Författare Ämne: Vargen, berätta för mig hur man skall ......  (läst 13870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
SV: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #20 skrivet: februari 02, 2013, 23:12:53 »
"Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag."
Vilket ju i sig är fullständigt bisarrt

Men vargdabatten har samma inslag som mycket annan naturvårdsdebatt har i Sverige.....dvs naturen ska anpassa sig efter människan. Om det inte fungerar så är det helt OK att utrota.

Vad är bissart och av vilken anledning?

Och  :yeah: till jakobs inlägg

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 279
  • Oooooaaaah!
« Svar #21 skrivet: februari 02, 2013, 23:34:05 »
Vad är bissart och av vilken anledning?

Och  :yeah: till jakobs inlägg

..att dom bestämmer över 50% av landets areal..var ev. Varg ska få finnas.
Nää..fri jakt på Ren vore på sin plats!
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad E.T.

« Svar #22 skrivet: februari 02, 2013, 23:40:00 »
Såg det Betis, jag blev alldeles varm i kroppen, det finns jägare och det finns "jägare"! :love:
"Balls", integritet och ansvar! :D

Fast när jag tänkte efter en tredje gång, de här jägarna motiverar ju sitt ställningstagande med att vargarna just där är schyssta och inte gjort något ofog...
Ingenting om genkvalisort och urval, bara om brott och straff, licensjakten är kvar i Dalarna, jakt som hämnd.... :-\

Som att vi fiskare är nå bättre?
Vi är ju lika egoistiska. Bedriver C&R för fiskens skull? Det är bisart...

Utloggad E.T.

« Svar #23 skrivet: februari 03, 2013, 00:09:37 »

..att dom bestämmer över 50% av landets areal..var ev. Varg ska få finnas.
Nää..fri jakt på Ren vore på sin plats!

Ja det kanske är bissart jag vet inte och konfronterar mig själv ofta med den frågan och varg frågan i allmänhet. Tycker bara flera här verkar göra det så lätt för sig... Det är enkelt när det är enkelt och man endast ser till sig själv. Jag vet att mitt största intresse(jakt) tillsammans med flugfisket, inte skulle vara möjligt att bedriva med varg i markerna. Ändå vet jag inte var jag står i varg frågan. Vad har jag för rätt att döda vargen bara för att jag ska kunna jaga med min hund i skogen? Ändå kanske jag skulle skjuta en om jag såg en...det positiva överväger det negativa...samma förhållande man kanske har till C&R..vi är egoister. Många har vi rötter i en kultur eller vad man vill kalla det, som kanske inte är menad att överleva i dagens samhälle.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #24 skrivet: februari 03, 2013, 00:13:52 »
C&R innebär trots allt att överlevnad finnes.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad E.T.

« Svar #25 skrivet: februari 03, 2013, 00:25:13 »
C&R innebär trots allt att överlevnad finnes.

Absolut. Att man bedriver C&R för att man inte vill ta upp en stor fisk eller en icke önskad bifångst är jag med på! Precis som jägare väljer att inte skjuta viktiga djur eller allt som dyker upp. Men varför dra upp X antal harrar/öringar/laxar osv när man redan fått så pass många man kan ta upp med hänsyn till vattnet och sin egen aptit? Jo för att man är en egoist och tycker det är roligt och man gärna hellre leker med fisken, ett liv. Istället för att sluta fiska. Nu spårar det lite men tycker ändå det är relevant...

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #26 skrivet: februari 03, 2013, 00:28:34 »

Absolut. Att man bedriver C&R för att man inte vill ta upp en stor fisk eller en icke önskad bifångst är jag med på! Precis som jägare väljer att inte skjuta viktiga djur eller allt som dyker upp. Men varför dra upp X antal harrar/öringar/laxar osv när man redan fått så pass många man kan ta upp med hänsyn till vattnet och sin egen aptit? Jo för att man är en egoist och tycker det är roligt och man gärna hellre leker med fisken, ett liv. Istället för att sluta fiska. Nu spårar det lite men tycker ändå det är relevant...

