Tacka allra mjukast för alla rosor! 
Får tydligen skriva nåt mer - är inte van vid att folk är så snälla. 
Folk och folk, det var ju bara Betis. Inte vet jag om han är folk? Jag tror mer att han är ett slags konstinstallation. Precis som Ismo.

Men i sakfrågan så förstår jag konstverkets efterlysning av fiskerelaterade diskussioner då detta faktiskt är ett fiskeforum så i hopp om att inhösta en gnutta beröm själv så ska jag beströ denna småländska tavla med välbehövligt guldglitter i kanterna genom att generöst dela med mig av några egna tankar kring ämnet.

När det gäller laxflugor så har jag inte mycket tankar för jag har för lite erfarenhet. Men jag har noterat att folk får lax på precis vad skit som helst i vilken färg som helst, när som helst. Så jag tror att säkert 90% av framgången beror på skickligheten i att föra flugan på hyfsat rätt sätt framför rätt fisk vid rätt tillfälle. Resterande har kanske med storlek och färg att göra. Men det vet jag inte mycket om så jag binder så t jag läst om är skitbra, sen testar jag det och om jag får lax binder jag mer sånt. Tills jag hört eller läst nåt nytt jag vill testa för att lyckas med eller förkasta. Fiskar för lite lax och får för lite feedback i form av hugg för att ha en aning om någonting egentligen.
Angående puppflugor är det förstås en helt annan värld! De fiskarna äter ju. Men även här är jag rätt bortkommen eftersom jag alldeles för många gånger ansett mig ha kommit på en sanning och förkastat annat för att rätt vad det är bli rundfiskad av det där andra som nån ovetande stackare hystat ut..
jag har nog ingen grundtanke tyvärr. Det är så mycket att tänka på och fundera kring och så mycket som fungerar och inte fungerar att jag inte kan hitta någon röd tråd att hålla i någonstans mer än att köra på känsla. Min hjärna mår bäst av att ha insett att det inte är så jäkla viktigt att förstå allt eftersom det blir härdsmälta och mani när jag sätter den i arbete med att lösa alla problem man stöter på i fisket. Ibland har jag löst gåtor jag funderat på, ibland inte. Ibland har jag trott att jag löst något och sedan insett att motsatsen fungerade lika bra på fiskeländena. Så lugnast och mest harmoniskt för mig personligen är att gå på känsla och inte blanda in för mycket teorier alla gånger. Fiskar har väldigt små och korkade hjärnor och när min mycket större hjärna ska använda analys och logik är det så lätt att överskatta fiskens lilla hjärna och överarbeta det hela till den grad att jag går i cirklar runt ett ickeproblem.
Så, det enkla är ofta det bästa! Fast lika ofta funkar nåt superavancerat och genomtänkt lika bra eller bättre. Och vice versa. Vafan, fiske ska ju vara avkopplande! Konstigt bara att det tog över 30 års fiska de för mig stt fatta det!