Författare Ämne: Få håret att sitta fast.  (läst 3633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tafsbrott

• Gäst
SV: Få håret att sitta fast.
« Svar #20 skrivet: maj 21, 2010, 14:21:56 »
Hmm så du binder in den andra vingen lite framför den första?
Jag binder den andra ovanpå den första är det helt galet?

Jo precis! Gör ju den första vingen på de tjocka röret nära övergången till de tunna! Sen binder jag in ett hackel! hacklet lindas både på de tjocka å tunna röret! därefter så binder jag in den andra bunten! Då får jag en fyllig vinge som håller bra! :D Lägger du båda buntarna på varandra så det ju svårt å få det å sitta ordentligt! :hmm: Blir för tjockt helt enkelt!  

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #21 skrivet: maj 21, 2010, 14:28:07 »
...eller så kan du trä in allt hår i tuben och sedan limma igen öppningarna...!!
Då ska du se att håret blir kvar  :yeah:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 941
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #22 skrivet: maj 21, 2010, 14:36:48 »
Jo precis! Gör ju den första vingen på de tjocka röret nära övergången till de tunna! Sen binder jag in ett hackel! hacklet lindas både på de tjocka å tunna röret! därefter så binder jag in den andra bunten! Då får jag en fyllig vinge som håller bra! :D Lägger du båda buntarna på varandra så det ju svårt å få det å sitta ordentligt! :hmm: Blir för tjockt helt enkelt!  

Ja där är nog problemet för det är alltid den översta bunten som lossnar.
Problem solved.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 941
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #23 skrivet: maj 21, 2010, 14:39:19 »
Får du fisk på dina flugor = rätt
Får du inte fisk på dina flugor = kan vara rätt iaf

Laxen är knepig  :haum:

Det här var inte en fånga fisk bindningsteknik fråga utan mera så att jag gärna vill att håret helt enkel ska sitta kvar. Känns som slöseri med material om håret alltid lossnar direkt jag använder flugan.

Kan ju vara bra iofs då vet kamrater att jag fiskar om de befinner sig nerstörms och luften blir full med hår och vattenytan ser ut som om nån rakat pungen uppströms  :run:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #24 skrivet: maj 21, 2010, 15:38:49 »
Är det hår av ekorre, isbjörn eller linande så droppar jag en liten droppe lim över fästpunkten. Sen lindar jag huvet på flugan och avslutar.
Vingen sitter, men kroppen på flugan brukar bli skit då en lax biter. Men det tar jag, då har flugan gjort sitt jobb. 
Räv ska man inte behöva limma, det räcker med ett par varv bindtråd. Förutsatt att det inte är för tjocka buntar. Sprid dem med tumnageln efter inbindning och lägg på 2-3 hårda varv me bindtråd.

Dax att börja stressa nu bara nån vecka kvar till det drar igång i jokk!!  :kopp:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
« Svar #25 skrivet: maj 22, 2010, 10:21:27 »
Det är int lönt, blir en flint så blir en.. :)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
« Svar #26 skrivet: mars 16, 2018, 20:13:52 »
Ang. rubriken! ..Nej,Nej,Nej..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.