Författare Ämne: Springarens basflugor.  (läst 6978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SPRINGAREN

• Gäst
SV: Springarens basflugor.
« Svar #20 skrivet: mars 01, 2007, 22:43:46 »
 :)

SPRINGAREN

• Gäst
« Svar #21 skrivet: mars 01, 2007, 22:44:21 »
 :looney:

SPRINGAREN

• Gäst
« Svar #22 skrivet: mars 08, 2007, 21:33:33 »
Ok mina vänner nu fortsätter vi  :D

Orginalet är som ni kanske kan se är en fin fin smålaxfluga "Under taker".
Orginalet skall vara helsvart kropp. Jag fiskade mycket med orginalet på slutet av 90talet men när fiskekompisar fick framgång med Lila flugor så kom denna till efter lite exprementerande. För så dubbade jag hela kroppen men nu för tiden använder jag lila lagartun för det är mycket slitstarkt. För att flugan skall bli mer slistark lackar jag bakkroppen ett par gånger innan jag binder resten. När man lackar silket i buttarna blir de mycket slitstarka men också behåller de färgen och håller sig fina mycket längre. Vilktigt är också att flashen ligger  under första vingen mot kroppen. Så att laxen får se de fina färgerna bryta sig mot det lila.  Det ser ruggit fin ut om du håller flugan framför dig i strömmen och du kommer förstå vad jag menar.
Jag fiskar min Under taker under kväll och tidiga morgonar och det är då den har gett mig fina fångster.
Nytt för i år är att den har fått silverconer får se om det kan va något.....

Springarens Under taker:

Buttar:Silver, grönt floss, orange floss: Lackas ett par gånger.
Stjärt: Blodröd flour fiber eller hönehackel som jag hade för....
Ribbing:Ovalt grovt silver ribb.
Kroppshackel: Mörk lila eller svart tupp.
Kropp: Lagartun lila. (när kroppen är klar och kroppshacklet är på dubbar jag en liten kudde med lila ice dubbing innan jag binder in första vingen, Detta för att resa upp vingen från kroppen och att det är jävligt snyggt att peta ut dubbingen så den spretar ut lite under vingen och hacklet.  :yeah:
Fronthackel: Svart höna. Det är fint som fan med svart häger också.
Vinge: Ett rött, ett blått, och ett silver flash(dubbelvikt) som ligger underst(Viktigt!). Under vinge brun kalvsvans, svart rävhår, svart tempelhund och uppepå ett par strå med påfågel.
Sidor: Djungeltupp.
Huvud. Svart eller cona.

P.S Som du kanske har märkt jobbar jag med olika matrial i vingen, styvast unders och efter som man bygger vingen blir matrialet tunnare,  lättare och mjukare. Då blir vingen rätt balanserad och du slipper en vinge som traslar sig runt kroken. Ett tipps till är att jag nästan alltid lägger flashen underst i vingen, detta för att flashen inte skall bli för långt så det traslar sig runt kroken och sedan behövs det mindre flash också för laxen ser ju flugan underifrån.

:yeah:

SPRINGAREN

• Gäst
« Svar #23 skrivet: mars 08, 2007, 21:33:52 »

SPRINGAREN

• Gäst
« Svar #24 skrivet: mars 08, 2007, 21:34:19 »