Författare Ämne: Vargen, berätta för mig hur man skall ......  (läst 14181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« skrivet: januari 29, 2013, 23:48:41 »
.......lyckas med det här, http://na.se/nyheter/lanet/1.1959940-sverige-struntar-i-eu-fortsatter-jaga-varg
när man inte ens lyckas med det här. http://na.se/nyheter/lanet/1.1959325-fel-varg-skjuten-efter-farattack

Den varg som är på fel ställe (inom skotthåll) blir förstås skjuten, man lär inte ta vävnadsprov och kolla genmaterialet först.

Som jägarn sa, "Kill 'em all and let the dog sort them out"......eller något sådant... ::)

Så, alltså, förklara hur man gör en genetisk avskjutning, förklara som för ett mycket litet barn.
Anakronist

LP

• Gäst
SV: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2013, 00:23:03 »
Enkelt, man jagar i revir med genetiskt ickeviktiga vargar, skjuter det som visar sig och håller tummarna för att inte allt för många genetiskt viktiga råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Blir det allt för galet får man väll importera någon av de 3000 vargar de ska skjuta bort i nordöstra ryssland. Då borde ryska staten bli glad iom att de slipper betala ut skottpengarna...

I svenska vargdebatten känns det lite som att folk tror att vargen är utrotningshotadå ???

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 555
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2013, 10:06:09 »
Enkelt, man jagar i revir med genetiskt ickeviktiga vargar, skjuter det som visar sig och håller tummarna för att inte allt för många genetiskt viktiga råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Blir det allt för galet får man väll importera någon av de 3000 vargar de ska skjuta bort i nordöstra ryssland. Då borde ryska staten bli glad iom att de slipper betala ut skottpengarna...

I svenska vargdebatten känns det lite som att folk tror att vargen är utrotningshotadå ???
Vargen??
De finns väl hur mycket som helst?
Vildsvinen däremot, de måste vi va rädda om, de finns det nästan inga alls......
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2013, 11:09:33 »
Vi får lov å vara rädda om vildsvinen, se till så jägarna inte skjuter för många.
Då kanske grisarna tar slut?
Å vem tusan skall då ta dö på alla jävla jakthundar som springer omkring i skogen å stör på höstarna?

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2013, 23:36:45 »

Antar att det här är ett universalkoncept för hotade arter, inte bara Gråben! Vilka fler arter kan vi förvänta oss genetisk urvalsjakt på, bestånden måste ju stärkas.  :D
Rovfåglarna har vi ju bara fjollat med och fött upp som andra broilers, nä lite hagel skulle göra stammen gott!
Jag ställde frågan till Lena Ek, men hon brukar sällan svara på direkta undringar, hon vill nog mest ha ryggdunkar och duktig-klappar på huvudet... ;)

Ännu har man inte lyckats flytta en varg med gott resultat, ännu har ingen listat ut hur fasen valp-utsättningen skall gå till egentligen, de blir nog vargmat de med...
Nu låter Du lite som yrkesfiskarna, när de snackar Östersjötorsk, jag ber redan nu om ursäkt för den ruggiga liknelsen, inga paralleller i övrigt, men Du fattar vad jag menar....  ;)
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2013, 10:42:41 »
Allvarligt talat, räknar den borgeliga regeringen med att allmänheten är så sanslöst vetenskapligt inavlad att de ska gå på det här dravlet?

Inloggad ismo

• Antal inlägg: 9 306
  • Oooooaaaah!
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2013, 13:21:14 »
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7430857    ... :-X
Ja å debatten efteråt säger det mesta. ;D
Finns en tråd på kanten med som lägger sig på nivån jämförelse varg å skarv med underförståelsen att bara för att man gillar fisk måste man hata skarv å säl......

I Värmlandet trodde man att alla flugfiskare hatade fiskgjusar när vi var där. :zero:

Vargen är illa omtyckt för att den käkar jägarnas älgar å samernas renar.

Precis som om alla älgar vore jägarnas å samerna skulle väl inte klara sig två månader utan alla eu-bidrag de drar in så då borde renarna vara lika mycket våra?

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2013, 16:00:19 »
EU-kebab, renar, å älg är jävligt bra vargmat tycker jag!!! :yeah:
Bättre än att samer, jägare å solskensbönner får de å tugga på... :tafeja:

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2013, 04:58:55 »
Hä löns int’ förklar’ för dem som int’ begrip.

Passar bra in här :foff:  :foff:

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #10 skrivet: februari 01, 2013, 11:02:20 »
Lustigt att de få vargar vi har i vårt land helt plötsligt blivit en nationell katastrof...
I våra baltiska grannländer finns c:a 2000 vargar, i Rumänien c:a 2500, Spanien 2000, och Polen 1000 vargar och där kan man hantera detta utan att det innebär någon katastrof på landsbygden.

En annan intressant vinkling på debatten är att jämföra hanteringen av andra hotade arter på vår planet.
Är det någon som tycker att det är rimligt att vi utrotar tigern för att den angriper både tamboskap och människor ?
...eller vissa hajarter som då och då angriper en människa ?

I de länder som har en vargstam har man lärt sig att leva med den och anpassat sig därefter, bland annat genom att hänga in boskap på ett säkrare sätt.
Men att anpassa sig efter förändring är ju knappas ett adelsmärke för detta land....
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #11 skrivet: februari 01, 2013, 11:09:48 »
Lustigt att de få vargar vi har i vårt land helt plötsligt blivit en nationell katastrof...
I våra baltiska grannländer finns c:a 2000 vargar, i Rumänien c:a 2500, Spanien 2000, och Polen 1000 vargar och där kan man hantera detta utan att det innebär någon katastrof på landsbygden.

En annan intressant vinkling på debatten är att jämföra hanteringen av andra hotade arter på vår planet.
Är det någon som tycker att det är rimligt att vi utrotar tigern för att den angriper både tamboskap och människor ?
...eller vissa hajarter som då och då angriper en människa ?

I de länder som har en vargstam har man lärt sig att leva med den och anpassat sig därefter, bland annat genom att hänga in boskap på ett säkrare sätt.
Men att anpassa sig efter förändring är ju knappas ett adelsmärke för detta land....

Du glömde,,,, 1 i Danmark  :lumber:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 636
« Svar #12 skrivet: februari 01, 2013, 11:17:04 »
Jag tror man måste komma ihåg att många andra länder aldrig utrotat sin vargstam som vi i norden i princip gjorde en gång. I stort sett har vi levt utan varg i över 100 år och har därför en ovana och en rädsla för något "nytt" som kommer.
Det hade säkert sett helt annorlunda ut om den aldrig försvunnit utan under hela denna tid varit ett naturligt inslag som man lärt sig leva med. Som det är nu så har ju glesbygden under 100 år lärt sig leva UTAN vargen.

Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag!
Genom denna lagstiftning läggs hela vargens möjliga område för etablering till södra Sverige som egentligen är klart sämre för dem att leva i. I princip är området söder om Värmland inte kapabelt att hysa fler än några enstaka revir pga infrastrukturen, viltstängsel, motorvägar, städer skär genom det som skulle kunna vara vargrevir och oavsett stor bytestillgång så lämpar sig förmodligen inte södra Sverige för vargen.
Man kan ju se på de enstaka vargar som kommer söderut, de förirrar sig in i städer och de körs ihjäl på motorvägar. Rent procentuellt är det en ganska stor del vargar som råkar illa ut i södra Sverige av andra orsaker än jakt och frågan är hur det skulle gå att hålla revir i dessa tätbebyggda områden som södra Sverige är när förmodligen stora delar av flockarna råkar illa ut?

Återstår gör den remsa från Värmland upp till renskötselområdet. Och det är ingen stor bit av det som lämpar sig särskilt bra heller antar jag. Så frågan jag ställer mig är HUR många vargar är det egentligen rimligt att vi kan ha i landet? I praktiken skall dessa vargar bo på en mycket liten yta, men tyvärr handlar alltid debatterna om att vi har ett så stort och glesbefolkat land att vi skulle kunna ha massor av vargar. Jag tror inte det för jag tror inte att vi i verkligheten alls har särskilt stora ytor där vargen faktiskt kan leva och hålla revir.

Det ligger ingen personlig värdering i det här. Jag försöker se saken ur ett rent logiskt perspektiv.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #13 skrivet: februari 01, 2013, 11:53:51 »
Jag tror man måste komma ihåg att många andra länder aldrig utrotat sin vargstam som vi i norden i princip gjorde en gång. I stort sett har vi levt utan varg i över 100 år och har därför en ovana och en rädsla för något "nytt" som kommer.
Det hade säkert sett helt annorlunda ut om den aldrig försvunnit utan under hela denna tid varit ett naturligt inslag som man lärt sig leva med. Som det är nu så har ju glesbygden under 100 år lärt sig leva UTAN vargen.

Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag.
Genom denna lagstiftning läggs hela vargens möjliga område för etablering till södra Sverige som egentligen är klart sämre för dem att leva i. I princip är området söder om Värmland inte kapabelt att hysa fler än några enstaka revir pga infrastrukturen, viltstängsel, motorvägar, städer skär genom det som skulle kunna vara vargrevir och oavsett stor bytestillgång så lämpar sig förmodligen inte södra Sverige för vargen.
Man kan ju se på de enstaka vargar som kommer söderut, de förirrar sig in i städer och de körs ihjäl på motorvägar. Rent procentuellt är det en ganska stor del vargar som råkar illa ut i södra Sverige av andra orsaker än jakt och frågan är hur det skulle gå att hålla revir i dessa tätbebyggda områden som södra Sverige är när förmodligen stora delar av flockarna råkar illa ut?

Återstår gör den remsa från Värmland upp till renskötselområdet. Och det är ingen stor bit av det som lämpar sig särskilt bra heller antar jag. Så frågan jag ställer mig är HUR många vargar är det egentligen rimligt att vi kan ha i landet? I praktiken skall dessa vargar bo på en mycket liten yta, men tyvärr handlar alltid debatterna om att vi har ett så stort och glesbefolkat land att vi skulle kunna ha massor av vargar. Jag tror inte det för jag tror inte att vi i verkligheten alls har särskilt stora ytor där vargen faktiskt kan leva och hålla revir.

Det ligger ingen personlig värdering i det här. Jag försöker se saken ur ett rent logiskt perspektiv.
"Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag."
Vilket ju i sig är fullständigt bisarrt

Men vargdabatten har samma inslag som mycket annan naturvårdsdebatt har i Sverige.....dvs naturen ska anpassa sig efter människan. Om det inte fungerar så är det helt OK att utrota.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad jakob

« Svar #14 skrivet: februari 01, 2013, 12:05:25 »
"Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag."

Men vargdabatten har samma inslag som mycket annan naturvårdsdebatt har i Sverige.....dvs naturen ska anpassa sig efter människan. Om det inte fungerar så är det helt OK att utrota.

Ja det är mycket märkligt i hela vargdebatten att man knappt berör detta. Jag kan inte förstå varför man inte lägger fokus på det?

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #15 skrivet: februari 01, 2013, 12:08:38 »
Du glömde,,,, 1 i Danmark  :lumber:
....men den danska vargen är mycket snällare  :D

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #16 skrivet: februari 02, 2013, 12:26:10 »
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-vargen-skjuten

Så där ja, en av de svaga alfa-hannarna skjuten......ojdå, det var visst en årsvalp!
Bara att spotta i nävarna och panga vidare. Selektiv jakt är spännande, "like a box of chocolates"...... :p

"Beskedet att den första av de 16 vargarna skjutits i Örebro län möttes av spontana applåder på Centerns kommundagar i just Örebro. Centern har ansvaret för vargfrågan i regeringen och har varit pådrivande för att minska taket för antalet vargar i Sverige."

