Författare Ämne: Koloxidhotet.  (läst 17125 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
SV: Koloxidhotet.
« Svar #20 skrivet: februari 19, 2008, 19:27:24 »
Är det inte i Indien som det framtagits en Folk-bil :)...rätt land att göra så i såfall.. :gasp:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #21 skrivet: februari 19, 2008, 19:32:15 »
Är det inte i Indien som det framtagits en Folk-bil :)...rätt land att göra så i såfall.. :gasp:
Japp!
Det ykkas en hel del om den saken, "Tänk om alla indier och kineser skaffar bil?"
Vilka är vi att neka dom?
Skall vi fortsätta och elda och lägga ansvaret för att hålla igen på dom?
Indien är inte fel land att motorisera, mer än Sverige. ;)
Anakronist

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #22 skrivet: februari 19, 2008, 19:33:16 »
Japp!
Det ykkas en hel del om den saken, "Tänk om alla indier och kineser skaffar bil?"

Visst!..känns bara rätt dumt att tänka på att åka kollektivt... ::)..här hemma.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #23 skrivet: februari 19, 2008, 19:33:49 »
Det tror absolut inte jag, det finns alldelles för mycket bevis för att det är vårt fel och även att en höjning är på gång.

Men vad du å jag tror har noll roll, det som är viktigt är vad man vet, att spela med jordens framtid som om det gällde religon eller knutar på tafsen är lite för hasardbetonat tycker jag.Men ni är inte riktigt ense va?
Blir det varmare eller kallare av nedskitningen?
Jag trodde alla ar ense om att det blir varmare..... Nåt annat har väl aldrig sagts...

Att jorden blir varmare innebär inte att det nödvändigtvis blir varmare över allt...
T.ex. så är väl nordpolens kyla viktig för Golfströmmen som styr mycket av vårt klimat. Slutar nordpolen kyla ner vattnet som kommer opp sjunker det inte till botten och då kanske golfströmmen bromsas opp... lite spekulation det sista...
Men slutar Golfströmmen blir det kallare här :hmm:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #24 skrivet: februari 19, 2008, 19:37:17 »
Jag trodde alla ar ense om att det blir varmare..... Nåt annat har väl aldrig sagts...

Att jorden blir varmare innebär inte att det nödvändigtvis blir varmare över allt...
T.ex. så är väl nordpolens kyla viktig för Golfströmmen som styr mycket av vårt klimat. Slutar nordpolen kyla ner vattnet som kommer opp sjunker det inte till botten och då kanske golfströmmen bromsas opp... lite spekulation det sista...
Men slutar Golfströmmen blir det kallare här :hmm:
Det som skrämmer är att forskarna dagligen drabbas av ooops-upplevelser när effekter och bieffekter visar sig ge effekter på oväntat håll.
Det behövs inte alltför mycket påverkan för att vända en havsström.
Anakronist

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #25 skrivet: februari 19, 2008, 19:38:24 »
Japp!
Å andra sidan har aldrig 2 fel blivit rätt.... finns väl ingen anledning att gå en väg som leder in i fördärvet bara för att vi har försökt och misslyckats så kan det gå bättre för dom...
Är inte det definitionen på vansinne att göra på samma sätt som tidigare men förvänta sig ett annat resultat ???

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #26 skrivet: februari 19, 2008, 19:40:55 »
Å andra sidan har aldrig 2 fel blivit rätt.... finns väl ingen anledning att gå en väg som leder in i fördärvet bara för att vi har försökt och misslyckats så kan det gå bättre för dom...
Är inte det definitionen på vansinne att göra på samma sätt som tidigare men förvänta sig ett annat resultat ???
Vad jag menar är att vi inte har någon rätt att fortsätta göra på ett sätt, om förutsättningen är att dom inte skall tillåtas göra det.
Först parkerar vi våra bilar, sen mästrar vi indierna. ;)
Anakronist

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #27 skrivet: februari 19, 2008, 19:42:40 »
Vad jag menar är att vi inte har någon rätt att fortsätta göra på ett sätt, om förutsättningen är att dom inte skall tillåtas göra det.
Först parkerar vi våra bilar, sen mästrar vi indierna. ;)
Självklart ;)

Sg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: februari 19, 2008, 19:43:04 »
just därför blir jag så förbannad när jag hör om politiker på eunivå osv som vill förhindra tex kinas uppbyggnad osv.

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #29 skrivet: februari 19, 2008, 19:44:21 »
människan stoppar sällan nåt i tid, allt som går att gräva fram och eldas upp kommer att så göras oavsett kostnader och konsekvenser, och befolkningen fortsätta explodera tills nåt radikalt inträffar.
Om man liknar civilisationen med en bil som i full fart är på väg mot en bergvägg så är grillen redan mosad och huven är på god väg att skrynklas upp,  om bara ett ögonblick sitter vi mosade mot klippan. Oundvikligen.  Om ögonblicket är ett par årtionden eller bortåt fem återstår att se bara.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #30 skrivet: februari 19, 2008, 19:48:33 »
just därför blir jag så förbannad när jag hör om politiker på eunivå osv som vill förhindra tex kinas uppbyggnad osv.

Jag håller med Sg igen.  :hmm:

Detta är något av det svåraste i den globala miljöpolitiken. Har vi rätt att hindra andra människor den välfärdsutveckling som vi själva genomgått?
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Sg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: februari 19, 2008, 19:51:17 »
Har vi rätt att hindra andra människor den välfärdsutveckling som vi själva genomgått?

Självklart inte! :)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #32 skrivet: februari 19, 2008, 20:08:08 »
Jag håller med Sg igen.  :hmm:

Detta är något av det svåraste i den globala miljöpolitiken. Har vi rätt att hindra andra människor den välfärdsutveckling som vi själva genomgått?
Det finns väl inget rätt eller fel...
Jag misstänker at diskutioner om rätt eller fel bara leder i fördärvet....

Till syvende och sist så är tillbaks till fundamenten som gäller som att klotet inte är beroende av oss utan det är tvärom vi som är beroende av den här lilla bollen.... sen så styr vår värdering om människor i allmänhet om alla ska med eller inte... sen så etc....
Dvs Vad tål bollen och hur fördelar vi detta uttag.... kvoter, kvoter, kvoter,,  ;)

Sg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: februari 19, 2008, 20:10:57 »
Det finns väl inget rätt eller fel...
Jag misstänker at diskutioner om rätt eller fel bara leder i fördärvet....

Till syvende och sist så är tillbaks till fundamenten som gäller som att klotet inte är beroende av oss utan det är tvärom vi som är beroende av den här lilla bollen.... sen så styr vår värdering om människor i allmänhet om alla ska med eller inte... sen så etc....
Dvs Vad tål bollen och hur fördelar vi detta uttag.... kvoter, kvoter, kvoter,,  ;)

'
Framförallt, VEM fördelar? Vem bestämmer detta?

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #34 skrivet: februari 19, 2008, 20:21:08 »
'
Detta har vi pratat om många gånger här på forumet...
Jag verkar vara ensam på detta forum om åsikten att alla ska ha lika mycket oavsett nationalitet, hudfärg, kön, religion, ålder, yrke, titel, IQ, midjemått, hårfärg,....

Vad tycker du  ;)
« Senast ändrad: februari 19, 2008, 20:26:33 av Thomas L »

Utloggad Ron

« Svar #35 skrivet: februari 19, 2008, 20:22:39 »
'

Det borde man bestämma gemensamt.

Tyvärr funkar det inte i praktiken, eftersom några av de rikaste länderna förbehåller sig vetorätt att göra som dom själva vill.

Sg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: februari 19, 2008, 20:25:39 »
Det borde man bestämma gemensamt.

Tyvärr funkar det inte i praktiken, eftersom några av de rikaste länderna förbehåller sig vetorätt att göra som dom själva vill.

Exakt.

Detta har vi pratat om många gånger här på forumet...
Jag verkar vara ensam på detta forum om åsikten att alla ska ha lika mycket oavsett hudfärg, kön, religion, ålder, yrke, titel, IQ, midjemått, hårfärg,....

Vad tycker du  ;)

Jag tror ovanstående aldrig kommer hända. Dvs vi kommer aldrig ha några som bestämmer det som är "bäst" för hela världen då beslut i olika dess former kommer påverka vissa negativt och andra possitivt.

Tror dessutom inte vi kommer enas om det ska vara demokrati.

Enda sättet är världsherravälde, vilket jag heller inte vill se...

Sg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: februari 19, 2008, 20:26:50 »
i slutändan kommer länderna (unioner osv) göra det dom själva tycker är bäst. Vilket i alla fall är det som gynnar dom själva.

Utloggad Ron

« Svar #38 skrivet: februari 19, 2008, 20:31:27 »
i slutändan kommer länderna (unioner osv) göra det dom själva tycker är bäst. Vilket i alla fall är det som gynnar dom själva.

Så länge nationer tycker det är OK att dra ut i krig och bomba länder i andra världsdelar för att skaffa sig kontroll över oljekällor så är det nog svårt att komma till konsensus i världen om att minska bilkörningen......

Sg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: februari 19, 2008, 20:32:14 »
Så länge nationer tycker det är OK att dra ut i krig och bomba länder i andra världsdelar för att skaffa sig kontroll över oljekällor så är det nog svårt att komma till konsensus i världen om att minska bilkörningen......

Precis så tänker jag med.