Författare Ämne: Vargen, berätta för mig hur man skall ......  (läst 13848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 315
  • Vinter bläää
SV: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #60 skrivet: februari 06, 2013, 13:33:59 »
Min åsikt som ren ägare är väl ganska klar om vargens vara eller icke vara, våra betes marker gränsar mot Finland och kan säga att det kom in många vargar från öst under 84-92 och endel av dom gjorde grymma skador för många renägare. Inte kul när man hittar 20-30 renar dödade av varg på ett par hektar. Orkar inte ta en debatt idag,men kanske imorgon :hmm:

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #61 skrivet: februari 06, 2013, 13:37:05 »
Min åsikt som ren ägare är väl ganska klar om vargens vara eller icke vara, våra betes marker gränsar mot Finland och kan säga att det kom in många vargar från öst under 84-92 och endel av dom gjorde grymma skador för många renägare. Inte kul när man hittar 20-30 renar dödade av varg på ett par hektar. Orkar inte ta en debatt idag,men kanske imorgon :hmm:
Man kan ju inte låta bli att fundera på vad de smutsiga ägarna tycker... :haum:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 629
« Svar #62 skrivet: februari 06, 2013, 14:36:53 »
Argumenteringen blir lika dålig för det, det andra viltet tar död på mångdubbelt fler hundar än vargarna men där blir det "shit happens" från jägarhåll.
Normalt räknar man med 100 000 vildsvin i markerna men när det skall jämföras med vildsvinsdödade/skadade hundar har dom plötsligt blivit 200 000. För att det inte ska verka så farligt...
200 vargar som enligt jägarna blivit utsläppta av vargälskare och 100 000 vildsvin som i grunden kommer från jägarnas hägn.

För mig skulle jägarnas argument bli lite tyngre om deras egna införande av vildsvin i vår natur skulle bli lika illa betraktat som vargen.
Varför älskar jägarna vildgrisarna så?
Å hatar vargen så?

Kommer en stackars irrande varg innanför Smålands gränser så blir han inte en vecka gammal.
Härom veckan hade de klappjakt på vildsvin här i byn. En hel dag höll de på, jag hade förväntat mig åtminstone en kontainer med döa grisar.15-20 jägare.
De sköt inte en enda..... :zero:

Just det här generaliserandet tycker jag är riktigt illa.

Var räknar man med 100 000 vildsvin normalt? De siffror jag hittar är att "experter" bedömer det finnas minst 150 000, kanske 220 000 vildsvin. Och deras antal kontra vargantalet gör dom mycket mindre dödliga än vargen vilket är vad som diskuteras antar jag?

Jägarnas hägn? Jägarna släppte ut grisarna? Jägarna älskar grisar? - Vilka jägare? Alla jägare?
Fiskarna vill rotenona våra vatten och plantera ut regnbåge. Vilka fiskare? Alla fiskare? Du är fiskare Betis, vill du rotenona bort den naturliga fisken och fånga fenlösa broilerså Enligt det sätt du generaliserar ovan så vill du helt klart det eftersom alla som tillhör samma intressegrupp är gemensamt ansvariga för det skit denna grupp åstadkommer.
Förstår du?
Det är idiotiskt att generalisera i såna här frågor! ALLA jägare är inte ansvariga för att det finns vildsvin lika lite som ALLA fiskare är ansvariga för allt elände som sker med fiske som motiv.

Dessutom är vildsvinet en art som funnits i vårt land sedan urminnes tider men utrotats (precis som vargen i princip gjordes). Har inte vildsvinen rätt att finnas i Sverige bara för att dom utrotadeså Utrotat är utrotat och skall aldrig få komma igen?

Många jägare vill inte alls ha vildsvin. Många vill minska dom men det är svårjagade djur med enorm reproduktionshastighet.
Och den hastigheten är idag långt större än förr pga ditt och mitt behov av mat i affären, vi vill ha bröd och därför odlar våra bönder och bryter marken så att vildsvinen finner massor av mat och kan öka ännu snabbare.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #63 skrivet: februari 06, 2013, 15:08:19 »
För att få reda på var skon klämmer så tror jag följande fråga måste besvaras.
Vad händer med allt Älgkött efter jakten?

Vad händer med vargens skinn och svans efter jakten?
Är det potentiellt flugbindningsmaterial, eller varför är denna fråga den mest intensivt debatterade här på Fiskelust?
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 512
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #64 skrivet: februari 06, 2013, 15:24:18 »
Du har rätt Jacob, det är fel att generalisera som jag gör.
Bara det att man hör så mycket om att de stackars 200 st vargar som finns är så otroligt många för många sen finns där 200 000 grisar å det protesteras det inte lika högljutt om.
Kunde vi inte ha 100 000 av dom var? ;)

Visst är grisarna svårjagade men en varg i Småland kontra.... ::)
Klart att jägarna skulle kunna utrota grisen igen om det nu var det de ville, men det är klart de inte vill.

Det handlar ju inte om vare sig hundar eller grisar, vargdebatten är en ren känslomässig debatt utan några som helst sakliga argument.
Antingen ska vi ha varg å då ska vi ha varg, hundar, renar, kebab, älgar, rådjur å grisar till trots.
Eller ska vi inte ha vargar.

Jag vill ha varg även om det blir på bekostnad att det ryker med en och annan jakthund, ren, får, älg eller (förhoppningsvis :yeah: >:D) gris på köpet.
Jag vill inte ha bara ett par hundra vargar, jag vill ha flera tusen.
Det skall yla även i dom småländska skogarna.
Jägarna kanske får det lite annorlunda.
Enstaka vargar kanske måste skjutas.

Men hålla på med snacket om genetisk jakt, ihjälbitna hundar, inte våga ställa ungar vid busshållplatsen, naturvänner som tjuvutplanterat vargar, jämförelser med vägglöss, Stockholm som bestämmer etc, etc gör att diskusionsklimatet blir just så här.

Hela Sverige tillhör alla svenskar, det är "min" natur lika mycket som samernas, jägarnas, kraftverksutbyggarnas, skogsbrukarnas, yrkesfiskarnas, skärgårdbefolkningens eller vems som helst natur.

När Centerpartiet som en gång i tiden var det enda parti i Sverige som slogs för miljön sitter på sin kongress och applåderar när första vargjaktsvargen blir skjuten är det så jag vill spy :betis:.
Ger känslor som hamnar i 40-talets Tyskland och utrotningslägren där....
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #65 skrivet: februari 06, 2013, 16:28:26 »
Ja, generalisera å generalisera.
Trots att det alltid finns nyanser i alla chatteringar så tror jag ändå att vissa grupper i samhället står i grunden för olika saker.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Jägarförbundets kongress än hos Naturskyddsföreningens.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Centerpartiets kongress än vad det är på Miljöpartiets.
Vill jag leta reda på Pingskyrkovänner har jag nog lättare att hitta dom hos kristdemokraterna än hos vänsterpartiet.
Vill jag hitta tio Islamhatare hittar jag nog dom lättare hos Sverigedemokraterna än hos SSU.

Så är det nog med det.
Men jag tror inte det var det Jacob menade utan mer att det även hos jägarna finns dom som inte tycker illa om rovdjur.
Det tror/vet jag också, de är faktist många fler än vad det kan låta i debatten.
Jag känner ett ganska rejält flertal.
Därför blir det ännu mer fel när jag generaliserar.

Förlåt för det..... :-[

Utloggad jakob

« Svar #66 skrivet: februari 07, 2013, 09:55:02 »
Ja, generalisera å generalisera.
Trots att det alltid finns nyanser i alla chatteringar så tror jag ändå att vissa grupper i samhället står i grunden för olika saker.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Jägarförbundets kongress än hos Naturskyddsföreningens.
Jag tror att det är lättare att hitta tio varghatare på Centerpartiets kongress än vad det är på Miljöpartiets.
Vill jag leta reda på Pingskyrkovänner har jag nog lättare att hitta dom hos kristdemokraterna än hos vänsterpartiet.
Vill jag hitta tio Islamhatare hittar jag nog dom lättare hos Sverigedemokraterna än hos SSU.

Så är det nog med det.
Men jag tror inte det var det Jacob menade utan mer att det även hos jägarna finns dom som inte tycker illa om rovdjur.
Det tror/vet jag också, de är faktist många fler än vad det kan låta i debatten.
Jag känner ett ganska rejält flertal.
Därför blir det ännu mer fel när jag generaliserar.

Förlåt för det..... :-[

Du är förlåten min vän. ;)

Nåja, nu är ju jakten stoppad och det är väl lika bra det antar jag! :)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #67 skrivet: februari 07, 2013, 12:10:21 »
Stoppad jakt. :D :yeah: :love: :flyguy:
Nu får vi hoppas att myndigheterna är så tröga som dom brukar så den inte hinner komma igång igen innan fredningen i mitten av februari.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #68 skrivet: februari 07, 2013, 12:12:13 »
.....å då får ju jägarna en jävla massa tid över.
Varför inte ut å skjuta en 100 000 vildsvin? :D :looney:
Så det bara är 100 000 kvar.......

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 278
  • Oooooaaaah!
« Svar #69 skrivet: februari 08, 2013, 00:05:35 »

Ursäkta ! ..men nog måste Renarna i Sveriga vara rätt dumma faktiskt!..sett otaliga program om Varg..NÄR..dom jagar Ren i andra länder, typ Alaska,Sibrien...så tar dom ..dom en & en, efter vad aptiten säger.
Kommer det 1st Varg in i Norrbotten/Lappland...så hinner den dräpa nästan 100 Renar på 1 v. ??
Märkligt.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

LP

• Gäst
« Svar #70 skrivet: februari 08, 2013, 00:42:21 »
Måste säga att jag inte riktigt förstår jämförelsen med vildsvin?? Vi diskuterade ju det för ett antal år sedan, och kom fram till att de hade en enormt liten påverkan jämfört med vargen? Vidare så är det faktiskt allmän jakt efter gris, vill man inte ha dem kan man skjuta bort så många man kan! Grisen har bevisligen ett värde både för markägare och jägare, vad gäller varg är det väll främst skogsägare utan jaktintresse som skrattar!

Vad gäller varg så är det ju inte några 200 det handlar om, det är rimligen minst 400(2012års vinterinventering+valparna från sommar 2012) och framåt sommaren 2013 kommer det 100-150 till, minst.

Skulle vara kul att få tillgång till NVV egna inventeringsmaterial, och kunna få koll på exakt hur många vargar det är i skogarna. De beräkningsmodeller de använder sig av idag är jag skeptisk till...

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #71 skrivet: februari 08, 2013, 08:26:14 »
Måste säga att jag inte riktigt förstår jämförelsen med vildsvin?? Vi diskuterade ju det för ett antal år sedan, och kom fram till att de hade en enormt liten påverkan jämfört med vargen? Vidare så är det faktiskt allmän jakt efter gris, vill man inte ha dem kan man skjuta bort så många man kan! Grisen har bevisligen ett värde både för markägare och jägare, vad gäller varg är det väll främst skogsägare utan jaktintresse som skrattar!

Vad gäller varg så är det ju inte några 200 det handlar om, det är rimligen minst 400(2012års vinterinventering+valparna från sommar 2012) och framåt sommaren 2013 kommer det 100-150 till, minst.

Skulle vara kul att få tillgång till NVV egna inventeringsmaterial, och kunna få koll på exakt hur många vargar det är i skogarna. De beräkningsmodeller de använder sig av idag är jag skeptisk till...
Vet inte i fall jämförelsen med vildsvin är viktig, men du slänger i alla fall ur dig ett par felaktiga påstående:
När man pratar om påverkan så får man ju definiera vad man menar med det, men om vi håller oss till ekonomisk påverkan så har jag svårt att se att vargen påverkar ens i närheten av vad vildsvinen gör.
Jag såg en siffra på den totala samhällskostnaden för vargen skulle vara 120 miljoner och siffor ska man vara lite försiktig med om de inte har någon tydlig definition...men låt oss använda dem bara för att kunna föra ett reonemang.
Jorbruksverket beräknade att endast i Södermanland under 2009 så var kostnaden 17,3 miljoner. Fram till idag lär ju inte stammen var mindre och en gissning skulle väl vara att kostnaden för hela vildsvinstammen i Sverige ligger på minst 100 miljoner.....och då pratar vi bara kostander för jordbruket. Till det kommer andra kostnader tex i samband med trafikolyckor, villaträdgårdar mm. Under 2012 inträffade det 4200 trafikolyckor med vildsvin (en ökning med 72% sedan 2010) och kostanden för dessa är omfattande.
...och då ska man veta att mörkertalet för dessa kostnader lär vara rejält stort.

När det gäller jaktreglerna så vet jag inte vad du menar med "Allmän jakt".
Visst kan du jaga gris under stora delar av året men för den sakens skull inte utskiljningslöst.
Till detta ska läggas att vildsvin är ett otroligt svårjagat vilt trots att de är så många.
Mycket av jakten är sk åteljakt som bedrivs nattetid och ofta får du vid sådan jakt en chans att avlossa 1-2 skott.
Ska du genomföra en större avskjutning så krävs jakt på dagtid med drivande hund och större jaktlag som täcker större areal.
Den typen av jakt är effektivare men ska du bdriva någon typ av naturvård med din jakt så måste denna jaktform använda med förnuft och ganska sparsamt.
Det finns ju en anledning till att stammen växer okontrollerat och att tro att du kan "skuta så många kan" och att det skulle lösa problemet, så får du nog fundera en vända till.

Nu tycker jag i och för sig inte att jämförelsen med vildsvin är relevatn....mer än att jag tycker att vi ska hantera fakta lite varsamt. Samt att jag fick skriva av mig lite  :)
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #72 skrivet: februari 08, 2013, 08:33:22 »
....och så var det det här men jakthundar....
Försäkringsbolaget Agrias statistik visar att i län med varg så är tarfiken 6 gånger farligare för lösspringande hundar än vad vargen är.
Även som det finns en de stolpskott i trafiken och kanske borde rensas bort av genetiska själ.....så känns skyddsjakt på bilister som lite väl drastiskt... :kopp:

LP

• Gäst
« Svar #73 skrivet: februari 08, 2013, 10:42:00 »
Vet inte i fall jämförelsen med vildsvin är viktig, men du slänger i alla fall ur dig ett par felaktiga påstående:
När man pratar om påverkan så får man ju definiera vad man menar med det, men om vi håller oss till ekonomisk påverkan så har jag svårt att se att vargen påverkar ens i närheten av vad vildsvinen gör.
Jag såg en siffra på den totala samhällskostnaden för vargen skulle vara 120 miljoner och siffor ska man vara lite försiktig med om de inte har någon tydlig definition...men låt oss använda dem bara för att kunna föra ett reonemang.
Jorbruksverket beräknade att endast i Södermanland under 2009 så var kostnaden 17,3 miljoner. Fram till idag lär ju inte stammen var mindre och en gissning skulle väl vara att kostnaden för hela vildsvinstammen i Sverige ligger på minst 100 miljoner.....och då pratar vi bara kostander för jordbruket. Till det kommer andra kostnader tex i samband med trafikolyckor, villaträdgårdar mm. Under 2012 inträffade det 4200 trafikolyckor med vildsvin (en ökning med 72% sedan 2010) och kostanden för dessa är omfattande.
...och då ska man veta att mörkertalet för dessa kostnader lär vara rejält stort.

När det gäller jaktreglerna så vet jag inte vad du menar med "Allmän jakt".
Visst kan du jaga gris under stora delar av året men för den sakens skull inte utskiljningslöst.
Till detta ska läggas att vildsvin är ett otroligt svårjagat vilt trots att de är så många.
Mycket av jakten är sk åteljakt som bedrivs nattetid och ofta får du vid sådan jakt en chans att avlossa 1-2 skott.
Ska du genomföra en större avskjutning så krävs jakt på dagtid med drivande hund och större jaktlag som täcker större areal.
Den typen av jakt är effektivare men ska du bdriva någon typ av naturvård med din jakt så måste denna jaktform använda med förnuft och ganska sparsamt.
Det finns ju en anledning till att stammen växer okontrollerat och att tro att du kan "skuta så många kan" och att det skulle lösa problemet, så får du nog fundera en vända till.

Nu tycker jag i och för sig inte att jämförelsen med vildsvin är relevatn....mer än att jag tycker att vi ska hantera fakta lite varsamt. Samt att jag fick skriva av mig lite  :)

Pekka, jagar du någon gris själv? Själv jagar jag runt i hjärtat av sörmland. Har ganska bra grepp om grisstammen och jakten efter den samma :vissla:

Du måste skilja på kostnaden för vargen(120milj) och de skadekostnader som du uppgav för vildsvinen. För i fallet vildsvin så får markägaren in arrendepengar, och i sörmland handlar det nuförtiden om runt 300kr/ha/år. Säger sig själv att 17 miljoner/hela sörmlands yta inte är speciellt många kronor per ha. Forskning är gjord på saken och den kom fram till att skadorna var lindriga i jämfört med intäkterna från jakten. Vidare så representerar ju köttet en hel del som man också för föra in på intäktssidan.

Det jag vill komma fram till är att med vildsvinen finns faktiskt både en intäkts och en utgiftskolumn i beräkningarna. I fallet vargen ser jag mycket små intäkter ;) Men som jag sa innan, jag tror i överhuvudtaget inte att man ens ska fundera på vildsvin och varg på samma sätt. Vildsvinet håller på att bli ett av våra vanligaste klövvilt, vargen är ett stort rovdjur som aldrig kommer ha samma jaktliga värde. Är nog bättre att diskutera vildsvinen för sig och vargarna likaså.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #74 skrivet: februari 08, 2013, 11:40:28 »
Pekka, jagar du någon gris själv? Själv jagar jag runt i hjärtat av sörmland. Har ganska bra grepp om grisstammen och jakten efter den samma :vissla:
Eftersom jag la ned jakten för ett antal år sedan så jagar jag naturligtvis inte gris.
Fördelen med det är att jag kan betrakta detta helt objektivt.
Jag är inte politiker heller vilket inte innebär att jag är diskkvalificerad för att rösta.
...och du som jagar gris vet ju då mycket väl att det är ett ganska svårjagat vilt. Det finns ju en anledning till att stammen växer okontrollerat trots en omfattande jakt.

Du måste skilja på kostnaden för vargen(120milj) och de skadekostnader som du uppgav för vildsvinen. För i fallet vildsvin så får markägaren in arrendepengar, och i sörmland handlar det nuförtiden om runt 300kr/ha/år. Säger sig själv att 17 miljoner/hela sörmlands yta inte är speciellt många kronor per ha. Forskning är gjord på saken och den kom fram till att skadorna var lindriga i jämfört med intäkterna från jakten. Vidare så representerar ju köttet en hel del som man också för föra in på intäktssidan.

Nu valde du att lyfta ut en kostnad av alla kring vildsvinsstammen som säkerligen inte ens är den största kostnaden som stammen orsakar.
Ett räkneexempel gällande trafiskolyckor skulle kunna se ut så här:
4200 olyckor med vildsvin med en snitt kostnad på 30000 kr/olycka (vilket säkerligen är rejält i underkant) ger en peng på 126 miljoner. Ska man jämföra kostnader och intäkter som måste man göra korrekta jämförelser. Dessutom är intäkterna av jakten väldigt svårbedömda, eftersom det intäkterna inte skulle försvinna bara för att grisarna försvann. Den typen av antagande ska man vara försiktig med.

Det jag vill komma fram till är att med vildsvinen finns faktiskt både en intäkts och en utgiftskolumn i beräkningarna. I fallet vargen ser jag mycket små intäkter ;) Men som jag sa innan, jag tror i överhuvudtaget inte att man ens ska fundera på vildsvin och varg på samma sätt. Vildsvinet håller på att bli ett av våra vanligaste klövvilt, vargen är ett stort rovdjur som aldrig kommer ha samma jaktliga värde. Är nog bättre att diskutera vildsvinen för sig och vargarna likaså.

Det kan jag pricipiellt hålla med om.
Det som däremot är intressant är de otroliga känslorna som varg skapar i förhållande till ex vildsvin, trots att vildsvinen är ett betydligt större problem i dag än vargen.
Personligen tycker jag att det är hur kul som helst med vildsvin i vår natur...i alla fall så länge de håller sig bort från vår trädgård  :)

Utloggad jakob

« Svar #75 skrivet: februari 08, 2013, 12:06:45 »
Jag tycker att det är relevant för den här diskussionen att tänka på att vildsvinet är en art som funnits i Sverige sedan urminnes tider!
Den utrotades men tillhör sedan "alltid" den svenska faunan.

Vildsvinen "ska" alltså finnas här i Sverige. Precis som vargen.

Många förespråkar att vargen skall få föröka sig och sprida sig som den vill och som naturen tillåter, naturligt alltså. Inget konstigt med det.

Vad jag däremot tycker är konstigt är att samma liberala inställning inte tycks gälla för vildsvinen? Dessa förökar sig och sprider sig glatt och etablerar sig där dom finner passande miljöer. Ändå gnälls det på dom och det gnälls på jägarna.
Och det kommer ofta från dem som förspråkar spridning och ökning av varg?
Varför? Om man nu säger att jägarna planterade ut grisarna och bär skulden för grisarnas framfart så borde man väl i denna anda egentligen tacka jägarna för att de återinförde en ursprunglig art och dessutom tillåter den sprida sig i naturen? (Precis som man vill med vargen)
Ska man låta naturen ha sin gång när det gäller arter som hör hemma i Sverige så borde det väl gälla alla arter? Även vildsvinen?
Om vildsvinen finner det trevligt att äta upp bondens grödor och i trädgårdarna så har dom ju helt enkelt funnit sin nisch där och VI bör väl anpassa oss till naturen och djuren? Vildsvinen var här före oss..

Nä, jag tycker det blir otroligt falskt att förespråka avskjutning och kontroll på vildsvin bara för att dom förstör för oss och samtidigt förespråka fritt leverne för vargen. Fri natur åt alla djur!!! :looney:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #76 skrivet: februari 08, 2013, 12:14:38 »
Jag tycker att det är relevant för den här diskussionen att tänka på att vildsvinet är en art som funnits i Sverige sedan urminnes tider!
Den utrotades men tillhör sedan "alltid" den svenska faunan.

Vildsvinen "ska" alltså finnas här i Sverige. Precis som vargen.

Många förespråkar att vargen skall få föröka sig och sprida sig som den vill och som naturen tillåter, naturligt alltså. Inget konstigt med det.

Vad jag däremot tycker är konstigt är att samma liberala inställning inte tycks gälla för vildsvinen? Dessa förökar sig och sprider sig glatt och etablerar sig där dom finner passande miljöer. Ändå gnälls det på dom och det gnälls på jägarna.
Och det kommer ofta från dem som förspråkar spridning och ökning av varg?
Varför? Om man nu säger att jägarna planterade ut grisarna och bär skulden för grisarnas framfart så borde man väl i denna anda egentligen tacka jägarna för att de återinförde en ursprunglig art och dessutom tillåter den sprida sig i naturen? (Precis som man vill med vargen)
Ska man låta naturen ha sin gång när det gäller arter som hör hemma i Sverige så borde det väl gälla alla arter? Även vildsvinen?
Om vildsvinen finner det trevligt att äta upp bondens grödor och i trädgårdarna så har dom ju helt enkelt funnit sin nisch där och VI bör väl anpassa oss till naturen och djuren? Vildsvinen var här före oss..

Nä, jag tycker det blir otroligt falskt att förespråka avskjutning och kontroll på vildsvin bara för att dom förstör för oss och samtidigt förespråka fritt leverne för vargen. Fri natur åt alla djur!!! :looney:
Om jag förstår dig rätt så innebär det ju att vi ska förbjuda all jakt och fiske ?!
All jakt o fiske bör väl ske under kontrollerade former.....motsatsen ser vi ju tyvärr idag...i alla fall inom fisket.

Det finns utrymme även för jakt o fiske.....vilket också funnits sedan urminnestider....däremot ska man endast ta ränta av kapitalet, för att säkra att man har en livskraftig stam av de djur som finns naturligt i respektive fauna.
Hur sedan stor denna ränta bör ju bedömmas från fall till fall.

LP

• Gäst
« Svar #77 skrivet: februari 08, 2013, 12:18:42 »
Kanske har jag fel, men jag upplever att det nästan är mer känslor i grisdebatten än i vargdebatten?! Stora organisationer som LRF pratar till och med om utrotning osv?

Hur som, så speciellt svårjagade är de nog faktiskt inte egentligen, och att stammen skulle växa "utan kontroll" är nog en sanning med modifikation. Grisarna sprider sig geografiskt, och blir såklart fler, men många som haft gris länge på sina marker upplever inte att de får fler, snarare tvärt om. De sista vintrarna har inte varit så snälla. Men visst, fler blir de!

Kostnader för trafikolyckor är svåra att argumentera kring, klart det blir en stor kostnadspost, som dessutom får betalas även av ickejägare eller markägare som drar nytta av grisarna. :-\ Att ha vilt i naturen medför trafikolyckor, det är en sak som är säker...

"Problemet" jag har med varg handlar egentligen inte om vargarna i sig, utan att det verkar saknas tanke och plan bakom förvaltningen, att vargen skall finnas i södra sverige men inte i norr, att det ska vara så svårt att få ordentliga siffror på exakt hur många de är osv.. Vargen har minimal påverkan på mig själv, och lär knappast få det heller.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #78 skrivet: februari 08, 2013, 12:26:27 »
Kanske har jag fel, men jag upplever att det nästan är mer känslor i grisdebatten än i vargdebatten?! Stora organisationer som LRF pratar till och med om utrotning osv?

Antagligen beror det på att det för många markägare är ett faktiskt problem....även om jag håller med om att även denna debatt är vansinnigt onyanserad.
Hur som, så speciellt svårjagade är de nog faktiskt inte egentligen, och att stammen skulle växa "utan kontroll" är nog en sanning med modifikation. Grisarna sprider sig geografiskt, och blir såklart fler, men många som haft gris länge på sina marker upplever inte att de får fler, snarare tvärt om. De sista vintrarna har inte varit så snälla. Men visst, fler blir de!

Vintrarna 2010 och 2011 tog ganska rejält på stammen, däremot så räckte det med en mildare vinter i fjol för att stammen skulle återhämta sig och växa...i alla fall här nere i söder.
Här nere skulle jag beskriva det som att stammen växer okontrollerat, trots en ganska omfattande jakt

Kostnader för trafikolyckor är svåra att argumentera kring, klart det blir en stor kostnadspost, som dessutom får betalas även av ickejägare eller markägare som drar nytta av grisarna. :-\ Att ha vilt i naturen medför trafikolyckor, det är en sak som är säker...

"Problemet" jag har med varg handlar egentligen inte om vargarna i sig, utan att det verkar saknas tanke och plan bakom förvaltningen, att vargen skall finnas i södra sverige men inte i norr, att det ska vara så svårt att få ordentliga siffror på exakt hur många de är osv.. Vargen har minimal påverkan på mig själv, och lär knappast få det heller.
För övrigt så verkar vi att ha samma sun på saker o ting  :)

LP

• Gäst
« Svar #79 skrivet: februari 08, 2013, 12:57:39 »
Gissar själv på att de som är mest högljudda är arrendebönderna, altså de som inte äger mark, och det får man väll egentligen ha förståelse för...