Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 13967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Tänk, strategi.
« Svar #60 skrivet: oktober 19, 2015, 10:12:49 »
Ja eller sätter han sig vid städet och kastar lystna blickar på snickarn som sågar fel, golvsliparn som kör för djupt Rut-avdragarn som maroderar äppelträd och kärringen som lämnar hårtussarna i hörnena.....
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 206
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #61 skrivet: oktober 19, 2015, 10:54:19 »
Ja eller sätter han sig vid städet och kastar lystna blickar på snickarn som sågar fel, golvsliparn som kör för djupt Rut-avdragarn som maroderar äppelträd och kärringen som lämnar hårtussarna i hörnena.....

Varför ska han ha det bättre än oss andra? :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 367
« Svar #62 skrivet: oktober 19, 2015, 11:37:08 »
Varför ska han ha det bättre än oss andra? :D

Han har det bara bättre en stund och sen vaknar han.... ;)

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #63 skrivet: oktober 19, 2015, 12:14:14 »
Nu är ni oseriösa igen.  :bonk:

Nu har jag sovit på saken och kommit på att jag inte lever som jag lär riktigt. Inte i något avseende faktiskt så det gäller i flugbindningen också.  :yes:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 367
« Svar #64 skrivet: oktober 19, 2015, 12:51:28 »

Nu har jag sovit på saken och kommit på att jag inte lever som jag lär riktigt. Inte i något avseende faktiskt så det gäller i flugbindningen också.  :yes:

Förlåt! Jag håller med det var ju riktig trevligt fiskerelaterad läsning där en kort stund. Själv har jag en egen hörna men är väl den typen som måste ha nått fiske inbokat framför mig för att jag skall komma i stämning när det gäller bindningen. Men när det väl är nått inbokat så går man ju igång på högvarv när det gäller nya mönster som skall revolutionera mitt fiske. "Läs vore det inte bättre att lära sig fiska ordentligt istället." För dom där flugorna som man bara MÅSTE ha inför en ny säsong är bara nått skapat för att vi skall köpa på oss mer material. Men det är ju kul det med! Men tiden fram emot nått inbokat är jäkligt kul med allt vad det innebär av sökande av kunskap om området man skall besöka. Och bindandet av alla måsteflugor som man sniffat upp. Jäkligt kul!  Inför 2016 ser det faktiskt ut som att man skall få besöka nått Balk-land igen. Och redan sitter man där och letar info!  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #65 skrivet: oktober 19, 2015, 13:09:52 »

Det var ett bra och seriöst inlägg även från dig Jakob. :yeah: Det är väl det långa inlägget jag egentligen svarar på.
Mitt dilemma är att jag inte tror på det ett skit. ;D
Allvarligt talat så tror jag inte du gör nånting inom fisket som du inte har nån tanke med. Tänker jag efter så tror jag faktiskt att det gäller de flesta. Sen varför ni inte riktigt verkar vilja stå för det har jag ingen aning om. Sitter man vid städet och får för sig att man vill vira på nåt så borde ju meningen med det vara att det skall ha nån funktion. Annars hade vi fiskat enbart med barkrok.

Sen köper jag inte det där med att fisken är dum i huvudet. Klart att den är, men det spelar egentligen ingen roll. Självklart biter det pga instinkt, men den är så utvecklad att den i sin natur gör att fisken inte biter i nåt som den inte har nytta av.
Gjorde den det skulle den vara fylld av löv, pinnar , gräs och skit och därmed svälta ihjäl. Någonting är det som utlöser denna huggreflex.

Och jag tycker det är intressant vad vi flugfiskare har för synpunkter och teorier om vad detta något är för något.

Historiskt har vi i Norden rätt mycket  tradition i ämnet, en tradition som jag är lite rädd för att den håller på att dö ut..... :-\

Utloggad jakob

« Svar #66 skrivet: oktober 19, 2015, 13:33:26 »
Det var ett bra och seriöst inlägg även från dig Jakob. :yeah: Det är väl det långa inlägget jag egentligen svarar på.
Mitt dilemma är att jag inte tror på det ett skit. ;D
Allvarligt talat så tror jag inte du gör nånting inom fisket som du inte har nån tanke med. Tänker jag efter så tror jag faktiskt att det gäller de flesta. Sen varför ni inte riktigt verkar vilja stå för det har jag ingen aning om. Sitter man vid städet och får för sig att man vill vira på nåt så borde ju meningen med det vara att det skall ha nån funktion. Annars hade vi fiskat enbart med barkrok.

Sen köper jag inte det där med att fisken är dum i huvudet. Klart att den är, men det spelar egentligen ingen roll. Självklart biter det pga instinkt, men den är så utvecklad att den i sin natur gör att fisken inte biter i nåt som den inte har nytta av.
Gjorde den det skulle den vara fylld av löv, pinnar , gräs och skit och därmed svälta ihjäl. Någonting är det som utlöser denna huggreflex.

Och jag tycker det är intressant vad vi flugfiskare har för synpunkter och teorier om vad detta något är för något.

Historiskt har vi i Norden rätt mycket  tradition i ämnet, en tradition som jag är lite rädd för att den håller på att dö ut..... :-\

Nä men jag skrev ju sen att jag inte lever som jag lär.  ;D

Tror problemet på det här forumet gällande fiskediskussioner är att vi är för få och för gamla i gamet ungefär. Det skulle behövas ett gäng "nybörjare" som ställer frågor, funderar och som får igång alla gamla forumrävar som redan diskuterat det mesta genom åren. Men det kommer ju inga nya hit och mellan alla som redan finns här är ju jargongen sådan att det mest blir tokigheter hela tiden. Lite nytt blod skulle kunna kicka igång bra tror jag!
Vi borde försöka lösa det på nåt sätt.  :haum: Ingen aning hur? Kanske en tråd där off topic och blasékommentarer rent av är förbjudet och så får vi skärpa oss lite helt enkelt.  :haum:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #67 skrivet: oktober 19, 2015, 14:18:41 »
och så får vi skärpa oss lite helt enkelt.  :haum:

Just där har vi lite av ett gemensamt problem :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #68 skrivet: oktober 19, 2015, 14:19:52 »
Just där har vi lite av ett gemensamt problem :haum:

Ja det har ni.
Ska jag hjälpa till och styra upp det här åt er?  :haum:

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 980
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #69 skrivet: oktober 19, 2015, 15:16:43 »

Bara för att den är dum i huvudet betyder det inte att den måste svälja allt den tuggar på.
Helt övertygad om att fisken är och biter/smakar i betydligt mer än vi nånsin kan föreställa oss om.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #70 skrivet: oktober 19, 2015, 18:03:17 »
Bara för att den är dum i huvudet betyder det inte att den måste svälja allt den tuggar på.
Helt övertygad om att fisken är och biter/smakar i betydligt mer än vi nånsin kan föreställa oss om.
Jo, jag tycker det ligger nåt i det där...
De flesta fiskar har ju lite dåligt med händer, så när de blir nyfikna och vill kolla in nåt spännande är det liksom bara att tugga lite och se vad som händer ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #71 skrivet: oktober 19, 2015, 18:27:47 »
Jo, jag tycker det ligger nåt i det där...
De flesta fiskar har ju lite dåligt med händer, så när de blir nyfikna och vill kolla in nåt spännande är det liksom bara att tugga lite och se vad som händer ;)

Precis som en själv när man blev könsmogen!  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #72 skrivet: oktober 19, 2015, 19:19:03 »
Kan så vara, men det åtgår mycket energi till att smaka å bita i allt. Utbytet måste ändå vara ett rejält plus på energiområdet.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #73 skrivet: oktober 19, 2015, 21:27:56 »
Kan så vara, men det åtgår mycket energi till att smaka å bita i allt. Utbytet måste ändå vara ett rejält plus på energiområdet.
Jag tror inte att det sker helt urskiljninglöst, långt ifrån allt väcker fiskens intresse och det tror jag fast jag sällan byter fluga :D

Skickat från min D5803 via Tapatalk

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
« Svar #74 skrivet: oktober 19, 2015, 23:37:05 »
Det räcker med att få fisken att hugga på det en erbjuder..att den oxå skall svälja flugan är väl att ta i.. ::)
Minns en tidning fr. -80 talet..lr. var det sent 70?..i allafall.
En undersökning på den Amerikanska Bassen låg i fokus...en tittade på hur huggvillig den var...& det är den ju!..men hur många % som tog ett presenterat bete...över 50% högg på allt å lite till..sen föll det med huggvilligheten..till att endast nån % nästan aldrig högg. En riktigt försiktig en..men det trodde dom hade med att göra med artens överlevnad...Är nog likadant med oss människor..ta risken..lr. inte. Nått sånt trodde dom sig tro.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad rifle

« Svar #75 skrivet: oktober 20, 2015, 08:01:41 »

Att tro att allt de gör har med föda att göra är nog lite för enkeltspårigt.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #76 skrivet: oktober 20, 2015, 08:10:36 »
Att tro att allt de gör har med föda att göra är nog lite för enkeltspårigt.

Precis! Jag tror mycket på den där kattliknelsen, att fisken, precis som katten ibland bara inte kan motstå impulsen att ta något som rör sig på ett intressant sätt utan att för den sakens skull ens behöva verka levande...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #77 skrivet: oktober 20, 2015, 09:07:40 »
Precis! Jag tror mycket på den där kattliknelsen, att fisken, precis som katten ibland bara inte kan motstå impulsen att ta något som rör sig på ett intressant sätt utan att för den sakens skull ens behöva verka levande...

Är väldigt lätt att man driftar iväg i olika teorier och gör det mycket svårare än vad det oftast är.
Laxsjukan var väl en sådan senast. Teorierna bara sprutar vad som är fel. Men i slutändan var det en känd och den vanlig sjukdom.
Oftast gör man det svårare än det är.
Det enkla är det svåra, och att försvåra det enkla.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #78 skrivet: oktober 20, 2015, 10:55:32 »
Är väldigt lätt att man driftar iväg i olika teorier och gör det mycket svårare än vad det oftast är.
Laxsjukan var väl en sådan senast. Teorierna bara sprutar vad som är fel. Men i slutändan var det en känd och den vanlig sjukdom.
Oftast gör man det svårare än det är.
Det enkla är det svåra, och att försvåra det enkla.

Occams rakkniv :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #79 skrivet: oktober 20, 2015, 12:29:52 »
Occams rakkniv :hmm:
Nu efter lite googling så vet jag vad det är  :rolleye: