Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 13988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hjortmyrs

• Gäst
SV: Tänk, strategi.
« Svar #40 skrivet: januari 23, 2013, 11:23:56 »
Binder sällan imitationsflugor på vintern. Inspirationen till dessa kommer ofta från observationer från åkanten, visst jag har några mönster som jag vet funkar och ibland gör jag ett litet lager av dessa, bla. en nattslända som blivit en stor favorit när öringarna äter den färdiga sländan.

På vintern blir det fantasin som sätter in. Laxflugor, havsöring, intruders, experimentera med färger och material. Sätta på en skiva med tidiga Pink Floyd och binda flugor till det. Utan tanke på imitation, mer som att göra psykedeliska små kattleksaker åt katter på LSD. Gummiben, marabou, struts i allsköns färger och bara släppa loss. En del grejer kommer aldrig fiskas utan får ses som delar i nån sorts skapandeprocess.

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #41 skrivet: januari 24, 2013, 19:43:37 »
Någon gång på våren så inventerar jag askarna för att ses vad som behöver fyllas på.
Ganska tråkig bindning.
Men sedan så handlar det mest om vad som dyker upp på nätet eller i någon tidning.
Med det som grund gör jag sedan min fluga.
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #42 skrivet: oktober 16, 2015, 11:58:20 »
Lyfter den här. Vad har ni för idéer inför bindarsässongen? Har ni något nytt ni vill testa och varför vill ni testa det?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 980
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #43 skrivet: oktober 16, 2015, 12:28:49 »
Min ide för denna vinter är att förneka fisket, allt fiske ska straffas genom att jag ej ska tänka på det.
Så allt flugbindningsmaterial är nerpackat och där ska det få ligga och skämmas till jag kan återkomma med nya krafter och ny inspiration.
 :yes:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
« Svar #44 skrivet: oktober 16, 2015, 16:39:09 »
Väntar på materialet fr. Jakob..ska bli spännande att se det..sen ev. tänka ut div. TORR!!! :o flugor/enkla..vad en kan göra b la. :)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sunray

• Gäst
« Svar #45 skrivet: oktober 16, 2015, 21:39:01 »
Jag har blivit jäkligt tänd på diverse Kanadensiska / Amerikanska flugor som gubbarna "over there" använder till atlantlax på ostkusten runt Quebec, Nova Scotia, Newfoundland osv...
Green Machine, Shady Lady, Bombers, Butterflies och massor av kul mönster som vi aldrig använder här hos oss.

Kolla bara flugutbudet här http://www.wwdoak.com/doak.php?index=51
Det finns massor av spännande! Tänkte beställa ett gäng att ha både som "bindmodeller" och egna fiskeflugor. Grymt sugen på att se hur norgelaxen reagerar på dessa.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #46 skrivet: oktober 16, 2015, 21:42:09 »
Jag har blivit jäkligt tänd på diverse Kanadensiska / Amerikanska flugor som gubbarna "over there" använder till atlantlax på ostkusten runt Quebec, Nova Scotia, Newfoundland osv...
Green Machine, Shady Lady, Bombers, Butterflies och massor av kul mönster som vi aldrig använder här hos oss.

Det finns massor av spännande! Tänkte beställa ett gäng att ha både som "bindmodeller" och egna fiskeflugor. Grymt sugen på att se hur norgelaxen reagerar på dessa.

Bara du får ett bind ex. som på bild...så blir nog allt bra.. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #47 skrivet: oktober 17, 2015, 12:22:55 »
När jag väl får tummarna ur så skall jag lägga lite jobb på att utveckla BM. BM är en flytande, simmande nattsländepuppa. Där använder man storblåsig foam som flytkraft och så dubbar man över den för diverse färger. Den har bara två simben gjorda av strålar från den styva delen från vingpenna. Det svåra är att få till de små.
Stora, som till exempelvis Prygienea är lätt, men när det ska ned till 14-16 blir de för tjocka.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #48 skrivet: oktober 17, 2015, 12:26:48 »

Ja där var ett rejält utbud. Kan du utveckla lite? Vad är det med dom amerikanska flugorna som gör dom intressanta och varför?

