutning, men troligen också på variationer i solens utstrålning. Sedan 1600-talet har
vi kunnat mäta solfläcksaktiviteten som ger en indikation på variationer i solens totala utstrålning.
En mycket viktig storhet som påverkar jordens klimat är växthuseffekten. Utan växthuseffekt skulle jorden
knappast vara beboelig. Växthuseffekten innebär att en del av den energi som når jorden från solen inte återutsändes
från jorden utan stannar kvar här. Den viktigaste växthusgasen är vattenånga, koldioxid och metan har mycket liten
betydelse. Orsaken till deras olika effektivitet beror på att vattenånga verkar inom många våglängder, medan
koldioxid endast verkar vid våglängder på 4 μ respektive 14-16 μ. Dessutom är inte växthuseffekten från koldioxid
linjär utan avtar vid ökande halt. Metan har en annan begränsning genom att denna gas relativt snabbt bryts ned av
bl a kvartssand.
Koldioxiden är betydligt mer löslig i haven än vad luftens kväve är. Det råder en jämvikt mellan koldioxiden i
luften och den som är löst i haven. Vid en temperaturökning i haven avges stora mängder koldioxid. Växter
absorberar koldioxid vid deras fotosyntes, men då trä och växter multnar (ruttnar) avges åter koldioxid. Vi har därför
i naturen ett naturligt kretslopp av koldioxid. Då fossila lager av t ex olja numera förbränns av människan frigörs
koldioxid, men detta bidrar årligen till mindre än 1 % av den totala mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid i atmosfären har uppskattats till ca 775 Gton C (C betyder kol. För att få lite enklare siffror
räknar man om koldioxid till mängden kol eftersom koldioxiden i kretsloppet övergår från gasen koldioxid till olika
kolföreningar). Biomaterial omsätter ca 101 Gton C och oceanerna 92 Gton C. Genom människan per år frigjord
koldioxid uppskattas till 6 Gton C d v s mindre än 1 % av atmosfärens innehåll. Den mängd koldioxid som
människan producerar på ett år tar därmed naturen hand om på tolv dagar.
Den globala växthuseffekten orsakas till 98 % av vattenånga. Vid en ökning av den globala temperaturen avger
haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts. Vulkaner avger stora mängder koldioxid, men vid ett vulkanutbrott
tillföres atmosfären även stora mängder småpartiklar. Vid Pinatubos utbrott 1991 minskade t o m den totala
koldioxidtillförseln till atmosfären på grund av att det emitterade vulkanstoffet hindrade solljuset så att havens
temperatur sänktes och vattnet absorberade en större mängd koldioxid än före vulkanens utbrott. Även en super El
Nino, en varmvattenström i Stilla havet, medför ett extra tillskott av koldioxid till atmosfären, eftersom varmare
vatten avger mer koldioxid.
Totalt sett har jordens medeltemperatur stadigt ökat från 1900 -2000 och samtidigt har halten av koldioxid ökat i
samma takt. Innebär detta samband ett bevis för att halten av koldioxid via växthuseffekt har ökat jordens
medeltemperatur? Knappast!
Vi vet att solen under 1900-talet har ökat energitillskottet till jorden, även om vi inte kan ge ett kvantitativt mått
härpå. Ökningen har observerats via långtidsvariationerna av antalet solfläckar. Längre perioder (t ex 100 år) med få
solfläckar (på 1600-talet) har god korrelation till kallare klimat, och analogt torde 1900-talets högre solfläcksaktivitet
kunna relateras till ett något större energiflöde från solen. Den totala utstrålningen från solen har dock inte kunnat
mätas noggrant förrän under de senaste årtiondena, eftersom sådana mätningar måste göras utanför jordens
atmosfär. Solens UV-strålning absorberas nämligen av luftens molekyler redan på mycket hög höjd.
Solens inverkan har medfört att havsvattnets temperatur har ökat, och vattnet har därför avgivit mer koldioxid.
En höjd medeltemperatur på jorden har orsakat en ökad halt av koldioxid. Om denna ökning av koldioxidhalten i
atmosfären också via växthuseffekt har medverkat till en ytterligare temperaturökning är inte entydigt bevisat. Vi
måste alltså vara mycket observanta på sambandet mellan orsak och verkan så att vi inte missförstår orsaken
till jordens klimatändring. Extra förslag att läsa: http://ff.org/centers/csspp/pdf/20070330_kininmonth.pdf
och The great Global warming swindle, en nyligen sänd engelsk TV-dokumentär, finns på cd att låna av Lennart."

hela dokumentet finns att läsa här: http://www.astronomi-oas.nu/Cygnus/CYGNUS%20Nr%202,%202007.pdf

algdraparn

• Gäst
« Svar #94 skrivet: februari 20, 2008, 12:05:30 »
Jag ser fram emot att fortsätta diskussionen i kväll, nu ska jag nämligen iväg och försöka minska koldioxidutsläppen och rädda älvarna  :nudge:(Ska träffa några politiker för att försöka bättra på förutsättningarna för vindkraft)   ;)

isak

• Gäst
« Svar #95 skrivet: februari 20, 2008, 12:11:23 »
Jag ser fram emot att fortsätta diskussionen i kväll, nu ska jag nämligen iväg och försöka minska koldioxidutsläppen och rädda älvarna  :nudge:(Ska träffa några politiker för att försöka bättra på förutsättningarna för vindkraft)   ;)

Se då till att bygga vindkraftverken där förbrukarna finns.
Att transportera el längre än nödvändigt leder bara till förluster.

Häruppe kan den vattenkraft som vi tyvärr redan har utbyggd mer än väl förse oss med den el som behövs

Utloggad Helljammer

« Svar #96 skrivet: februari 20, 2008, 12:22:02 »
Se då till att bygga vindkraftverken där förbrukarna finns.
Att transportera el längre än nödvändigt leder bara till förluster.

Häruppe kan den vattenkraft som vi tyvärr redan har utbyggd mer än väl förse oss med den el som behövs

Jo, sveriges största energikonsument är visst förlusterna i kraftnätet...
Sen kommer Kubal i sundsvall o sen Rönnskärsverken sägs det.

Utloggad jakob

« Svar #97 skrivet: februari 20, 2008, 16:53:33 »
Rätt intressant läsning:

"Klimatförändringar - människoskapta eller naturliga.
Föredrag vid ÖAS årsmöte 2007 av docent Fred Goldberg, Stockholm och sammanfattat av Lennart Samuelsson.
Under den senaste miljonen år har flera istider på vardera ca 100 000 år inträffat. Mellan istiderna har klimatet på
jorden varit c:a 8 ºC varmare under ca 20 000 år. Dessa kortare perioder kallas mellanistider. Vi befinner oss nu nära
slutet av den senaste mellanistiden. (LS kommentar: se ytterligare information sid 4 i CYGNUS Nr 3, 2004).
Även under den nuvarande mellanistiden har jordens medeltemperatur varierat en hel del. Det var varmare under
Vikingatiden än nu, och under 16-1700-talet inträffade den s k Lilla istiden som bl a medförde att den svenska hären
under Karl X Gustav kunde gå över Stora och Lilla Bält, och detta ledde till att Skåne, Blekinge och Halland nu
tillhör Sverige. Via isprov från Arktis och Antarktis kan klimatväxlingar med perioder på ca 1500 år följas. Under
Vikingatiden lyckades folk från Norge kolonisera Island och Grönland, men kolonin på Grönland dog ut under 1400-
talets då förbindelserna bröts med Norge pga av isproblem. Under 1100-talet odlades vin i England.
Vi känner endast delvis orsakerna till dessa klimatändringar. Dels berodde de på välkända variationer i
jordbanans form och jordaxelns lutning, men troligen också på variationer i solens utstrålning. Sedan 1600-talet har
vi kunnat mäta solfläcksaktiviteten som ger en indikation på variationer i solens totala utstrålning.
En mycket viktig storhet som påverkar jordens klimat är växthuseffekten. Utan växthuseffekt skulle jorden
knappast vara beboelig. Växthuseffekten innebär att en del av den energi som når jorden från solen inte återutsändes
från jorden utan stannar kvar här. Den viktigaste växthusgasen är vattenånga, koldioxid och metan har mycket liten
betydelse. Orsaken till deras olika effektivitet beror på att vattenånga verkar inom många våglängder, medan
koldioxid endast verkar vid våglängder på 4 μ respektive 14-16 μ. Dessutom är inte växthuseffekten från koldioxid
linjär utan avtar vid ökande halt. Metan har en annan begränsning genom att denna gas relativt snabbt bryts ned av
bl a kvartssand.
Koldioxiden är betydligt mer löslig i haven än vad luftens kväve är. Det råder en jämvikt mellan koldioxiden i
luften och den som är löst i haven. Vid en temperaturökning i haven avges stora mängder koldioxid. Växter
absorberar koldioxid vid deras fotosyntes, men då trä och växter multnar (ruttnar) avges åter koldioxid. Vi har därför
i naturen ett naturligt kretslopp av koldioxid. Då fossila lager av t ex olja numera förbränns av människan frigörs
koldioxid, men detta bidrar årligen till mindre än 1 % av den totala mängden koldioxid i atmosfären.
Mängden koldioxid i atmosfären har uppskattats till ca 775 Gton C (C betyder kol. För att få lite enklare siffror
räknar man om koldioxid till mängden kol eftersom koldioxiden i kretsloppet övergår från gasen koldioxid till olika
kolföreningar). Biomaterial omsätter ca 101 Gton C och oceanerna 92 Gton C. Genom människan per år frigjord
koldioxid uppskattas till 6 Gton C d v s mindre än 1 % av atmosfärens innehåll. Den mängd koldioxid som
människan producerar på ett år tar därmed naturen hand om på tolv dagar.
Den globala växthuseffekten orsakas till 98 % av vattenånga. Vid en ökning av den globala temperaturen avger
haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts. Vulkaner avger stora mängder koldioxid, men vid ett vulkanutbrott
tillföres atmosfären även stora mängder småpartiklar. Vid Pinatubos utbrott 1991 minskade t o m den totala
koldioxidtillförseln till atmosfären på grund av att det emitterade vulkanstoffet hindrade solljuset så att havens
temperatur sänktes och vattnet absorberade en större mängd koldioxid än före vulkanens utbrott. Även en super El
Nino, en varmvattenström i Stilla havet, medför ett extra tillskott av koldioxid till atmosfären, eftersom varmare
vatten avger mer koldioxid.
Totalt sett har jordens medeltemperatur stadigt ökat från 1900 -2000 och samtidigt har halten av koldioxid ökat i
samma takt. Innebär detta samband ett bevis för att halten av koldioxid via växthuseffekt har ökat jordens
medeltemperatur? Knappast!
Vi vet att solen under 1900-talet har ökat energitillskottet till jorden, även om vi inte kan ge ett kvantitativt mått
härpå. Ökningen har observerats via långtidsvariationerna av antalet solfläckar. Längre perioder (t ex 100 år) med få
solfläckar (på 1600-talet) har god korrelation till kallare klimat, och analogt torde 1900-talets högre solfläcksaktivitet
kunna relateras till ett något större energiflöde från solen. Den totala utstrålningen från solen har dock inte kunnat
mätas noggrant förrän under de senaste årtiondena, eftersom sådana mätningar måste göras utanför jordens
atmosfär. Solens UV-strålning absorberas nämligen av luftens molekyler redan på mycket hög höjd.
Solens inverkan har medfört att havsvattnets temperatur har ökat, och vattnet har därför avgivit mer koldioxid.
En höjd medeltemperatur på jorden har orsakat en ökad halt av koldioxid. Om denna ökning av koldioxidhalten i
atmosfären också via växthuseffekt har medverkat till en ytterligare temperaturökning är inte entydigt bevisat. Vi
måste alltså vara mycket observanta på sambandet mellan orsak och verkan så att vi inte missförstår orsaken
till jordens klimatändring. Extra förslag att läsa: http://ff.org/centers/csspp/pdf/20070330_kininmonth.pdf
och The great Global warming swindle, en nyligen sänd engelsk TV-dokumentär, finns på cd att låna av Lennart."

hela dokumentet finns att läsa här: http://www.astronomi-oas.nu/Cygnus/CYGNUS%20Nr%202,%202007.pdf

Det där var jävligt intressant! Tack SG!
Om det stämmer så faller mycket av det jag trott iallafall! Svårt att veta vad som stämmer när forskare alltid försöker överbevisa varandra och oss om motsatsen..
Men det låter ju intressant som sagt. Får väl kolla källorna, kanske forskare sponsrade av Exron eller vad det heter.. ;)

Sg

• Gäst
« Svar #98 skrivet: februari 20, 2008, 17:38:33 »
Det där var jävligt intressant! Tack SG!
Om det stämmer så faller mycket av det jag trott iallafall! Svårt att veta vad som stämmer när forskare alltid försöker överbevisa varandra och oss om motsatsen..
Men det låter ju intressant som sagt. Får väl kolla källorna, kanske forskare sponsrade av Exron eller vad det heter.. ;)

nemas problemas :) tyckte själv det var väldigt intressant.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #99 skrivet: februari 20, 2008, 19:09:59 »
Inte lätt å sortera i detta iof intressanta diskuterande, med reinkarnation ihopblandat med Einstein och någon fjärde dimmension. :D :D

Tror ni Norrmännen är nära att skita i å pumpa upp den sista oljan?
Eller Ryssarna?

Jag har förut fått för mig att eldar man ved eller pellets så blir det noll ökning med Koldioxid för att koldioxiden direkt nästan omvandlas till nya träd å elda upp.

Stämmer inte detta då?

algdraparn

• Gäst
« Svar #100 skrivet: februari 20, 2008, 19:28:16 »
Inte lätt å sortera i detta iof intressanta diskuterande, med reinkarnation ihopblandat med Einstein och någon fjärde dimmension. :D :D

Tror ni Norrmännen är nära att skita i å pumpa upp den sista oljan?
Eller Ryssarna?

Jag har förut fått för mig att eldar man ved eller pellets så blir det noll ökning med Koldioxid för att koldioxiden direkt nästan omvandlas till nya träd å elda upp.

Stämmer inte detta då?

Jag tror att de har en bit kvar till dess att de kommer över break-even. De har fortfarande en del väldigt kostnadseffektiva fält till havs som inte har börjat exploateras.

Eldar du ved eller pellets blir ökar bruttoutsläppen, men nettoutsläppen blir noll, förutsatt att skogens virkesförråd ökar eller är konstant. I sverige ser vi idag en svag ökning av virkesförrådet, och de skogar som sedan anläggs ger en högre produktion än de som avverkas idag beroende på att den totala fotosyntetiserande ytan är större i kulturskogar än i naturskogar. i förlängningen innebär detta faktiskt att ffa pelletseldning faktiskt MINSKAR   :o koldioxidutsläppen om inte transporterna är alltför långa!! :hmm:

foppe

• Gäst
« Svar #101 skrivet: februari 21, 2008, 09:56:56 »
Jacob du måste låta skotern stå :run:

Utloggad jakob

« Svar #102 skrivet: februari 21, 2008, 11:16:04 »
Jacob du måste låta skotern stå :run:

Aldrig! Hur skulle det se ut? ;)

foppe

• Gäst
« Svar #103 skrivet: februari 21, 2008, 11:45:34 »
Inga spår i snön :moose:

algdraparn

• Gäst
« Svar #104 skrivet: februari 21, 2008, 12:26:48 »
Aldrig! Hur skulle det se ut? ;)
bygg om skrotern till gengasdrift!!  ;D

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Torneus

« Svar #106 skrivet: februari 21, 2008, 17:07:47 »
Förtydligande.

Sg hänvisar till
 "Extra förslag att läsa: http://ff.org/centers/csspp/pdf/20070330_kininmonth.pdf"

Denna text är skriven av "CENTER FOR SCIENCE AND PUBLIC POLICY ". 
En googling på det namnet gav följande länk
 http://www.cspinet.org/integrity/nonprofits/center_for_science_and_public_policy_center_for_sound_science_and_public_policy.html

Där man kan läsa att Center for Science and Public Policy for pengar ifrån ExxonMobil.

Sg

• Gäst
« Svar #107 skrivet: februari 21, 2008, 17:23:13 »
Förtydligande.

Sg hänvisar till
 "Extra förslag att läsa: http://ff.org/centers/csspp/pdf/20070330_kininmonth.pdf"

Denna text är skriven av "CENTER FOR SCIENCE AND PUBLIC POLICY ". 
En googling på det namnet gav följande länk
 http://www.cspinet.org/integrity/nonprofits/center_for_science_and_public_policy_center_for_sound_science_and_public_policy.html

Där man kan läsa att Center for Science and Public Policy for pengar ifrån ExxonMobil.

Nja, texten jag klippte in hänvisade. Det var ett citat.

Utloggad Torneus

« Svar #108 skrivet: februari 21, 2008, 17:30:43 »
Ursäkta
SG hänvisade inte till länken...

Sg

• Gäst
« Svar #109 skrivet: februari 21, 2008, 17:31:39 »
Inte ovanligt att undersökningar är vinklade. Trots det följer den väl ändå fakta? Det är ju bara bra om folk gör undersökningar som kan få folk att se problem ur olika synvinklar.

Inte konstigt att företag hyr folk som gör undersökningar som stödjer deras verksamhet.

Utloggad Torneus

« Svar #110 skrivet: februari 22, 2008, 10:25:15 »
Det finns en sak i skrivelsen som jag inte förstår:

"Vid en ökning av den globala temperaturen avger haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts."

Borde det inte fungera tvärtom. Om havet ger ifrån sig koldioxid till atmosfären så borde väl temperaturen stiga, vilket ger en stegrande upvärmning istället för jämnvikt.

Däremot så finns det en föklaring till varför halt koldioxid i atmosfären följer världsmedeltemperaturen. Ett bevis för att koldioxid i atmosfären orsäkar global uppvärming är just korrelationen genom århundraden mellan koldioxidhalt och temperatur.
Då det varit höga temperaturen så har även koldioxidhalten varit hög och tvärtom.