Kom inte och påstå att Ni står för en sansad rovdjurspolitik och för en vettig miljöpolitik, Centerpack!
Har man den här attityden SKA man under fyraprocentsspärren, långt under!!!
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 12:31:13 av Flyguy »
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: februari 02, 2013, 12:46:09 »
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-vargen-skjuten

Så där ja, en av de svaga alfa-hannarna skjuten......ojdå, det var visst en årsvalp!
Bara att spotta i nävarna och panga vidare. Selektiv jakt är spännande, "like a box of chocolates"...... :p

"Beskedet att den första av de 16 vargarna skjutits i Örebro län möttes av spontana applåder på Centerns kommundagar i just Örebro. Centern har ansvaret för vargfrågan i regeringen och har varit pådrivande för att minska taket för antalet vargar i Sverige."

Kom inte och påstå att Ni står för en sansad rovdjurspolitik och för en vettig miljöpolitik, Centerpack!
Har man den här attityden SKA man under fyraprocentsspärren, långt under!!!
Ja, va faan ska man säga?
Lever man på 2000-talet eller vad är det frågan om?
För nyansens skull så finns ju dessa också.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-vi-vagrar-skjuta-vargarna
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 12:55:28 av Betis »

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #18 skrivet: februari 02, 2013, 14:18:32 »
Såg det Betis, jag blev alldeles varm i kroppen, det finns jägare och det finns "jägare"! :love:
"Balls", integritet och ansvar! :D

Fast när jag tänkte efter en tredje gång, de här jägarna motiverar ju sitt ställningstagande med att vargarna just där är schyssta och inte gjort något ofog...
Ingenting om genkvalisort och urval, bara om brott och straff, licensjakten är kvar i Dalarna, jakt som hämnd.... :-\
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 15:16:49 av Flyguy »
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #19 skrivet: februari 02, 2013, 16:42:29 »
Såg det Betis, jag blev alldeles varm i kroppen, det finns jägare och det finns "jägare"! :love:

Fast när jag tänkte efter en tredje gång, de här jägarna motiverar ju sitt ställningstagande med att vargarna just där är schyssta och inte gjort något ofog...
Ingenting om genkvalisort och urval, bara om brott och straff, licensjakten är kvar i Dalarna, jakt som hämnd.... :-\
Jo, sant.... :-\

Utloggad E.T.

« Svar #20 skrivet: februari 02, 2013, 23:12:53 »

Vad är bissart och av vilken anledning?

Och  :yeah: till jakobs inlägg

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #21 skrivet: februari 02, 2013, 23:34:05 »
Vad är bissart och av vilken anledning?

Och  :yeah: till jakobs inlägg

..att dom bestämmer över 50% av landets areal..var ev. Varg ska få finnas.
Nää..fri jakt på Ren vore på sin plats!
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad E.T.

« Svar #22 skrivet: februari 02, 2013, 23:40:00 »

Som att vi fiskare är nå bättre?
Vi är ju lika egoistiska. Bedriver C&R för fiskens skull? Det är bisart...

Utloggad E.T.

« Svar #23 skrivet: februari 03, 2013, 00:09:37 »

..att dom bestämmer över 50% av landets areal..var ev. Varg ska få finnas.
Nää..fri jakt på Ren vore på sin plats!

Ja det kanske är bissart jag vet inte och konfronterar mig själv ofta med den frågan och varg frågan i allmänhet. Tycker bara flera här verkar göra det så lätt för sig... Det är enkelt när det är enkelt och man endast ser till sig själv. Jag vet att mitt största intresse(jakt) tillsammans med flugfisket, inte skulle vara möjligt att bedriva med varg i markerna. Ändå vet jag inte var jag står i varg frågan. Vad har jag för rätt att döda vargen bara för att jag ska kunna jaga med min hund i skogen? Ändå kanske jag skulle skjuta en om jag såg en...det positiva överväger det negativa...samma förhållande man kanske har till C&R..vi är egoister. Många har vi rötter i en kultur eller vad man vill kalla det, som kanske inte är menad att överleva i dagens samhälle.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #24 skrivet: februari 03, 2013, 00:13:52 »
C&R innebär trots allt att överlevnad finnes.

Utloggad E.T.

« Svar #25 skrivet: februari 03, 2013, 00:25:13 »
C&R innebär trots allt att överlevnad finnes.

Absolut. Att man bedriver C&R för att man inte vill ta upp en stor fisk eller en icke önskad bifångst är jag med på! Precis som jägare väljer att inte skjuta viktiga djur eller allt som dyker upp. Men varför dra upp X antal harrar/öringar/laxar osv när man redan fått så pass många man kan ta upp med hänsyn till vattnet och sin egen aptit? Jo för att man är en egoist och tycker det är roligt och man gärna hellre leker med fisken, ett liv. Istället för att sluta fiska. Nu spårar det lite men tycker ändå det är relevant...

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #26 skrivet: februari 03, 2013, 00:28:34 »

Absolut. Att man bedriver C&R för att man inte vill ta upp en stor fisk eller en icke önskad bifångst är jag med på! Precis som jägare väljer att inte skjuta viktiga djur eller allt som dyker upp. Men varför dra upp X antal harrar/öringar/laxar osv när man redan fått så pass många man kan ta upp med hänsyn till vattnet och sin egen aptit? Jo för att man är en egoist och tycker det är roligt och man gärna hellre leker med fisken, ett liv. Istället för att sluta fiska. Nu spårar det lite men tycker ändå det är relevant...

..men det är väl ändå rätt märkligt att Sverige inte klarar av att ha nån sorts stam av Varg,medans övriga länder fixar det? ..allt tar/har sin tid att hitta balansen.

Utloggad E.T.

« Svar #27 skrivet: februari 03, 2013, 00:47:08 »
Det kan jag hålla med om. Men precis som jakob skrev har vi levt utan varg i 100år och då är det inte lätt att helt plötsligt ha varg. När det gäller tam boskap tycker jag man borde kunna fixa realistiska sätt att skydda dom. Men jaktligt är det betydligt svårare. Titta på byar i glesbygd i Norrbotten som exempel. Där är jakten helig och har alltid varit. I generationer har barn fått växa upp med att en kväll innan jakt med de äldre är lika förväntansfull som kvällen innan julafton. Och då sträcker sig en jaktsäsong under flera månader och många förväntansfulla dagar växer man upp med. Ja då kanske det inte är problemfritt med varg? Som skulle innebära ett stopp eller väldigt stort hinder för fortsatt jakt.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #28 skrivet: februari 03, 2013, 00:50:22 »
Det kan jag hålla med om. Men precis som jakob skrev har vi levt utan varg i 100år och då är det inte lätt att helt plötsligt ha varg. När det gäller tam boskap tycker jag man borde kunna fixa realistiska sätt att skydda dom. Men jaktligt är det betydligt svårare. Titta på byar i glesbygd i Norrbotten som exempel. Där är jakten helig och har alltid varit. I generationer har barn fått växa upp med att en kväll innan jakt med de äldre är lika förväntansfull som kvällen innan julafton. Och då sträcker sig en jaktsäsong under flera månader och många förväntansfulla dagar växer man upp med. Ja då kanske det inte är problemfritt med varg? Som skulle innebära ett stopp eller väldigt stort hinder för fortsatt jakt.

Vi har alltså bara oss själv att skylla på!....

Utloggad E.T.

« Svar #29 skrivet: februari 03, 2013, 01:28:47 »
Ja den utrotades av människan. För att livet skulle vara enklare/möjligt att leva. Av samma orsak man inte vill ha varg nu heller, men lite andra förutsättningar än dåtidens människa har vi. Ingen skulle dö på grund av svält. Vi kan fortfarande handla kött i butiken från djur som inte haft sina bästa dagar i livet och som många gånger påverkar miljön negativt. Viltet skulle inte heller försvinna. Däremot tror jag en del människor skulle dö och många vara "levande döda" av en vargstam. Men det är väl kanske så att glesbygd och naturfolk kämpar mot det omöjliga. Är nog kämpigt som det är och att då bli av med en av de största anledningar folk väljer att kämpa för att kunna bo i hembyn ja då är det nog spiken i kistan. Visst allting har sin tid/gång och egentligen kanske vargen bara är ett litet problem av nånting mycket större. Nånting som inte är menat att fungera i långa loppet.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #30 skrivet: februari 03, 2013, 01:35:47 »
I grund å botten är det väl bäst att vi Människor dör bort! ..så det skapas balans i Naturen.

Utloggad E.T.

« Svar #31 skrivet: februari 03, 2013, 01:58:34 »
I grund å botten är det väl bäst att vi Människor dör bort! ..så det skapas balans i Naturen.

Ja tyvär så är det väl så.

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #32 skrivet: februari 03, 2013, 13:04:58 »

Vi fiskare är precis som jägarna, alla är olika och har sin egen syn på sitt och andras fiske.
Vad beträffar C&R håller jag med Dig av varje fiber i min kropp.
Det finns fiskare som på fullt allvar tror att de gör fisken en tjänst med att utsätta den för C&R i förhållande till att avstå fiske.
Det finns inga helgon på endera sidan.
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #33 skrivet: februari 03, 2013, 13:18:08 »
Hatet mot vargen får så orationella uttryck.
Vargen biter ihjäl jakthundar så det blir svårare att jaga.
Visst är det så, men varför hatar inte jägare vildsvin då?
De skadar å tar död på långt fler hundar än vargen.
Likaså älgarna, hur många jakthundar blir inte ihjälsparkade av älg?
I ena fallet blir det ett pris man får betala å i andra inte.

När det gäller C/R håller jag med å två fel gör inte ett rätt.
Precis som många öringfiskare hatar gädda.
De sistnämda tycker jag mig se att vi börjar få bukt med.

Drömmen vore enligt mig att vi hade fiskare och jägare som klarade av att se naturen lite mer än bara inom sitt egna snäva område.
Sett samma sak hos ornitologer, där finns grupper som bara ser fåglar och skiter totalt i allt annat.

Den dag vi har tusentals vargar i landet gör de mig ingenting om man jagar dom, men det ska inte vara hat som styr.
Min granne hatar ekorrar å hackspettar för de käkar fågelungar säger han.
Så urbota dumt fast det är den bästa granne man kan ha.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #34 skrivet: februari 04, 2013, 18:13:55 »
Även om det redan är full fart på vargamördandet så går det å protestera här:
http://www.svenskavargar.nu/viewNavMenu.do?menuID=40&utm_campaign=cmp_169819&utm_source=getanewsletter

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #35 skrivet: februari 04, 2013, 20:47:41 »
Går inte och jaga med varg i skogen sägs det men...
Jag jagar inte själ men har närmast 2 svågrar som gör det. Varje år hittills har frågan gått så här.

-Hur gick det på Älgjakten?, har jag frågat.
-Vi sköt vår kvot, har svaret blivit.

och det i Värmland där det kryllar av Vargar :o

Sen så har jag en uppfattning om Hund vs Varg att Vargen är värdefullare.
Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
Lite som och sätta på en ny fluga om man förlorar den i buskarna bakom eller i ett bottennapp....
Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills :hmm:

Nu får jag väl springa  :run: men detta tycker jag. Som tur är det åsiktsfrihet i detta land :kopp:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #36 skrivet: februari 04, 2013, 20:50:45 »
Sen det här med vilja att inte återställa där det blivit fel. Vargen är ju en gång utrotad låt den vara det.
Tycker jag ungefär är lika tokigt som.
Vi har ju grävt ner gifttunnorna här i Tekomatorp. Låt dom ligga där. :rolleye:

Håkan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: februari 04, 2013, 21:02:20 »
Jag jagar inte själ men har närmast 2 svågrar som gör det. Varje år hittills har frågan gått så här.

Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
Lite som och sätta på en ny fluga om man förlorar den i buskarna bakom eller i ett bottennapp....
Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills :hmm:

Nu får jag väl springa  :run: men detta tycker jag. Som tur är det åsiktsfrihet i detta land :kopp:
En ny fluga samma som en jakthund, kanske inte den bästa jämförelsen.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #38 skrivet: februari 04, 2013, 21:23:24 »
En ny fluga samma som en jakthund, kanske inte den bästa jämförelsen.
Äh du förstår vad jag menar...
endera så blir sorgen överförlusten så stor att det lägger sordin på resten av livet eller så minns man det fina och vill uppleva det igen. Fritt val faktiskt :hmm:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #39 skrivet: februari 05, 2013, 16:49:12 »
Inte så länge sedan och nära  :)
Pinnen ligger som referens och är 12,5 cm

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #40 skrivet: februari 05, 2013, 18:43:25 »
Inte så länge sedan och nära  :)
Pinnen ligger som referens och är 12,5 cm
Det var säkert Varg men även de s.k. vargspårarna ter fel vet jag från säker källa.

En bekant var Hundvakt till en stor Leonberger när Husse och Matte var borta. Den fick gå lös i trädgården. Plötsligt gick den till attack mot grannes kaninbur som dom hade i sin trädgård. Bröt opp den och åt opp en Kanin :sowhat:
Vargspårare kom dit och konstaerade att en Varg varit där. Jodå 100%. Min bekant var nöjd med den slutsatsen men lät inte hunde gå lös efter detta :rofl:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #41 skrivet: februari 05, 2013, 19:56:32 »
Det var säkert Varg men även de s.k. vargspårarna ter fel vet jag från säker källa.

En bekant var Hundvakt till en stor Leonberger när Husse och Matte var borta. Den fick gå lös i trädgården. Plötsligt gick den till attack mot grannes kaninbur som dom hade i sin trädgård. Bröt opp den och åt opp en Kanin :sowhat:
Vargspårare kom dit och konstaerade att en Varg varit där. Jodå 100%. Min bekant var nöjd med den slutsatsen men lät inte hunde gå lös efter detta :rofl:
I kombination med att den varit synlig för en trovärdig källa en bit hemifrån samt bekräftelse från Länstyrelsens viltexpert så är det i alla fall troligt.
Lite kul....40 meter från vår ytterdörr  :)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #42 skrivet: februari 05, 2013, 20:12:11 »
I kombination med att den varit synlig för en trovärdig källa en bit hemifrån samt bekräftelse från Länstyrelsens viltexpert så är det i alla fall troligt.
Lite kul....40 meter från vår ytterdörr  :)
Slår mig i vargtäta Värmland med ca 500m. Det skulle visst en så nära min dörr för några år sen....  :D

Utloggad E.T.

« Svar #43 skrivet: februari 05, 2013, 21:22:16 »
Hatet mot vargen får så orationella uttryck.
Vargen biter ihjäl jakthundar så det blir svårare att jaga.
Visst är det så, men varför hatar inte jägare vildsvin då?
De skadar å tar död på långt fler hundar än vargen.
Likaså älgarna, hur många jakthundar blir inte ihjälsparkade av älg?
I ena fallet blir det ett pris man får betala å i andra inte.

:gasp:
Jag vet inte om jag orkar nå mer men ska försöka...
Under min uppväxt har det alltid funnits jakthundar i hemmet, äger nu en egen.
Sen om jag räknar in släktingar, vänner och bekantas jakthundar så blir det ganska många hundar. Jag kommer på en hund som dött under jakt, den drunknade när den förföljde älgar över en frusen bäck och isen brast. Var även tvungen slå en signal till min jaktkompis som har 4-5 jämthundar inom familjen och fråga honom om han vet om många hundar som dött under jakt. Han kom på en hund som vådasköts under ett ståndskall på älg, jägaren sköt älgen och kulan vinkla i älgens kropp och träffade hunden. Kompisen jagar i ett älgjaktslag med några hundförare, hans morfar,farfar,mamma,pappa äger eller har ägt älghundar. Ändå kommer han bara på en hund som dött under jakt.

Det vore väldigt konstigt om inte några hundar dog av älgar varje år med tanker på att det skjuts ca 100 000 varje år och efter det finns det ca 2-3 gånger så många kvar i skogen...

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #45 skrivet: februari 06, 2013, 10:38:52 »

De här kan jag inte ställa upp på... :nono: :nono:
En hund blir som en familjemedlem och det är hur naturligt som helst att man sörjer den när den går bort.
Det måste man ha full respekt för.
Det jag ifrågasätter är att sorgen skulle bli så mycket större bara för att dödsorsaken är en varg istället för en bil eller en annan hund eller ett vildsvin.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #46 skrivet: februari 06, 2013, 10:59:32 »
De här kan jag inte ställa upp på... :nono: :nono:
En hund blir som en familjemedlem och det är hur naturligt som helst att man sörjer den när den går bort.
Det måste man ha full respekt för.
Det jag ifrågasätter är att sorgen skulle bli så mycket större bara för att dödsorsaken är en varg istället för en bil eller en annan hund eller ett vildsvin.
Just precis vad jag skrev. Hur läser du mina inlägg egentligen?
För att ta några citat
- Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
* Kommenar till detta: Inget speciellt med dödsorsak varg
- Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills
* Kommentar till detta: Även familje hundar dör och sörjs men det brukar inte va ett hinder för att skaffa en ny om man gillar hundar. Iaf så har vi skaffat ny när det hänt. Inte haft tanken på att det här vill jag inte uppleva igen utan fokuserat på det positiva vi upplever med hund. Inte det sorgliga att de oftast dör före oss.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #47 skrivet: februari 06, 2013, 11:12:51 »
För att få reda på var skon klämmer så tror jag följande fråga måste besvaras.
Vad händer med allt Älgkött efter jakten?

Att det är big business i det kan jag misstänka. Fast jag har aldrig sett nån ekonomisk rapport på vad det betyder för ja den enskillde jägare eller samhället. (Misstänker att Borg blir blåst på det mesta men vad vet jag)
För att ta mina svågrar så har dom iaf aldrig gett mig ens en liten bit. Inte äter dom Älg varje dag heller.... svart/grå inkomstkälla?
Googlade på pris och såg Älgfärs 129:-/kg
Vad är slaktvikten på en normalstor Älg?

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #48 skrivet: februari 06, 2013, 11:18:40 »
Just precis vad jag skrev. Hur läser du mina inlägg egentligen?För att ta några citat
- Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
* Kommenar till detta: Inget speciellt med dödsorsak varg
- Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills
* Kommentar till detta: Även familje hundar dör och sörjs men det brukar inte va ett hinder för att skaffa en ny om man gillar hundar. Iaf så har vi skaffat ny när det hänt. Inte haft tanken på att det här vill jag inte uppleva igen utan fokuserat på det positiva vi upplever med hund. Inte det sorgliga att de oftast dör före oss.
Betraktar man förlusten av ett husdjur likadant som att sätta en fluga eller blandar in ord som Bambifiering tolkar jag det som att man har dålig förståelse för den kärlek många känner för sina djur.
Annars hade du valt ett annat ordalag.
Tror jägare som fått sina hundar vargdödade trots det köpt sig en ny hund.
Är väl lika tragiskt för det?
Lika tragiskt som när tama hundar blir ihjälbitna av andra tama hundar.
Än värre är väl alla människor som blir skadade av hundar varje år?
Eller kaninen du berätta om, hur många jägare ondgör sig över såna hundar/hundägare?

Å ja jag läser att även du skriver att det är shit happens i ena fallet men inte i andra.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #49 skrivet: februari 06, 2013, 11:27:43 »

Att det är big business i det kan jag misstänka. Fast jag har aldrig sett nån ekonomisk rapport på vad det betyder för ja den enskillde jägare eller samhället. (Misstänker att Borg blir blåst på det mesta men vad vet jag)
För att ta mina svågrar så har dom iaf aldrig gett mig ens en liten bit. Inte äter dom Älg varje dag heller.... svart/grå inkomstkälla?
Tror det beror på var du är och jagar och hur många det är som delar på jakten.
I en del fall är jaktarrendena så höga så enda chansen att "vanligt" folk ska ha råd med det är att sälja en del av det som fälls.
I södra Sverige däremot är de så många som ska dela på så få älgar så det är nog inga problem att äta upp det.
Dessutom om du är jägare så käkar du nog inte oxkött om du ändå har älg så du klarar dig.
Viltslakterierna betalar nog mellan 40-50 kr kilot för älg.
25-30 för rådjur.
Att det kostar 4-10 ggr mer i affär är inte jägarnas fel.

Näe, det är som sportfisket, det kostar nog mer än vad det går att få in på att jaga.

Utloggad jakob

« Svar #50 skrivet: februari 06, 2013, 11:28:55 »

Man brukar få runt 40kr/kg av uppköparna när man säljer älg. Klipper in en massa gammalt från edgediskussioner så slipper jag skriva igen.

Klipper in ett gammalt edgeinlägg jag skrev om Agrias statistik och dödsfall på jakthundar:

"Om den där statistiken ska vara relevant så bör man plocka ut  statistiken från varglänen sedan det år vargrevir etablerades i området och jämföra.

Den Sasse länkar antar jag är hela landet och under en mycket längre tidsperiod än vad vi har haft en vargstam att tala om.

I agrias statistik ser man 112 vargdödade/skadade hundar sedan 2006, i samma statistik ser man ca 3800 trafikdödade/skadade och 63 vådaskjutna hundar.

Det ger en helt annan bild av verkligheten.

Drar man sedan bort antalet trafik/skjutna hundar som kommer från icke vargområden, vilket torde motsvara en yta på ca 80% av landet kan vi minska dessa siffror med ca 80%.

Det ger isåfall 750-800 trafikdödade hundar och endast 11-12 vådaskjutna hundar i dessa vargområden, att ställa mot 112 vargdödade/skadade hundar.

Då börjar vi närma oss en siffra runt 20% på vad vargen dödar i hundväg i relation till de två mest dödliga andra källorna.

Helt andra siffror.

Och det är alltså en snabb och säkert inte helt korrekt uträkning enkelt hopplockat från Agrias hemsida.

Jag tycker att man måste ta med såna här saker i sådana här diskussioner eftersom Sasses statistik inte visar den här sidan av myntet vilken jag faktiskt tycker är mer riktig. Annars blir det bara ett hån mot dem som faktiskt får sina hundar vargdödade och med hjälp av ensidig vinklad statistik blir hånade på ett orättvist sätt."

Här är ett annat inklipp som tar upp frågan:

Calle Seleborg 2006-07-28

"Svenska rovdjursföreningens Ulf Stridsberg hävdar att risken för att jakthundar ska dödas av rovdjur är överdriven. Han har tagit fram statistik från försäkringsbolaget Agria, som visar att bolaget under åren 2000 till 2005 betalat ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma period dödades eller skadades 135 hundar av vådaskott från jägare. Statistiken gäller cirka en tredjedel av Sveriges hundar.
Men det räcker för att det i flera media nu basuneras ut att ”jägare är mer farliga än vargar”.
Stridsberg ger ett utomordentligt exempel på hur man vilseleder med statistik.
Under perioden har knappt 150 vargar dödat 84 hundar, det vill säga mer än varannan varg har dödat en hund.
Under samma tid har närmare 300 000 jägare vådaskjutit 135 hundar. Det vill säga en varg är 1 250 gånger så stor riskfaktor för hunden som en jägare.
Ett litet annat sätt att se på det hela. Vilket tycker ni ger mest korrekt information?"

Och lite om vildsvin med mera:

"Det där går också att vrida på.

Vi har väl en 2-300 vargar ungefär. Dom dödade då alltså 112 hundar.

Vi har cirka 200 000 vildsvin, dom dödade 260 hundar.

Lo, örn, björn tillsammans borde ha ett antal på ca 9000st efter en snabb googling. Dessa dödade 27 hundar.

Att det blir hatdrev mot vargen kan ju understrykas med ovanstpende siffror. Dom visar ju hur oändligt mycket farligare vargen är för hund än andra djur.

2 nya vargar betyder i princip en död hund om man läser det så.

Där finns lite procentsatser att leka med om man vill vrida och vända på saker...

Statistik blir ett elände, man kan få fram vad som helst med den, även i dessa frågor.

EDIT:

Nu hittade jag Grimsörapporten. Och ja, den visar ju precis som min snabba uträkning (hurra för mig!!!) att 20% av de dödade jakthundarna inom vargområden dödas av varg. Jag tycker siffran är ganska hög och helt klart förståeligt att den grundar rädsla hos jägare. Jag kan iallafall inte håna dem för att de känner rädsla att släppa hunden. Men det finns det ju många andra som gärna gör så det jämnar väl ut sig."