Sunray

• Gäst
« Svar #49 skrivet: oktober 17, 2015, 14:34:37 »
Helt ärligt är det väl nyhetens behag som gör mig nyfiken på "Amerikanarna". De "vanliga" flugmönstren, alltså typ deras varianter på Red Butt, Green Butt, RAT-serien och annat liknande skiljer sig ju inte mycket från de hårflugor vi ofta använder här hemma, men det är de olika "Bugs" och liknande jag tycker verkar kul.
Om man som exempel tar Green Stonefly som exempel så fiskar de den också lite annorlunda än vi är vana vid här hemifrån - jag har fått veta att man normalt kastar den snett uppströms och låter den fiska som torrfluga med fridrift men sen låter den fullfölja swingen och då dras under av strömtrycket till en ordinär våtfluga. Tydligen är just övergången, när flugan dras ner samtidigt som den svänger, extra giftig.
Även deras benhårda tro på ett mönster som Green Machine ( enligt tillförlitliga källor kör typ 9 av 10 med den under sommarfiske i många av älvarna där borta ) och sen går man över till svarta eller blå "bugs" på kvällar och i mörkt väder.
Många av dessa "bugs" liknar ju till viss del vår egen Ullsock vilket ju inte är en helt okänd fiskfångare.
Butterflies sen, ska tydligen få en väldigt vacklande och fladdrande gång i vattnet pga de utstående vingarna - flugan ser ju mer ut som en förväxt Royal Coachman men ska tydligen vara mycket effektiv.
Tydligen fiskar man nästan 100% flytlina därborta och här i Skandinavien har vi ju nästan glömt bort flytlina numera när alla jäklar ska fiska så djup det bara går i alla lägen. Själv ska jag ta mig i kragen till kommande år och fiska mycket mer flyt - jag gjorde det ju väldigt ofta förr och det finns väl knappt nåt roligare fiske än att lättsamt gå med en härlig 13-fotare, små flugor och fisk som tar med en rejäl virvel i ytan?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #50 skrivet: oktober 17, 2015, 21:36:19 »
Jag tackar så hjärtligt för ett redigt och genomtänkt svar. :yeah:
 Blir glad när jag läser en fiskebroders tänk och funderingar, du vet verkligen varför du vill testa!!! :love:
 Inte nåt " de har ju fräna färger" eller nåt. Ett av de seriösare inläggen här sedan lustens start faktiskt. :yeah:
Rediga flugfiskare finns tydligen bevisligen. :love: :flyguy:

Sen är  det alltid många som avkräver seriositet men själva bara bidrar med massa bilder  på besor och rosa gp (i bästa fall, ofta mest gnäll över hur tråkigt här är) och aldrig har en en åsikt i fiskomsorgsfrågan. :betis:
De belönas bara med bajstrådar och "överintressanta" inlägg om hur ofta vi dricker kaffe. >:D
« Senast ändrad: oktober 17, 2015, 21:39:32 av Betis »

Sunray

• Gäst
« Svar #51 skrivet: oktober 18, 2015, 20:29:58 »
Tacka allra mjukast för alla rosor!   :flyguy:
Får tydligen skriva nåt mer - är inte van vid att folk är så snälla.   :love:

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #52 skrivet: oktober 18, 2015, 21:39:54 »
Tacka allra mjukast för alla rosor!   :flyguy:
Får tydligen skriva nåt mer - är inte van vid att folk är så snälla.   :love:

Folk och folk, det var ju bara Betis. Inte vet jag om han är folk? Jag tror mer att han är ett slags konstinstallation. Precis som Ismo.  :yeah:

Men i sakfrågan så förstår jag konstverkets efterlysning av fiskerelaterade diskussioner då detta faktiskt är ett fiskeforum så i hopp om att inhösta en gnutta beröm själv så ska jag beströ denna småländska tavla med välbehövligt guldglitter i kanterna genom att generöst dela med mig av några egna tankar kring ämnet. :tafeja:

När det gäller laxflugor så har jag inte mycket tankar för jag har för lite erfarenhet. Men jag har noterat att folk får lax på precis vad skit som helst i vilken färg som helst, när som helst. Så jag tror att säkert 90% av framgången beror på skickligheten i att föra flugan på hyfsat rätt sätt framför rätt fisk vid rätt tillfälle. Resterande har kanske med storlek och färg att göra. Men det vet jag inte mycket om så jag binder så t jag läst om är skitbra, sen testar jag det och om jag får lax binder jag mer sånt. Tills jag hört eller läst nåt nytt jag vill testa för att lyckas med eller förkasta. Fiskar för lite lax och får för lite feedback i form av hugg för att ha en aning om någonting egentligen.

Angående puppflugor är det förstås en helt annan värld! De fiskarna äter ju. Men även här är jag rätt bortkommen eftersom jag alldeles för många gånger ansett mig ha kommit på en sanning och förkastat annat för att rätt vad det är bli rundfiskad av det där andra som nån ovetande stackare hystat ut..
jag har nog ingen grundtanke tyvärr. Det är så mycket att tänka på och fundera kring och så mycket som fungerar och inte fungerar att jag inte kan hitta någon röd tråd att hålla i någonstans mer än att köra på känsla. Min hjärna mår bäst av att ha insett att det inte är så jäkla viktigt att förstå allt eftersom det blir härdsmälta och mani när jag sätter den i arbete med att lösa alla problem man stöter på i fisket. Ibland har jag löst gåtor jag funderat på, ibland inte. Ibland har jag trott att jag löst något och sedan insett att motsatsen fungerade lika bra på fiskeländena. Så lugnast och mest harmoniskt för mig personligen är att gå på känsla och inte blanda in för mycket teorier alla gånger. Fiskar har väldigt små och korkade hjärnor och när min mycket större hjärna ska använda analys och logik är det så lätt att överskatta fiskens lilla hjärna och överarbeta det hela till den grad att jag går i cirklar runt ett ickeproblem.
Så, det enkla är ofta det bästa! Fast lika ofta funkar nåt superavancerat och genomtänkt lika bra eller bättre. Och vice versa. Vafan, fiske ska ju vara avkopplande! Konstigt bara att det tog över 30 års fiska de för mig stt fatta det! ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #53 skrivet: oktober 18, 2015, 22:45:21 »
Är oftast mest intresserad av hur botten ser ut..djup,stenighet...vart går fåran... å lite till. Då slipper jag kasta på måfå..om det är svårläst. :hmm:

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #54 skrivet: oktober 19, 2015, 07:54:11 »
Tänker mest att då vi ska bli med hus kanske jag för första gången på länge kan få en liten hörna där grejjorna ens kan stå framme en stund utan att vara i vägen för resten av familjen eller vilda små barnfingrar och att detta med att ha grejjerna framme kanske då också för första gången på länge föder en eller annan ny tanke eller lust att binda något annat än de standardiserade bulkflugor som man vet att man måst göra när man väl riggat städet i korta stunder av frid på senare år. :hmm:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad rifle

« Svar #55 skrivet: oktober 19, 2015, 08:00:01 »
Tänker mest att då vi ska bli med hus kanske jag för första gången på länge kan få en liten hörna där grejjorna ens kan stå framme en stund utan att vara i vägen för resten av familjen eller vilda små barnfingrar och att detta med att ha grejjerna framme kanske då också för första gången på länge föder en eller annan ny tanke eller lust att binda något annat än de standardiserade bulkflugor som man vet att man måst göra när man väl riggat städet i korta stunder av frid på senare år. :hmm:

Ja det var faktiskt jätteskönt att kunna ha framme grejjerna hela tiden och kunna låta en fluga ta två veckor att binda om man ville.
Hus är bäst

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 206
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #56 skrivet: oktober 19, 2015, 08:12:31 »

Ja, sen kan du kasta lite lystna blickar mot det där städet när du målar fasad, spacklar, målar och tapetserar, slipar golv, spikar list, sågar fel, spikar igen, klipper gräs, rensar rabatter, diskar och städar :love:

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 206
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #57 skrivet: oktober 19, 2015, 08:26:39 »
Helt ärligt är det väl nyhetens behag som gör mig nyfiken på "Amerikanarna". De "vanliga" flugmönstren, alltså typ deras varianter på Red Butt, Green Butt, RAT-serien och annat liknande skiljer sig ju inte mycket från de hårflugor vi ofta använder här hemma, men det är de olika "Bugs" och liknande jag tycker verkar kul.
Om man som exempel tar Green Stonefly som exempel så fiskar de den också lite annorlunda än vi är vana vid här hemifrån - jag har fått veta att man normalt kastar den snett uppströms och låter den fiska som torrfluga med fridrift men sen låter den fullfölja swingen och då dras under av strömtrycket till en ordinär våtfluga.

Det var en riktig rackare du, det borde man kunna experimentera lite med här hemma när laxen "går till" :haum:
Är det nån sån här variant du menar förresten:

Är det nån slags flytmojäng som fallskärmshacklet är lindat runt?
Och borde inte en tunn enkelkrok vara lättare att få att ligga på  ytan? :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #58 skrivet: oktober 19, 2015, 08:45:03 »
Ja, sen kan du kasta lite lystna blickar mot det där städet när du målar fasad, spacklar, målar och tapetserar, slipar golv, spikar list, sågar fel, spikar igen, klipper gräs, rensar rabatter, diskar och städar :love:

Ja just såna sysslor som inspirerar till kreativa fisketankar  :rofl:

Får en liten "egen" bäck att fiskevårda både i yrket och frivilligt också.  400m bort från huset. Nedersta 20-30m så går lekharr upp från Storsjön, innan en trumma stoppar dem. Öringen kan gå ett par hundratal meter till om de så önskar, men det är ytterst få som väljer denna bäck överhuvudtaget, en handfull per år snarast. Längre upp damm och avledning av vatten(det mesta vattnet vid lågvatten) till ett miniatyrkraftverk.  Finns ett flertal intressanta problem och trafikverket skall åtgärda trumman nästa år så då finns incitament att börja böka med resten också, den är bitvis hårt rensad, har flera halvraserade mindre dämmen, man har sprängt en del i den och lekgrus finns i synnerligen begränsad mängd.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad rifle

« Svar #59 skrivet: oktober 19, 2015, 09:07:39 »
Ja, sen kan du kasta lite lystna blickar mot det där vattnet när du målar fasad, spacklar, målar och tapetserar, slipar golv, spikar list, sågar fel, spikar igen, klipper gräs, rensar rabatter, diskar och städar :love:

Ja just såna sysslor som inspirerar till kreativa fisketankar  :rofl:

Får en liten "egen" bäck att fiskevårda både i yrket och frivilligt också.  400m bort från huset. Nedersta 20-30m så går lekharr upp från Storsjön, innan en trumma stoppar dem. Öringen kan gå ett par hundratal meter till om de så önskar, men det är ytterst få som väljer denna bäck överhuvudtaget, en handfull per år snarast. Längre upp damm och avledning av vatten(det mesta vattnet vid lågvatten) till ett miniatyrkraftverk.  Finns ett flertal intressanta problem och trafikverket skall åtgärda trumman nästa år så då finns incitament att börja böka med resten också, den är bitvis hårt rensad, har flera halvraserade mindre dämmen, man har sprängt en del i den och lekgrus finns i synnerligen begränsad mängd.