Författare Ämne: Bok.  (läst 2982 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 242
  • Oooooaaaah!
Bok.
« skrivet: april 22, 2015, 08:25:55 »
..om Nattsländor,vingade + som puppor...söker jag.
En med bra bilder! :hmm:...finns det en sådan?..ifall...var?
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 620
SV: Bok.
« Svar #1 skrivet: april 22, 2015, 08:37:37 »
..om Nattsländor,vingade + som puppor...söker jag.
En med bra bilder! :hmm:...finns det en sådan?..ifall...var?

Denna torde väl vara självskriven:

http://www.settern.se/nattslandor-i-oringvatten-p-10/

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #2 skrivet: april 22, 2015, 08:52:26 »
Denna torde väl vara självskriven:

http://www.settern.se/nattslandor-i-oringvatten-p-10/

Mmmm...tack! ...men rätt fränt när en vill klicka på "större bild"....så blir det tamejfan mindre... ;D :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 454
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: april 22, 2015, 09:50:23 »
Det är lite fattigt att det är det enda som finns. Dessutom inte i närheten så bra som den om dagsländor. Lite svårare dessutom då det kanske finns flera hundra olika nattsländor medan dagsländorna kan begränsas till max ett 30-tal i sverige.
« Senast ändrad: april 22, 2015, 09:52:53 av Betis »
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: april 22, 2015, 09:53:53 »
Det är lite fattigt att det är det enda som finns. Dessutom inte i närheten så bra som den om dagsländor.

Misstänkte det! ..men redan beställt! ...alltid något. :haum:

Vi kan kanske få till en bra bok...jag tar tid. :nudge:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #5 skrivet: april 22, 2015, 09:59:01 »
Min lösning i mitt bindande när det gäller nattsländorna är att dela in i grupper mer än individer. Simmande, dykade, frikläckande osv. Stora, små , mörka ljusa. Högflytande och mer djupt liggande. Om det inte är något exceptionellt, typ pryginea. Pierous bok är även bra. Dock svår att få tag i.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #6 skrivet: april 22, 2015, 09:59:55 »

Misstänkte det! ..men redan beställt! ...alltid något. :haum:

Vi kan kanske få till en bra bok...jag tar tid. :nudge:
Ja, den måste du ha.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 124
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #7 skrivet: april 22, 2015, 10:05:37 »
Min lösning i mitt bindande när det gäller nattsländorna är att dela in i grupper mer än individer. Simmande, dykade, frikläckande osv. Stora, små , mörka ljusa. Högflytande och mer djupt liggande. Om det inte är något exceptionellt, typ pryginea. Pierous bok är även bra. Dock svår att få tag i.

Min lösning är att köpa några ismopuppor till :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: april 27, 2015, 19:59:28 »
Det är lite fattigt att det är det enda som finns. Dessutom inte i närheten så bra som den om dagsländor. Lite svårare dessutom då det kanske finns flera hundra olika nattsländor medan dagsländorna kan begränsas till max ett 30-tal i sverige.

Håller med dig...tittat i den idag..å blev rejält besviken :( ..dåliga bilder..överlag & få!..familjesammansättning,artsammanställning är inte mitt intresse.
Sen urusla tecknade bilder. Dåligt köp för mitt intresse.
Tänk att hitta en bok med alla nattsländepuppor i bild(bra bild)..

Utloggad jakob

« Svar #9 skrivet: april 27, 2015, 20:07:01 »

Håller med dig...tittat i den idag..å blev rejält besviken :( ..dåliga bilder..överlag & få!..familjesammansättning,artsammanställning är inte mitt intresse.
Sen urusla tecknade bilder. Dåligt köp för mitt intresse.
Tänk att hitta en bok med alla nattsländepuppor i bild(bra bild)..

Men fick du rätt bok då? Det var inte "Ernst mysiga julebok" eller nåt sånt du läste?

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #10 skrivet: april 27, 2015, 20:09:00 »
Men fick du rätt bok då? Det var inte "Ernst mysiga julebok" eller nåt sånt du läste?

...skulle tro att det är den...för så dålig är den.. :haum:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: april 27, 2015, 20:14:50 »
Säljer den direkt! Kostade mig 413:- ...så 200:-  :nudge: då betalar jag frakten. :tadaa:

Utloggad jakob

« Svar #12 skrivet: april 28, 2015, 08:41:26 »
Säljer den direkt! Kostade mig 413:- ...så 200:-  :nudge: då betalar jag frakten. :tadaa:

Nu har jag lite dåligt samvete eftersom jag tipsade om den.  :-[  Jag visste inte att den var så kass.  :-\

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #13 skrivet: april 28, 2015, 11:06:10 »
Nu har jag lite dåligt samvete eftersom jag tipsade om den.  :-[  Jag visste inte att den var så kass.  :-\
Kass å kass , allt har väl att göra med vad man egentligen vill veta och hur mycket man kan från början. Flugfiskarens insekter av Pierou är mycket bättre. Vad Ismo vill ha är exakta bilder eller illustrationer på simmande puppor. Storleksanvisning.
Det finns mig veterligen inte. Mitt förslag är att vi letar reda på en duktig entomolog och fotograf , bussar ihop hen med Ismo, sen sponsar vi dom till att skriva århundradets flugbindarbok. Den behövs.

Utloggad PerE

• Antal inlägg: 6
« Svar #14 skrivet: juni 02, 2015, 16:00:02 »
Ismo....

Vill du se bilder på en kläckande nattslända så kan jag skicka några...
Träffade på en förra sommaren, den kom simmandes, och när jag lyfte upp den kläcktes den till färdig nattslända på min hand..
Fotade med systemaren i ena handen och insekten på den andra..

Kanske lyckas lägga in nån bild härmen det får bli senare isf

Per E

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #15 skrivet: juni 02, 2015, 17:28:26 »
Ismo....

Vill du se bilder på en kläckande nattslända så kan jag skicka några...
Träffade på en förra sommaren, den kom simmandes, och när jag lyfte upp den kläcktes den till färdig nattslända på min hand..
Fotade med systemaren i ena handen och insekten på den andra..

Kanske lyckas lägga in nån bild härmen det får bli senare isf

Per E

Tja! ..har sett kläckande Nattslända här uppe...den jag avbildar...men skulle vilja se flera arter inom samma familj...lr. släkt..lr. kusiner...morsor,farsor,bröder lr. vad det nu heter.. :haum:

Utloggad jakob

« Svar #16 skrivet: juni 02, 2015, 20:58:37 »

Tja! ..har sett kläckande Nattslända här uppe...den jag avbildar...men skulle vilja se flera arter inom samma familj...lr. släkt..lr. kusiner...morsor,farsor,bröder lr. vad det nu heter.. :haum:

Buksvågrar kanske? :D

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 124
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #17 skrivet: juni 02, 2015, 21:06:48 »

...men skulle vilja se flera arter inom samma familj...lr. släkt..lr. kusiner...morsor,farsor,bröder lr. vad det nu heter.. :haum:

Det är väl bara att gå en sväng på Coopå
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #18 skrivet: juni 02, 2015, 21:46:38 »

Det är väl bara att gå en sväng på Coop?

Jasså! ???  berätta mera... :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #19 skrivet: juni 03, 2015, 09:17:10 »
Nattsländor finns i för många arter. Säkerligen varierar färgerna även inom samma art beroende på vilket vatten de lever i, precis som hos dagsländorna. Den färgen du fick till på bakkroppen på mina stora tror jag är en färg du skall lägga till på din palett. :yeah: Jag tror även på det krokvalet, rak ögla. Men det skall testas.
Problemet är att test måste utföras när det är optimalt, under en massiv vakperiod när massvis med fisk är igång. En å annan fångst säger ingenting.