Det skulle också kunna förklaras, som man skriver, ävan av att havet ger ifrån sig mer koldioxid vid ökad temperatur.  Dvs det är uppvärming som orsakar ökad koldioxidhalt och inte tvärtom.

Men det är aldrig bra att forskare betalas av olika intressen. I detta fallet är de som som betalar för foskning intresserad av att hålla uppe oljepriset.

algdraparn

• Gäst
« Svar #111 skrivet: februari 22, 2008, 11:28:43 »
Det finns en sak i skrivelsen som jag inte förstår:

"Vid en ökning av den globala temperaturen avger haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts."

Borde det inte fungera tvärtom. Om havet ger ifrån sig koldioxid till atmosfären så borde väl temperaturen stiga, vilket ger en stegrande upvärmning istället för jämnvikt.

Däremot så finns det en föklaring till varför halt koldioxid i atmosfären följer världsmedeltemperaturen. Ett bevis för att koldioxid i atmosfären orsäkar global uppvärming är just korrelationen genom århundraden mellan koldioxidhalt och temperatur.
Då det varit höga temperaturen så har även koldioxidhalten varit hög och tvärtom.

Det skulle också kunna förklaras, som man skriver, ävan av att havet ger ifrån sig mer koldioxid vid ökad temperatur.  Dvs det är uppvärming som orsakar ökad koldioxidhalt och inte tvärtom.

Men det är aldrig bra att forskare betalas av olika intressen. I detta fallet är de som som betalar för foskning intresserad av att hålla uppe oljepriset.

Vad gäller havets utsläpp av utsläpp så instämmer jag i "Vid en ökning av den globala temperaturen avger haven koldioxid tills en ny jämvikt uppnåtts".

Detta beror på att naturen alltid eftersträvar balanser. Vad som dock är lite problematiskt är att havet kan avge koldioxid och därmed bidra till en kraftig uppvärmning. Ligger denna balans 2, 10 eller 20 grader bort..?
för 2 grader blir problemen kanske inte för stora, men för de övrig då har vi en global katastrof framför oss!!

Att forskare som forskar på uppdrag ofta blir korrumperade är ingen nyhet, det var på grund av att jag inte fick presentera min mening som jag slutade som uppdragsforskare förra året!!

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #112 skrivet: april 28, 2012, 13:05:14 »
Bara såg att Googgle satt å läste här.
Alltså ärligt, vi har faktist penetrerat rätt intressanta ämnen hr...

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #113 skrivet: april 28, 2012, 18:43:58 »
Bara såg att Googgle satt å läste här.
Alltså ärligt, vi har faktist penetrerat rätt intressanta ämnen hr...

...undrar om inte ditt "dags" behov!..skulle minska det hela med 50%... :haum:

Sg

• Gäst
« Svar #114 skrivet: april 30, 2012, 09:34:34 »
Norrmännen pumpar på 8)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #115 skrivet: april 30, 2012, 16:06:23 »
Norrmännen pumpar på 8)
Men hallo Simon, de va länge sen!!! :yeah:

Sg

• Gäst
« Svar #116 skrivet: april 30, 2012, 19:46:39 »
Men hallo Simon, de va länge sen!!! :yeah:

Tänkte bara jag skulle visa att jag inte kört av vägen och dött eller dränkt mig i en belly boat eller nått ;)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #117 skrivet: april 30, 2012, 21:00:43 »
Tänkte bara jag skulle visa att jag inte kört av vägen och dött eller dränkt mig i en belly boat eller nått ;)
Inte så jävla bara.
Välkommen tebaks!! :flyguy:

Sg

• Gäst
« Svar #118 skrivet: april 30, 2012, 21:08:38 »
En tackar :)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #119 skrivet: december 31, 2015, 23:52:07 »
2008 starta jag denna. Frågan kvarstår.
Nu är det årsskiftet 15-16.
Kommer vi elda upp allt fossilt bränsle?
Saudiarabien letar efter sätt att pumpa tillbaks koldioxiden i oljaborrhålen.
Intressant tycker jag. :D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #120 skrivet: december 31, 2015, 23:57:15 »
2008 starta jag denna. Frågan kvarstår.
Nu är det årsskiftet 15-16.
Kommer vi elda upp allt fossilt bränsle?
Saudiarabien letar efter sätt att pumpa tillbaks koldioxiden i oljaborrhålen.
Intressant tycker jag. :D

Den kvarstår ABSOLUT!!!...mera närvarande än någonsin. :o Araberna kommer att krama sin skit!...i det lååånga loppet. :hmm: