Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 12835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 501
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Tänk, strategi.
« skrivet: maj 07, 2011, 14:53:57 »
Hur tänker ni när ni binder flugor?
Har ni en plan från början eller får det växa fram efterhand?
Försöker ni efterlikna något i naturen eller något som någon annan har bundit?
Eller blir det "Trial and Error" dvs ni binder bara nåt å så går ni ut å provar om ni får nån fisk på det?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 259
  • Oooooaaaah!
SV: Tänk, strategi.
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2011, 19:23:22 »
Jag tänker stort,brett å högt! :) ::)

Men är det för Lax, så blir det nog "Trial and Error" .... ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2011, 21:18:00 »
Jag tänker stort,brett å högt! :) ::)

Men är det för Lax, så blir det nog "Trial and Error" .... ;D
Ja har sett dina flugor, ingen slump här inte.... :yeah:
Men kom igen ni andra!!!
Ja försöker åtminstone skapa nåt seriöst som vi inte gafflat om förut!!

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 888
  • snart så
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2011, 21:41:17 »
Jag har väl ingen utpräglad strategi mer än att flugorna gärna får bli så enkla som möjligt :haum:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2011, 21:44:42 »
Jag har väl ingen utpräglad strategi mer än att flugorna gärna får bli så enkla som möjligt :haum:
Vad är det för enkelt du vill behålla då?

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2011, 23:03:20 »
Vad är det för enkelt du vill behålla då?
Torrisar blir oftst hackelflugor utan vingar. Nymfer blir haröredubbbingliknande. Laxflugor består mest av kropp och vinge etc...

Sg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2011, 23:12:10 »
I brist på annat kan la jag svara då. Nu har ju inte jag bundit på ett par år men jag band rätt friskt ett tag. Både laxflugor i slutet då men i början sysslade jag bara med puppmeteflugor.

När jag band puppmeteflugor handlade det mer om utseendet än fiskbarheten. I slutet gjorde jag "ismo"puppor sen efter det la jag ner det och började med laxflugor istället. Eftersom jag aldrig varit en laxfiskare har flugorna där aldrig handlat om fiskbarighet för mig. Inte i den bemärkelsen iallafall. Vissa ser ju en viss typ av hårvingar som den generella fiskeflugan. Jag band mina hårvingar för att se så trevliga ut som möjligt. Fiskade dom bra för de som använde dom, kanon lixom.

När jag band klassiker däremot handlade det redan från början för mig om fiskbarighet. Inte kanske materialmässigt då jag själv till exempel aldrig testfiskat mina gutögonförsedda flugor och därför inte kan garantera att dessa höll osv men i uppbyggandet av dessa flugor satt alltid fiskbarighet i fokus. Inte på det viset att jag inte brydde mig om hur de såg ut, för det gjorde jag. Men de skulle bindas på ett sätt som var ur fiskesynpunkt fördelaktigt. Det innebär alltså en viss profil på vinge och hackel och dess proportioner, samt i mångt och mkt en strävan åt att göra dom så de såg ut som mästarna förr gjorde dom. Dessa flugor har i många fall idag inte mkt gemensamt med de storslagna och bombastiska flugor många duktiga bindare gör idag. Det finns givetvis gott om undantag och de bindare som gör utställningsflugor är trots allt duktiga men där handlar det bara om konst istället.

Jag ansåg att var det några som visste hur en klassisk laxfluga skulle bindas för att fånga fisk så bra som möjligt, så var det dom som faktiskt på sin tid endast fiskade med dessa flugor, och det framgångsrikt.
Därav min egna strävan då.

Sen efter det har jag la inte direkt bundit så mkt flugor ;D

K-O.V

• Gäst
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2011, 23:12:31 »
Oftast så knypplas det efter kända mönster fast med förhoppningsvis med ett eget stuk.
Har väl fått några egna ideer :doh: genom åren och två-tre av dom får fortfarade simma.
Har dock insett att jag inte orkar med att sätta mig in i syntethysterin så därför blir det mer och mer naturmaterial vilket jag har lite bättre humm om,tror jag iallafall :haum:

Skär skådar jag mina flugaskar så går färgtonen i dåva färger och välldans sälla i dagens grälla  och klara färger.
Framförallt till fisket efter harr,sik,öring och röding.

:haum: stofilvarning :haum:

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2011, 14:40:07 »
Numera har jag alltid en "bild i huvudet" av hur jag vill att den färdiga flugan ska se ut. Däremot är det rätt så sällsynt att den färdiga flugan blir likadan som jag tänkt mig.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2011, 14:56:42 »
Dyk nu ner lite djupare under flosklerna.
Varför?
Varför och hur blir exempelvis en klassisk laxfluga mer fiskbar?
Följdfrågan blir då även självklart vad som försämrar den?
Vad är det ni strävar efter?
Vad får er att tro mer på den ena jämfört med den andra?

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 067
« Svar #10 skrivet: maj 08, 2011, 15:42:01 »
Ibland följer jag en beskrivning till prick. Men för det mesta så har jag en tanke på hur laxflugan skall se ut. Men gårdagen bindning blev inte någon av de 6 Laxflugorna, som jag band, som det var tänkt från början. Under tiden som jag binder och plockar i bindmaterialet så kommer nya tankar om hur den skall se ut.
Oftas blir jag nöjd med slutresultatet, men det händer att man ångrar sig och de flugorna har en förmåga att ligga kvar i asken och bli ofiskade, å de har blivit en del med åren.   :haum:

Sg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: maj 08, 2011, 16:13:24 »
Dyk nu ner lite djupare under flosklerna.
Varför?
Varför och hur blir exempelvis en klassisk laxfluga mer fiskbar?
Följdfrågan blir då även självklart vad som försämrar den?
Vad är det ni strävar efter?
Vad får er att tro mer på den ena jämfört med den andra?

låg vinge = lågt luftmotstånd och längre kast. Lägre motstånd i vattnet = snabbare stripning och mindre risk gör fluga som inte håller sig på rätt köl mm. Dessutom ger mer material en mer orörlig vinge. Dessa är mina teorier som är just teorier och inte baserar sig på praktiska erfarenheter.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #12 skrivet: maj 08, 2011, 19:14:59 »
låg vinge = lågt luftmotstånd och längre kast. Lägre motstånd i vattnet = snabbare stripning och mindre risk gör fluga som inte håller sig på rätt köl mm. Dessutom ger mer material en mer orörlig vinge. Dessa är mina teorier som är just teorier och inte baserar sig på praktiska erfarenheter.
Men inte desto mindre ett tänk och en strategi.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #13 skrivet: maj 08, 2011, 19:25:33 »
Själv har jag olika tänk och strategier beroende på vilken fluga jag binder.
Ibland vill jag förstärka ett naturligt förhållande och ibland vill jag bara upprätthålla ett.
Sen blir det ganska mycket "Better safe than sorry" i mitt bindande.
Låt säga att nattsländorna jag vill efterlikna är mörkbruna då nöjer jag mig inte med att resonera att underifrån så ser ändå allt mörkt ut å då binder jag med normal grått hjort eller rådjurshår.
För det första för att förebilden är brun och för det andra för att en brun slända syns mycket bättre underifrån än en ljusgrå.

Varför överhuvudtaget binda en fluga medvetet fel å sen försvara sig med att det kanske ändå inte spelar nån roll? :appel1:

Sen nöjer jag mig inte med att få en eller annan öring på en fluga för att klassa den som fungerande.
Ska den testas så ska den testas så att man har en möjlighet att få en signifikant skillnad.
Harrstim brukar vara bra att testa flugor i.
Då måste det självklart provas med diverse alternativ.

Detta blir naturligtvis svårt med laxaflugor.
« Senast ändrad: maj 08, 2011, 19:27:08 av Betis »

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #14 skrivet: maj 08, 2011, 20:15:20 »

Detta blir naturligtvis svårt med laxaflugor.
Fast harren biter nog på laxflugor också. När jag var på Kola för alltför många år sedan gillade de oranga tuber. Fast det kanske inte säger så mycket om hur flugan fungerar på lax..
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 136
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #15 skrivet: maj 09, 2011, 07:55:51 »
Det här är inte helt enkelt att besvara för min del.

Jag har fiskat tillräckligt länge och mycket för att 'veta' ::) att de där extra krusidullerna på en fluga knappast gör nån skillnad fiskemässigt.

Å visst, under nån kläckning kan fjällmörtar å öringar bli rätt kinkiga med flugvalet, men det är ändå rätt sällan det är åt det hållet - iaf i mina upplevelser.

Ser man till lax och öringflugorna, som förstås är det jag binder allra mest, så beror det lite på...
...ska man ha flugor till besfiske, tunga sjunklinor och så, då blir det allt som oftast tonåringen, av ett par olika anledningar:
- den tar fisk, i princip alla vatten jag har fiskat (och fått fisk) har jag fått nåt på en tonåring ;D
- den är superenkel att binda, så man klämmer ihop ett dussin på en dryg timme. Och det är en jädra stor fördel vid de tillfällen då man sätter mkt flugor - man behöver inte svi över att det är tråkigt att bli av med flugan, å fiskar man från båt hemma så slipper man flytta båten. Ro med bottennapp och försöka sikta rätt så man orkar lirka loss flugan är inte alltid det lättaste.

Oftast brukar jag dock lirka på lite lull-lull på mina lax och öringflugor, inte för att jag tror att det behövs, utan för att det är roligare att binda snygga flugor (relativt begrepp, här får ni se det ur mina glasögon ;D). Sen vet jag av erfarenhet att en tunn rörlig fluga fiskar bättre än en fingertjock tuss med rävpäls, så jag försöker att hålla flugorna relativt smäckra och proportionerliga.

Vingen får gärna vara fyllig, men den ska vara transparent - håller man upp flugan framför sig ska man kunna skymta andra handens tumme genom vingen :)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Jonke

• Gäst
« Svar #16 skrivet: maj 09, 2011, 09:28:14 »
Länge sedan jag skrev något men här kommer en liten fundering från mig.

Lax och öringflugor:
Jag mixar ALLTID vingen. Istället för att lägga 3-5 olika vingsektioner i samma färg, dvs den färg som jag slutligen vill att flugan ska ha när den fiskar, så mixar jag 2-3 olika färger, så att när det blandas i vattnet blir till den färgen jag först hade i åtanke.
Ett exempel från gårdagens bindning av en Bananvariant. Vingen sett underifrån: Gul, Ljusbrun, Gul, Svart, Ljusbrun. Resultatet i vattnet är snarlikt originalet (har lånat ett exemplar bundet av Mikael Andersson). Varför jag väljer att alltid mixa vingen är på grund av att jag tror att skiftningarna, strömmen och ljuset som tränger ner i vattnet alltid kommer att göra en blandad fluga lite extra intressant, jag inbillar mig att det ger flugan mera ”liv”, inte att den skulle simma bättre men jag inbillar mig att den skimrar och för sig lite mera oförutsett, vilket jag tror kan vara giftigt. Den ser aldrig exakt lika dan ut för fisken.

Bara man tror på det man gör s唦  :haum:

Sg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: maj 09, 2011, 11:50:17 »
Bara man tror på det man gör s兠 :haum:

Det är nog den absolut viktigaste aspekten oavsett vad man fiskar och vilka flugor/beten man använder :)

Utloggad Fredrik

• Antal inlägg: 1 453
    • Flugbindningsshopen
« Svar #18 skrivet: maj 09, 2011, 12:39:07 »
Det enda strategiska jag tänker på är nog synlighet genom färg/nyans och fyllighet, samt eventuell förtyngning för justering av fiskedjup eller beteende av flugan. Jag lägger nog mer strategi i hur jag fiskar den, även om jag ofta fiskar mer eller mindre utan medveten strategi också :gasp:

Pratar vi torrfluga på vakande fisk vilket jag inte fiskar allt för ofta så är det i princip bara färg och storlek jag brukar fundera på, sen har jag några olika mönster att testa, men det hamnar oftast en streaking caddis på spetsen oavsett vad fisken vill ha ;D
Nytt år nya utmaningar...

LP

• Gäst
« Svar #19 skrivet: maj 09, 2011, 12:41:33 »
Tillbaka till bucktail för min del ;D Inser mer och mer att bra bucktail rockar...

Menmen, ska man se krasst på det hela så nappar det lååångt från tillräckligt ofta för att man ska kunna bevisa några teorier :'(

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #20 skrivet: maj 09, 2011, 13:50:39 »
När det gäller laxflugor, så är min teori är att det inte behövs någon strategi, eftersom det enda som krävs är att det råkar simma förbi en lax som vill bita på garntussen.
Har en vän som krokade 8 fiskar på 4 timmar för ett antal år sedan i Norge.
De två första tog han på samma fluga och eftersom han då var ganska nöjd så började han experimentera med flugvalen. Några timmar senare hade han krokat ytterligare 6 fiskar på 6 olika flugor i olika storlekar och färger. Så mycket för val av fluga.
Skulle man bara få fisk på "rätt" flugor, som dessutom ska se bra ut....då hade det varit kört för min del.
Ibland lyckas även jag och de finns de som hävdar att mina flugor skrämmer fisken till hugg.
Så...numera binder jag bara flugor som är lätta att binda och som har färger som ser trevliga ut tillsammans  :)
Inte för att jag tror att de är bättre utan för att jag tycker att det är roligt.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #21 skrivet: maj 09, 2011, 14:33:48 »
När det gäller laxflugor, så är min teori är att det inte behövs någon strategi, eftersom det enda som krävs är att det råkar simma förbi en lax som vill bita på garntussen.
Har en vän som krokade 8 fiskar på 4 timmar för ett antal år sedan i Norge.
De två första tog han på samma fluga och eftersom han då var ganska nöjd så började han experimentera med flugvalen. Några timmar senare hade han krokat ytterligare 6 fiskar på 6 olika flugor i olika storlekar och färger. Så mycket för val av fluga.
Skulle man bara få fisk på "rätt" flugor, som dessutom ska se bra ut....då hade det varit kört för min del.
Ibland lyckas även jag och de finns de som hävdar att mina flugor skrämmer fisken till hugg.
Så...numera binder jag bara flugor som är lätta att binda och som har färger som ser trevliga ut tillsammans  :)
Inte för att jag tror att de är bättre utan för att jag tycker att det är roligt.

Det ligger nog väldigt mycket i vad du skriver, även om jag tror att man har bättre chans med "rätt" än med fel fluga. Viktigaste faktorn är nog att man tror på vad man gör, för tror man på sig själv så fiskar man bättre, man är mer alert och man orkar hålla på längre.

Lite OT, men ändå...
I många fall när man tittar på och jämför en nybörjare med en mer erfaren fiskare så är det väldigt stor skillnad på hur lång tid flugan är i vattnet under en given tidsperiod...
Nybörjaren luftkastar mer, trasslar mer, sträcker tafsen sämre vilket gör att "fiskesträckan" på ett kast blir lite, eller mycket, kortare... Så ser man till två personer som står lika länge bredvid varann och fiskar så kanske den ena fiskar mer än dubbelt så mkt....
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #22 skrivet: maj 09, 2011, 14:44:20 »
Och jag säger, hur kul är det som flugbindare att binda en o samma fluga hela tiden??

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #23 skrivet: maj 09, 2011, 14:46:25 »
Och jag säger, hur kul är det som flugbindare att binda en o samma fluga hela tiden??

Precis, men flugbindning är en helt annan sak än flugfiske.

Men visst fasen är det MYCKET roligare att binda lite olika grejer och pynta dem på olika sätt :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #24 skrivet: maj 09, 2011, 15:11:33 »
Man kan väl inte binda samma fluga hela tiden...möjligtvis likadana  :D
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #25 skrivet: maj 09, 2011, 15:43:11 »
:foff:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 352
« Svar #26 skrivet: maj 09, 2011, 17:09:21 »

Sådana svar saknar jag..... :'( Fast TA kanske är less å dom... ;)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #27 skrivet: maj 09, 2011, 19:15:30 »
Rätt intressant egentligen, frågar man om det finns nåt tänk eller strategi så svaras det med att inte finns nåt tänk eller strategi vilket i sig är ett tänk å en strategi.

Klaqrt som faan att ni inte bara virar på nåt skit på kroken utan att ni har en baktanke med det?

Sen var INTE frågan om det behövdes eller inte eller hur stor betydelse ett flugval hade i förhållande till fisketekniken.
Klart man tror på nåt.
Jag tror exempelvis inte på överförtyngda eller överdressade flugor vid Flonkidonk-fiske.
Vill jag ha ner en fluga så försöker jag fixa det på annat vis än att vira in jättemängder med bly.
Vill jag ha volym försöker jag få det utan att vräka på massa material.

En torrflugas avtryck står före dess färg, fel avtryck försvarar inte rätt färg.

Fast det är klart en skulle å fisk på en rosa Vulgata men nån jävla stolthet får en väl ha?

För mig är kopplingen mellan fisket och flugbindningen total å hängde inte de ihop kunde man lika gärna spinnfiska.

Klart att fiskarna ändå är så dumma i huvvet så de tar på va faan som helst så då kan man ju lika gärna ge dom rätt grejer?
Å binda rätt?

Sg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: maj 09, 2011, 20:15:48 »
En sak jag alltid tyckt är att det är roligare att ta fisk på en "snygg" fluga än en ful. Alltså tar man en fisk på en fluga som verkligen är en bra imitation känns det roligare än om man sätter på en öronprupp under danicakläckning och får fisk. Tycker jag då.

På samma vis som jag skulle tycka det var roligare att ta lax på en fulldressad laxfluga snarare än en KF. (inget emot kf men ni fattar)

K-O.V

• Gäst
« Svar #29 skrivet: maj 09, 2011, 20:34:17 »
 :haum: får väl försöka mig på ett bättre svar då.

Gällande lax och havsöringsflugor som skall fiskas med.
Fjäder.
1-så låg vinge jag kan få till.
2-ej så överdrivet lång.
3-måttligt med material.2-3 fibrer per färg.
4-mallardsektioner 5-7 fibrer.
5-ej så klart färgade.

Av vad jag har uppleft när jag fiskat med såkallde fulldress med högvinge,
Antingen det har varit mycket luft mellan kroppen och den nedersta sektionen i vingen eller om jag haft mycket material i vingen
så har flugan antingen lagt sig på sidan i utfiskningen eller rent av haft vingen nedåt,har visserligen fått några fiskar på sån utfiskning med så ingen regel utan undantag.
Jag vill ju gärna tro det att om flugan glider genom vattnet med vingen upp mot ytan och krokspettsen mot botten så får jag fler krokade fiskar.

Hår flugor.
1-så låg vinge jag kan få till.
2-max 1,5 krok eller tublängd på håret.
3-väl utkammat och brett inbundet.
4-ska kunna se flugkroppen genom mängden hår.
5-mest matta färger utom på Garry som får vara hur floruserade som helst.

För mig har extra långvingade flugor nästan aldrig renderat i nån fisk, förutom att flugan har antagit formen av trasselsudd.
Väl i vattnet så brukar en del tycka att mina hårtuber är för tunt dressade men det stuket funkar för mig iallafall.
Sen tycker jag att de sjunker fortare än de som har fetare med material.

Har även gjort några fjäderkusar som aldrig kommer att se vatten.
Där har önskemålen oftast varit en överprålig och hög vinge. rätt ofta så har då vingen bestått av hela fjädrar.
Och då har man även velat ha så klara färger som möjligt.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #30 skrivet: maj 09, 2011, 22:58:13 »
...
En torrflugas avtryck står före dess färg, fel avtryck försvarar inte rätt färg.
...
Om du menar en fluga som står på "tå" så motsägr det min lilla erfarenhet. Jag har bäst erfarenhet med torrisar som flyter lågt :hmm:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #31 skrivet: maj 09, 2011, 23:04:03 »
Jag är och lär väl förbli en "Nya mönster"-junkie. Och då gärna ett mönster som kommer att ta mitt fiske till nya fantastiska höjder. Sen börjar det roliga....material jakten , eller ännu bättre jakten på substitutet som inte bara höjer mitt fiske till fantastiska höjder utan även till ett billigare pris. När allt är på plats så sätter jag ivrigt igång och binder EN fluga av det nya mönstret och sen har jag tröttnat. Sen fiskar jag ivrigt med denna enda fluga säkert i 5 minuter innan jag antingen klassar den som en skitfluga eller dunkar av den i nått otajmat bakkast.....mönstret glöms, matrialet läggs på hög och ännu ett djävligt dyrt flugmönster har passerat under min kritiska lupp.  :tafeja:

Sen är jag väl sådan att det krävs att jag har en resa framför mig för att få igång kreativiten och bindarlusten. Och även då är jakten på info efter flugan med stort F en fin drivkraft....sen binds det in i sena natt timmen då familjen sover sen länge. Askarna fylls tills bristninggränsen med "måstemönster". Askarna lägges sedan med fördel uppe på biltaket för att med hjälp av g-kraften i en snävt tagen slovensk kurva passeras ner i första bästa dike. Det är sann bindarglädje för mig....  :D

Inte så mycket tänk och strategi som beteende kanske..... :-[
« Senast ändrad: maj 09, 2011, 23:10:19 av MADMOOSE »

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #32 skrivet: maj 10, 2011, 17:22:06 »
Om du menar en fluga som står på "tå" så motsägr det min lilla erfarenhet. Jag har bäst erfarenhet med torrisar som flyter lågt :hmm:
Nä, jag menar att den ska ha "rätt" avtryck.
Det sammanfaller med rätt profil underifrån.
Det kan även innebära att utseendemässigt frångår flugan "orginalet" eller liknar det mindre när man bara tittar på flugan.
Men fisken ser i huvudsak inte flugan utan först å främst avtrycket från den.
Å liknar inte avtrycket nåt som fisken sammanknippar med mat så tar den inte.
Gjorde den det skulle den svälta ihjäl utav allt näringsfattigt skräp den stoppade i sig.
Ibland funkar det bättre med ett förstärkt avtryck.

En sak jag alltid tyckt är att det är roligare att ta fisk på en "snygg" fluga än en ful. Alltså tar man en fisk på en fluga som verkligen är en bra imitation känns det roligare än om man sätter på en öronprupp under danicakläckning och får fisk. Tycker jag då.

På samma vis som jag skulle tycka det var roligare att ta lax på en fulldressad laxfluga snarare än en KF. (inget emot kf men ni fattar)
Detta sammanfaller med min syn, sen kan iof en KF bli vacker i mina ögon pga dess effektivitet och dess renodling.
För samtidigt som en välbunden fluga är vacker och framställs som effektiv så blir jag impad av Stigs bara tuber med enkel vinge på lite ditvirat bara.
Men även där finns en strategi bakom bindandet, en tro på vad som måste vara med och varför det måste vara med.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #33 skrivet: maj 10, 2011, 18:31:07 »
Typ en halv storlek för stort hackel på en Parachut ger ett gigantiskt avtryck :betis: men det syns inte så mycket på själva flugan.
Olika klippning på en så enkel fluga som en Streaking Caddis ger stor skillnad i avtryck, fast där är det inte lika lätt å klassificera vad som är önskvärt å inte.
Di feta brukar ja gilla å när man tagit nåt tiotal fiskar på dom å de börjar bli sletna är de lätt å vilja gömma undan dom i asken för att en fem-sex år senare låta dom få komma fram i lathetens tecken"så jävla dålig är du nog inte ändå å iaf inte sämre än dom ja tatt många fler fiskar på....2Ett par luftpisk med en Streaking kan få en sämre bunden fluga å "blomma" ut på ett från början inte tänkt sätt.
Då kan en som man vet funkar få en ny chans.
I Somras ansåg jag nog redan från första stund att alla Streaking var slut men jag lyckades plocka runt dom så de räckte iaf... ;D
Å än har jag inte bundit nåra nya... :-X :-[

Nä, tänket innan man fiskar är nästan mer värt än själva fisket i sig.

Sg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: maj 10, 2011, 19:40:33 »
Detta sammanfaller med min syn, sen kan iof en KF bli vacker i mina ögon pga dess effektivitet och dess renodling.
För samtidigt som en välbunden fluga är vacker och framställs som effektiv så blir jag impad av Stigs bara tuber med enkel vinge på lite ditvirat bara.
Men även där finns en strategi bakom bindandet, en tro på vad som måste vara med och varför det måste vara med.

Förstår precis hur du menar. Det finns en viss charm i sådana mönster eftersom man vet sagan bakom (kunde ju dock lika gärna varit så att man inte visste sagan bakom och då hade den nog tett sig rätt tråkig :) )
En annan sådan fluga är ju Ismopuppan. Den ser ju väldigt annorlunda ut och påminner inte mkt om en generell fluga. Men när man har hört om jobbet bakom och dessutom fiskat med den och vet hur den fungerar och varför så blir den mkt roligare att fiska med, och även att göra. När jag visade min egna variant av ismopuppan för ett gäng holländare (skribenter i någon holländsk tidning jag inte minns namnet på) blev dom riktigt fascinerade. Särskilt eftersom dom fick fiska med den också och rätt snabbt insåg att det är en grym fluga, dessutom. Dom fick ta med sig flugan hem. 2 snubbar som varit på i princip alla ställen man som drömmande flugfiskare tittandes i kataloger, just drömmer om att vara på. Trots det så hade dom aldrig sett nått som liknande ismopuppan och tyckte därför den var "frän" som jag skulle sagt :)
Ett annat ord är väl just charmigt. Vissa mönster är ju mer genomtänkta än andra.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #35 skrivet: juli 15, 2011, 16:39:04 »
De här är nog den enda seriösa fisketråd jag startat de senaste 5-6 år sedan å den borde man hålla vid liv.
Tre dagar kvar till avfärd mot Island.
Strategin?
Ja de är inte så jävla krångligt där, det finns bara knott å ett par arter nattsländor å knott är meningslöst å binda å ingen har fått mer än vi fick på Ismopuppor så de är väl bara å asa med sig en tio-tjugo såna.
Å friskt tafsmaterial. 8)
Å Hardyrullar med en 75-100 meter backing.... :-X

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #36 skrivet: januari 22, 2013, 18:26:28 »
Lyfter den här igen.
Ta dagslände-kläckare exempelvis, vad vill ni framhäva där?

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #37 skrivet: januari 22, 2013, 19:11:12 »
Nä, jag menar att den ska ha "rätt" avtryck.
Det sammanfaller med rätt profil underifrån.

Jag hade väl läst för mycker Goddard där han fotat avtryck från riktiga sländor och försökt skapa flugor som ger samma avtryck. Men det var flugor som stod på tå.

Jag som haft bäst lycka med torrisar som flyter lågt har väl imiterat kläckare. Helt rätt det borde va ett inseksstadie som fisken gillar. Insekten är chanslös. Jag har ju sett Dagsländor som är fullutvecklade undkomma attackerande fisk mer än en gång :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #38 skrivet: januari 22, 2013, 19:27:38 »
Jag hade väl läst för mycker Goddard där han fotat avtryck från riktiga sländor och försökt skapa flugor som ger samma avtryck. Men det var flugor som stod på tå.

Jag som haft bäst lycka med torrisar som flyter lågt har väl imiterat kläckare. Helt rätt det borde va ett inseksstadie som fisken gillar. Insekten är chanslös. Jag har ju sett Dagsländor som är fullutvecklade undkomma attackerande fisk mer än en gång :hmm:
Tänkte kanske lite något mer än bara en halvdränkt dåligt infettad dun. ;)
Dunen ligger ju på vattenytan, inte ovanför precis som du säger, det är rätt lätt å efterlikna, Lennarts uppbundna hackel och spridda stjärt fixar det. Hela bakkroppen i/på ytan, thorax tangerar och benen står på spetsarna utåt.
Pharashout blir helt fel då thorax hamnar under ytan, binds enbart av lathet och snålhet på hackel.
Men kläckaren hänger med nymfskalet under ytan och kryper ur det upp på ytan?
Ska kroppen vara böjd under ytan och hur mycket fluga ska man låta få vara över?
Har nymfen överhuvudtaget några ben på ytan vid kläckning eller är det bara ben under ytan?

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #39 skrivet: januari 22, 2013, 20:07:43 »
Framförallt så ska en inte ÖVER-dressa flugorna...vilket är lätt hänt om en vill ha en torris lr. annat flytetyg.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #40 skrivet: januari 23, 2013, 11:23:56 »
Binder sällan imitationsflugor på vintern. Inspirationen till dessa kommer ofta från observationer från åkanten, visst jag har några mönster som jag vet funkar och ibland gör jag ett litet lager av dessa, bla. en nattslända som blivit en stor favorit när öringarna äter den färdiga sländan.

På vintern blir det fantasin som sätter in. Laxflugor, havsöring, intruders, experimentera med färger och material. Sätta på en skiva med tidiga Pink Floyd och binda flugor till det. Utan tanke på imitation, mer som att göra psykedeliska små kattleksaker åt katter på LSD. Gummiben, marabou, struts i allsköns färger och bara släppa loss. En del grejer kommer aldrig fiskas utan får ses som delar i nån sorts skapandeprocess.

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #41 skrivet: januari 24, 2013, 19:43:37 »
Någon gång på våren så inventerar jag askarna för att ses vad som behöver fyllas på.
Ganska tråkig bindning.
Men sedan så handlar det mest om vad som dyker upp på nätet eller i någon tidning.
Med det som grund gör jag sedan min fluga.
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #42 skrivet: oktober 16, 2015, 11:58:20 »
Lyfter den här. Vad har ni för idéer inför bindarsässongen? Har ni något nytt ni vill testa och varför vill ni testa det?

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 917
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #43 skrivet: oktober 16, 2015, 12:28:49 »
Min ide för denna vinter är att förneka fisket, allt fiske ska straffas genom att jag ej ska tänka på det.
Så allt flugbindningsmaterial är nerpackat och där ska det få ligga och skämmas till jag kan återkomma med nya krafter och ny inspiration.
 :yes:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #44 skrivet: oktober 16, 2015, 16:39:09 »
Väntar på materialet fr. Jakob..ska bli spännande att se det..sen ev. tänka ut div. TORR!!! :o flugor/enkla..vad en kan göra b la. :)

Sunray

• Gäst
« Svar #45 skrivet: oktober 16, 2015, 21:39:01 »
Jag har blivit jäkligt tänd på diverse Kanadensiska / Amerikanska flugor som gubbarna "over there" använder till atlantlax på ostkusten runt Quebec, Nova Scotia, Newfoundland osv...
Green Machine, Shady Lady, Bombers, Butterflies och massor av kul mönster som vi aldrig använder här hos oss.

Kolla bara flugutbudet här http://www.wwdoak.com/doak.php?index=51
Det finns massor av spännande! Tänkte beställa ett gäng att ha både som "bindmodeller" och egna fiskeflugor. Grymt sugen på att se hur norgelaxen reagerar på dessa.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #46 skrivet: oktober 16, 2015, 21:42:09 »
Jag har blivit jäkligt tänd på diverse Kanadensiska / Amerikanska flugor som gubbarna "over there" använder till atlantlax på ostkusten runt Quebec, Nova Scotia, Newfoundland osv...
Green Machine, Shady Lady, Bombers, Butterflies och massor av kul mönster som vi aldrig använder här hos oss.

Det finns massor av spännande! Tänkte beställa ett gäng att ha både som "bindmodeller" och egna fiskeflugor. Grymt sugen på att se hur norgelaxen reagerar på dessa.

Bara du får ett bind ex. som på bild...så blir nog allt bra.. :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #47 skrivet: oktober 17, 2015, 12:22:55 »
När jag väl får tummarna ur så skall jag lägga lite jobb på att utveckla BM. BM är en flytande, simmande nattsländepuppa. Där använder man storblåsig foam som flytkraft och så dubbar man över den för diverse färger. Den har bara två simben gjorda av strålar från den styva delen från vingpenna. Det svåra är att få till de små.
Stora, som till exempelvis Prygienea är lätt, men när det ska ned till 14-16 blir de för tjocka.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #48 skrivet: oktober 17, 2015, 12:26:48 »

Ja där var ett rejält utbud. Kan du utveckla lite? Vad är det med dom amerikanska flugorna som gör dom intressanta och varför?

Sunray

• Gäst
« Svar #49 skrivet: oktober 17, 2015, 14:34:37 »
Helt ärligt är det väl nyhetens behag som gör mig nyfiken på "Amerikanarna". De "vanliga" flugmönstren, alltså typ deras varianter på Red Butt, Green Butt, RAT-serien och annat liknande skiljer sig ju inte mycket från de hårflugor vi ofta använder här hemma, men det är de olika "Bugs" och liknande jag tycker verkar kul.
Om man som exempel tar Green Stonefly som exempel så fiskar de den också lite annorlunda än vi är vana vid här hemifrån - jag har fått veta att man normalt kastar den snett uppströms och låter den fiska som torrfluga med fridrift men sen låter den fullfölja swingen och då dras under av strömtrycket till en ordinär våtfluga. Tydligen är just övergången, när flugan dras ner samtidigt som den svänger, extra giftig.
Även deras benhårda tro på ett mönster som Green Machine ( enligt tillförlitliga källor kör typ 9 av 10 med den under sommarfiske i många av älvarna där borta ) och sen går man över till svarta eller blå "bugs" på kvällar och i mörkt väder.
Många av dessa "bugs" liknar ju till viss del vår egen Ullsock vilket ju inte är en helt okänd fiskfångare.
Butterflies sen, ska tydligen få en väldigt vacklande och fladdrande gång i vattnet pga de utstående vingarna - flugan ser ju mer ut som en förväxt Royal Coachman men ska tydligen vara mycket effektiv.
Tydligen fiskar man nästan 100% flytlina därborta och här i Skandinavien har vi ju nästan glömt bort flytlina numera när alla jäklar ska fiska så djup det bara går i alla lägen. Själv ska jag ta mig i kragen till kommande år och fiska mycket mer flyt - jag gjorde det ju väldigt ofta förr och det finns väl knappt nåt roligare fiske än att lättsamt gå med en härlig 13-fotare, små flugor och fisk som tar med en rejäl virvel i ytan?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #50 skrivet: oktober 17, 2015, 21:36:19 »
Jag tackar så hjärtligt för ett redigt och genomtänkt svar. :yeah:
 Blir glad när jag läser en fiskebroders tänk och funderingar, du vet verkligen varför du vill testa!!! :love:
 Inte nåt " de har ju fräna färger" eller nåt. Ett av de seriösare inläggen här sedan lustens start faktiskt. :yeah:
Rediga flugfiskare finns tydligen bevisligen. :love: :flyguy:

Sen är  det alltid många som avkräver seriositet men själva bara bidrar med massa bilder  på besor och rosa gp (i bästa fall, ofta mest gnäll över hur tråkigt här är) och aldrig har en en åsikt i fiskomsorgsfrågan. :betis:
De belönas bara med bajstrådar och "överintressanta" inlägg om hur ofta vi dricker kaffe. >:D
« Senast ändrad: oktober 17, 2015, 21:39:32 av Betis »

Sunray

• Gäst
« Svar #51 skrivet: oktober 18, 2015, 20:29:58 »
Tacka allra mjukast för alla rosor!   :flyguy:
Får tydligen skriva nåt mer - är inte van vid att folk är så snälla.   :love:

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 622
« Svar #52 skrivet: oktober 18, 2015, 21:39:54 »
Tacka allra mjukast för alla rosor!   :flyguy:
Får tydligen skriva nåt mer - är inte van vid att folk är så snälla.   :love:

Folk och folk, det var ju bara Betis. Inte vet jag om han är folk? Jag tror mer att han är ett slags konstinstallation. Precis som Ismo.  :yeah:

Men i sakfrågan så förstår jag konstverkets efterlysning av fiskerelaterade diskussioner då detta faktiskt är ett fiskeforum så i hopp om att inhösta en gnutta beröm själv så ska jag beströ denna småländska tavla med välbehövligt guldglitter i kanterna genom att generöst dela med mig av några egna tankar kring ämnet. :tafeja:

När det gäller laxflugor så har jag inte mycket tankar för jag har för lite erfarenhet. Men jag har noterat att folk får lax på precis vad skit som helst i vilken färg som helst, när som helst. Så jag tror att säkert 90% av framgången beror på skickligheten i att föra flugan på hyfsat rätt sätt framför rätt fisk vid rätt tillfälle. Resterande har kanske med storlek och färg att göra. Men det vet jag inte mycket om så jag binder så t jag läst om är skitbra, sen testar jag det och om jag får lax binder jag mer sånt. Tills jag hört eller läst nåt nytt jag vill testa för att lyckas med eller förkasta. Fiskar för lite lax och får för lite feedback i form av hugg för att ha en aning om någonting egentligen.

Angående puppflugor är det förstås en helt annan värld! De fiskarna äter ju. Men även här är jag rätt bortkommen eftersom jag alldeles för många gånger ansett mig ha kommit på en sanning och förkastat annat för att rätt vad det är bli rundfiskad av det där andra som nån ovetande stackare hystat ut..
jag har nog ingen grundtanke tyvärr. Det är så mycket att tänka på och fundera kring och så mycket som fungerar och inte fungerar att jag inte kan hitta någon röd tråd att hålla i någonstans mer än att köra på känsla. Min hjärna mår bäst av att ha insett att det inte är så jäkla viktigt att förstå allt eftersom det blir härdsmälta och mani när jag sätter den i arbete med att lösa alla problem man stöter på i fisket. Ibland har jag löst gåtor jag funderat på, ibland inte. Ibland har jag trott att jag löst något och sedan insett att motsatsen fungerade lika bra på fiskeländena. Så lugnast och mest harmoniskt för mig personligen är att gå på känsla och inte blanda in för mycket teorier alla gånger. Fiskar har väldigt små och korkade hjärnor och när min mycket större hjärna ska använda analys och logik är det så lätt att överskatta fiskens lilla hjärna och överarbeta det hela till den grad att jag går i cirklar runt ett ickeproblem.
Så, det enkla är ofta det bästa! Fast lika ofta funkar nåt superavancerat och genomtänkt lika bra eller bättre. Och vice versa. Vafan, fiske ska ju vara avkopplande! Konstigt bara att det tog över 30 års fiska de för mig stt fatta det! ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #53 skrivet: oktober 18, 2015, 22:45:21 »
Är oftast mest intresserad av hur botten ser ut..djup,stenighet...vart går fåran... å lite till. Då slipper jag kasta på måfå..om det är svårläst. :hmm:

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 225
« Svar #54 skrivet: oktober 19, 2015, 07:54:11 »
Tänker mest att då vi ska bli med hus kanske jag för första gången på länge kan få en liten hörna där grejjorna ens kan stå framme en stund utan att vara i vägen för resten av familjen eller vilda små barnfingrar och att detta med att ha grejjerna framme kanske då också för första gången på länge föder en eller annan ny tanke eller lust att binda något annat än de standardiserade bulkflugor som man vet att man måst göra när man väl riggat städet i korta stunder av frid på senare år. :hmm:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad rifle

« Svar #55 skrivet: oktober 19, 2015, 08:00:01 »
Tänker mest att då vi ska bli med hus kanske jag för första gången på länge kan få en liten hörna där grejjorna ens kan stå framme en stund utan att vara i vägen för resten av familjen eller vilda små barnfingrar och att detta med att ha grejjerna framme kanske då också för första gången på länge föder en eller annan ny tanke eller lust att binda något annat än de standardiserade bulkflugor som man vet att man måst göra när man väl riggat städet i korta stunder av frid på senare år. :hmm:

Ja det var faktiskt jätteskönt att kunna ha framme grejjerna hela tiden och kunna låta en fluga ta två veckor att binda om man ville.
Hus är bäst

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #56 skrivet: oktober 19, 2015, 08:12:31 »

Ja, sen kan du kasta lite lystna blickar mot det där städet när du målar fasad, spacklar, målar och tapetserar, slipar golv, spikar list, sågar fel, spikar igen, klipper gräs, rensar rabatter, diskar och städar :love:

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #57 skrivet: oktober 19, 2015, 08:26:39 »
Helt ärligt är det väl nyhetens behag som gör mig nyfiken på "Amerikanarna". De "vanliga" flugmönstren, alltså typ deras varianter på Red Butt, Green Butt, RAT-serien och annat liknande skiljer sig ju inte mycket från de hårflugor vi ofta använder här hemma, men det är de olika "Bugs" och liknande jag tycker verkar kul.
Om man som exempel tar Green Stonefly som exempel så fiskar de den också lite annorlunda än vi är vana vid här hemifrån - jag har fått veta att man normalt kastar den snett uppströms och låter den fiska som torrfluga med fridrift men sen låter den fullfölja swingen och då dras under av strömtrycket till en ordinär våtfluga.

Det var en riktig rackare du, det borde man kunna experimentera lite med här hemma när laxen "går till" :haum:
Är det nån sån här variant du menar förresten:

Är det nån slags flytmojäng som fallskärmshacklet är lindat runt?
Och borde inte en tunn enkelkrok vara lättare att få att ligga på  ytan? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 225
« Svar #58 skrivet: oktober 19, 2015, 08:45:03 »
Ja, sen kan du kasta lite lystna blickar mot det där städet när du målar fasad, spacklar, målar och tapetserar, slipar golv, spikar list, sågar fel, spikar igen, klipper gräs, rensar rabatter, diskar och städar :love:

Ja just såna sysslor som inspirerar till kreativa fisketankar  :rofl:

Får en liten "egen" bäck att fiskevårda både i yrket och frivilligt också.  400m bort från huset. Nedersta 20-30m så går lekharr upp från Storsjön, innan en trumma stoppar dem. Öringen kan gå ett par hundratal meter till om de så önskar, men det är ytterst få som väljer denna bäck överhuvudtaget, en handfull per år snarast. Längre upp damm och avledning av vatten(det mesta vattnet vid lågvatten) till ett miniatyrkraftverk.  Finns ett flertal intressanta problem och trafikverket skall åtgärda trumman nästa år så då finns incitament att börja böka med resten också, den är bitvis hårt rensad, har flera halvraserade mindre dämmen, man har sprängt en del i den och lekgrus finns i synnerligen begränsad mängd.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad rifle

« Svar #59 skrivet: oktober 19, 2015, 09:07:39 »
Ja, sen kan du kasta lite lystna blickar mot det där vattnet när du målar fasad, spacklar, målar och tapetserar, slipar golv, spikar list, sågar fel, spikar igen, klipper gräs, rensar rabatter, diskar och städar :love:

Ja just såna sysslor som inspirerar till kreativa fisketankar  :rofl:

Får en liten "egen" bäck att fiskevårda både i yrket och frivilligt också.  400m bort från huset. Nedersta 20-30m så går lekharr upp från Storsjön, innan en trumma stoppar dem. Öringen kan gå ett par hundratal meter till om de så önskar, men det är ytterst få som väljer denna bäck överhuvudtaget, en handfull per år snarast. Längre upp damm och avledning av vatten(det mesta vattnet vid lågvatten) till ett miniatyrkraftverk.  Finns ett flertal intressanta problem och trafikverket skall åtgärda trumman nästa år så då finns incitament att börja böka med resten också, den är bitvis hårt rensad, har flera halvraserade mindre dämmen, man har sprängt en del i den och lekgrus finns i synnerligen begränsad mängd.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #60 skrivet: oktober 19, 2015, 10:12:49 »
Ja eller sätter han sig vid städet och kastar lystna blickar på snickarn som sågar fel, golvsliparn som kör för djupt Rut-avdragarn som maroderar äppelträd och kärringen som lämnar hårtussarna i hörnena.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #61 skrivet: oktober 19, 2015, 10:54:19 »
Ja eller sätter han sig vid städet och kastar lystna blickar på snickarn som sågar fel, golvsliparn som kör för djupt Rut-avdragarn som maroderar äppelträd och kärringen som lämnar hårtussarna i hörnena.....

Varför ska han ha det bättre än oss andra? :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #62 skrivet: oktober 19, 2015, 11:37:08 »
Varför ska han ha det bättre än oss andra? :D

Han har det bara bättre en stund och sen vaknar han.... ;)

Utloggad jakob

« Svar #63 skrivet: oktober 19, 2015, 12:14:14 »
Nu är ni oseriösa igen.  :bonk:

Nu har jag sovit på saken och kommit på att jag inte lever som jag lär riktigt. Inte i något avseende faktiskt så det gäller i flugbindningen också.  :yes:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #64 skrivet: oktober 19, 2015, 12:51:28 »

Nu har jag sovit på saken och kommit på att jag inte lever som jag lär riktigt. Inte i något avseende faktiskt så det gäller i flugbindningen också.  :yes:

Förlåt! Jag håller med det var ju riktig trevligt fiskerelaterad läsning där en kort stund. Själv har jag en egen hörna men är väl den typen som måste ha nått fiske inbokat framför mig för att jag skall komma i stämning när det gäller bindningen. Men när det väl är nått inbokat så går man ju igång på högvarv när det gäller nya mönster som skall revolutionera mitt fiske. "Läs vore det inte bättre att lära sig fiska ordentligt istället." För dom där flugorna som man bara MÅSTE ha inför en ny säsong är bara nått skapat för att vi skall köpa på oss mer material. Men det är ju kul det med! Men tiden fram emot nått inbokat är jäkligt kul med allt vad det innebär av sökande av kunskap om området man skall besöka. Och bindandet av alla måsteflugor som man sniffat upp. Jäkligt kul!  Inför 2016 ser det faktiskt ut som att man skall få besöka nått Balk-land igen. Och redan sitter man där och letar info!  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #65 skrivet: oktober 19, 2015, 13:09:52 »

Det var ett bra och seriöst inlägg även från dig Jakob. :yeah: Det är väl det långa inlägget jag egentligen svarar på.
Mitt dilemma är att jag inte tror på det ett skit. ;D
Allvarligt talat så tror jag inte du gör nånting inom fisket som du inte har nån tanke med. Tänker jag efter så tror jag faktiskt att det gäller de flesta. Sen varför ni inte riktigt verkar vilja stå för det har jag ingen aning om. Sitter man vid städet och får för sig att man vill vira på nåt så borde ju meningen med det vara att det skall ha nån funktion. Annars hade vi fiskat enbart med barkrok.

Sen köper jag inte det där med att fisken är dum i huvudet. Klart att den är, men det spelar egentligen ingen roll. Självklart biter det pga instinkt, men den är så utvecklad att den i sin natur gör att fisken inte biter i nåt som den inte har nytta av.
Gjorde den det skulle den vara fylld av löv, pinnar , gräs och skit och därmed svälta ihjäl. Någonting är det som utlöser denna huggreflex.

Och jag tycker det är intressant vad vi flugfiskare har för synpunkter och teorier om vad detta något är för något.

Historiskt har vi i Norden rätt mycket  tradition i ämnet, en tradition som jag är lite rädd för att den håller på att dö ut..... :-\

Utloggad jakob

« Svar #66 skrivet: oktober 19, 2015, 13:33:26 »
Det var ett bra och seriöst inlägg även från dig Jakob. :yeah: Det är väl det långa inlägget jag egentligen svarar på.
Mitt dilemma är att jag inte tror på det ett skit. ;D
Allvarligt talat så tror jag inte du gör nånting inom fisket som du inte har nån tanke med. Tänker jag efter så tror jag faktiskt att det gäller de flesta. Sen varför ni inte riktigt verkar vilja stå för det har jag ingen aning om. Sitter man vid städet och får för sig att man vill vira på nåt så borde ju meningen med det vara att det skall ha nån funktion. Annars hade vi fiskat enbart med barkrok.

Sen köper jag inte det där med att fisken är dum i huvudet. Klart att den är, men det spelar egentligen ingen roll. Självklart biter det pga instinkt, men den är så utvecklad att den i sin natur gör att fisken inte biter i nåt som den inte har nytta av.
Gjorde den det skulle den vara fylld av löv, pinnar , gräs och skit och därmed svälta ihjäl. Någonting är det som utlöser denna huggreflex.

Och jag tycker det är intressant vad vi flugfiskare har för synpunkter och teorier om vad detta något är för något.

Historiskt har vi i Norden rätt mycket  tradition i ämnet, en tradition som jag är lite rädd för att den håller på att dö ut..... :-\

Nä men jag skrev ju sen att jag inte lever som jag lär.  ;D

Tror problemet på det här forumet gällande fiskediskussioner är att vi är för få och för gamla i gamet ungefär. Det skulle behövas ett gäng "nybörjare" som ställer frågor, funderar och som får igång alla gamla forumrävar som redan diskuterat det mesta genom åren. Men det kommer ju inga nya hit och mellan alla som redan finns här är ju jargongen sådan att det mest blir tokigheter hela tiden. Lite nytt blod skulle kunna kicka igång bra tror jag!
Vi borde försöka lösa det på nåt sätt.  :haum: Ingen aning hur? Kanske en tråd där off topic och blasékommentarer rent av är förbjudet och så får vi skärpa oss lite helt enkelt.  :haum:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #67 skrivet: oktober 19, 2015, 14:18:41 »
och så får vi skärpa oss lite helt enkelt.  :haum:

Just där har vi lite av ett gemensamt problem :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #68 skrivet: oktober 19, 2015, 14:19:52 »
Just där har vi lite av ett gemensamt problem :haum:

Ja det har ni.
Ska jag hjälpa till och styra upp det här åt er?  :haum:

Utloggad rifle

« Svar #69 skrivet: oktober 19, 2015, 15:16:43 »

Bara för att den är dum i huvudet betyder det inte att den måste svälja allt den tuggar på.
Helt övertygad om att fisken är och biter/smakar i betydligt mer än vi nånsin kan föreställa oss om.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #70 skrivet: oktober 19, 2015, 18:03:17 »
Bara för att den är dum i huvudet betyder det inte att den måste svälja allt den tuggar på.
Helt övertygad om att fisken är och biter/smakar i betydligt mer än vi nånsin kan föreställa oss om.
Jo, jag tycker det ligger nåt i det där...
De flesta fiskar har ju lite dåligt med händer, så när de blir nyfikna och vill kolla in nåt spännande är det liksom bara att tugga lite och se vad som händer ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #71 skrivet: oktober 19, 2015, 18:27:47 »
Jo, jag tycker det ligger nåt i det där...
De flesta fiskar har ju lite dåligt med händer, så när de blir nyfikna och vill kolla in nåt spännande är det liksom bara att tugga lite och se vad som händer ;)

Precis som en själv när man blev könsmogen!  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #72 skrivet: oktober 19, 2015, 19:19:03 »
Kan så vara, men det åtgår mycket energi till att smaka å bita i allt. Utbytet måste ändå vara ett rejält plus på energiområdet.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #73 skrivet: oktober 19, 2015, 21:27:56 »
Kan så vara, men det åtgår mycket energi till att smaka å bita i allt. Utbytet måste ändå vara ett rejält plus på energiområdet.
Jag tror inte att det sker helt urskiljninglöst, långt ifrån allt väcker fiskens intresse och det tror jag fast jag sällan byter fluga :D

Skickat från min D5803 via Tapatalk

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #74 skrivet: oktober 19, 2015, 23:37:05 »
Det räcker med att få fisken att hugga på det en erbjuder..att den oxå skall svälja flugan är väl att ta i.. ::)
Minns en tidning fr. -80 talet..lr. var det sent 70?..i allafall.
En undersökning på den Amerikanska Bassen låg i fokus...en tittade på hur huggvillig den var...& det är den ju!..men hur många % som tog ett presenterat bete...över 50% högg på allt å lite till..sen föll det med huggvilligheten..till att endast nån % nästan aldrig högg. En riktigt försiktig en..men det trodde dom hade med att göra med artens överlevnad...Är nog likadant med oss människor..ta risken..lr. inte. Nått sånt trodde dom sig tro.

Utloggad rifle

« Svar #75 skrivet: oktober 20, 2015, 08:01:41 »

Att tro att allt de gör har med föda att göra är nog lite för enkeltspårigt.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #76 skrivet: oktober 20, 2015, 08:10:36 »
Att tro att allt de gör har med föda att göra är nog lite för enkeltspårigt.

Precis! Jag tror mycket på den där kattliknelsen, att fisken, precis som katten ibland bara inte kan motstå impulsen att ta något som rör sig på ett intressant sätt utan att för den sakens skull ens behöva verka levande...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #77 skrivet: oktober 20, 2015, 09:07:40 »
Precis! Jag tror mycket på den där kattliknelsen, att fisken, precis som katten ibland bara inte kan motstå impulsen att ta något som rör sig på ett intressant sätt utan att för den sakens skull ens behöva verka levande...

Är väldigt lätt att man driftar iväg i olika teorier och gör det mycket svårare än vad det oftast är.
Laxsjukan var väl en sådan senast. Teorierna bara sprutar vad som är fel. Men i slutändan var det en känd och den vanlig sjukdom.
Oftast gör man det svårare än det är.
Det enkla är det svåra, och att försvåra det enkla.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #78 skrivet: oktober 20, 2015, 10:55:32 »
Är väldigt lätt att man driftar iväg i olika teorier och gör det mycket svårare än vad det oftast är.
Laxsjukan var väl en sådan senast. Teorierna bara sprutar vad som är fel. Men i slutändan var det en känd och den vanlig sjukdom.
Oftast gör man det svårare än det är.
Det enkla är det svåra, och att försvåra det enkla.

Occams rakkniv :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #79 skrivet: oktober 20, 2015, 12:29:52 »
Occams rakkniv :hmm:
Nu efter lite googling så vet jag vad det är  :rolleye:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #80 skrivet: oktober 20, 2015, 12:58:35 »
Jag har inte efterfrågat att det måste vara nån högtravande strategi vid bindande, bara undrat vilken. Lätt dock att tolka en del av era svar som att ni på alla vis försöker avvika så mycket ni orkar. ;D
"Lever fisken på mat så gör vi nåt som liknar mat så lite som möjligt, blir fisken stimulerad av rörlighet så binder vi så stela flugor det bara går , biter fisken vid botten så gör vi flugan så lätt det bara går ..."
Klart ni tror på nåt vid vissa situationer.
Blir ännu mer uppenbart ju enklare flugan är, för då är den renodlat neddressad till enbart det som ni verkligen tror har betydelse.

Ta en enkel fluga som Red Tag som exempel, finns folk som är beredda att ta gift på åsikten att den blir mångdubbelt effektiv genom att byta ut det röda mot limegrönt. Den personen måste på nåt vis tro att färgen triggar huggreflexen. En strategi uppkommen vid bindstädet.  Finns det någon grund för det?

Traditionellt så finns det mängder med både flugor och drag med rött längst bak. Kommer ni ihåg alla drag förr med en fenformad röd plastbit bak vid kroken? Målade pimpelkrokar? 

Personligen tror jag på att det finns faktorer som kan överstimulera fisken till hugg. Färg, form, storlek och rörelse.

Är det bara jag som varit med om fisk som tvekat både två och tre ggr för att sedan ta tveklöst vid flugbyte?

Utloggad rifle

« Svar #81 skrivet: oktober 20, 2015, 13:28:44 »

Är det bara jag som varit med om fisk som tvekat både två och tre ggr för att sedan ta tveklöst vid flugbyte?

Har fiskat lax till 99% sista 8 åren så man har glömt bort att flugbyte kan göra skillnad.
Varje lax känns som en slumplax, där det känns som att det handlade mer om rätt tid på rätt plats mer än fluga.
Man blir lite förstörd av laxfisket på det sättet.

Sista året vid bindstädet så har jag bundit flugor som har varit roliga att binda.
Det har varit min största prio faktiskt.

Utloggad jakob

« Svar #82 skrivet: maj 09, 2016, 14:51:53 »
Jaha? Några nya tankar här från någon?  :haum:

Utloggad rifle

« Svar #83 skrivet: maj 09, 2016, 15:00:25 »
glädjepinneem skrev långt jävla inlägg för att sen se att det handlade om flugbindning och inte om själva fisket.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #84 skrivet: maj 09, 2016, 15:13:34 »
glädjepinneem skrev långt jävla inlägg för att sen se att det handlade om flugbindning och inte om själva fisket.

Ja! Bra att du tog bort det!
På det här forumet ser vi inte med blida ögon på off-topic :loopis: !!! :bonk:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #85 skrivet: maj 09, 2016, 15:16:22 »
Ja! Bra att du tog bort det!
På det här forumet ser vi inte med blida ögon på off-topic :loopis: !!! :bonk:

Håll dig till ämnet  :spank: :spank: :looney:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #86 skrivet: maj 09, 2016, 15:17:06 »
Håll dig till ämnet  :spank: :spank: :looney:

Är det något speciellt ämne du tänker på? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #87 skrivet: maj 09, 2016, 15:21:07 »
Är det något speciellt ämne du tänker på? :haum:

Vet inte faktiskt  :haum:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #88 skrivet: januari 11, 2018, 14:52:45 »
Vinter.
Vad snörpar ni ihop?
Själv är jag ypperligt nöjd med att jag tror mig löst problemet med paraschut.
Att få hacklet att peka nedåt så avtrycket blir rätt. Ett problem jag tycker mig haft hela flugbindarlivet, på de största löste det sig med hjälp av madmoos tips om mohikanen för många år sedan.  Den liknar inget av det den var då men grundlösningen finns kvar än.
Detta har jag nu fått till på de mindre.
Bundit ett litet gäng såna storlek 12, får bli fler i andra storlekar å färger.
Inspirationen fick jag av att jag skulle recensera en känd torrflugebindares bok. Konstaterade att han hade inte löst det.
Grubblar över hur jag skall få till bra flygmyror, riktigt stora ska de vara typ 8 och över.
Gjort något försök som jag inte är 100 nöjd med....
Men till sommaren är det säkert fixat. :hmm:

Utloggad rifle

« Svar #89 skrivet: januari 11, 2018, 15:25:15 »
Vinter.
Vad snörpar ni ihop?
Själv är jag ypperligt nöjd med att jag tror mig löst problemet med paraschut.
Att få hacklet att peka nedåt så avtrycket blir rätt. Ett problem jag tycker mig haft hela flugbindarlivet, på de största löste det sig med hjälp av madmoos tips om mohikanen för många år sedan.  Den liknar inget av det den var då men grundlösningen finns kvar än.
Detta har jag nu fått till på de mindre.
Bundit ett litet gäng såna storlek 12, får bli fler i andra storlekar å färger.
Inspirationen fick jag av att jag skulle recensera en känd torrflugebindares bok. Konstaterade att han hade inte löst det.
Grubblar över hur jag skall få till bra flygmyror, riktigt stora ska de vara typ 8 och över.
Gjort något försök som jag inte är 100 nöjd med....
Men till sommaren är det säkert fixat. :hmm:

Utan bild har det inte hänt ...  :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #90 skrivet: januari 11, 2018, 15:50:51 »
Utan bild har det inte hänt ...  :hmm:
Om du fick en bild skulle du fatta vad jag gjort?
Lr överhuvudtaget bry dig? Nån annan heller för den delen.
Läser man tråden verkar det som de flesta bara knyter på det de för tillfället känner för.
Både då på kroken å tafsen.
Framförallt vet jag inte hur jag får in en bild här. :(
Skicka ditt mobilnummer ska du få några flugbilder. :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #91 skrivet: januari 11, 2018, 16:03:52 »
Henka lovade å lägga in några bilder... 8)

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #92 skrivet: januari 11, 2018, 16:05:53 »
Betis har gjort sitt bästa för att sms:a ihjäl mig med bilder som han inte klarar att lägga upp. så jag gör ett försök att få ordning här:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #93 skrivet: januari 11, 2018, 16:06:36 »
Å fler här...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #94 skrivet: januari 11, 2018, 16:07:21 »
Å mer!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #95 skrivet: januari 11, 2018, 16:11:36 »
Tackar!!!! :flyguy:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #96 skrivet: januari 11, 2018, 16:14:46 »
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #97 skrivet: januari 11, 2018, 16:45:51 »
Å mer!

Varför syns det bara en massa text? ???..när en skall öppna bilden..oavsett rakt på bilden lr. länken nedanför..

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #98 skrivet: januari 11, 2018, 17:15:05 »
Varför syns det bara en massa text? ???..när en skall öppna bilden..oavsett rakt på bilden lr. länken nedanför..
Jag trycker på undertexten å då kommer bilden upp.
Du kanske har lite tjocka fingrar...

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #99 skrivet: januari 11, 2018, 17:22:51 »
Jag trycker på undertexten å då kommer bilden upp.
Du kanske har lite tjocka fingrar...

Så har det funka för mig förr!..men inte nu längre..men sparar jag bild..i "bilder" ..så kan jag öppna bilden..men den är väldigt liten. :haum:

filformatet är PNG image? ???
« Senast ändrad: januari 11, 2018, 17:24:44 av ismo »

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #100 skrivet: januari 11, 2018, 17:48:28 »
Så har det funka för mig förr!..men inte nu längre..men sparar jag bild..i "bilder" ..så kan jag öppna bilden..men den är väldigt liten. :haum:

filformatet är PNG image? ???
mobilbild...

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 067
« Svar #101 skrivet: januari 11, 2018, 20:23:09 »
Fina flugor Betis.    :yeah:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #102 skrivet: januari 11, 2018, 21:33:10 »
mobilbild...

Så liten är den inte, jag skulle tro att han lyckas ladda hem tumnageln  :haum:

tumnagel = den lilla förhandsvisningen under inlägget
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #103 skrivet: januari 12, 2018, 07:42:13 »
Fin fint Betis!  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #104 skrivet: januari 12, 2018, 14:49:44 »
Tackar för beröm  :flyguy:, men det handlar inte om det.
Finns flugor som ser mångdubbelt bättre ut än mina men ändå har fel avtryck.
Å då fiskar de inte bra. :nono:
Jag vet vad det är för estetiska fel på mina flugor, mest handlar det nog om min ovana.
Då blir det lite långt här, lite mycket där och kanske några strån åt helvete både här och där.
Men fiska kommer de göra ändå, hållt på så länge så jag vet att variationen mellan individerna ändå är större än man tror.
Många sandsländor som kommit ur städet och man tyckt att de är för stora, tjocka eller har för långa spröt lr nåt.
Sen har man sett verkliga som avikit än mer.

Men tänket vid städet är viktigt och resonemanget runt ikring intressant.

För en del är segmentering på bakkroppen viktigare än avtrycket.
Exempelvis.
De kan då sträcka sig till att leta upp krångliga och funktionmässigt sämre  matrial än exempelvis dubbing bara för att åstadkomma det.
Typ biot.
Men lägger man då ett traditionellt paraschut utan att binda ned det har man tappat mer än man vunnit.

Varför inte då bara vira ett traditionellt fronthackel och binda upp det? Då blir ju också avtrycket rätt.
Jo, för det blir lite som en propeller, det står inte vinkelrätt ut från kroppen och kan då tvinna tafsen vid kast.
Flugor som inte tvinnar är bättre än dom som gör det.
Tycker jag.
Vad tycker ni?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #105 skrivet: februari 05, 2018, 15:24:07 »
Ska gå upp till städet och snörpa ihop några hacklade nattsländor. Men det blir på traditionellt vis. :hmm:
Hjorthårsvinge, flyrite och hackel klippt på undersidan.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #106 skrivet: mars 07, 2018, 15:22:12 »
Nu blir det flygmyror. De ska flyta bra och ge ett bra avtryck. Det är svärmande stackmyror det handlar så de ska vara åtminstone 20mm långa.
Lösningen blir en underkropp av foam som jag dubbar över, ben av tupphackel.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #107 skrivet: mars 07, 2018, 17:00:03 »
Nu blir det flygmyror. De ska flyta bra och ge ett bra avtryck. Det är svärmande stackmyror det handlar så de ska vara åtminstone 20mm långa.
Lösningen blir en underkropp av foam som jag dubbar över, ben av tupphackel.

Minns när folk tyckte att när jag gjorde flugor med balsa! så var det fusk :p av någon outgrundlig anl.? ;D lycka till..vill gärna se kreationen.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #108 skrivet: mars 07, 2018, 18:33:42 »

Minns när folk tyckte att när jag gjorde flugor med balsa! så var det fusk :p av någon outgrundlig anl.? ;D lycka till..vill gärna se kreationen.
Det bästa hade varit å gjort dom i balsa, men det är knävligt och många moment. Wik har gjort myror i balsa. Med diskborstben.
Mina blev sådär så det är en del småfix kvar innan jag nöjer mig.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #109 skrivet: mars 14, 2018, 13:05:05 »
Nu ska det bli fjädermyggor. Egentligen inget inlägg för den här tråden för jag tänker köra klassiskt. Blir Bergquist diptera med reverserat hackel som vinge och traditionellt fronthackel. Fast klippt i v på undersidan. 14 å 16. Mindre reder jag nog inte ut fast jag vet att 16 å 18 vore mer relevanta storlekar.

Utloggad rifle

« Svar #110 skrivet: mars 14, 2018, 13:10:47 »
Nu ska det bli fjädermyggor. Egentligen inget inlägg för den här tråden för jag tänker köra klassiskt. Blir Bergquist diptera med reverserat hackel som vinge och traditionellt fronthackel. Fast klippt i v på undersidan. 14 å 16. Mindre reder jag nog inte ut fast jag vet att 16 å 18 vore mer relevanta storlekar.

Har du lättat lite på kraven om att man ej får slänga ut en fluga i vattnet utan en väl genomtänkt strategi?

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #111 skrivet: mars 14, 2018, 13:22:04 »

För mig kan det inte bli mindre fjädermyggor, sånt rat ids jag inte fiska med  :appa2:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #112 skrivet: mars 14, 2018, 13:43:31 »
Har du lättat lite på kraven om att man ej får slänga ut en fluga i vattnet utan en väl genomtänkt strategi?
Nu förstår jag inte frågan riktigt. ???
Tanken med tråden var nog mer om hur ni tänkte vid städet. Vilka egenskaper ni ville flugan skulle ha och hur ni löste det för att få flugan att bli vad ni tänkt.
I det här fallet har Bergquist redan klarat av det så jag bara kopierar han mönster med den variationen att jag klipper hacklet på undersidan för att flugan ska stå lite lägre, alltid stå rätt på vattnet och inte tippa framåt om man behöver sträcka upp lite.

Sen får man väl göra hur man vill och upplevelsen med flugfiske är olika för alla.
Själv är jag väl  formad av 60-70 och 80-talets skola. Där svenska fluganserien kom, Kenneth kom med sina handböcker om dagsländor, Rolf Ahlquist täljde sina balsagetingar och som final kom Bergquist med sin flugbindning på mitt sätt. Allan Pettersson drev Flydressing och beställde man en hönssaddle i ginger så fick man en ginger hönssaddle. I rätt nyans.
Alla som började flugfiska då band sina egna flugor.
De flesta visste både svenska och latinska namn på de vanligaste insekterna som var intressanta för flugfisket.

Idag har jag känslan av att de flesta köper sina flugor och binder man nåt så är det helt utan tanke eller mening ihop med själva fisket.
För mig skulle det bli väldigt fattigt.
Lite letar man kanske efter likasinnade.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #113 skrivet: mars 14, 2018, 13:47:20 »

För mig kan det inte bli mindre fjädermyggor, sånt rat ids jag inte fiska med  :appa2:
Egentligen inte jag heller, men ibland är det ett måste och de senaste 4-5åren har det hänt för ofta för att inte ha dom i asken.

Utloggad rifle

« Svar #114 skrivet: mars 14, 2018, 15:28:42 »
Nu förstår jag inte frågan riktigt. ???
Tanken med tråden var nog mer om hur ni tänkte vid städet. Vilka egenskaper ni ville flugan skulle ha och hur ni löste det för att få flugan att bli vad ni tänkt.
I det här fallet har Bergquist redan klarat av det så jag bara kopierar han mönster med den variationen att jag klipper hacklet på undersidan för att flugan ska stå lite lägre, alltid stå rätt på vattnet och inte tippa framåt om man behöver sträcka upp lite.

Sen får man väl göra hur man vill och upplevelsen med flugfiske är olika för alla.
Själv är jag väl  formad av 60-70 och 80-talets skola. Där svenska fluganserien kom, Kenneth kom med sina handböcker om dagsländor, Rolf Ahlquist täljde sina balsagetingar och som final kom Bergquist med sin flugbindning på mitt sätt. Allan Pettersson drev Flydressing och beställde man en hönssaddle i ginger så fick man en ginger hönssaddle. I rätt nyans.
Alla som började flugfiska då band sina egna flugor.
De flesta visste både svenska och latinska namn på de vanligaste insekterna som var intressanta för flugfisket.

Idag har jag känslan av att de flesta köper sina flugor och binder man nåt så är det helt utan tanke eller mening ihop med själva fisket.
För mig skulle det bli väldigt fattigt.
Lite letar man kanske efter likasinnade.

Många köper nog sina flugor, när jag fiskade harr så köpte jag för då kändes det inte värt att sitta tråckla själv tros kurser i årskurs fyra.
Hade jag fortsatt med harrfisket så hade jag säkert bundit själv idag eftersom jag gör Laxflugorna själv nuförtiden.
Nånstans måste man börja i fisket och jag valde att fiska som attans.

Det som är tjusningen med vissa hobbys som tex fiske är hur den kan förändras och utvecklas/avvecklas med åren.
I början fånga en fisk, sen stor fisk, sen fånga på egna flugor, sen tjurig fisk, sen Westrina och dricka mera kaffe än kast, sen skrytfiske utomlands osv osv och så börjar allt om eller man backar några steg.
Helt underbart och mångfacetterat.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #115 skrivet: mars 14, 2018, 18:58:38 »
Många köper nog sina flugor, när jag fiskade harr så köpte jag för då kändes det inte värt att sitta tråckla själv tros kurser i årskurs fyra.
Hade jag fortsatt med harrfisket så hade jag säkert bundit själv idag eftersom jag gör Laxflugorna själv nuförtiden.

Det som är tjusningen med vissa hobbys som tex fiske är hur den kan förändras och utvecklas/avvecklas med åren.
I början fånga en fisk, sen stor fisk, sen fånga på egna flugor, sen tjurig fisk, sen Westrina och dricka mera kaffe än kast, sen skrytfiske utomlands osv osv och så börjar allt om eller man backar några steg.
Rent ekonomiskt är det svårt att få ihop det idag. Det är nog mer att vissa typer av köpeflugor är så jävla dåliga så man vill inte sätta dom på tafsen.
Andra är hur bra som helst.
När jag började var köpeflugorna så kass att vem som helst gjorde bättre efter bara ett par försök.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #116 skrivet: mars 14, 2018, 19:16:47 »

Hur mycket lax fiskar du nu på vintern?
Lite tid borde du kanske få över när du varken skottar snö lr eldar med ved.... ;)

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 210
« Svar #117 skrivet: mars 14, 2018, 20:46:57 »
Lite tid borde du kanske få över när du varken skottar snö lr eldar med ved.... ;)
:)

Utloggad rifle

« Svar #118 skrivet: mars 15, 2018, 07:16:50 »
Rätt så lite men jag binder lite flugor.
Senast för nån dag sen la jag en bild i bildtråden för flugor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #119 skrivet: mars 15, 2018, 10:36:16 »
Rätt så lite men jag binder lite flugor.
Senast för nån dag sen la jag en bild i bildtråden för flugor.
Jag bara tänkte att du skrev att istället för att binda flugor fiskade du jättemycket.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #120 skrivet: mars 15, 2018, 14:27:13 »
Idag har jag inte bundit nånting. Eldat och burit in ved.
Å i eftermiddag ska jag åka iväg till Växjö och hålla ett fiskevårdsföredrag för Heligeå fiskevårdsområde.
Så det blir inget bindande ikväll heller.
Men vid försök med myggor igår gick det bra, började med 14 krok och första fluga blev fin.
Det var inte så svårt så vid nästa tillfälle kliver jag på 16 krok. 14 såg ut som ett hus, inte ens ni norrlänningar har så gigantiska myggor. ;D

Utloggad rifle

« Svar #121 skrivet: mars 15, 2018, 15:11:36 »
Jag bara tänkte att du skrev att istället för att binda flugor fiskade du jättemycket.

Ahh missförstod dig.
Då när det där begav sig var jag fortfarande ung och cool och hade inget hus och höll på med en massa andra coola saker som man i dagsläget bara drömmer sig tillbaka till  :hmm:
Men om jag ska vara ärlig så provade jag återuppta min flugbindarkarriär då, men utan framgång men hiskeligt dåliga flugor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #122 skrivet: mars 15, 2018, 15:37:29 »
Ahh missförstod dig.
Då när det där begav sig var jag fortfarande ung och cool och hade inget hus och höll på med en massa andra coola saker som man i dagsläget bara drömmer sig tillbaka till  :hmm:
Men om jag ska vara ärlig så provade jag återuppta min flugbindarkarriär då, men utan framgång men hiskeligt dåliga flugor.
Övning ger färdighet och ger man det bara lite tid så blir det fullt brukligt.
Trots att det är lite tråkigt ska man nog göra åtminstone 5 av varje mönster. Den första ser ut som faan, den andra bara ful, den tredje fullt fiskbar och fjärde och femte jättefina. Sen kan man det mönstret. Att binda minst en fluga i veckan tror jag är bra för då rostar man inte ihop.
Dessutom skulle det då bli 52 flugor om året vilket många skulle klara sig väl med.

En strategi God som någon......

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #123 skrivet: mars 21, 2018, 14:07:36 »
Sätta mig vid städet igen och färdigställa mina myggor. :hmm:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #124 skrivet: mars 21, 2018, 14:52:31 »
Sånt här skulle jag ju lägga upp åt Betis ju!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #125 skrivet: mars 21, 2018, 15:19:25 »
Tackar Henka.!!! :love:
I ordning, nattslända, fula jävla flygmyror och vingad fjädermygga.

Utloggad jakob

« Svar #126 skrivet: mars 23, 2018, 23:54:52 »
Jag har faktiskt tänkt och fått en idé som ska prövas. Började klura ut en ny fisketeknik för strömmande vatten och storöring för några år sen som visade sig vara mycket effektiv. Men i bakhuvudet har hela tiden tanken gnagt kring hur flugan ska vara byggd för den fisketekniken. Inget som jag vet om tycks optimalt. Så där kommer läggas en massa strategiskt tänkande framöver.
Jag vill inte avslöja något om tänket för närvarande då jag faktiskt tänker vara hemliga mannen kring detta.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #127 skrivet: mars 24, 2018, 21:36:11 »
Jag har faktiskt tänkt och fått en idé som ska prövas. Började klura ut en ny fisketeknik för strömmande vatten och storöring för några år sen som visade sig vara mycket effektiv. Men i bakhuvudet har hela tiden tanken gnagt kring hur flugan ska vara byggd för den fisketekniken. Inget som jag vet om tycks optimalt. Så där kommer läggas en massa strategiskt tänkande framöver.
Jag vill inte avslöja något om tänket för närvarande då jag faktiskt tänker vara hemliga mannen kring detta.

Sådana här trådar gillar jag! :D

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #128 skrivet: mars 24, 2018, 23:25:16 »
Sådana här trådar gillar jag! :D
Bara så du vet så har jag en jättebra tråd på gång, men ingen får läsa den :hmm:

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #129 skrivet: mars 24, 2018, 23:51:48 »
Fånigt, jag vet men vafan.. när man klurat ut nåt som faktiskt tycks funka bättre än annat och just på storöring i hårt fiskade vatten så känns det bra att ha det trumfkortet själv. Och öppna forum dammsugs av allehanda populas som söker info. Det gör man ju själv också hela tiden.  :D
Och tekniken bygger förstås på eget läsande och test av tips på tekniker och mönster som jag försökt utveckla efter egna tankar och erfarenheter.

Har haft ett gammalt ess i rockärmen som jag lärde mig i en artikel för många år sen, utvecklat för spinnfiske, som jag anpassade för flugfiske och just det har utvecklats tack vare att jag spinnfiskade mycket gädda några år nyligt och läste och försökte förstå hypen kring de sk articulated streamers. Så det hela är ju helt enkelt ett hopkok av andras erfarenheter jag tagit del av och anpassat till eget tänk.

Själva tekniken har gett riktigt stora fiskar i rätt hopplösa förhållanden. Riktiga överraskningar. Men jag fiskar för lite nuförtiden för att det ska gå särskilt fort att utvärdera utan det får ta sina år. Men lovande är det.  :yeah:
Tror dock inte att det är nåt särskilt för icke ätande fisk utan bygger på att öringen jagar mat.

Borde ju inte skriva nånting alls när jag inte tänker säga B. Men tänkte iallafall bidra till trådämnet och berätta att jag fortfarande tänker litegrann ibland.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #130 skrivet: mars 25, 2018, 07:48:51 »
Jag köper det Jacob.
Så länge du inte blundar å kör ner näven i kassen med flugbindarmatrial.
 "-Jaha, nu ska jag tydligen vira på rosa marabou..."

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #131 skrivet: mars 25, 2018, 09:21:23 »
Fånigt, jag vet men vafan.. när man klurat ut nåt som faktiskt tycks funka bättre än annat och just på storöring i hårt fiskade vatten så känns det bra att ha det trumfkortet själv. Och öppna forum dammsugs av allehanda populas som söker info. Det gör man ju själv också hela tiden.  :D
Och tekniken bygger förstås på eget läsande och test av tips på tekniker och mönster som jag försökt utveckla efter egna tankar och erfarenheter.

Har haft ett gammalt ess i rockärmen som jag lärde mig i en artikel för många år sen, utvecklat för spinnfiske, som jag anpassade för flugfiske och just det har utvecklats tack vare att jag spinnfiskade mycket gädda några år nyligt och läste och försökte förstå hypen kring de sk articulated streamers. Så det hela är ju helt enkelt ett hopkok av andras erfarenheter jag tagit del av och anpassat till eget tänk.

Själva tekniken har gett riktigt stora fiskar i rätt hopplösa förhållanden. Riktiga överraskningar. Men jag fiskar för lite nuförtiden för att det ska gå särskilt fort att utvärdera utan det får ta sina år. Men lovande är det.  :yeah:
Tror dock inte att det är nåt särskilt för icke ätande fisk utan bygger på att öringen jagar mat.

Borde ju inte skriva nånting alls när jag inte tänker säga B. Men tänkte iallafall bidra till trådämnet och berätta att jag fortfarande tänker litegrann ibland.

Minns artikeln! :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #132 skrivet: mars 25, 2018, 09:52:21 »
Klart man kan ha åsikter om det här med att hålla hemligt och så.
Men det vettigaste vore väl om alla försökte tänka lite själva?
Nu kopieras det hej vilt utan minsta analys på vad upphovsmannen haft för tanke med den kroken , den färgen eller det matrialet.

Utloggad rifle

« Svar #133 skrivet: mars 25, 2018, 10:57:50 »
För at kunna tänka själv så anser jag att man bör kopiera i början för att skapa en erfarenhet. Kör erfarenheten växer så gör även chansen till att tänka rätt också det.  Som nybörjare så tänker man ju åt helvette fel oftast. Fiska mycket och kopiera för att lära sig grunderna sen kan man börja utveckla sitt egna tänk.

Utloggad jakob

« Svar #134 skrivet: mars 25, 2018, 17:21:28 »
Prototyper som vuxit fram från Norlings gamla fluga ”hängbuken” och som i tidigare och mer slimmade varianter gett bra med öring. Dessa är uppbyggda med plast under mylaren som ger en helt annan rörelse. Därtill en oföränderlig profil oavsett hur de fiskas.
Ismo fattar ju grundtanken eftersom han minns (spinnfiske)artikeln. Tekniken är utvecklad och som jag tror, ännu mer effektiv nu med denna typ av flugor.
Tanken är icke kollapsande flugor..

Utloggad rifle

« Svar #135 skrivet: mars 25, 2018, 18:12:59 »
Coolt

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #136 skrivet: mars 25, 2018, 19:51:07 »
Prototyper som vuxit fram från Norlings gamla fluga ”hängbuken” och som i tidigare och mer slimmade varianter gett bra med öring. Dessa är uppbyggda med plast under mylaren som ger en helt annan rörelse. Därtill en oföränderlig profil oavsett hur de fiskas.
Ismo fattar ju grundtanken eftersom han minns (spinnfiske)artikeln. Tekniken är utvecklad och som jag tror, ännu mer effektiv nu med denna typ av flugor.
Den här kommer jag ihåg, lr kanske mer den gamla mer slimmade modellen.
Kompisar använde den till lax i Vättern.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #137 skrivet: mars 25, 2018, 20:50:03 »

Precis! ..lätt hänt att tro att jumer rörelse en fluga har,..dessto bättre fisken tar..det är bara en orm som slingrar.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #138 skrivet: mars 25, 2018, 21:05:26 »
Just det där! "ICKE" kollapsande flugor är intressant. :hmm:

Utloggad jakob

« Svar #139 skrivet: mars 25, 2018, 21:09:08 »
Gör dom ju som synes extremt höga i profilen. Detta med hjälp av grövsta mylaren jag kunnat hitta och en underkropp av plastskivor jag klippt till. Och lite spinnfisketänk på det.

Har egentligen väckt många tankar tack vare just articulated streamers. Men jag tycker tänket kring dem och deras fisketeknik inte passar vad jag själv lärt mig. Men allt kring det ämnet fick mig att börja experimentera lite iallafall och egentligen blanda tekniker och därför har jag verkligen haft nytta av det där nymodiga sättet att streamerfiska. Fast då som inspiration till eget nytänk.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #140 skrivet: mars 25, 2018, 21:45:39 »
Det fräna är att..många tror att just den flugan/sättet är det bästa!..att spinnfiska!..kräver sin man(lr. kvinna)..att kunna överföra ett BRA spinnfiske!..till fluga!..gör en inte vid/gräsmatte-kastning... :nono: ..kräver lite kreativitet!..& kunnande.. :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #141 skrivet: mars 25, 2018, 23:49:33 »
Men å andra sidan, om man nu vill spinnfiska varför inte bara göra det med ett spinnspö, haspelrulle och ett drag?
Varför krångla till det med flugspö, fluglina och fluga?

Utloggad jakob

« Svar #142 skrivet: mars 26, 2018, 00:35:07 »
Men å andra sidan, om man nu vill spinnfiska varför inte bara göra det med ett spinnspö, haspelrulle och ett drag?
Varför krångla till det med flugspö, fluglina och fluga?

För mig är det psykologiskt. Sitter i ryggmärgen. Laxfiskar vill jag fånga på fluga, om det nu inte bara är för att få ner dom i grytan, vilket händer på fjället..  :police:

Att blanda in tekniker från olika fiskemetoder är ett sätt att göra flugfisket mer spännande, effektivt och helt enkelt roligt. Jag blir själv skickligare inom flugfisket av att förstå mer av spinnfiske och mete. Inte minst för att metoderna traditionellt ofta är väldigt låsta i sitt ”tänk”. Och just detta tänk är ju vad som är utvecklande. Att spinnfiska med ”tänket” hos en skicklig flugfiskare är på samma sätt väldigt utvecklande.
Otroligt mycket av mitt tidiga rödingfiskande var ganska meteinspirerat, inte minst lånat från strömmande vattnets trottingfiske. De gånger jag lyckas bra i laxfiske är ffa när jag fullständigt bryter slentrian och försöker använda flugan på de sätt skickliga maskmetare eller dragfiskare gör.
Givande!
Och jag saknar i stort sett ”flugfiskemoral” präglat av klassiska tiderna. Det är rätt skönt ofta faktiskt.  ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #143 skrivet: mars 26, 2018, 06:26:25 »
För mig är det psykologiskt. Sitter i ryggmärgen. Laxfiskar vill jag fånga på fluga, om det nu inte bara är för att få ner dom i grytan, vilket händer på fjället..  :police:

Att blanda in tekniker från olika fiskemetoder är ett sätt att göra flugfisket mer spännande, effektivt och helt enkelt roligt. Jag blir själv skickligare inom flugfisket av att förstå mer av spinnfiske och mete. Inte minst för att metoderna traditionellt ofta är väldigt låsta i sitt ”tänk”. Och just detta tänk är ju vad som är utvecklande. Att spinnfiska med ”tänket” hos en skicklig flugfiskare är på samma sätt väldigt utvecklande.
Otroligt mycket av mitt tidiga rödingfiskande var ganska meteinspirerat, inte minst lånat från strömmande vattnets trottingfiske. De gånger jag lyckas bra i laxfiske är ffa när jag fullständigt bryter slentrian och försöker använda flugan på de sätt skickliga maskmetare eller dragfiskare gör.
Givande!
Och jag saknar i stort sett ”flugfiskemoral” präglat av klassiska tiderna. Det är rätt skönt ofta faktiskt.  ;D

Sånt här förstår inte Betis.. :hmm: ;D

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #144 skrivet: mars 26, 2018, 08:01:22 »
Att blanda in tekniker från olika fiskemetoder är ett sätt att göra flugfisket mer spännande, effektivt och helt enkelt roligt. Jag blir själv skickligare inom flugfisket av att förstå mer av spinnfiske och mete.

Väldigt klokt för att komma från en som inte är riktigt klok  :yeah:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #145 skrivet: mars 26, 2018, 08:10:27 »
Gillar verkligen Jakobs tänk!...så skall en tänka! :hmm: ..en skall inte vara störd på RENT!! ..flugugfiske...en måste tänka brett..."vad kan jag göra detta till flugfiske?"..oavsett fiske-metod.

Utloggad rifle

« Svar #146 skrivet: mars 26, 2018, 10:38:56 »
Givande!

Kan vara sjukt jobbigt att vara "true" hela tiden.
Men jag gillar själv att sätta ramar kring mina aktiviteter och då blir det oftast ett onödigt "true-tänk" som jag trots allt gillar själv.
Så ditt moraliska förfall är som en frisk fläkt för mig  :kopp:

Har funderar själv rätt mycket på hur jag skulle gjort en likadan fluga utan att den kollapsar efter ditt inlägg.
Det var inte det lättaste problemet upptäckte jag  :sowhat:

Utloggad jakob

« Svar #147 skrivet: mars 26, 2018, 11:21:02 »
Tack, vad fina ni är  :-*

Icke kollapsande har jag haft som tänk i många år och då med grund i AH-tubens stela getvinge. Folk har jämt frågat varför det inte ska vara räv eller TD och de flesta kopior har ju just det i vingen för att det är snyggt. Och lättare att binda med. Jag band själv med allt möjligt från början för det tog ju tid för mig att tänka också. Men grundtanken nu sedan rätt många år fallerar ju då.
Sen har jag gjort allehanda stela flugor och just hängbuken har varit väldigt intressant.
Articulated streamers av olika slag kanske är en bra väg men jag spinner hellre vidare från där jag är nu för tiden räcker inte för en massa helt annat att testa.
Sen är inte formstela flugor rätt alla gånger. Absolut inte. De är till för speciella situationer och fisketekniker. Inte för monotona laxsvep.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #148 skrivet: april 24, 2018, 14:31:27 »
Betis är dåligt disciplinerad!!! :loopis:
Många flugor kvar å binda å det har redan börjat bli musöron på björkarna.
Va faan beror det på?
Jag gillar ju å binda flugor? :appel1:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #149 skrivet: juni 05, 2018, 16:24:04 »
I senaste Fin är det en mycket sympatisk artikel i ämnet.
Enkla flugor för enkla hjärnor heter den.