Författare Ämne: "Pandahår" - en diskussion om användandet av exotiska flugbindningsmaterial  (läst 15925 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 620
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Pandahår.
« Svar #100 skrivet: februari 13, 2009, 20:37:07 »
Fattar bara inte hur man kan fråga folk som köper JC varför dom gör det när du själv handlat med JC, är det inte enklare att fråga sig själv samma fråga då? Det undrade jag rätt tidigt i tråden nämligen. Men eftersom du inte svarar utan fortsätter mala på så kanske du förstår att man tröttnar diskuttera på ett seriöst plan?
Nu är du där igen, jag handlar väl inte med JC?
Jag har köpt några flugor av dig å dom var bundna med JC.
Är det å handla med JC?

Har jag fel i mitt andra inlägg om de dåliga samvetet eller ?
Du greppar efter halmstrån å fattar inte  vad jag menar.

Tror du att jag är ute efter dig personligen?
I så fall tror du helt fel.

Bara det att det måste vara fullt av ugglor i mossarna å hundar begravda när det inte kan komma upp nåt bättre än......
Du skall väl inte säga nåt? Du kör ju bil?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

LP

• Gäst
« Svar #101 skrivet: februari 13, 2009, 20:41:08 »
Henka, jag försöker inte rättfärdiga något alls.

Vad gäller säljesannonsen av JC som togs bort för ett antal år sedan, så togs den bort på felaktiga grunder, eftersom moderatorerna inte riktigt förstog vad CITES är för något. Jag försökte förklara, men på samma sätt som nu är folk lite insnöade på vad de tror att CITES är för något...

CITES är inget som har med enbart odlade nackar att göra, har inget med handel inom landet att göra, och är framförallt inget man får på enskilda nackar (sålänge man inte importerar/exporterar nackarna en och en).

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #102 skrivet: februari 13, 2009, 20:42:30 »
Jag måste tillägga, SG är en av de få som ärligt å redigt vågar stå för att han använder dessa material i sin flugbindning.
Det skall han ha all heder för, ni andra som låter honom ta hela diskusionen själv behöver inte ha lika mycket heder......

Nu pratar vi om rakryggheten , inte bruket.
Det hade jag nog helst sett att han slutade med.... ;)

Sg

• Gäst
« Svar #103 skrivet: februari 13, 2009, 20:45:30 »
Nu är du där igen, jag handlar väl inte med JC?
Jag har köpt några flugor av dig å dom var bundna med JC.
Är det å handla med JC?

Har jag fel i mitt andra inlägg om de dåliga samvetet eller ?
Du greppar efter halmstrån å fattar inte  vad jag menar.

Tror du att jag är ute efter dig personligen?
I så fall tror du helt fel.

Bara det att det måste vara fullt av ugglor i mossarna å hundar begravda när det inte kan komma upp nåt bättre än......
Du skall väl inte säga nåt? Du kör ju bil?

Förstår hur du tänker men jag köper inte tankegången. Att inte tycka att det är fel att köpa JCn när den sitter på flugan är väl att slingra sig om något.

Att du ska köpa en fluga med JC kräver ju att en tupp dör.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 336
  • Oooooaaaah!
« Svar #104 skrivet: februari 13, 2009, 20:47:00 »
Förstår hur du tänker men jag köper inte tankegången. Att inte tycka att det är fel att köpa JCn när den sitter på flugan är väl att slingra sig om något.

..den går väl att plocka... :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sg

• Gäst
« Svar #105 skrivet: februari 13, 2009, 20:49:11 »
..den går väl att plocka... :hmm:

Då kommer uppdrag granskning och ser till att hela jävla världen vänds upp och ner.

LP

• Gäst
« Svar #106 skrivet: februari 13, 2009, 20:49:25 »
Beatis,

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vilka material tycker du att det är så galet att vi använder, och varför?

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #107 skrivet: februari 13, 2009, 20:51:49 »
Då kommer uppdrag granskning och ser till att hela jävla världen vänds upp och ner.

..PLOCKA fr. backen...den tappar väl en å annan, flugans värde torde väl gå upp då.. :appelidiket:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #108 skrivet: februari 13, 2009, 20:53:02 »

Jo jag kunde varit fruktansvärt karaktärstark när jag stod där hemma hos dig dagarna innan jul och du knappt hade en spänn i pluskan å sagt: -Va faan, har du JC i flugorna??!!   Då ska ja inga ha.... :tafeja: :tafeja:

Men nu gjorde jag inte det. 8)
Kom nu med nåt bättre ån sten i glashus, du är inte bättre själv, köra bil etc etc....

Jag är inte bättre själv. Eller det är klart jag är..... 8) :nudge: :vissla:
 Men Det är inte det det handlar om, hade jag försökt pådyvla er om att jag var Guds son så hade valt en annan rubrik.

Sg

• Gäst
« Svar #109 skrivet: februari 13, 2009, 20:53:28 »
..PLOCKA fr. backen...den tappar väl en å annan, flugans värde torde väl gå upp då.. :appelidiket:

Går det inte att odla måste det ju vara galet svårt att hitta dom :P dessutom är dom väl spruckna om man väl hittar.

Sg

• Gäst
« Svar #110 skrivet: februari 13, 2009, 20:54:26 »
Jo jag kunde varit fruktansvärt karaktärstark när jag stod där hemma hos dig dagarna innan jul och du knappt hade en spänn i pluskan å sagt: -Va faan, har du JC i flugorna??!!   Då ska ja inga ha.... :tafeja: :tafeja:

Men nu gjorde jag inte det. 8)
Kom nu med nåt bättre ån sten i glashus, du är inte bättre själv, köra bil etc etc....

Jag är inte bättre själv. Eller det är klart jag är..... 8) :nudge: :vissla:
 Men Det är inte det det handlar om, hade jag försökt pådyvla er om att jag var Guds son så hade valt en annan rubrik.

Du kunde väl bett mig binda flugorna utan JC, eller valt mönster som inte har JC (finns massor)

Det är ju så du tycker vi som använder JC ska göra.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 217
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #111 skrivet: februari 13, 2009, 20:57:53 »
Henka,

Källorna är inte det minsta luddiga. CITES är en organistation som övervakar den internationella handeln med djur och växter. De har en lista över vissa arter som kräver tillstånd för import/export. www.cites.org

IUNC har inget med import/export att göra, utan driver en databas där man klassificerar hur pass livskraftiga olika arter är. www.iucnredlist.org

Om man granskar dina källor närmare så visar det sig att anledningen till att jungeltupp inte är rödlistad är att det inte har gjorts någon bedömning av hur många som finns...

Jämför man det med den europeiska älgen vars status är "increasing" så känns det som dina källor visst kanske är en aning luddiga... Eller vad var det nu för alterntiv jag lämnade öppet tidigare ;)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

LP

• Gäst
« Svar #112 skrivet: februari 13, 2009, 21:08:31 »
Henka,

Sök runt lite på sidan så skall du se att det är ganska vanligt att man inte uppger storlek/ej har räknat på arter man inte anser hotade.

Men men, det går alltid att säga att alla andra har fel. Om du hittar seriösare källor än IUCN som visar på att JC är mer hotad, så får du gärna delge dem.

LP

• Gäst
« Svar #113 skrivet: februari 13, 2009, 21:23:04 »
Som sagt, fram med källor som är trovärdigare än CITES och IUCN, som visar att jag ljuger rätt upp och ner och förvränger sanningen, och allt vad det nu kan vara :vissla:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #114 skrivet: februari 13, 2009, 21:27:36 »
Som sagt, fram med källor som är trovärdigare än CITES och IUCN, som visar att jag ljuger rätt upp och ner och förvränger sanningen, och allt vad det nu kan vara :vissla:

Räcker det inte att dina källor själva uppger att de inte vet vad de pratar om? :vissla:

Frågan här är väl egentligen inte exakt hur hotad just djungeltuppen är, utan varför vi så gärna vill binda flugor på fjäder och hår av tveksamt ursprung? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #115 skrivet: februari 13, 2009, 21:31:29 »
Räcker det inte att dina källor själva uppger att de inte vet vad de pratar om? :vissla:

Frågan här är väl egentligen inte exakt hur hotad just djungeltuppen är, utan varför vi så gärna vill binda flugor på fjäder och hår av tveksamt ursprung? :haum:

Fr. nån Djungel nånstanns i allafall... :haum:

LP

• Gäst
« Svar #116 skrivet: februari 13, 2009, 21:33:20 »
Men Henke,

Nu gör du mig lite förvirrad. Anser du att CITES och IUCN inte vet vad de pratar om? IUCN´s röda lista är det CITES använder sig av nämligen.

Med tanke på att du är så glad på att först såga mina källor, och sedan CITES källor, måste du ha jäkligt bra källor själv. Fram med dem bara :tadaa: Du tog dig tid till att såga både mig och källorna, så nu ser jag fram mot ett svar.

Sg

• Gäst
« Svar #117 skrivet: februari 13, 2009, 21:35:10 »

Av samma anledning som jag gärna köper en merinotröja :) Eller gärna sover på en kudde med dun i.

För att jag är han där nere med horn incarnated.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #118 skrivet: februari 13, 2009, 21:42:56 »
Men Henke,

Nu gör du mig lite förvirrad. Anser du att CITES och IUCN inte vet vad de pratar om? IUCN´s röda lista är det CITES använder sig av nämligen.

Med tanke på att du är så glad på att först såga mina källor, och sedan CITES källor, måste du ha jäkligt bra källor själv. Fram med dem bara :tadaa: Du tog dig tid till att såga både mig och källorna, så nu ser jag fram mot ett svar.

Som jag skrev ovan så anger IUCN själva att ingen kvantifiering av bestånden gjorts. Jag sågar inte din källa, jag använder den - sågar du själv din källa? :haum:

Dig har jag inte sågat, och har inte för avsikt att göra det heller  :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

LP

• Gäst
« Svar #119 skrivet: februari 13, 2009, 21:59:06 »
Visst är källkritik viktigt. Vad drar du för slutsatser av att de valt att inte göra en uppskattning av antalet individer?

Själv så är jag kanske naiv, men med tanke på IUCN´s anseende, samt frekvensen i analyserna av arten, tycker jag att det är konstigt att de skulle vara ute och cykla.

Kanske skall påpekas för sakens skulle att jag inte på något sätt förespråkar illegal handel med skyddade arter. Den lilla import jag ägnat mig åt har skett med all världens nödvändiga tillstånd, och är helt legal.