Författare Ämne: Mängden insekter.  (läst 651 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 545
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Mängden insekter.
« skrivet: maj 18, 2015, 13:15:41 »
Jag och några av mina kompisar har fått för oss att det totalt sett blivit mycket mindre med insekter. Förr blev bilen helt nedkletad efter bara någon dag efter tvätt, nu för tiden verkar det som man kan köra runt flera veckor utan att bilen fått så mycket på sig.
Vad är eran uppfattning?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 231
SV: Mängden insekter.
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2015, 13:18:57 »
Ligger ngt i det. Tror det finns studier på att iaf bin minskat rätt mkt på senare år. Men kan nog hålla med om att det surrar mindre av allehanda små flygfän subjektivt.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 545
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2015, 13:25:13 »
Ligger ngt i det. Tror det finns studier på att iaf bin minskat rätt mkt på senare år. Men kan nog hålla med om att det surrar mindre av allehanda små flygfän subjektivt.
Bin och humlor minskar drastiskt. Det vet man och det finns även ett samband med jordbruket. En undersökning visade nyligen att betad raps påverkar negativt. Men då har man bara tittat på bin och humlor. Igår har jag empelvis inte sett en enda geting. Brukar vara fullt av drottningar nu som börjar bygga bon. Tre humlor.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2015, 16:30:02 »
Vårt Plommonträd har stått i full blom (det är över nu) så det blir väl som de senaste åren. Nästan ingen frukt för jag har inte sett nåt som skulle kunna pollinera....
och det ska det väl för att det ska bli nåt.  :hmm:
« Senast ändrad: maj 18, 2015, 16:31:47 av Thomas L »
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs