Nu är ni oseriösa igen. 
Nu har jag sovit på saken och kommit på att jag inte lever som jag lär riktigt. Inte i något avseende faktiskt så det gäller i flugbindningen också. 
Det var ett bra och seriöst inlägg även från dig Jakob.

Det är väl det långa inlägget jag egentligen svarar på.
Mitt dilemma är att jag inte tror på det ett skit.

Allvarligt talat så tror jag inte du gör nånting inom fisket som du inte har nån tanke med. Tänker jag efter så tror jag faktiskt att det gäller de flesta. Sen varför ni inte riktigt verkar vilja stå för det har jag ingen aning om. Sitter man vid städet och får för sig att man vill vira på nåt så borde ju meningen med det vara att det skall ha nån funktion. Annars hade vi fiskat enbart med barkrok.
Sen köper jag inte det där med att fisken är dum i huvudet. Klart att den är, men det spelar egentligen ingen roll. Självklart biter det pga instinkt, men den är så utvecklad att den i sin natur gör att fisken inte biter i nåt som den inte har nytta av.
Gjorde den det skulle den vara fylld av löv, pinnar , gräs och skit och därmed svälta ihjäl. Någonting är det som utlöser denna huggreflex.
Och jag tycker det är intressant vad vi flugfiskare har för synpunkter och teorier om vad detta något är för något.
Historiskt har vi i Norden rätt mycket tradition i ämnet, en tradition som jag är lite rädd för att den håller på att dö ut.....