Författare Ämne: "Pandahår" - en diskussion om användandet av exotiska flugbindningsmaterial  (läst 14032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GW

• Gäst
SV: Pandahår.
« Svar #80 skrivet: februari 13, 2009, 19:56:12 »
Ahh, trodde du fattade när jag skrev att det går 2 betar / mammut.

Man har hittat mängder med skelett av mammut. Man har även hittat boningar där husen varit byggda av mammutskellet. Summan av detta torde vara att det finns en del betar. När jag sökte igenom marknaden, var det inga problem att få tag på. Jättedyrt var det inte heller, vilket i mina ögon gör att knappast varit elefantbete dom ämnade sälja till mig.

Nu slutade det med att jag ist. köpte buffel.

Fast du menade ju till viss del skellet också, inte enbart betar... Det var det jag undrade.. Om man tex byggt hus med betar eller om du, när det gällde husen, syftade tillskelett...

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #81 skrivet: februari 13, 2009, 19:58:05 »
Fast du menade ju till viss del skellet också, inte enbart betar... Det var det jag undrade.. Om man tex byggt hus med betar eller om du, när det gällde husen, syftade tillskelett...

Så NU fattar du vad jag menade??

Nä, man använde nog inte betar alls till husen.

Därav var de nog för värdefulla & användes till annat.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #82 skrivet: februari 13, 2009, 20:00:13 »
Förövrigt skiter jag i er nu..!

Bye,, Köbenhavn here i come.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

GW

• Gäst
« Svar #83 skrivet: februari 13, 2009, 20:01:02 »
När du tycker samma som mig funderar jag på om det inte är dags att ändra åsikt ;D

Jag låtsas som att jag inte läst det där för då måste jag också ändra åsikt är jag rädd ;)
Så NU fattar du vad jag menade??

Nä, man använde nog inte betar alls till husen.

Därav var de nog för värdefulla & användes till annat.

Ja absolut, att du syftade till både skelett och betar... Det är ju olika saker och jag undrade helt enkelt vad du menade med mammutben... Då svarade du att man torde hitta två betar per mammut vilket jag inte tycker gav svar på frågan... Nu har du ju förklarat vad du menade.. Jag misstänkte att du menade skelettet för jag hade också svårt att tro att man byggt hus med betar men eftersom du började skriva om mammutben i en tråd där alla tidigare diskuterat just mammutBETARNA så undrade jag....

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 358
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #84 skrivet: februari 13, 2009, 20:02:22 »
Kontentan av mitt resonemang, vilket jag tycker borde synas i tråden. Är att sådant som jag värderar inte nödvändigtvis är detsamma som andra, exempelvis du värderar.

Saker som du värderar kanske jag ger blanka sjutton i. Osv.

Skulle jag använda pilgrimsfalk om det var något som användes i gamla mönster och fortfarande gick att få tag på, även genom odlade exemplar, om fjädrarna inte gick att köra substitut på, ja. Om kostnaden var rimlig.

Skulle jag använda panda, nej. Jag binder knappt med hår alls. Ser inte behovet av panda. Men det har jag ju redan svarat sen tidigare.

Det där med bilen är DITT sätt att se det, hajjar du nu hur jag menar? Hela tråden handlar ju om att du ser saker på ett sätt. Andra på ett annat.
Du har svarat att du inte har några som helst moraliska betänkligheter att använda vilket som helst material oavsett varifrån det kommer bara det har någon form av användning inom flugbinderiet.
Panda använder du inte erftersom ingen annan gör/har gjort det.

Jag skriver det i klarspråk bara för att du slingrar dig så förbannat.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 070
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #85 skrivet: februari 13, 2009, 20:03:02 »
Jag låtsas som att jag inte läst det där för då måste jag också ändra åsikt är jag rädd ;)

Ett klassiskt Mexican... eh .. fiskelust standoff :fly:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

GW

• Gäst
« Svar #86 skrivet: februari 13, 2009, 20:07:01 »
Ett klassiskt Mexican... eh .. fiskelust standoff :fly:

Det farliga är ju att man riskerar, om man byter och den andra byter samtidigt, att tycka lika trots att man bytt :-\

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #87 skrivet: februari 13, 2009, 20:09:15 »
Det farliga är ju att man riskerar, om man byter och den andra byter samtidigt, att tycka lika trots att man bytt :-\

Vilket väl var ungefär det jag syftade på :nudge:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

GW

• Gäst
« Svar #88 skrivet: februari 13, 2009, 20:11:34 »
Vilket väl var ungefär det jag syftade på :nudge:

Ååå vi tänker såååå liiika du och jag fast med andra ord..  :love:

Utloggad LP

• Antal inlägg: 405
« Svar #89 skrivet: februari 13, 2009, 20:13:05 »
Nu tycker jag att vi skall sitta stilla i båten. Jag har en känsla av att vissa inte kan skilja på äpplen och päron.

JC, sunray-apa och pilgrimsfalk är listade som least concern av IUCN. Även vår svenska älg, våra rådjur, och resten av världens djur som inte är mer hotade faller inom samma kategori.

Att jämföra det med tex Jätte-pandan är skrattretande. Nästan på gränsen till larvigt.

Utloggad Sg

• Antal inlägg: 2 895
« Svar #90 skrivet: februari 13, 2009, 20:13:43 »
Du har svarat att du inte har några som helst moraliska betänkligheter att använda vilket som helst material oavsett varifrån det kommer bara det har någon form av användning inom flugbinderiet.
Panda använder du inte erftersom ingen annan gör/har gjort det.

Jag skriver det i klarspråk bara för att du slingrar dig så förbannat.
Slingrar mig inte det minsta. Hur man vill tolka det jag skriver är upp till var och en, sen kan man ju "tyda" mina svar och skriva dom på det sättet som passar en själv om man tycker det är intressant.

Tycker diskussionen i den här tråden är totalt värdelös eftersom det inte spelar någon som helst roll vad man svarar för svaret swishar ändå bara förbi.

Jag är mer possitiv till användande av JC nu efter denna tråden än innan dock. Så något har det ju gett.
Sabrina, don't just stare at it, eat it.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #91 skrivet: februari 13, 2009, 20:16:19 »
En annan sak som jag lärt mig som ungdomsledare, farsa etc, etc, om man misstänker att nån hittat på nån skit som de själva vet är fel åt helvete, det är när de går till motangrepp.

" Men du då?!!??, du är ju inte bättre själv, du gör ju de å de....."

8) 8) 8) 8)

Luktar de de där suspekta fjädrarna i lådan?
Luktar de utrotning å tjuvjakt?

Passa er då för å nyttja dom för å fiska me fjädrar som luktar e inget riktigt flugfiske utan mete..... :nono: :nono:

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #92 skrivet: februari 13, 2009, 20:17:09 »
Gallus soneratii, eller vår älskade jungeltupp, faller inom kategori II inom CITES. Citerat från deras hemsida

"Appendix II lists species that are not necessarily now threatened with extinction but that may become so unless trade is closely controlled. It also includes so-called "look-alike species", i.e. species of which the specimens in trade look like those of species listed for conservation reasons (see Article II, paragraph 2 of the Convention). International trade in specimens of Appendix-II species may be authorized by the granting of an export permit or re-export certificate. No import permit is necessary for these species under CITES (although a permit is needed in some countries that have taken stricter measures than CITES requires). Permits or certificates should only be granted if the relevant authorities are satisfied that certain conditions are met, above all that trade will not be detrimental to the survival of the species in the wild. (See Article IV of the Convention)"

Med andra ord inte direkt utrotnings hotad, men kan bli så om man skjuter av för många pippifåglar.

Nu tycker jag att vi skall sitta stilla i båten. Jag har en känsla av att vissa inte kan skilja på äpplen och päron.

JC, sunray-apa och pilgrimsfalk är listade som least concern av IUCN. Även vår svenska älg, våra rådjur, och resten av världens djur som inte är mer hotade faller inom samma kategori.

Att jämföra det med tex Jätte-pandan är skrattretande. Nästan på gränsen till larvigt.

Nu har jag lite svårt att hänga med här, först säger du att handeln med JC behöver övervakas för att inte arten ska riskera utrotning.

I nästa andetag jämför du med älg och rådjur... Är det dina källor som är luddiga, läser du texten som fan läser bibeln, eller måste man väja mellan djungeltupparna när man åker bil på andra kontinenter? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #93 skrivet: februari 13, 2009, 20:18:52 »

Förklara lite, för jag förstår nog inte. ???

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 192
  • Oooooaaaah!
« Svar #94 skrivet: februari 13, 2009, 20:20:26 »
Tycker ni alla ska börja tälja Puppor... :booze:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Sg

• Antal inlägg: 2 895
« Svar #95 skrivet: februari 13, 2009, 20:23:00 »
En annan sak som jag lärt mig som ungdomsledare, farsa etc, etc, om man misstänker att nån hittat på nån skit som de själva vet är fel åt helvete, det är när de går till motangrepp.

" Men du då?!!??, du är ju inte bättre själv, du gör ju de å de....."

8) 8) 8) 8)

Luktar de de där suspekta fjädrarna i lådan?
Luktar de utrotning å tjuvjakt?

Passa er då för å nyttja dom för å fiska me fjädrar som luktar e inget riktigt flugfiske utan mete..... :nono: :nono:

Fattar bara inte hur man kan fråga folk som köper JC varför dom gör det när du själv handlat med JC, är det inte enklare att fråga sig själv samma fråga då? Det undrade jag rätt tidigt i tråden nämligen. Men eftersom du inte svarar utan fortsätter mala på så kanske du förstår att man tröttnar diskuttera på ett seriöst plan?
Sabrina, don't just stare at it, eat it.

Utloggad LP

« Svar #96 skrivet: februari 13, 2009, 20:23:31 »
Henka,

Källorna är inte det minsta luddiga. CITES är en organistation som övervakar den internationella handeln med djur och växter. De har en lista över vissa arter som kräver tillstånd för import/export. www.cites.org

IUNC har inget med import/export att göra, utan driver en databas där man klassificerar hur pass livskraftiga olika arter är. www.iucnredlist.org

Utloggad LP

« Svar #97 skrivet: februari 13, 2009, 20:27:36 »
Kanske värt att förtydliga lite. CITES har alltså JC med på sin lista för att den, om handeln var helt fri, eventuellt skulle kunna bli utrotningshotad. Vår svenska älg finns inte med på listan, eftersom internationell handel med älghudar inte anses vara ett hot mot artens fortlevnad.

IUNC gör bedömningen att både JC och älg är arter som inte är hotade i dagsläget.

Förstår alla?

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #98 skrivet: februari 13, 2009, 20:31:14 »
Henka,

Källorna är inte det minsta luddiga.

Ok, då kvarstår två alternativ av mina tre specificerade :appa2:... och jag har svårt att tro att man annorstädes behöver kryssa mellan djungeltupparna :haum:

Är det möjligen så att du försöker rättfärdiga något, jag vill minnas att jag för halvdussinet år sedan plockade bort en säljes-annons på ett annat forum :vissla:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Isak

• Antal inlägg: 1 207
  • *Joooouuuuusssscccch*
    • Jag
« Svar #99 skrivet: februari 13, 2009, 20:35:59 »
JC slutatde jag använda för 15 år sedan...... minst
Ett överdjävulskt dyrt och onödigt material, av flera anledningar som har räknats upp här i tråden,  som binds in på ovansidan av vingen/flugan.
M.a.o så ser fisken inte ens JC'n i de allra allra flesta fall eftersom fisken vanligtvis ser flugan underifrån   :appel1:
Gööuuuuuuuudskåll