..men det är väl ändå rätt märkligt att Sverige inte klarar av att ha nån sorts stam av Varg,medans övriga länder fixar det? ..allt tar/har sin tid att hitta balansen.

Utloggad E.T.

« Svar #27 skrivet: februari 03, 2013, 00:47:08 »
Det kan jag hålla med om. Men precis som jakob skrev har vi levt utan varg i 100år och då är det inte lätt att helt plötsligt ha varg. När det gäller tam boskap tycker jag man borde kunna fixa realistiska sätt att skydda dom. Men jaktligt är det betydligt svårare. Titta på byar i glesbygd i Norrbotten som exempel. Där är jakten helig och har alltid varit. I generationer har barn fått växa upp med att en kväll innan jakt med de äldre är lika förväntansfull som kvällen innan julafton. Och då sträcker sig en jaktsäsong under flera månader och många förväntansfulla dagar växer man upp med. Ja då kanske det inte är problemfritt med varg? Som skulle innebära ett stopp eller väldigt stort hinder för fortsatt jakt.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #28 skrivet: februari 03, 2013, 00:50:22 »
Det kan jag hålla med om. Men precis som jakob skrev har vi levt utan varg i 100år och då är det inte lätt att helt plötsligt ha varg. När det gäller tam boskap tycker jag man borde kunna fixa realistiska sätt att skydda dom. Men jaktligt är det betydligt svårare. Titta på byar i glesbygd i Norrbotten som exempel. Där är jakten helig och har alltid varit. I generationer har barn fått växa upp med att en kväll innan jakt med de äldre är lika förväntansfull som kvällen innan julafton. Och då sträcker sig en jaktsäsong under flera månader och många förväntansfulla dagar växer man upp med. Ja då kanske det inte är problemfritt med varg? Som skulle innebära ett stopp eller väldigt stort hinder för fortsatt jakt.

Vi har alltså bara oss själv att skylla på!....

Utloggad E.T.

« Svar #29 skrivet: februari 03, 2013, 01:28:47 »
Ja den utrotades av människan. För att livet skulle vara enklare/möjligt att leva. Av samma orsak man inte vill ha varg nu heller, men lite andra förutsättningar än dåtidens människa har vi. Ingen skulle dö på grund av svält. Vi kan fortfarande handla kött i butiken från djur som inte haft sina bästa dagar i livet och som många gånger påverkar miljön negativt. Viltet skulle inte heller försvinna. Däremot tror jag en del människor skulle dö och många vara "levande döda" av en vargstam. Men det är väl kanske så att glesbygd och naturfolk kämpar mot det omöjliga. Är nog kämpigt som det är och att då bli av med en av de största anledningar folk väljer att kämpa för att kunna bo i hembyn ja då är det nog spiken i kistan. Visst allting har sin tid/gång och egentligen kanske vargen bara är ett litet problem av nånting mycket större. Nånting som inte är menat att fungera i långa loppet.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #30 skrivet: februari 03, 2013, 01:35:47 »
I grund å botten är det väl bäst att vi Människor dör bort! ..så det skapas balans i Naturen.

Utloggad E.T.

« Svar #31 skrivet: februari 03, 2013, 01:58:34 »
I grund å botten är det väl bäst att vi Människor dör bort! ..så det skapas balans i Naturen.

Ja tyvär så är det väl så.

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #32 skrivet: februari 03, 2013, 13:04:58 »

Vi fiskare är precis som jägarna, alla är olika och har sin egen syn på sitt och andras fiske.
Vad beträffar C&R håller jag med Dig av varje fiber i min kropp.
Det finns fiskare som på fullt allvar tror att de gör fisken en tjänst med att utsätta den för C&R i förhållande till att avstå fiske.
Det finns inga helgon på endera sidan.
Anakronist

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 513
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #33 skrivet: februari 03, 2013, 13:18:08 »
Hatet mot vargen får så orationella uttryck.
Vargen biter ihjäl jakthundar så det blir svårare att jaga.
Visst är det så, men varför hatar inte jägare vildsvin då?
De skadar å tar död på långt fler hundar än vargen.
Likaså älgarna, hur många jakthundar blir inte ihjälsparkade av älg?
I ena fallet blir det ett pris man får betala å i andra inte.

När det gäller C/R håller jag med å två fel gör inte ett rätt.
Precis som många öringfiskare hatar gädda.
De sistnämda tycker jag mig se att vi börjar få bukt med.

Drömmen vore enligt mig att vi hade fiskare och jägare som klarade av att se naturen lite mer än bara inom sitt egna snäva område.
Sett samma sak hos ornitologer, där finns grupper som bara ser fåglar och skiter totalt i allt annat.

Den dag vi har tusentals vargar i landet gör de mig ingenting om man jagar dom, men det ska inte vara hat som styr.
Min granne hatar ekorrar å hackspettar för de käkar fågelungar säger han.
Så urbota dumt fast det är den bästa granne man kan ha.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 513
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #34 skrivet: februari 04, 2013, 18:13:55 »
Även om det redan är full fart på vargamördandet så går det å protestera här:
http://www.svenskavargar.nu/viewNavMenu.do?menuID=40&utm_campaign=cmp_169819&utm_source=getanewsletter
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 888
  • snart så
« Svar #35 skrivet: februari 04, 2013, 20:47:41 »
Går inte och jaga med varg i skogen sägs det men...
Jag jagar inte själ men har närmast 2 svågrar som gör det. Varje år hittills har frågan gått så här.

-Hur gick det på Älgjakten?, har jag frågat.
-Vi sköt vår kvot, har svaret blivit.

och det i Värmland där det kryllar av Vargar :o

Sen så har jag en uppfattning om Hund vs Varg att Vargen är värdefullare.
Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
Lite som och sätta på en ny fluga om man förlorar den i buskarna bakom eller i ett bottennapp....
Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills :hmm:

Nu får jag väl springa  :run: men detta tycker jag. Som tur är det åsiktsfrihet i detta land :kopp:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #36 skrivet: februari 04, 2013, 20:50:45 »
Sen det här med vilja att inte återställa där det blivit fel. Vargen är ju en gång utrotad låt den vara det.
Tycker jag ungefär är lika tokigt som.
Vi har ju grävt ner gifttunnorna här i Tekomatorp. Låt dom ligga där. :rolleye:

Håkan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: februari 04, 2013, 21:02:20 »
Går inte och jaga med varg i skogen sägs det men...
Jag jagar inte själ men har närmast 2 svågrar som gör det. Varje år hittills har frågan gått så här.

-Hur gick det på Älgjakten?, har jag frågat.
-Vi sköt vår kvot, har svaret blivit.

och det i Värmland där det kryllar av Vargar :o

Sen så har jag en uppfattning om Hund vs Varg att Vargen är värdefullare.
Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
Lite som och sätta på en ny fluga om man förlorar den i buskarna bakom eller i ett bottennapp....
Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills :hmm:

Nu får jag väl springa  :run: men detta tycker jag. Som tur är det åsiktsfrihet i detta land :kopp:
En ny fluga samma som en jakthund, kanske inte den bästa jämförelsen.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #38 skrivet: februari 04, 2013, 21:23:24 »
En ny fluga samma som en jakthund, kanske inte den bästa jämförelsen.
Äh du förstår vad jag menar...
endera så blir sorgen överförlusten så stor att det lägger sordin på resten av livet eller så minns man det fina och vill uppleva det igen. Fritt val faktiskt :hmm:

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #39 skrivet: februari 05, 2013, 16:49:12 »
Inte så länge sedan och nära  :)
Pinnen ligger som referens och är 12,5 cm
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse