Författare Ämne: Vargen, berätta för mig hur man skall ......  (läst 14181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #40 skrivet: februari 05, 2013, 18:43:25 »
Inte så länge sedan och nära  :)
Pinnen ligger som referens och är 12,5 cm
Det var säkert Varg men även de s.k. vargspårarna ter fel vet jag från säker källa.

En bekant var Hundvakt till en stor Leonberger när Husse och Matte var borta. Den fick gå lös i trädgården. Plötsligt gick den till attack mot grannes kaninbur som dom hade i sin trädgård. Bröt opp den och åt opp en Kanin :sowhat:
Vargspårare kom dit och konstaerade att en Varg varit där. Jodå 100%. Min bekant var nöjd med den slutsatsen men lät inte hunde gå lös efter detta :rofl:

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #41 skrivet: februari 05, 2013, 19:56:32 »
Det var säkert Varg men även de s.k. vargspårarna ter fel vet jag från säker källa.

En bekant var Hundvakt till en stor Leonberger när Husse och Matte var borta. Den fick gå lös i trädgården. Plötsligt gick den till attack mot grannes kaninbur som dom hade i sin trädgård. Bröt opp den och åt opp en Kanin :sowhat:
Vargspårare kom dit och konstaerade att en Varg varit där. Jodå 100%. Min bekant var nöjd med den slutsatsen men lät inte hunde gå lös efter detta :rofl:
I kombination med att den varit synlig för en trovärdig källa en bit hemifrån samt bekräftelse från Länstyrelsens viltexpert så är det i alla fall troligt.
Lite kul....40 meter från vår ytterdörr  :)
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #42 skrivet: februari 05, 2013, 20:12:11 »
I kombination med att den varit synlig för en trovärdig källa en bit hemifrån samt bekräftelse från Länstyrelsens viltexpert så är det i alla fall troligt.
Lite kul....40 meter från vår ytterdörr  :)
Slår mig i vargtäta Värmland med ca 500m. Det skulle visst en så nära min dörr för några år sen....  :D

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #43 skrivet: februari 05, 2013, 21:22:16 »
Hatet mot vargen får så orationella uttryck.
Vargen biter ihjäl jakthundar så det blir svårare att jaga.
Visst är det så, men varför hatar inte jägare vildsvin då?
De skadar å tar död på långt fler hundar än vargen.
Likaså älgarna, hur många jakthundar blir inte ihjälsparkade av älg?
I ena fallet blir det ett pris man får betala å i andra inte.

:gasp:
Jag vet inte om jag orkar nå mer men ska försöka...
Under min uppväxt har det alltid funnits jakthundar i hemmet, äger nu en egen.
Sen om jag räknar in släktingar, vänner och bekantas jakthundar så blir det ganska många hundar. Jag kommer på en hund som dött under jakt, den drunknade när den förföljde älgar över en frusen bäck och isen brast. Var även tvungen slå en signal till min jaktkompis som har 4-5 jämthundar inom familjen och fråga honom om han vet om många hundar som dött under jakt. Han kom på en hund som vådasköts under ett ståndskall på älg, jägaren sköt älgen och kulan vinkla i älgens kropp och träffade hunden. Kompisen jagar i ett älgjaktslag med några hundförare, hans morfar,farfar,mamma,pappa äger eller har ägt älghundar. Ändå kommer han bara på en hund som dött under jakt.

Det vore väldigt konstigt om inte några hundar dog av älgar varje år med tanker på att det skjuts ca 100 000 varje år och efter det finns det ca 2-3 gånger så många kvar i skogen...

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 555
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #45 skrivet: februari 06, 2013, 10:38:52 »
Går inte och jaga med varg i skogen sägs det men...
Jag jagar inte själ men har närmast 2 svågrar som gör det. Varje år hittills har frågan gått så här.

-Hur gick det på Älgjakten?, har jag frågat.
-Vi sköt vår kvot, har svaret blivit.

och det i Värmland där det kryllar av Vargar :o

Sen så har jag en uppfattning om Hund vs Varg att Vargen är värdefullare.
Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
Lite som och sätta på en ny fluga om man förlorar den i buskarna bakom eller i ett bottennapp....
Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills :hmm:

Nu får jag väl springa  :run: men detta tycker jag. Som tur är det åsiktsfrihet i detta land :kopp:
De här kan jag inte ställa upp på... :nono: :nono:
En hund blir som en familjemedlem och det är hur naturligt som helst att man sörjer den när den går bort.
Det måste man ha full respekt för.
Det jag ifrågasätter är att sorgen skulle bli så mycket större bara för att dödsorsaken är en varg istället för en bil eller en annan hund eller ett vildsvin.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #46 skrivet: februari 06, 2013, 10:59:32 »
De här kan jag inte ställa upp på... :nono: :nono:
En hund blir som en familjemedlem och det är hur naturligt som helst att man sörjer den när den går bort.
Det måste man ha full respekt för.
Det jag ifrågasätter är att sorgen skulle bli så mycket större bara för att dödsorsaken är en varg istället för en bil eller en annan hund eller ett vildsvin.
Just precis vad jag skrev. Hur läser du mina inlägg egentligen?
För att ta några citat
- Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
* Kommenar till detta: Inget speciellt med dödsorsak varg
- Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills
* Kommentar till detta: Även familje hundar dör och sörjs men det brukar inte va ett hinder för att skaffa en ny om man gillar hundar. Iaf så har vi skaffat ny när det hänt. Inte haft tanken på att det här vill jag inte uppleva igen utan fokuserat på det positiva vi upplever med hund. Inte det sorgliga att de oftast dör före oss.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #47 skrivet: februari 06, 2013, 11:12:51 »
För att få reda på var skon klämmer så tror jag följande fråga måste besvaras.
Vad händer med allt Älgkött efter jakten?

Att det är big business i det kan jag misstänka. Fast jag har aldrig sett nån ekonomisk rapport på vad det betyder för ja den enskillde jägare eller samhället. (Misstänker att Borg blir blåst på det mesta men vad vet jag)
För att ta mina svågrar så har dom iaf aldrig gett mig ens en liten bit. Inte äter dom Älg varje dag heller.... svart/grå inkomstkälla?
Googlade på pris och såg Älgfärs 129:-/kg
Vad är slaktvikten på en normalstor Älg?

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #48 skrivet: februari 06, 2013, 11:18:40 »
Just precis vad jag skrev. Hur läser du mina inlägg egentligen?För att ta några citat
- Om man slutar Bambifiera sin jakthund så bryter man ihop och går ut med en ny om den förloras. Säker på att det sker om den förolyckas på ett vanligare sätt än av Varg.
* Kommenar till detta: Inget speciellt med dödsorsak varg
- Hundar kommer hundar dör även om dom inte används för jakt. Det har iaf våra gjort hittills
* Kommentar till detta: Även familje hundar dör och sörjs men det brukar inte va ett hinder för att skaffa en ny om man gillar hundar. Iaf så har vi skaffat ny när det hänt. Inte haft tanken på att det här vill jag inte uppleva igen utan fokuserat på det positiva vi upplever med hund. Inte det sorgliga att de oftast dör före oss.
Betraktar man förlusten av ett husdjur likadant som att sätta en fluga eller blandar in ord som Bambifiering tolkar jag det som att man har dålig förståelse för den kärlek många känner för sina djur.
Annars hade du valt ett annat ordalag.
Tror jägare som fått sina hundar vargdödade trots det köpt sig en ny hund.
Är väl lika tragiskt för det?
Lika tragiskt som när tama hundar blir ihjälbitna av andra tama hundar.
Än värre är väl alla människor som blir skadade av hundar varje år?
Eller kaninen du berätta om, hur många jägare ondgör sig över såna hundar/hundägare?

Å ja jag läser att även du skriver att det är shit happens i ena fallet men inte i andra.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #49 skrivet: februari 06, 2013, 11:27:43 »

Att det är big business i det kan jag misstänka. Fast jag har aldrig sett nån ekonomisk rapport på vad det betyder för ja den enskillde jägare eller samhället. (Misstänker att Borg blir blåst på det mesta men vad vet jag)
För att ta mina svågrar så har dom iaf aldrig gett mig ens en liten bit. Inte äter dom Älg varje dag heller.... svart/grå inkomstkälla?
Tror det beror på var du är och jagar och hur många det är som delar på jakten.
I en del fall är jaktarrendena så höga så enda chansen att "vanligt" folk ska ha råd med det är att sälja en del av det som fälls.
I södra Sverige däremot är de så många som ska dela på så få älgar så det är nog inga problem att äta upp det.
Dessutom om du är jägare så käkar du nog inte oxkött om du ändå har älg så du klarar dig.
Viltslakterierna betalar nog mellan 40-50 kr kilot för älg.
25-30 för rådjur.
Att det kostar 4-10 ggr mer i affär är inte jägarnas fel.

Näe, det är som sportfisket, det kostar nog mer än vad det går att få in på att jaga.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 636
« Svar #50 skrivet: februari 06, 2013, 11:28:55 »

Man brukar få runt 40kr/kg av uppköparna när man säljer älg. Klipper in en massa gammalt från edgediskussioner så slipper jag skriva igen.

Klipper in ett gammalt edgeinlägg jag skrev om Agrias statistik och dödsfall på jakthundar:

"Om den där statistiken ska vara relevant så bör man plocka ut  statistiken från varglänen sedan det år vargrevir etablerades i området och jämföra.

Den Sasse länkar antar jag är hela landet och under en mycket längre tidsperiod än vad vi har haft en vargstam att tala om.

I agrias statistik ser man 112 vargdödade/skadade hundar sedan 2006, i samma statistik ser man ca 3800 trafikdödade/skadade och 63 vådaskjutna hundar.

Det ger en helt annan bild av verkligheten.

Drar man sedan bort antalet trafik/skjutna hundar som kommer från icke vargområden, vilket torde motsvara en yta på ca 80% av landet kan vi minska dessa siffror med ca 80%.

Det ger isåfall 750-800 trafikdödade hundar och endast 11-12 vådaskjutna hundar i dessa vargområden, att ställa mot 112 vargdödade/skadade hundar.

Då börjar vi närma oss en siffra runt 20% på vad vargen dödar i hundväg i relation till de två mest dödliga andra källorna.

Helt andra siffror.

Och det är alltså en snabb och säkert inte helt korrekt uträkning enkelt hopplockat från Agrias hemsida.

Jag tycker att man måste ta med såna här saker i sådana här diskussioner eftersom Sasses statistik inte visar den här sidan av myntet vilken jag faktiskt tycker är mer riktig. Annars blir det bara ett hån mot dem som faktiskt får sina hundar vargdödade och med hjälp av ensidig vinklad statistik blir hånade på ett orättvist sätt."

Här är ett annat inklipp som tar upp frågan:

Calle Seleborg 2006-07-28

"Svenska rovdjursföreningens Ulf Stridsberg hävdar att risken för att jakthundar ska dödas av rovdjur är överdriven. Han har tagit fram statistik från försäkringsbolaget Agria, som visar att bolaget under åren 2000 till 2005 betalat ut ersättning för 84 hundar som angripits av rovdjur. Under samma period dödades eller skadades 135 hundar av vådaskott från jägare. Statistiken gäller cirka en tredjedel av Sveriges hundar.
Men det räcker för att det i flera media nu basuneras ut att ”jägare är mer farliga än vargar”.
Stridsberg ger ett utomordentligt exempel på hur man vilseleder med statistik.
Under perioden har knappt 150 vargar dödat 84 hundar, det vill säga mer än varannan varg har dödat en hund.
Under samma tid har närmare 300 000 jägare vådaskjutit 135 hundar. Det vill säga en varg är 1 250 gånger så stor riskfaktor för hunden som en jägare.
Ett litet annat sätt att se på det hela. Vilket tycker ni ger mest korrekt information?"

Och lite om vildsvin med mera:

"Det där går också att vrida på.

Vi har väl en 2-300 vargar ungefär. Dom dödade då alltså 112 hundar.

Vi har cirka 200 000 vildsvin, dom dödade 260 hundar.

Lo, örn, björn tillsammans borde ha ett antal på ca 9000st efter en snabb googling. Dessa dödade 27 hundar.

Att det blir hatdrev mot vargen kan ju understrykas med ovanstpende siffror. Dom visar ju hur oändligt mycket farligare vargen är för hund än andra djur.

2 nya vargar betyder i princip en död hund om man läser det så.

Där finns lite procentsatser att leka med om man vill vrida och vända på saker...

Statistik blir ett elände, man kan få fram vad som helst med den, även i dessa frågor.

EDIT:

Nu hittade jag Grimsörapporten. Och ja, den visar ju precis som min snabba uträkning (hurra för mig!!!) att 20% av de dödade jakthundarna inom vargområden dödas av varg. Jag tycker siffran är ganska hög och helt klart förståeligt att den grundar rädsla hos jägare. Jag kan iallafall inte håna dem för att de känner rädsla att släppa hunden. Men det finns det ju många andra som gärna gör så det jämnar väl ut sig."

Och lite mera:

"Som jag skrev också Jakob!
Men det är jakthundar under jakt! alltså så dödas under jakt 80% av jakthundarna i vargrevir av något annat än varg såsom trafik, annat vilt och jägare!

Ja? 100% minus 20% blir 80%, det är väl inga konstigheter?

Vargarna dödar 20%

Tågen, bilarna, björnarna, vildsvinen, lodjuren, jägarna själva, drunkningar med mera står för resterande 80%

JesperP, on 05 Jan 2013 - 23:05, said:
Dessutom så var det ju bara 0,8% av det totala antalet jakthundar som dödades av varg under perioden

Ja men det är ju helt ointressant? Det handlar ju om dom som DOG inte dom som överlevde.

I och för sig är 0,8% av ALLA hundar som jagas med dödas alltså av varg. Nästan 1 på hundra hundar som lever i vargområden och används till jakt dödas av varg.

Det är rätt mycket..

JAG skulle till exempel inte släppa mina barn till skolan om jag visste att 0,8% av barnen som går till skolan kommer att dö detta år..

Det är jävla statistik alltihop och den kan vändas hur som helst! Den används ständigt för att håna och spotta på jägare när den används mot dom. Jag tycker det är ett jävla skit eftersom man på det sättet bygger KLYFTOR och ökar hatet mot vargen från dem som blir hånade.

Människor måste förstå, lyssna, sätta sig in i varandras situation annars kommer vi absolut ingenstans. De som älskar att använda statistik för att tala om för jägare hur fåniga dom är som är rädda om sina hundar åstadkommer ingenting annat än att göra dessa ännu mer förbannade, ännu mer hatiska.

Det är det mest kontraproduktiva som finns i fredsskapande, det är inte bara dumt. det är idiotiskt, okunnigt och en total brist på förståelse av människan.

Dumheter och skapande av ett ännu värre klimat för vargarna av dem som tror sig skydda vargarna genom att tala om för dom som fått sina hundar dödade att vargen inte är farlig.

Jag blir så oerhört trött på denna grundläggande brist på förstånd! Och samma sak sagt till andra extremen, varghatarna. Men jag tar hellre deras parti i såna här diskussioner för dom är definitivt i minoritet och det är definitivt dom som liten grupp som själva kan skjuta bort vargstammen om dom blir tillräckligt provocerade och i sina ögon rättslösa."

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #51 skrivet: februari 06, 2013, 11:52:21 »
Hrrmmm...
Ser att du skriver Sasse på lite olika ställen.
Hoppas det beror på att du direktciterat från kanten och att även han länkade in Agria. ;D ;D ;D

Du har nog rätt i mycket Jacob, det som dock är mest sympatiskt är att du försöker bygga broar och skapa förståelse.
Vi som gillar vargen tycker nog trots det att det är vargmotståndarna som får sin vilja igenom.
Hur man än vrider å vänder så faktum är att en vargjakt genomdrivs och det är knappast en eftergift för någon annan än den som vill ha bort vargen.

Ingen kan med den godaste vilja i världen påstå att vargjakt skulle öka vargstammen.

Utloggad jakob

« Svar #52 skrivet: februari 06, 2013, 12:03:24 »
Hrrmmm...
Ser att du skriver Sasse på lite olika ställen.
Hoppas det beror på att du direktciterat från kanten och att även han länkade in Agria. ;D ;D ;D

Du har nog rätt i mycket Jacob, det som dock är mest sympatiskt är att du försöker bygga broar och skapa förståelse.
Vi som gillar vargen tycker nog trots det att det är vargmotståndarna som får sin vilja igenom.
Hur man än vrider å vänder så faktum är att en vargjakt genomdrivs och det är knappast en eftergift för någon annan än den som vill ha bort vargen.

Ingen kan med den godaste vilja i världen påstå att vargjakt skulle öka vargstammen.

Jo han länkade Agria. Precis som du. Ni verkar ha mycket gemensamt! :D ;)

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #53 skrivet: februari 06, 2013, 12:04:36 »
Jo han länkade Agria. Precis som du. Ni verkar ha mycket gemensamt! :D ;)
jo, det finns förolämpningar å så finns det grova förolämningar.... ;D

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #54 skrivet: februari 06, 2013, 12:09:17 »
Betraktar man förlusten av ett husdjur likadant som att sätta en fluga eller blandar in ord som Bambifiering tolkar jag det som att man har dålig förståelse för den kärlek många känner för sina djur.
Annars hade du valt ett annat ordalag.
Tror jägare som fått sina hundar vargdödade trots det köpt sig en ny hund.
Är väl lika tragiskt för det?
Lika tragiskt som när tama hundar blir ihjälbitna av andra tama hundar.
Än värre är väl alla människor som blir skadade av hundar varje år?
Eller kaninen du berätta om, hur många jägare ondgör sig över såna hundar/hundägare?

Å ja jag läser att även du skriver att det är shit happens i ena fallet men inte i andra.
Blir en bra diskution när vi ses nån gång....  :hmm: :D

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #55 skrivet: februari 06, 2013, 12:22:02 »
Procen hit och dit så en annan procentsats är att vargdödade hundar får 100% uppmärksamhet vilket får mig att tro att dessa var extra älskade och saknade.
Det tjänar tydligen ett syfte att lyfta fram dessa av jägarna själva ja framför de vådaskjutna t.ex.. Lite manipulation kanske ;)

Utloggad jakob

« Svar #56 skrivet: februari 06, 2013, 12:25:32 »
Procen hit och dit så en annan procentsats är att vargdödade hundar får 100% uppmärksamhet vilket får mig att tro att dessa var extra älskade och saknade.
Det tjänar tydligen ett syfte att lyfta fram dessa av jägarna själva ja framför de vådaskjutna t.ex.. Lite manipulation kanske ;)

Klart det är så till viss del.
Men siffrorna från försäkringsbolagen ljuger förmodligen inte särskilt mycket och de visar på det verkliga förhållandet mellan vådaskjutna/vargdödade hundar vid jakt inom vargområden. Och de siffrorna visar att det gamla argumentet om att jägarna dödar flera hundar själva än vargen faktiskt inte stämmer i verkligheten, faktiskt så dödar vargen 10 gånger fler hundar än vad som vådaskjuts och det är det som är intressant mes siffrorna, inte känslor och eventuella motiv tycker jag.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #57 skrivet: februari 06, 2013, 12:44:55 »
Känslor kommer ju in när man säger att man inte törs ta med hunden till skogen.
Det är här kommer min Bambifiering kommer in.

Vår hund får springa fritt när vi plockar svamp och när vi går på skogspromenad. Varför då? Jo för vi älskar hunden. Den älskar ju dessa stunder. Oron, den lilla, är vår (jag och min sambo) och vi tillskiver inte dessa känslor till hunden (dvs Bambifierar inte).

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #58 skrivet: februari 06, 2013, 12:45:13 »
Just detta med jakthundar.
Jag kommer inte ifrån att jag tycker att det är konstigt att släppa hundar lösa där det finns varg.
Om naturen drabbar en, så får man väl acceptera det eller minimera den risken genom att använda koppel.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #59 skrivet: februari 06, 2013, 12:50:36 »
Klart det är så till viss del.
Men siffrorna från försäkringsbolagen ljuger förmodligen inte särskilt mycket och de visar på det verkliga förhållandet mellan vådaskjutna/vargdödade hundar vid jakt inom vargområden. Och de siffrorna visar att det gamla argumentet om att jägarna dödar flera hundar själva än vargen faktiskt inte stämmer i verkligheten, faktiskt så dödar vargen 10 gånger fler hundar än vad som vådaskjuts och det är det som är intressant mes siffrorna, inte känslor och eventuella motiv tycker jag.
Argumenteringen blir lika dålig för det, det andra viltet tar död på mångdubbelt fler hundar än vargarna men där blir det "shit happens" från jägarhåll.
Normalt räknar man med 100 000 vildsvin i markerna men när det skall jämföras med vildsvinsdödade/skadade hundar har dom plötsligt blivit 200 000. För att det inte ska verka så farligt...
200 vargar som enligt jägarna blivit utsläppta av vargälskare och 100 000 vildsvin som i grunden kommer från jägarnas hägn.

För mig skulle jägarnas argument bli lite tyngre om deras egna införande av vildsvin i vår natur skulle bli lika illa betraktat som vargen.
Varför älskar jägarna vildgrisarna så?
Å hatar vargen så?

Kommer en stackars irrande varg innanför Smålands gränser så blir han inte en vecka gammal.
Härom veckan hade de klappjakt på vildsvin här i byn. En hel dag höll de på, jag hade förväntat mig åtminstone en kontainer med döa grisar.15-20 jägare.
De sköt inte en enda..... :zero: