Författare Ämne: Vad heter flugan?  (läst 5288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 569
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Vad heter flugan?
« Svar #20 skrivet: april 29, 2013, 18:32:14 »
Nja nu håller jag inte med dig om Rackehanens svärmor o svärfar Rackelhonan osv.. Är det ingen Rackelhane så är det inte, lika lite som Thomas är en variant på Rackehanen så är de övriga varianter inget annat.. Oavsett vad som skrivs i FiN.. Enl mig.
Nu förstår jag inte, eftersom namnet förändras så beteknar man ju att det är en variant inom konceptet?
Iom att det läggs till "svärfar", "hona" etc talar man om att den aviker från orginalet men ändå är besläktad.

Men att helt byta ut allting då måste det bli en helt ny fluga med helt nytt namn.
Det är deri skillnaden ligger enligt mig.
Fin har inget med det att göra, det var bara däri debatten gick.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #21 skrivet: april 29, 2013, 18:36:48 »
Spelar det nån roll hur den fiskas för att få kallas rackehane?
Läste artikeln och han fiskade den själv lite hur som helst.

Är det överhuvudtaget någon av er som vet vad en Rackelhane-fluga är för något?
Och hur den fiskas?
Frågan kommer naturligt då ni verkar tro att det går att binda något rackelhaneaktigt där CDC ingår.
Läs artikeln om Kenneth Bodström i nån av de senaste FIn , där står den redan många gånger beskrivna historien om Rackelhanen.

Liknelsen mellan cirklar å kvadrater håller.

Håller med Jacob, beskrivs nånting som en Rackelhane variant så vill jag få en bild i skallen av nånting som är besläktat med en rackelhane och då kan den omöjligt vara bunden med Cdc.

Flugan är egentligen mer besläktad med en Gary la Fontain deep sparkle puppa.........
What time is it? It´s time to rock not yet!

Sg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: april 29, 2013, 18:44:40 »
Egentligen är det väl upp till den som fiskar hur man vill fiska sin fluga. Hur upphovsmannen tänkt sig är väl mest hans ensak?
En streaking caddis kan typ fiskas mer eller mindre hur som helst och ändå fånga fisk. En ismopuppa fångar också fisk både i dead drift och stripandes. Iallaf de gånger jag använt den. Ismo själv kanske tycker den bara skall fiskas dead drift (löst antagande nu) och att färgen på bakdelen skall vara ljusgrön men om man ändrar färgen på bakkroppen till säg lila så är det väl fortfarande en ismopuppa?

Sen är det klart att sånt här kan divideras in i absurdum och gränsen går såklart någonstans. Det kniviga med flugor är att det finns upphovsmän och inget mönsterskydd. En nilsmaster incinvible (wobbler) är knappast en invincible om så någon kopierar och gör en exakt kopia ens. Det är något annat då. På flugor kommer det alltid att finnas "original" och kopior också men när det gäller flugbindning väljer man allt som oftast inte att kalla något sitt eget bara för att man ändrat någon annans mönster en smula.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Sv: SV: Vad heter flugan?
« Svar #23 skrivet: april 29, 2013, 20:26:13 »
Nu förstår jag inte, eftersom namnet förändras så beteknar man ju att det är en variant inom konceptet?
Iom att det läggs till "svärfar", "hona" etc talar man om att den aviker från orginalet men ändå är besläktad.

Men att helt byta ut allting då måste det bli en helt ny fluga med helt nytt namn.
Det är deri skillnaden ligger enligt mig.
Fin har inget med det att göra, det var bara däri debatten gick.

I fallet som började diskussionen har väl egentligen inte så mycket mer än materialet som har bytts ut?
Formen är liknande, kräket som ska imiteras detsamma, å cdc har ju mycket goda flytegenskaper och kan fiskas precis som en vanlig rackelhane... Och morfar, svärmor, svärfar, kusin eller cdc - det är väl bara olika beteckningar, kanske med det undantaget att cdc faktiskt säger något om flugans egenskaper...

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Sv: SV: Vad heter flugan?
« Svar #24 skrivet: april 30, 2013, 14:17:20 »
I fallet som började diskussionen har väl egentligen inte så mycket mer än materialet som har bytts ut?
Formen är liknande, kräket som ska imiteras detsamma, å cdc har ju mycket goda flytegenskaper och kan fiskas precis som en vanlig rackelhane... Och morfar, svärmor, svärfar, kusin eller cdc - det är väl bara olika beteckningar, kanske med det undantaget att cdc faktiskt säger något om flugans egenskaper...
Jag förstår hur du menar Henka å till viss del håller jag med dig.
Blir doch lite skillnad när det gäller just Rackelhanen då materialvalet är en så väsentlig del av flugan och dess egenskaper.
Viktigare än skälva utseendeprofilen.

Vid många andra mönsterval hade det varit helt rätt, flugans namn och sedan ett tillval med antingen utbytet eller bara Variant.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #25 skrivet: april 30, 2013, 18:24:26 »
Jag förstår hur du menar Henka å till viss del håller jag med dig.
Blir doch lite skillnad när det gäller just Rackelhanen då materialvalet är en så väsentlig del av flugan och dess egenskaper.
Viktigare än skälva utseendeprofilen.

Vid många andra mönsterval hade det varit helt rätt, flugans namn och sedan ett tillval med antingen utbytet eller bara Variant.
Vilken tur att jag aldrig nämnt Rackelhane utan mer döpt min bild till RackelCDC (ingen hane där inte).

En annan fluga precis som det är naturligt att Black Spider och Black Doctor totalt olika :tafeja:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #26 skrivet: april 30, 2013, 18:38:40 »
Vilken tur att jag aldrig nämnt Rackelhane utan mer döpt min bild till RackelCDC (ingen hane där inte).

En annan fluga precis som det är naturligt att Black Spider och Black Doctor totalt olika :tafeja:
:yeah:

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #27 skrivet: april 30, 2013, 18:39:10 »

För er okunnina ni kan inget som Loppan skulle sagt :appa2:
Värmländsk dialekt, Rackel
http://www.varmlandska.se/varmlanningar.php?page=3&button=rackel_btn

Wikipedia, Rackelhane
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rackelhane
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #28 skrivet: april 30, 2013, 20:35:10 »

Jag vilar min Ica-kasse å ger mig.
Du har naturligvis helt rätt, du har gjort helt enligt all etik å redlighet.
I m backing off and im so sorry....
Rackel-cdc säger allt som behöver sägas.
Skriv nu ut de här å klistra upp i taket för ni får inte va me om de så ofta...

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
« Svar #29 skrivet: april 30, 2013, 20:46:14 »
Tror flugan heter Sture! .. :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #30 skrivet: maj 06, 2016, 10:34:16 »
Jag har döpt min första fluga nu  :hmm:
Min variant på Moonshine som träffade rätt snett från originalmönstret heter numera Woodspirits, bara så ni vet  :spank:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #31 skrivet: maj 06, 2016, 10:36:50 »
Min variant på Moonshine som träffade rätt snett från originalmönstret heter numera Woodspirits, bara så ni vet  :spank:

Bra namn ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #32 skrivet: maj 06, 2016, 11:12:53 »
;D :yeah:  Man anar en liten nätt ton av icke önskvärda avvikelser från förebilden. ;D