Och lite mera:

"Som jag skrev också Jakob!
Men det är jakthundar under jakt! alltså så dödas under jakt 80% av jakthundarna i vargrevir av något annat än varg såsom trafik, annat vilt och jägare!

Ja? 100% minus 20% blir 80%, det är väl inga konstigheter?

Vargarna dödar 20%

Tågen, bilarna, björnarna, vildsvinen, lodjuren, jägarna själva, drunkningar med mera står för resterande 80%

JesperP, on 05 Jan 2013 - 23:05, said:
Dessutom så var det ju bara 0,8% av det totala antalet jakthundar som dödades av varg under perioden

Ja men det är ju helt ointressant? Det handlar ju om dom som DOG inte dom som överlevde.

I och för sig är 0,8% av ALLA hundar som jagas med dödas alltså av varg. Nästan 1 på hundra hundar som lever i vargområden och används till jakt dödas av varg.

Det är rätt mycket..

JAG skulle till exempel inte släppa mina barn till skolan om jag visste att 0,8% av barnen som går till skolan kommer att dö detta år..

Det är jävla statistik alltihop och den kan vändas hur som helst! Den används ständigt för att håna och spotta på jägare när den används mot dom. Jag tycker det är ett jävla skit eftersom man på det sättet bygger KLYFTOR och ökar hatet mot vargen från dem som blir hånade.

Människor måste förstå, lyssna, sätta sig in i varandras situation annars kommer vi absolut ingenstans. De som älskar att använda statistik för att tala om för jägare hur fåniga dom är som är rädda om sina hundar åstadkommer ingenting annat än att göra dessa ännu mer förbannade, ännu mer hatiska.

Det är det mest kontraproduktiva som finns i fredsskapande, det är inte bara dumt. det är idiotiskt, okunnigt och en total brist på förståelse av människan.

Dumheter och skapande av ett ännu värre klimat för vargarna av dem som tror sig skydda vargarna genom att tala om för dom som fått sina hundar dödade att vargen inte är farlig.

Jag blir så oerhört trött på denna grundläggande brist på förstånd! Och samma sak sagt till andra extremen, varghatarna. Men jag tar hellre deras parti i såna här diskussioner för dom är definitivt i minoritet och det är definitivt dom som liten grupp som själva kan skjuta bort vargstammen om dom blir tillräckligt provocerade och i sina ögon rättslösa."

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #51 skrivet: februari 06, 2013, 11:52:21 »
Hrrmmm...
Ser att du skriver Sasse på lite olika ställen.
Hoppas det beror på att du direktciterat från kanten och att även han länkade in Agria. ;D ;D ;D

Du har nog rätt i mycket Jacob, det som dock är mest sympatiskt är att du försöker bygga broar och skapa förståelse.
Vi som gillar vargen tycker nog trots det att det är vargmotståndarna som får sin vilja igenom.
Hur man än vrider å vänder så faktum är att en vargjakt genomdrivs och det är knappast en eftergift för någon annan än den som vill ha bort vargen.

Ingen kan med den godaste vilja i världen påstå att vargjakt skulle öka vargstammen.

Utloggad jakob

« Svar #52 skrivet: februari 06, 2013, 12:03:24 »
Hrrmmm...
Ser att du skriver Sasse på lite olika ställen.
Hoppas det beror på att du direktciterat från kanten och att även han länkade in Agria. ;D ;D ;D

Du har nog rätt i mycket Jacob, det som dock är mest sympatiskt är att du försöker bygga broar och skapa förståelse.
Vi som gillar vargen tycker nog trots det att det är vargmotståndarna som får sin vilja igenom.
Hur man än vrider å vänder så faktum är att en vargjakt genomdrivs och det är knappast en eftergift för någon annan än den som vill ha bort vargen.

Ingen kan med den godaste vilja i världen påstå att vargjakt skulle öka vargstammen.

Jo han länkade Agria. Precis som du. Ni verkar ha mycket gemensamt! :D ;)

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #53 skrivet: februari 06, 2013, 12:04:36 »
Jo han länkade Agria. Precis som du. Ni verkar ha mycket gemensamt! :D ;)
jo, det finns förolämpningar å så finns det grova förolämningar.... ;D

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #54 skrivet: februari 06, 2013, 12:09:17 »
Betraktar man förlusten av ett husdjur likadant som att sätta en fluga eller blandar in ord som Bambifiering tolkar jag det som att man har dålig förståelse för den kärlek många känner för sina djur.
Annars hade du valt ett annat ordalag.
Tror jägare som fått sina hundar vargdödade trots det köpt sig en ny hund.
Är väl lika tragiskt för det?
Lika tragiskt som när tama hundar blir ihjälbitna av andra tama hundar.
Än värre är väl alla människor som blir skadade av hundar varje år?
Eller kaninen du berätta om, hur många jägare ondgör sig över såna hundar/hundägare?

Å ja jag läser att även du skriver att det är shit happens i ena fallet men inte i andra.
Blir en bra diskution när vi ses nån gång....  :hmm: :D

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #55 skrivet: februari 06, 2013, 12:22:02 »
Procen hit och dit så en annan procentsats är att vargdödade hundar får 100% uppmärksamhet vilket får mig att tro att dessa var extra älskade och saknade.
Det tjänar tydligen ett syfte att lyfta fram dessa av jägarna själva ja framför de vådaskjutna t.ex.. Lite manipulation kanske ;)

Utloggad jakob

« Svar #56 skrivet: februari 06, 2013, 12:25:32 »
Procen hit och dit så en annan procentsats är att vargdödade hundar får 100% uppmärksamhet vilket får mig att tro att dessa var extra älskade och saknade.
Det tjänar tydligen ett syfte att lyfta fram dessa av jägarna själva ja framför de vådaskjutna t.ex.. Lite manipulation kanske ;)

Klart det är så till viss del.
Men siffrorna från försäkringsbolagen ljuger förmodligen inte särskilt mycket och de visar på det verkliga förhållandet mellan vådaskjutna/vargdödade hundar vid jakt inom vargområden. Och de siffrorna visar att det gamla argumentet om att jägarna dödar flera hundar själva än vargen faktiskt inte stämmer i verkligheten, faktiskt så dödar vargen 10 gånger fler hundar än vad som vådaskjuts och det är det som är intressant mes siffrorna, inte känslor och eventuella motiv tycker jag.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #57 skrivet: februari 06, 2013, 12:44:55 »
Känslor kommer ju in när man säger att man inte törs ta med hunden till skogen.
Det är här kommer min Bambifiering kommer in.

Vår hund får springa fritt när vi plockar svamp och när vi går på skogspromenad. Varför då? Jo för vi älskar hunden. Den älskar ju dessa stunder. Oron, den lilla, är vår (jag och min sambo) och vi tillskiver inte dessa känslor till hunden (dvs Bambifierar inte).

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #58 skrivet: februari 06, 2013, 12:45:13 »
Just detta med jakthundar.
Jag kommer inte ifrån att jag tycker att det är konstigt att släppa hundar lösa där det finns varg.
Om naturen drabbar en, så får man väl acceptera det eller minimera den risken genom att använda koppel.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #59 skrivet: februari 06, 2013, 12:50:36 »
Klart det är så till viss del.
Men siffrorna från försäkringsbolagen ljuger förmodligen inte särskilt mycket och de visar på det verkliga förhållandet mellan vådaskjutna/vargdödade hundar vid jakt inom vargområden. Och de siffrorna visar att det gamla argumentet om att jägarna dödar flera hundar själva än vargen faktiskt inte stämmer i verkligheten, faktiskt så dödar vargen 10 gånger fler hundar än vad som vådaskjuts och det är det som är intressant mes siffrorna, inte känslor och eventuella motiv tycker jag.
Argumenteringen blir lika dålig för det, det andra viltet tar död på mångdubbelt fler hundar än vargarna men där blir det "shit happens" från jägarhåll.
Normalt räknar man med 100 000 vildsvin i markerna men när det skall jämföras med vildsvinsdödade/skadade hundar har dom plötsligt blivit 200 000. För att det inte ska verka så farligt...
200 vargar som enligt jägarna blivit utsläppta av vargälskare och 100 000 vildsvin som i grunden kommer från jägarnas hägn.

För mig skulle jägarnas argument bli lite tyngre om deras egna införande av vildsvin i vår natur skulle bli lika illa betraktat som vargen.
Varför älskar jägarna vildgrisarna så?
Å hatar vargen så?

Kommer en stackars irrande varg innanför Smålands gränser så blir han inte en vecka gammal.
Härom veckan hade de klappjakt på vildsvin här i byn. En hel dag höll de på, jag hade förväntat mig åtminstone en kontainer med döa grisar.15-20 jägare.
De sköt inte en enda..... :zero:

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 315
  • Vinter bläää
« Svar #60 skrivet: februari 06, 2013, 13:33:59 »
Min åsikt som ren ägare är väl ganska klar om vargens vara eller icke vara, våra betes marker gränsar mot Finland och kan säga att det kom in många vargar från öst under 84-92 och endel av dom gjorde grymma skador för många renägare. Inte kul när man hittar 20-30 renar dödade av varg på ett par hektar. Orkar inte ta en debatt idag,men kanske imorgon :hmm:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #61 skrivet: februari 06, 2013, 13:37:05 »
Min åsikt som ren ägare är väl ganska klar om vargens vara eller icke vara, våra betes marker gränsar mot Finland och kan säga att det kom in många vargar från öst under 84-92 och endel av dom gjorde grymma skador för många renägare. Inte kul när man hittar 20-30 renar dödade av varg på ett par hektar. Orkar inte ta en debatt idag,men kanske imorgon :hmm:
Man kan ju inte låta bli att fundera på vad de smutsiga ägarna tycker... :haum:

Utloggad jakob

« Svar #62 skrivet: februari 06, 2013, 14:36:53 »
Argumenteringen blir lika dålig för det, det andra viltet tar död på mångdubbelt fler hundar än vargarna men där blir det "shit happens" från jägarhåll.
Normalt räknar man med 100 000 vildsvin i markerna men när det skall jämföras med vildsvinsdödade/skadade hundar har dom plötsligt blivit 200 000. För att det inte ska verka så farligt...
200 vargar som enligt jägarna blivit utsläppta av vargälskare och 100 000 vildsvin som i grunden kommer från jägarnas hägn.

För mig skulle jägarnas argument bli lite tyngre om deras egna införande av vildsvin i vår natur skulle bli lika illa betraktat som vargen.
Varför älskar jägarna vildgrisarna så?
Å hatar vargen så?

Kommer en stackars irrande varg innanför Smålands gränser så blir han inte en vecka gammal.
Härom veckan hade de klappjakt på vildsvin här i byn. En hel dag höll de på, jag hade förväntat mig åtminstone en kontainer med döa grisar.15-20 jägare.
De sköt inte en enda..... :zero:

Just det här generaliserandet tycker jag är riktigt illa.

Var räknar man med 100 000 vildsvin normalt? De siffror jag hittar är att "experter" bedömer det finnas minst 150 000, kanske 220 000 vildsvin. Och deras antal kontra vargantalet gör dom mycket mindre dödliga än vargen vilket är vad som diskuteras antar jag?

Jägarnas hägn? Jägarna släppte ut grisarna? Jägarna älskar grisar? - Vilka jägare? Alla jägare?
Fiskarna vill rotenona våra vatten och plantera ut regnbåge. Vilka fiskare? Alla fiskare? Du är fiskare Betis, vill du rotenona bort den naturliga fisken och fånga fenlösa broilerså Enligt det sätt du generaliserar ovan så vill du helt klart det eftersom alla som tillhör samma intressegrupp är gemensamt ansvariga för det skit denna grupp åstadkommer.
Förstår du?
Det är idiotiskt att generalisera i såna här frågor! ALLA jägare är inte ansvariga för att det finns vildsvin lika lite som ALLA fiskare är ansvariga för allt elände som sker med fiske som motiv.

Dessutom är vildsvinet en art som funnits i vårt land sedan urminnes tider men utrotats (precis som vargen i princip gjordes). Har inte vildsvinen rätt att finnas i Sverige bara för att dom utrotadeså Utrotat är utrotat och skall aldrig få komma igen?

Många jägare vill inte alls ha vildsvin. Många vill minska dom men det är svårjagade djur med enorm reproduktionshastighet.
Och den hastigheten är idag långt större än förr pga ditt och mitt behov av mat i affären, vi vill ha bröd och därför odlar våra bönder och bryter marken så att vildsvinen finner massor av mat och kan öka ännu snabbare.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #63 skrivet: februari 06, 2013, 15:08:19 »

Vad händer med vargens skinn och svans efter jakten?
Är det potentiellt flugbindningsmaterial, eller varför är denna fråga den mest intensivt debatterade här på Fiskelust?
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #64 skrivet: februari 06, 2013, 15:24:18 »
Du har rätt Jacob, det är fel att generalisera som jag gör.
Bara det att man hör så mycket om att de stackars 200 st vargar som finns är så otroligt många för många sen finns där 200 000 grisar å det protesteras det inte lika högljutt om.
Kunde vi inte ha 100 000 av dom var? ;)

Visst är grisarna svårjagade men en varg i Småland kontra.... ::)
Klart att jägarna skulle kunna utrota grisen igen om det nu var det de ville, men det är klart de inte vill.

Det handlar ju inte om vare sig hundar eller grisar, vargdebatten är en ren känslomässig debatt utan några som helst sakliga argument.
Antingen ska vi ha varg å då ska vi ha varg, hundar, renar, kebab, älgar, rådjur å grisar till trots.
Eller ska vi inte ha vargar.

Jag vill ha varg även om det blir på bekostnad att det ryker med en och annan jakthund, ren, får, älg eller (förhoppningsvis :yeah: >:D) gris på köpet.
Jag vill inte ha bara ett par hundra vargar, jag vill ha flera tusen.
Det skall yla även i dom småländska skogarna.
Jägarna kanske får det lite annorlunda.
Enstaka vargar kanske måste skjutas.

Men hålla på med snacket om genetisk jakt, ihjälbitna hundar, inte våga ställa ungar vid busshållplatsen, naturvänner som tjuvutplanterat vargar, jämförelser med vägglöss, Stockholm som bestämmer etc, etc gör att diskusionsklimatet blir just så här.

Hela Sverige tillhör alla svenskar, det är "min" natur lika mycket som samernas, jägarnas, kraftverksutbyggarnas, skogsbrukarnas, yrkesfiskarnas, skärgårdbefolkningens eller vems som helst natur.

När Centerpartiet som en gång i tiden var det enda parti i Sverige som slogs för miljön sitter på sin kongress och applåderar när första vargjaktsvargen blir skjuten är det så jag vill spy :betis:.
Ger känslor som hamnar i 40-talets Tyskland och utrotningslägren där....

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #65 skrivet: februari 06, 2013, 16:28:26 »
Ja, generalisera å generalisera.
Trots att det alltid finns nyanser i alla chatteringar så tror jag ändå att vissa grupper i samhället står i grunden för olika saker.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Jägarförbundets kongress än hos Naturskyddsföreningens.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Centerpartiets kongress än vad det är på Miljöpartiets.
Vill jag leta reda på Pingskyrkovänner har jag nog lättare att hitta dom hos kristdemokraterna än hos vänsterpartiet.
Vill jag hitta tio Islamhatare hittar jag nog dom lättare hos Sverigedemokraterna än hos SSU.

Så är det nog med det.
Men jag tror inte det var det Jacob menade utan mer att det även hos jägarna finns dom som inte tycker illa om rovdjur.
Det tror/vet jag också, de är faktist många fler än vad det kan låta i debatten.
Jag känner ett ganska rejält flertal.
Därför blir det ännu mer fel när jag generaliserar.

Förlåt för det..... :-[

Utloggad jakob

« Svar #66 skrivet: februari 07, 2013, 09:55:02 »
Ja, generalisera å generalisera.
Trots att det alltid finns nyanser i alla chatteringar så tror jag ändå att vissa grupper i samhället står i grunden för olika saker.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Jägarförbundets kongress än hos Naturskyddsföreningens.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Centerpartiets kongress än vad det är på Miljöpartiets.
Vill jag leta reda på Pingskyrkovänner har jag nog lättare att hitta dom hos kristdemokraterna än hos vänsterpartiet.
Vill jag hitta tio Islamhatare hittar jag nog dom lättare hos Sverigedemokraterna än hos SSU.

Så är det nog med det.
Men jag tror inte det var det Jacob menade utan mer att det även hos jägarna finns dom som inte tycker illa om rovdjur.
Det tror/vet jag också, de är faktist många fler än vad det kan låta i debatten.
Jag känner ett ganska rejält flertal.
Därför blir det ännu mer fel när jag generaliserar.

Förlåt för det..... :-[

Du är förlåten min vän. ;)

Nåja, nu är ju jakten stoppad och det är väl lika bra det antar jag! :)

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #67 skrivet: februari 07, 2013, 12:10:21 »
Stoppad jakt. :D :yeah: :love: :flyguy:
Nu får vi hoppas att myndigheterna är så tröga som dom brukar så den inte hinner komma igång igen innan fredningen i mitten av februari.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #68 skrivet: februari 07, 2013, 12:12:13 »
.....å då får ju jägarna en jävla massa tid över.
Varför inte ut å skjuta en 100 000 vildsvin? :D :looney:
Så det bara är 100 000 kvar.......

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #69 skrivet: februari 08, 2013, 00:05:35 »

Ursäkta ! ..men nog måste Renarna i Sveriga vara rätt dumma faktiskt!..sett otaliga program om Varg..NÄR..dom jagar Ren i andra länder, typ Alaska,Sibrien...så tar dom ..dom en & en, efter vad aptiten säger.
Kommer det 1st Varg in i Norrbotten/Lappland...så hinner den dräpa nästan 100 Renar på 1 v. ??
Märkligt.

LP

• Gäst
« Svar #70 skrivet: februari 08, 2013, 00:42:21 »
Måste säga att jag inte riktigt förstår jämförelsen med vildsvin?? Vi diskuterade ju det för ett antal år sedan, och kom fram till att de hade en enormt liten påverkan jämfört med vargen? Vidare så är det faktiskt allmän jakt efter gris, vill man inte ha dem kan man skjuta bort så många man kan! Grisen har bevisligen ett värde både för markägare och jägare, vad gäller varg är det väll främst skogsägare utan jaktintresse som skrattar!

Vad gäller varg så är det ju inte några 200 det handlar om, det är rimligen minst 400(2012års vinterinventering+valparna från sommar 2012) och framåt sommaren 2013 kommer det 100-150 till, minst.

Skulle vara kul att få tillgång till NVV egna inventeringsmaterial, och kunna få koll på exakt hur många vargar det är i skogarna. De beräkningsmodeller de använder sig av idag är jag skeptisk till...

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #71 skrivet: februari 08, 2013, 08:26:14 »
Måste säga att jag inte riktigt förstår jämförelsen med vildsvin?? Vi diskuterade ju det för ett antal år sedan, och kom fram till att de hade en enormt liten påverkan jämfört med vargen? Vidare så är det faktiskt allmän jakt efter gris, vill man inte ha dem kan man skjuta bort så många man kan! Grisen har bevisligen ett värde både för markägare och jägare, vad gäller varg är det väll främst skogsägare utan jaktintresse som skrattar!

Vad gäller varg så är det ju inte några 200 det handlar om, det är rimligen minst 400(2012års vinterinventering+valparna från sommar 2012) och framåt sommaren 2013 kommer det 100-150 till, minst.

Skulle vara kul att få tillgång till NVV egna inventeringsmaterial, och kunna få koll på exakt hur många vargar det är i skogarna. De beräkningsmodeller de använder sig av idag är jag skeptisk till...
Vet inte i fall jämförelsen med vildsvin är viktig, men du slänger i alla fall ur dig ett par felaktiga påstående:
När man pratar om påverkan så får man ju definiera vad man menar med det, men om vi håller oss till ekonomisk påverkan så har jag svårt att se att vargen påverkar ens i närheten av vad vildsvinen gör.
Jag såg en siffra på den totala samhällskostnaden för vargen skulle vara 120 miljoner och siffor ska man vara lite försiktig med om de inte har någon tydlig definition...men låt oss använda dem bara för att kunna föra ett reonemang.
Jorbruksverket beräknade att endast i Södermanland under 2009 så var kostnaden 17,3 miljoner. Fram till idag lär ju inte stammen var mindre och en gissning skulle väl vara att kostnaden för hela vildsvinstammen i Sverige ligger på minst 100 miljoner.....och då pratar vi bara kostander för jordbruket. Till det kommer andra kostnader tex i samband med trafikolyckor, villaträdgårdar mm. Under 2012 inträffade det 4200 trafikolyckor med vildsvin (en ökning med 72% sedan 2010) och kostanden för dessa är omfattande.
...och då ska man veta att mörkertalet för dessa kostnader lär vara rejält stort.

När det gäller jaktreglerna så vet jag inte vad du menar med "Allmän jakt".
Visst kan du jaga gris under stora delar av året men för den sakens skull inte utskiljningslöst.
Till detta ska läggas att vildsvin är ett otroligt svårjagat vilt trots att de är så många.
Mycket av jakten är sk åteljakt som bedrivs nattetid och ofta får du vid sådan jakt en chans att avlossa 1-2 skott.
Ska du genomföra en större avskjutning så krävs jakt på dagtid med drivande hund och större jaktlag som täcker större areal.
Den typen av jakt är effektivare men ska du bdriva någon typ av naturvård med din jakt så måste denna jaktform använda med förnuft och ganska sparsamt.
Det finns ju en anledning till att stammen växer okontrollerat och att tro att du kan "skuta så många kan" och att det skulle lösa problemet, så får du nog fundera en vända till.

Nu tycker jag i och för sig inte att jämförelsen med vildsvin är relevatn....mer än att jag tycker att vi ska hantera fakta lite varsamt. Samt att jag fick skriva av mig lite  :)

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #72 skrivet: februari 08, 2013, 08:33:22 »
....och så var det det här men jakthundar....
Försäkringsbolaget Agrias statistik visar att i län med varg så är tarfiken 6 gånger farligare för lösspringande hundar än vad vargen är.
Även som det finns en de stolpskott i trafiken och kanske borde rensas bort av genetiska själ.....så känns skyddsjakt på bilister som lite väl drastiskt... :kopp:

LP

• Gäst
« Svar #73 skrivet: februari 08, 2013, 10:42:00 »
Vet inte i fall jämförelsen med vildsvin är viktig, men du slänger i alla fall ur dig ett par felaktiga påstående:
När man pratar om påverkan så får man ju definiera vad man menar med det, men om vi håller oss till ekonomisk påverkan så har jag svårt att se att vargen påverkar ens i närheten av vad vildsvinen gör.
Jag såg en siffra på den totala samhällskostnaden för vargen skulle vara 120 miljoner och siffor ska man vara lite försiktig med om de inte har någon tydlig definition...men låt oss använda dem bara för att kunna föra ett reonemang.
Jorbruksverket beräknade att endast i Södermanland under 2009 så var kostnaden 17,3 miljoner. Fram till idag lär ju inte stammen var mindre och en gissning skulle väl vara att kostnaden för hela vildsvinstammen i Sverige ligger på minst 100 miljoner.....och då pratar vi bara kostander för jordbruket. Till det kommer andra kostnader tex i samband med trafikolyckor, villaträdgårdar mm. Under 2012 inträffade det 4200 trafikolyckor med vildsvin (en ökning med 72% sedan 2010) och kostanden för dessa är omfattande.
...och då ska man veta att mörkertalet för dessa kostnader lär vara rejält stort.

När det gäller jaktreglerna så vet jag inte vad du menar med "Allmän jakt".
Visst kan du jaga gris under stora delar av året men för den sakens skull inte utskiljningslöst.
Till detta ska läggas att vildsvin är ett otroligt svårjagat vilt trots att de är så många.
Mycket av jakten är sk åteljakt som bedrivs nattetid och ofta får du vid sådan jakt en chans att avlossa 1-2 skott.
Ska du genomföra en större avskjutning så krävs jakt på dagtid med drivande hund och större jaktlag som täcker större areal.
Den typen av jakt är effektivare men ska du bdriva någon typ av naturvård med din jakt så måste denna jaktform använda med förnuft och ganska sparsamt.
Det finns ju en anledning till att stammen växer okontrollerat och att tro att du kan "skuta så många kan" och att det skulle lösa problemet, så får du nog fundera en vända till.

Nu tycker jag i och för sig inte att jämförelsen med vildsvin är relevatn....mer än att jag tycker att vi ska hantera fakta lite varsamt. Samt att jag fick skriva av mig lite  :)

Pekka, jagar du någon gris själv? Själv jagar jag runt i hjärtat av sörmland. Har ganska bra grepp om grisstammen och jakten efter den samma :vissla:

Du måste skilja på kostnaden för vargen(120milj) och de skadekostnader som du uppgav för vildsvinen. För i fallet vildsvin så får markägaren in arrendepengar, och i sörmland handlar det nuförtiden om runt 300kr/ha/år. Säger sig själv att 17 miljoner/hela sörmlands yta inte är speciellt många kronor per ha. Forskning är gjord på saken och den kom fram till att skadorna var lindriga i jämfört med intäkterna från jakten. Vidare så representerar ju köttet en hel del som man också för föra in på intäktssidan.

Det jag vill komma fram till är att med vildsvinen finns faktiskt både en intäkts och en utgiftskolumn i beräkningarna. I fallet vargen ser jag mycket små intäkter ;) Men som jag sa innan, jag tror i överhuvudtaget inte att man ens ska fundera på vildsvin och varg på samma sätt. Vildsvinet håller på att bli ett av våra vanligaste klövvilt, vargen är ett stort rovdjur som aldrig kommer ha samma jaktliga värde. Är nog bättre att diskutera vildsvinen för sig och vargarna likaså.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #74 skrivet: februari 08, 2013, 11:40:28 »
Pekka, jagar du någon gris själv? Själv jagar jag runt i hjärtat av sörmland. Har ganska bra grepp om grisstammen och jakten efter den samma :vissla:
Eftersom jag la ned jakten för ett antal år sedan så jagar jag naturligtvis inte gris.
Fördelen med det är att jag kan betrakta detta helt objektivt.
Jag är inte politiker heller vilket inte innebär att jag är diskkvalificerad för att rösta.
...och du som jagar gris vet ju då mycket väl att det är ett ganska svårjagat vilt. Det finns ju en anledning till att stammen växer okontrollerat trots en omfattande jakt.

Du måste skilja på kostnaden för vargen(120milj) och de skadekostnader som du uppgav för vildsvinen. För i fallet vildsvin så får markägaren in arrendepengar, och i sörmland handlar det nuförtiden om runt 300kr/ha/år. Säger sig själv att 17 miljoner/hela sörmlands yta inte är speciellt många kronor per ha. Forskning är gjord på saken och den kom fram till att skadorna var lindriga i jämfört med intäkterna från jakten. Vidare så representerar ju köttet en hel del som man också för föra in på intäktssidan.

Nu valde du att lyfta ut en kostnad av alla kring vildsvinsstammen som säkerligen inte ens är den största kostnaden som stammen orsakar.
Ett räkneexempel gällande trafiskolyckor skulle kunna se ut så här:
4200 olyckor med vildsvin med en snitt kostnad på 30000 kr/olycka (vilket säkerligen är rejält i underkant) ger en peng på 126 miljoner. Ska man jämföra kostnader och intäkter som måste man göra korrekta jämförelser. Dessutom är intäkterna av jakten väldigt svårbedömda, eftersom det intäkterna inte skulle försvinna bara för att grisarna försvann. Den typen av antagande ska man vara försiktig med.

Det jag vill komma fram till är att med vildsvinen finns faktiskt både en intäkts och en utgiftskolumn i beräkningarna. I fallet vargen ser jag mycket små intäkter ;) Men som jag sa innan, jag tror i överhuvudtaget inte att man ens ska fundera på vildsvin och varg på samma sätt. Vildsvinet håller på att bli ett av våra vanligaste klövvilt, vargen är ett stort rovdjur som aldrig kommer ha samma jaktliga värde. Är nog bättre att diskutera vildsvinen för sig och vargarna likaså.

Det kan jag pricipiellt hålla med om.
Det som däremot är intressant är de otroliga känslorna som varg skapar i förhållande till ex vildsvin, trots att vildsvinen är ett betydligt större problem i dag än vargen.
Personligen tycker jag att det är hur kul som helst med vildsvin i vår natur...i alla fall så länge de håller sig bort från vår trädgård  :)

Utloggad jakob

« Svar #75 skrivet: februari 08, 2013, 12:06:45 »
Jag tycker att det är relevant för den här diskussionen att tänka på att vildsvinet är en art som funnits i Sverige sedan urminnes tider!
Den utrotades men tillhör sedan "alltid" den svenska faunan.

Vildsvinen "ska" alltså finnas här i Sverige. Precis som vargen.

Många förespråkar att vargen skall få föröka sig och sprida sig som den vill och som naturen tillåter, naturligt alltså. Inget konstigt med det.

Vad jag däremot tycker är konstigt är att samma liberala inställning inte tycks gälla för vildsvinen? Dessa förökar sig och sprider sig glatt och etablerar sig där dom finner passande miljöer. Ändå gnälls det på dom och det gnälls på jägarna.
Och det kommer ofta från dem som förspråkar spridning och ökning av varg?
Varför? Om man nu säger att jägarna planterade ut grisarna och bär skulden för grisarnas framfart så borde man väl i denna anda egentligen tacka jägarna för att de återinförde en ursprunglig art och dessutom tillåter den sprida sig i naturen? (Precis som man vill med vargen)
Ska man låta naturen ha sin gång när det gäller arter som hör hemma i Sverige så borde det väl gälla alla arter? Även vildsvinen?
Om vildsvinen finner det trevligt att äta upp bondens grödor och i trädgårdarna så har dom ju helt enkelt funnit sin nisch där och VI bör väl anpassa oss till naturen och djuren? Vildsvinen var här före oss..

Nä, jag tycker det blir otroligt falskt att förespråka avskjutning och kontroll på vildsvin bara för att dom förstör för oss och samtidigt förespråka fritt leverne för vargen. Fri natur åt alla djur!!! :looney:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #76 skrivet: februari 08, 2013, 12:14:38 »
Jag tycker att det är relevant för den här diskussionen att tänka på att vildsvinet är en art som funnits i Sverige sedan urminnes tider!
Den utrotades men tillhör sedan "alltid" den svenska faunan.

Vildsvinen "ska" alltså finnas här i Sverige. Precis som vargen.

Många förespråkar att vargen skall få föröka sig och sprida sig som den vill och som naturen tillåter, naturligt alltså. Inget konstigt med det.

Vad jag däremot tycker är konstigt är att samma liberala inställning inte tycks gälla för vildsvinen? Dessa förökar sig och sprider sig glatt och etablerar sig där dom finner passande miljöer. Ändå gnälls det på dom och det gnälls på jägarna.
Och det kommer ofta från dem som förspråkar spridning och ökning av varg?
Varför? Om man nu säger att jägarna planterade ut grisarna och bär skulden för grisarnas framfart så borde man väl i denna anda egentligen tacka jägarna för att de återinförde en ursprunglig art och dessutom tillåter den sprida sig i naturen? (Precis som man vill med vargen)
Ska man låta naturen ha sin gång när det gäller arter som hör hemma i Sverige så borde det väl gälla alla arter? Även vildsvinen?
Om vildsvinen finner det trevligt att äta upp bondens grödor och i trädgårdarna så har dom ju helt enkelt funnit sin nisch där och VI bör väl anpassa oss till naturen och djuren? Vildsvinen var här före oss..

Nä, jag tycker det blir otroligt falskt att förespråka avskjutning och kontroll på vildsvin bara för att dom förstör för oss och samtidigt förespråka fritt leverne för vargen. Fri natur åt alla djur!!! :looney:
Om jag förstår dig rätt så innebär det ju att vi ska förbjuda all jakt och fiske ?!
All jakt o fiske bör väl ske under kontrollerade former.....motsatsen ser vi ju tyvärr idag...i alla fall inom fisket.

Det finns utrymme även för jakt o fiske.....vilket också funnits sedan urminnestider....däremot ska man endast ta ränta av kapitalet, för att säkra att man har en livskraftig stam av de djur som finns naturligt i respektive fauna.
Hur sedan stor denna ränta bör ju bedömmas från fall till fall.

LP

• Gäst
« Svar #77 skrivet: februari 08, 2013, 12:18:42 »
Kanske har jag fel, men jag upplever att det nästan är mer känslor i grisdebatten än i vargdebatten?! Stora organisationer som LRF pratar till och med om utrotning osv?

Hur som, så speciellt svårjagade är de nog faktiskt inte egentligen, och att stammen skulle växa "utan kontroll" är nog en sanning med modifikation. Grisarna sprider sig geografiskt, och blir såklart fler, men många som haft gris länge på sina marker upplever inte att de får fler, snarare tvärt om. De sista vintrarna har inte varit så snälla. Men visst, fler blir de!

Kostnader för trafikolyckor är svåra att argumentera kring, klart det blir en stor kostnadspost, som dessutom får betalas även av ickejägare eller markägare som drar nytta av grisarna. :-\ Att ha vilt i naturen medför trafikolyckor, det är en sak som är säker...

"Problemet" jag har med varg handlar egentligen inte om vargarna i sig, utan att det verkar saknas tanke och plan bakom förvaltningen, att vargen skall finnas i södra sverige men inte i norr, att det ska vara så svårt att få ordentliga siffror på exakt hur många de är osv.. Vargen har minimal påverkan på mig själv, och lär knappast få det heller.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #78 skrivet: februari 08, 2013, 12:26:27 »
Kanske har jag fel, men jag upplever att det nästan är mer känslor i grisdebatten än i vargdebatten?! Stora organisationer som LRF pratar till och med om utrotning osv?

Antagligen beror det på att det för många markägare är ett faktiskt problem....även om jag håller med om att även denna debatt är vansinnigt onyanserad.
Hur som, så speciellt svårjagade är de nog faktiskt inte egentligen, och att stammen skulle växa "utan kontroll" är nog en sanning med modifikation. Grisarna sprider sig geografiskt, och blir såklart fler, men många som haft gris länge på sina marker upplever inte att de får fler, snarare tvärt om. De sista vintrarna har inte varit så snälla. Men visst, fler blir de!

Vintrarna 2010 och 2011 tog ganska rejält på stammen, däremot så räckte det med en mildare vinter i fjol för att stammen skulle återhämta sig och växa...i alla fall här nere i söder.
Här nere skulle jag beskriva det som att stammen växer okontrollerat, trots en ganska omfattande jakt

Kostnader för trafikolyckor är svåra att argumentera kring, klart det blir en stor kostnadspost, som dessutom får betalas även av ickejägare eller markägare som drar nytta av grisarna. :-\ Att ha vilt i naturen medför trafikolyckor, det är en sak som är säker...

"Problemet" jag har med varg handlar egentligen inte om vargarna i sig, utan att det verkar saknas tanke och plan bakom förvaltningen, att vargen skall finnas i södra sverige men inte i norr, att det ska vara så svårt att få ordentliga siffror på exakt hur många de är osv.. Vargen har minimal påverkan på mig själv, och lär knappast få det heller.
För övrigt så verkar vi att ha samma sun på saker o ting  :)

LP

• Gäst
« Svar #79 skrivet: februari 08, 2013, 12:57:39 »
Gissar själv på att de som är mest högljudda är arrendebönderna, altså de som inte äger mark, och det får man väll egentligen ha förståelse för...

Utloggad jakob

« Svar #80 skrivet: februari 08, 2013, 13:35:15 »
Om jag förstår dig rätt så innebär det ju att vi ska förbjuda all jakt och fiske ?!
All jakt o fiske bör väl ske under kontrollerade former.....motsatsen ser vi ju tyvärr idag...i alla fall inom fisket.

Det finns utrymme även för jakt o fiske.....vilket också funnits sedan urminnestider....däremot ska man endast ta ränta av kapitalet, för att säkra att man har en livskraftig stam av de djur som finns naturligt i respektive fauna.
Hur sedan stor denna ränta bör ju bedömmas från fall till fall.

"Vi ska" ?
Det är inte mina åsikter, bara ett resonemang utifrån en massa andra åsikter jag hör i debatten.  :haum:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #81 skrivet: februari 08, 2013, 14:07:34 »

"Vi ska" ?
Det är inte mina åsikter, bara ett resonemang utifrån en massa andra åsikter jag hör i debatten.  :haum:
Aha...så när du skriver "Jag tycker", så är det inte din egna åsikter ?  :haum:
Sorry...det borde jag förstått  :)

Utloggad jakob

« Svar #82 skrivet: februari 08, 2013, 14:17:07 »
Aha...så när du skriver "Jag tycker", så är det inte din egna åsikter ?  :haum:
Sorry...det borde jag förstått  :)

Menar du detta?

"Nä, jag tycker det blir otroligt falskt att förespråka avskjutning och kontroll på vildsvin bara för att dom förstör för oss och samtidigt förespråka fritt leverne för vargen. Fri natur åt alla djur!!! :looney:  "

Tolkar du det som att jag tycker att vi borde förbjuda all jakt och fiske alltså?
Isåfall får jag be om ursäkt då jag tydligen gravt överskattat din läsförståelse och din förståelse av ironi. :-[
Eller så får jag be om ursäkt för senaste meningen eftersom du tolkade mig vara för ett förbud av jakt och fiske någon annanstans i texten, jag förstår inte riktigt var isåfall?

Eller så är det helt enkelt så att du njuter av att vara dryg och letar saker att göra dig lustig över? :haum:

Utloggad jakob

« Svar #83 skrivet: februari 08, 2013, 14:33:56 »
Äh, vad jag menar är att jag inte fattar varför du blev dryg Pekka?
Jag försöker hålla en saklig nivå och retar ingen, inte medvetet iallafall. Men ditt inlägg nyss är ju helt klart skrivet för att vara dryg. Jag fattar inte varför eller vad du får ut av det? Vad är meningen med att bete sig på det viset?

Det gjorde mig irriterad och jag tycker det var jävligt onödigt.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #84 skrivet: februari 08, 2013, 14:45:21 »
Äh, vad jag menar är att jag inte fattar varför du blev dryg Pekka?
Jag försöker hålla en saklig nivå och retar ingen, inte medvetet iallafall. Men ditt inlägg nyss är ju helt klart skrivet för att vara dryg. Jag fattar inte varför eller vad du får ut av det? Vad är meningen med att bete sig på det viset?

Det gjorde mig irriterad och jag tycker det var jävligt onödigt.
Kan ju vara så att jag inte förstod den subtila ironin........
Det är ju risken med ironi....risken av bli feltolkad finns.
Sedan finns det ju en mikroskopisk möjlighet för att anledningen till att jag som avsändare blir missförstådd beror på något annat än mottagaren......
Om jag sedan är dryg får väl du o andra tolka fritt....det vore ju lite konstigt om jag skulle stå för den bedömningen själv.
Summan av kardemumman blir väl att jag inte vet vad jag ska svara på dina frågor, men oavsett vilket så har jag inte sett någon som förespråkar något annat än normal jakt på vildsvin.
Att vi sedan har problem med att hantera båda varg och gris är ju lite svårt att bortse ifrån, men det innebär ju inte att lösningen är utrotning...eller att det är förkastligt med jakt....eller om du benämner det "avskjutning"
Samt att jag gärna ser både varg och vildsvin i vår natur samt att jakt är en naturlig del i förvaltningen av en stam förutsatt att den hanteras på ett ansvarsfullt sått
.....och det tycker jag helt utan ironi....

Sedan ska du inte vara bekymrad för att du blev irriterad.....det är lite av mitt adelsmärke  :D
Personligen tycker jag att vi rent genrellt är för lite irriterade på varandra.... :)
« Senast ändrad: februari 08, 2013, 15:01:56 av Pekka »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #85 skrivet: februari 08, 2013, 15:56:24 »
Så jag ska vara bekymrad över att enstaka jägare får ett tiotal jakthundar ihjälbitna vaje år och byta åsikt till att vi ska utrota vargen medans jag ska lovorda jägarnas självutsläppta vildsvin och pröjsa 10 000 kr om året för en ny gräsmatta bara för att jägarna ska få ha kul å jaga vildsvin?
Eller sätta elstängsel runt tomten?
Ska Samerna eller de EU-bidragstagande fårodlarna pröjsa det åt mig när jag pröjsar deras livstil genom skattsedeln?
Dom får vi ju betala till oavsett varg eller inte?

Vildsvinen kommer från jägarnas hägn, ofta grevar å baroners hägn där de där läspande lite halffulla rikemansgubbarna betalat dyra pengar för å skjuta på halvtama grisar, gräsänder å fasaner.
Hål i staketen å nu är de fler grisar utanför än innanför hägnen, vilket det var redan för 20 år sedan.
När jag jobbade med fisk såg vi det direkt, år efter år kunde vi se en eller högst två gräsänder i ån, plötsligt var där femtio.
De var när godset i Alvesta bestämt att klumpfötterna inte längre nöjde sig med tamgrisar å "jaga" utan nu behövde de "tamänder", 4000 om året kläckte de fram å släppte ut.

Klart faan man kan jämföra vildsvin med varg.
200 000 vildgrisar enligt uppgift från jägarhåll. Njema problemas....
270 vargar, katastrof!!! :o

Tycker resonemanget blir lite som i Norrbyströmmen, man värnar de konstgjorda å naturförstörande knäppa och vill ta dö på det naturliga vilda..... :-\
Fanns ett svagt bestånd av Järpe runt fiskodlingen där jag jobbade.
Var de nån jägare som bekymrade sig om dom å försökte hjälpa?
Nä, de skulle planteras ut fasaner.... :dunk: :doh:

Ut å skjut vildsvin, använd helikopter å snöskotrar , på samma vis som jägarna gör när de tjuvjagar vargar....

Skjut ner grisarna så det är så jättemånga kvar som 270 styck..... ::)
« Senast ändrad: februari 08, 2013, 16:11:08 av Betis »

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #86 skrivet: februari 08, 2013, 16:19:24 »
Sätt Bambiögon på Varg & Lax,, så har vi hur många som helst. Busenkelt..!
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #87 skrivet: februari 08, 2013, 17:09:51 »
Sätt Bambiögon på Varg & Lax,, så har vi hur många som helst. Busenkelt..!
Möjligt, fast på nåt vis så måste vildgrisarnas ögon också uppfattas som rätt gulliga för dom får åtminstone bli så många som 200 000.......... :gasp:

Utloggad jakob

« Svar #88 skrivet: februari 08, 2013, 17:21:04 »
Så meningslöst.... :rofl:

LP

• Gäst
« Svar #89 skrivet: februari 08, 2013, 18:13:12 »
200,000 vildgrisar?! ??? ;D

Jajäklar ja, bland det roligaste jag läst. Inte konstigt att alla är så rädda, får nog gå ner i källaren och ladda mer skott för till nästa år ska vi tydligen kunna skjuta närmare halvmiljonen grisar i sverige, haha :-*

Ibland blir diskussioner komiska. 200,000 grisar skulle innebära att vi framåt vårkanten får närmare 100,000 kullar med typ 4-8 kultingar i varje... Vi kommer alltså ha en miljon grisar i sverige i juni? :looney:

Jajäklar ja. Försök med 50,000 istället så kanske vi kommer lite närmare sanningen... Det skulle ge kanske 20,000 kullar. Aningens rimligare.

Grisdebatten är officiellt knäppare än vargdebatten!!!

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #90 skrivet: februari 08, 2013, 18:58:41 »

Jajäklar ja, bland det roligaste jag läst. Inte konstigt att alla är så rädda, får nog gå ner i källaren och ladda mer skott för till nästa år ska vi tydligen kunna skjuta närmare halvmiljonen grisar i sverige, haha :-*

Ibland blir diskussioner komiska. 200,000 grisar skulle innebära att vi framåt vårkanten får närmare 100,000 kullar med typ 4-8 kultingar i varje... Vi kommer alltså ha en miljon grisar i sverige i juni? :looney:

Jajäklar ja. Försök med 50,000 istället så kanske vi kommer lite närmare sanningen... Det skulle ge kanske 20,000 kullar. Aningens rimligare.

Faktist en jägare som skrev 200 000.
Som ett inlägg i debatten att det var större risk för hundarna att skadas pga vargen än det var pga grisarna.
100 000 tror jag är en siffra som ofta används till och med av jägarna.
Så hälften av alla grisar får kultingar? :haum:
Låt säga att dom bara är 25 000?
Det skulle med enkel matamatik bli tusen fler grisar än vargar?
Det intressanta i ditt resonemang är nyttan av grisarna för markägarna.
De får kött och arrendeinkomster.
Bra, låt alla grisälskande markägare då få pröjsa våra gräsmattor precis som vi får pröjsa EU-bidragtagarnas kebab.....

Vill du se hur det kan se ut så ta en tur till Urshult-Ryd i Småland, som om halva världens crack-missbrukare snott var sin markberedare å löpt amok.
Halvmeter djupa hål i åkrar och gräsmattor, ibland finns det inte en grön fläck och det fixar en flock över natten utan att de sovande husägarna hör ett skit.

Dessutom är jag varken rädd för grisar eller vargar, inte björnar heller för den delen så länge jag ger fan i att skadskjuta dom och skicka hunden på dom borde jag gå rätt säker.

Visst tycker du att mitt resonemang är horribelt?
Läs då dina egna å känn igen dig.........

Jag vill självklart ha gris i markerna, men 10 000 vore nog för mig.

LP

• Gäst
« Svar #91 skrivet: februari 08, 2013, 19:23:07 »
Du tycker alltså vildsvinen du har hemma runt dig är jobbiga och förstör, och anser därför att de ska skjutas bort till mer eller mindre stor del. Alltså, typ "de påverkar mig och jag vill inte ha dem, skjut bort dem" resonemang?

Men de som bor längre norrut i vargmarker och applicerar samma tankesätt på vargen är knäppa varghatare hela bunten?

Jag tror jag drar mig ur debatten, känns lite meningslöst det här... :-\

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #92 skrivet: februari 08, 2013, 19:39:05 »
Du förstår fortfarande inte?
Upprepar.
270 stycker vargar är enligt jägare åt helvete för många vargar även om vi ska ha varg.
200 000 eller 100 000 eller 50 000 grisar är inte så många enligt jägare att det skulle vara ett problem.

Vilken av dessa djurarter anser du står närmast utrotning?

Varför tror du att vildgrisarna är tillåtna att jaga året om?
Är det för att man anser att det är för många av dom eller för få?

Men jägarna jagar inte dom för dom är mäkta upptagna med att leta reda på en, två eller 16 vargstackare.... :dunk: :dunk:

Å dom lyckas dom av nån anledning alltid hitta.

Utloggad jakob

« Svar #93 skrivet: februari 08, 2013, 19:39:34 »
Du tycker alltså vildsvinen du har hemma runt dig är jobbiga och förstör, och anser därför att de ska skjutas bort till mer eller mindre stor del. Alltså, typ "de påverkar mig och jag vill inte ha dem, skjut bort dem" resonemang?

Men de som bor längre norrut i vargmarker och applicerar samma tankesätt på vargen är knäppa varghatare hela bunten?

Jag tror jag drar mig ur debatten, känns lite meningslöst det här... :-\

Nej! Kör på nu! Det har ju blivit humor av det hela. :D

Utloggad jakob

« Svar #94 skrivet: februari 08, 2013, 19:41:34 »
Du förstår fortfarande inte?
Upprepar.
270 stycker vargar är enligt jägare åt helvete för många vargar även om vi ska ha varg.
200 000 eller 100 000 eller 50 000 grisar är inte så många enligt jägare att det skulle vara ett problem.

Vilken av dessa djurarter anser du står närmast utrotning?

Varför tror du att vildgrisarna är tillåtna att jaga året om?
Är det för att man anser att det är för många av dom eller för få?

Men jägarna jagar inte dom för dom är mäkta upptagna med att leta reda på en, två eller 16 vargstackare.... :dunk: :dunk:

Å dom lyckas dom av nån anledning alltid hitta.

Inte så upptagna va? I småland där vi bor kan dom ju inte vara särskilt upptagna med vargjakt eller?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Sv: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #95 skrivet: februari 08, 2013, 20:31:41 »
Jag lyfter denna!
För övrigt så hade vi varg runt knuten härom dagen, men här i byn är det nog vilda fyllesvin som är farligast...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
SV: Sv: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #96 skrivet: februari 08, 2013, 21:54:07 »
Jag lyfter denna!
För övrigt så hade vi varg runt knuten härom dagen, men här i byn är det nog vilda fyllesvin som är farligast...
Falskt alarm har jag hört idag. Bara nån som skämtade tidig Aprillo :lumber:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Sv: SV: Sv: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #97 skrivet: februari 08, 2013, 22:27:09 »
Falskt alarm har jag hört idag. Bara nån som skämtade tidig Aprillo :lumber:

Det är mycket man hör... Lst har ju bekräftat revir alldeles i närheten, så man vet inte riktigt vad man ska tro...

Utom vad gäller fyllesvin, de ÄR farliga...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #98 skrivet: februari 09, 2013, 09:18:24 »
Inte så upptagna va? I småland där vi bor kan dom ju inte vara särskilt upptagna med vargjakt eller?
Jaa, kommer det ner en enstaka varg så nog kommer de ur kökssoffan för å gå ut å skjuta ihjäl den......
Nä annars är de nog inte så upptagna, grisarna blir bara fler å fler och gräsmattorna färre å färre.

Skulle det hjälpa om man stödutfodrade grisarna på kyrkogårdar å golfbanon? :hmm: :D :tadaa: :nudge:
Kan tio upprivna golfbanor reta upp folk lika mycket som tio döa Eu-utfodrade Kebab? :haum:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #99 skrivet: februari 09, 2013, 09:20:08 »

Vildsvin är ju ganska svårräknade, men 2012 beräknades stammen till ca 200000 djur.
Enligt Jägareförbundet så fälldes drygt 57000 grisar 2010/2011.
Samma förbund beräknar att det 2012 skulle fällas ca 90000 grisar....resultatet har vi väl inte sett ännu.
Även om stammen fick stryk under 2010 och 2011 så hämtade den sig rejält under 2012.
Jag vet inte var du hämtat dina siffror men nog tycker jag att de ser lite märkliga ut ?

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #100 skrivet: februari 09, 2013, 09:23:52 »
Förra året så hade ett vilset rådjur gått in på kyrkogården i Kalmar å käkat upp fyra tulpaner eller nåt.
Halvsida i Östran..
Då blev jägarna på jobbet helt hysteriska å skrek å tjoa om skyddsjakt.
Stödutfodring av vildsvin i jägarträdgårdar kanske? :tadaa: :haum: :appa2: >:D

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #101 skrivet: februari 09, 2013, 09:49:16 »
...dom räknar väl med att Vildsvinen(dom svinen)..inom en snar framtid kommer att bli runt 300 000 ..om inget görs. Nått år sedan sköts det ett Svin i Juoksengi/Tornedalen :o
                                                                                           Jarhois

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/artikel.aspx?ArticleId=5031415
« Senast ändrad: februari 09, 2013, 11:27:29 av ismo »

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #102 skrivet: februari 09, 2013, 13:47:21 »
Hur man än räknar gris går de åtminstone inte hungriga.
Foderautomaterna slåss om att locka in gris i just deras bit av skogen...  :-\

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/far-utfodrade-vildsvin-fler-kullar_7901602.svd

Får väl se om det är något som ändrar matematiken.

Dags att stödutfodra vargen kanske, eller hur var det nu, om avskjutning stärker stammen, är det grisjakt via ihjälmatning vi ser? ;)
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #103 skrivet: februari 09, 2013, 14:52:34 »
Hur man än räknar gris går de åtminstone inte hungriga.
Foderautomaterna slåss om att locka in gris i just deras bit av skogen...  :-\

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/far-utfodrade-vildsvin-fler-kullar_7901602.svd

Får väl se om det är något som ändrar matematiken.

Dags att stödutfodra vargen kanske, eller hur var det nu, om avskjutning stärker stammen, är det grisjakt via ihjälmatning vi ser? ;)
Stödutfodring??!!
Är det inte just det vi håller på med när vi ger EU-bidrag till månskensbönderna som vill hålla på o tova hattar av egenproducerad ull? ???

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #104 skrivet: februari 09, 2013, 14:57:54 »
Stödutfodring för Grisen?..tillåt mig att le.! :) ..nån måste skämta?

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #105 skrivet: februari 09, 2013, 15:10:45 »
Stödutfodring för Grisen?..tillåt mig att le.! :) ..nån måste skämta?
Nähe då.
Men det handlar nog mest om att locka till sig dom så de går att komma åt å skjuta....
Åtel är nog i rättvisans namn mer relevant.
Så sitter man där i gömsle med belysning på åtel å så kommer det fram 20 grisar, ett skott så kanske det faller en å de andra nitton springer till skogs och kommer inte gärna fram där igen. ;D

Å andra sidan räcker det inte långt att lägga ut fyra morötter , tre äpplen å sex potatisar.
De måste ju vara lite mängder så det drar till sig gris.
« Senast ändrad: februari 09, 2013, 15:13:48 av Betis »

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #106 skrivet: februari 09, 2013, 15:17:08 »
...borde vara bättre att"stöd"utfodra med nåt som tar kål på Grisen utan att köttet förstörs :hmm:

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #107 skrivet: februari 09, 2013, 15:28:11 »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #108 skrivet: februari 09, 2013, 16:04:14 »
Här http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/ finns hur mycket guldkorn som helst för den som vill läsa.
Bla benämner och klumpar man här ihop de som gick tillsamans och stoppade vargjakten som "bevarandeorganisationerna".
Jag som vill ha varg kan ju välja att se denna benämning som en godartad komplimang från jägarnas sida men det intressanta är att om man nu gör detta ordval, hur betraktar man sig själv?
Det är "dom" andra som är en bevarandeorganisation, några som vill bevara.
I rimlighetens namn måste man då själv stå för något helt annat.
« Senast ändrad: februari 09, 2013, 16:07:13 av Betis »

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #109 skrivet: februari 09, 2013, 20:02:44 »

Å andra sidan räcker det inte långt att lägga ut fyra morötter , tre äpplen å sex potatisar.
De måste ju vara lite mängder så det drar till sig gris.
Skogen är full av potatis och pelletskanoner med magasin och motor, de stackars grisarna måste bli helt kluvna!  ;D
Mat tammefan överallt! ;)
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #110 skrivet: februari 09, 2013, 21:17:38 »
Skogen är full av potatis och pelletskanoner med magasin och motor, de stackars grisarna måste bli helt kluvna!  ;D
Mat tammefan överallt! ;)
Vildsvinssushi å Jeltsinvodka i Torsby is the shit tror jag.... 8)

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Sv: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #111 skrivet: februari 09, 2013, 21:19:33 »
Jag lyfter denna!
Det är mycket man hör... Lst har ju bekräftat revir alldeles i närheten, så man vet inte riktigt vad man ska tro...

Utom vad gäller fyllesvin, de ÄR farliga...

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Men va gör ni me fyllehundarna?
Lämna i skogen te vargarna....?

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #112 skrivet: februari 09, 2013, 21:39:54 »
"Den som vaknar ihop med ulven känner ingen hunger....."

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 082
« Svar #114 skrivet: februari 13, 2013, 16:01:04 »
http://www2.blocket.se/news?id=306962,7911026&ca=18&cg=1240
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/hon-och-hasten-anfolls-av-vildsvin(3648299).gm

Det kommer säkert att hända att attacker på människor kommer att bli vanligare i framtiden,
    om man inte håller ner vildsvinsstammen.  :haum:

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #115 skrivet: februari 13, 2013, 16:18:06 »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #116 skrivet: februari 13, 2013, 16:49:21 »

Det kommer säkert att hända att attacker på människor kommer att bli vanligare i framtiden,
    om man inte håller ner vildsvinsstammen.  :haum:
Äh de gör väl ingentingen om folk blir attackerade av jägarnas gullgrisar.
De bryr sig ju inte om deras jakthundar blir uppslitsade av dom, det är bara om vargen hittar på nåt som dom blir förbannade.

Inloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #117 skrivet: februari 13, 2013, 16:53:43 »
Tycker vi skall utrota alla Mygg,Knott å Svidare...ja alla blodsugare! ...helt oprovocerat har dom attackerat mig sen jag föddes, varenda j-vla sommar :loopis:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 360
« Svar #118 skrivet: februari 13, 2013, 17:02:36 »
Tycker vi skall utrota alla Mygg,Knott å Svidare...ja alla blodsugare! ...helt oprovocerat har dom attackerat mig sen jag föddes, varenda j-vla sommar :loopis:

Och snart har ni säkert allas våran kära lilla fästing uppe hos er oxå..!! Och det lilla äcklet dödar säkert fler än vargen den med....

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #119 skrivet: februari 13, 2013, 17:12:31 »
Och snart har ni säkert allas våran kära lilla fästing uppe hos er oxå..!! Och det lilla äcklet dödar säkert fler än vargen den med....
Å fler än 270 stycken ä dom... :yeah:

LP

• Gäst
« Svar #120 skrivet: februari 14, 2013, 23:23:01 »
Ser ut som att det blev runt 40 föryngringar 2012 :o Med samma ökningstakt som tidigare blir det runt 50 nu till sommaren...

Lär nog bli tufft för de som försöker livnära sig på djurhållning i vargland...

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #121 skrivet: februari 15, 2013, 17:04:31 »
Antagligen får dom väl gör som alla de andra i deras bransch.
De söker väl sina bidrag för sin verksamhet och när de är slut söker de nya bidrag för det.
Käkar vargen upp deras kebab så söker de väl viltskadebidrag för det.
Enklare, de slipper skicka fåren till slakt.

Nån som levt på djurhållning har vi väl inte haft sedan vi gick in i EU.

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #122 skrivet: februari 15, 2013, 18:17:25 »
Såg förut att rennäringen begärde katastrofstöd, det var mycket snö tydligen.
Svårare behöver det inte vara!

http://mobil.kuriren.nu/default.aspx?id=6736528&p=

Det här måste väl kosta betydligt mycket mer än att ersätta skadorna, redan vid första flytten...

http://www.jaktojagare.se/ny-flytt-av-vargpar

Man borde lärt sig att det inte är "bara" att flytta på vargar hur som helst...
Anakronist

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #123 skrivet: februari 15, 2013, 18:58:03 »
Det kan ju vara lite bekymmersamt med allting.
När det nu är så att jägarna inte kan nöja sig med 2-300 grisar å ha att jaga på som dom gör med vargarna utan måste ha 2-300 000  så måste vi privatpersoner hålla grisarna med gräsmattor för dom å speka i.
Det får vi inga bidrag till....... :zero:

För visst är det ändå ganske förklenande och kul att upprepa hela tiden att jägare tycker att 2-300 vargar är jättemånga och jätteproblem och tusen gånger fler grisar är ingenting? :D :D

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #124 skrivet: februari 15, 2013, 18:59:19 »
http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Cissi-aer-oem-och-omskakad-efter-moetet-med-vildsvinen
"De var stora jäkla äckelgrisar med feta kroppar och smala ben, kan jag berätta." :D
« Senast ändrad: februari 15, 2013, 19:01:29 av Betis »

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 082
« Svar #125 skrivet: februari 15, 2013, 20:03:05 »
Nu märker en hona ett nytt revir i Halland och väntar på en ny hane att para sig med !   :love: :yeah:

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #126 skrivet: februari 21, 2017, 13:46:36 »

Undrar om de som bor här tycker att vildsvinen har liten påverkan på omgivningen...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/staket-ska-skydda-boenden-i-karda-mot-vildsvin
Nu börjar stammen närma sig en halv miljon. :betis: