Författare Ämne: "Pandahår" - en diskussion om användandet av exotiska flugbindningsmaterial  (läst 15043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 630
SV: Pandahår.
« Svar #120 skrivet: februari 13, 2009, 22:07:34 »
Mycket svåra frågor. I slutändan handlar det ju om moral/samvete och moral/samvete är ju något som ser olika ut hos var och en. Jag tycker inte att någon har rätten att döma någon annan för hur man handlar i sådana här frågor men det är väldigt bra att det kommer upp diskussioner som kanske får någon att tänka och omvärdera något man kanske inte ens lagt någon tanke på tidigare.
Det här är ju en sådan samvetsfråga som kanske får en del att tänka till lite extra för jag tror inte att så många medvetet vill bidra till utrotning av några djur och därmed att göra planeten lite fattigare. :-\

Själv binder jag lite med djungeltupp och har egentligen aldrig tänkt särskilt mycket på att det kan vara en hotad art utan har mera varit förblindad av att det är en viktig ingridiens i vissa flugor. Men efter att ha läst igenom denna tråd så väcks ju tankar på om det verkligen är rätt att jag ska bidra till utarmning/utrotning bara för att använda i en fluga. Flugan använder jag ju för att plåga andra djur (fiskar) och de andra materialen i flugan bidrar också till lidande och död för djur.
Så hela ledet i fiske och flugbindning handlar ju om att döda och plåga.. Hmm, tänker man för långt blir frågan mycket knepig.
Men vi väljer ju att syssla med denna hobby och är medvetna om att den orsakar lidande så det minsta man egentligen kan begära av sig själv borde ju vara att åtminstone försöka orsaka så lite lidande som möjligt när man håller på med den?
I det perspektivet är ju djungeltuppens lidande förmodligen inte större än rävens men man kan ju åtminstone orsaka lite mindre förstörelse genom att inte bidra till att arter helt försvinner från planeten. Och det är ju det tråden handlar om. Inte lidandet för djuret.

Nåja, jag har iallafall fått en del nya tankar i huvudet och det var väl huvudsyftet med tråden och det viktigaste i hela diskussionen tycker jag.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 934
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
Jag måste erkänna här att jag själv tycker det känns bättre att använda djurmaterial än plast pga att plast är fan döden. Det finns många små saker inom fisket man kan förbättra sitt beteende på angående plast och liknande material tex flytmedel, linglidarämne.
Alla frågor med moral är svåra och så länge vi försöker att bli bättre att tänka på vårat egna miljöansvar så borde vi börja gå åt rätt håll. Jag kan inte påverka de stora miljöbovarna typ industrier osv men jag kan påverka mitt egna användande att tex plast.
Ja jag använder JC själv och har som sagt mera moraliska kval när jag binder in dubbing i plast än när jag binder in JC.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 279
  • Oooooaaaah!
Det fräna är att! ..en tänker! "Om jag använder mer syntet hår,,...så dödar jag inte exostiska djur :hmm:..men samtidigt med syntet material,...så skitar jag ner mera i naturen,..svårt material som inte bryts ner på länge :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 513
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Generellt är det nog bättre att använda naturmatrial.
Men aldrig om det kommer från ett utrotningshotat djur.
Elefantbete, noshörning, gorillahår, djungeltupp alla dessa djur skulle få en större överlevnadschans om de inte jagades för att göra hantverk av dom.
Jakten är här ett mycket större hot än plastrester i havet.

Men det finns massor av naturmatrial från icke hotade djur tillgängligt å binda med.
Använd sånt.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad rifle

Jag tror att i dagsläget är plasten och våran livsstil med hård förbrukning av billiga varor är ett större hot än att nån djurart dör ut tyvärr.
Jag lever inte själv som jag lär men försöker bli bättre  på det hela tiden och försöker minska ner användandet av engångsvaror typ plastpåsar och liknande. Ett steg i taget.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Sen gäller det att inte sila mygg å svälja elefanter.
Plasten använder man inte i flugfisket, det brukas hemma.
Shampo, tandkräm, handtvål, påsar, förpackningar, krämer å skit.
Blir lite som den där blydebatten för några år sedan.
En flugbindare använder väl ungefärså mycket bly i hela livet som vad ett jigghuvud väger.
Inte nåt att prata om.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Jag tror att i dagsläget är plasten och våran livsstil med hård förbrukning av billiga varor är ett större hot än att nån djurart dör ut tyvärr.
Jag lever inte själv som jag lär men försöker bli bättre  på det hela tiden och försöker minska ner användandet av engångsvaror typ plastpåsar och liknande. Ett steg i taget.
Jo, en ganska stor ansträngning.
Men om ens flugbindning inte kräver någon mönstertrogenhet så borde väl djungeltuppen vara ännu lättare att sluta med?

Utloggad rifle

Jo, en ganska stor ansträngning.
Men om ens flugbindning inte kräver någon mönstertrogenhet så borde väl djungeltuppen vara ännu lättare att sluta med?

Självklart är det så som du säger att den är lätt att sluta med. Då är de vardagliga sakerna som påverkar mera svårare att sluta med.
Angående blyet så bara för att jag använder mindre bly i mitt fiske än nån med blysänke så rättfärdigar väl inte det mitt användande?
Om jag inte kan sila elefanterna så är det trots allt mycket bättre att sila myggen än att inte sila alls!

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Självklart är det så som du säger att den är lätt att sluta med. Då är de vardagliga sakerna som påverkar mera svårare att sluta med.
Angående blyet så bara för att jag använder mindre bly i mitt fiske än nån med blysänke så rättfärdigar väl inte det mitt användande?
Om jag inte kan sila elefanterna så är det trots allt mycket bättre att sila myggen än att inte sila alls!
Så länge det inte blir "istället för"....
Låt säga att man binder bortåt 100 flugor om året, flugor som är knökfulla med djungeltupp å andra suspekta matrial.
Å så 15-20 blyade nymfer.
Men exemplet haltar markant, idag finns så mycket bra ersättning för bly så även det är helt obesvärat å sluta med.

Äh, meninglöst å sitta å klyva hårstrån med nån som i grunden är överens med en.
Vi gör så gott vi kan.
Själv far jag land å rike runt för diverse olika fisken.
Å det med en bil som drar över litern.
Undrar hur bra för miljön det är? :haum:

Generellt tror jag det är lättare å se det man gör bra å så tar man det som nåt försvar för det man gör som är dåligt.
Å så finns det alltid nån som är värre.
Den här tv-serien, Storuman forever gillar jag. Man sätter sig helt enkelt å listar å försöker komma åt var man kan minska/förbättra.
« Senast ändrad: mars 30, 2018, 21:07:08 av Betis »

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 630
SV: Pandahår.
« Svar #129 skrivet: mars 30, 2018, 23:54:41 »
Mycket svåra frågor. I slutändan handlar det ju om moral/samvete och moral/samvete är ju något som ser olika ut hos var och en. Jag tycker inte att någon har rätten att döma någon annan för hur man handlar i sådana här frågor men det är väldigt bra att det kommer upp diskussioner som kanske får någon att tänka och omvärdera något man kanske inte ens lagt någon tanke på tidigare.
Det här är ju en sådan samvetsfråga som kanske får en del att tänka till lite extra för jag tror inte att så många medvetet vill bidra till utrotning av några djur och därmed att göra planeten lite fattigare. :-\

Själv binder jag lite med djungeltupp och har egentligen aldrig tänkt särskilt mycket på att det kan vara en hotad art utan har mera varit förblindad av att det är en viktig ingridiens i vissa flugor. Men efter att ha läst igenom denna tråd så väcks ju tankar på om det verkligen är rätt att jag ska bidra till utarmning/utrotning bara för att använda i en fluga. Flugan använder jag ju för att plåga andra djur (fiskar) och de andra materialen i flugan bidrar också till lidande och död för djur.
Så hela ledet i fiske och flugbindning handlar ju om att döda och plåga.. Hmm, tänker man för långt blir frågan mycket knepig.
Men vi väljer ju att syssla med denna hobby och är medvetna om att den orsakar lidande så det minsta man egentligen kan begära av sig själv borde ju vara att åtminstone försöka orsaka så lite lidande som möjligt när man håller på med den?
I det perspektivet är ju djungeltuppens lidande förmodligen inte större än rävens men man kan ju åtminstone orsaka lite mindre förstörelse genom att inte bidra till att arter helt försvinner från planeten. Och det är ju det tråden handlar om. Inte lidandet för djuret.

Nåja, jag har iallafall fått en del nya tankar i huvudet och det var väl huvudsyftet med tråden och det viktigaste i hela diskussionen tycker jag.

han där nere med horn så pretto..

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 279
  • Oooooaaaah!
Generellt är det nog bättre att använda naturmatrial.
Men aldrig om det kommer från ett utrotningshotat djur.
Elefantbete, noshörning, gorillahår, djungeltupp alla dessa djur skulle få en större överlevnadschans om de inte jagades för att göra hantverk av dom.
Jakten är här ett mycket större hot än plastrester i havet.

Men det finns massor av naturmatrial från icke hotade djur tillgängligt å binda med.
Använd sånt.

Precis! ..utrotningshotade djur skall vi inte röra,..meningslöst dessutom...det är inte flugan som gör det,..det är den bakom. Dessutom så behöver vi bara raka av en Get! tex. om vi vill ha dennes hår. Lite svårare med Björn & Isbjörn.. :vissla: :run: :run:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.