Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 13274 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 529
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Tänk, strategi.
« Svar #120 skrivet: mars 15, 2018, 14:27:13 »
Idag har jag inte bundit nånting. Eldat och burit in ved.
Å i eftermiddag ska jag åka iväg till Växjö och hålla ett fiskevårdsföredrag för Heligeå fiskevårdsområde.
Så det blir inget bindande ikväll heller.
Men vid försök med myggor igår gick det bra, började med 14 krok och första fluga blev fin.
Det var inte så svårt så vid nästa tillfälle kliver jag på 16 krok. 14 såg ut som ett hus, inte ens ni norrlänningar har så gigantiska myggor. ;D
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 941
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #121 skrivet: mars 15, 2018, 15:11:36 »
Jag bara tänkte att du skrev att istället för att binda flugor fiskade du jättemycket.

Ahh missförstod dig.
Då när det där begav sig var jag fortfarande ung och cool och hade inget hus och höll på med en massa andra coola saker som man i dagsläget bara drömmer sig tillbaka till  :hmm:
Men om jag ska vara ärlig så provade jag återuppta min flugbindarkarriär då, men utan framgång men hiskeligt dåliga flugor.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #122 skrivet: mars 15, 2018, 15:37:29 »
Ahh missförstod dig.
Då när det där begav sig var jag fortfarande ung och cool och hade inget hus och höll på med en massa andra coola saker som man i dagsläget bara drömmer sig tillbaka till  :hmm:
Men om jag ska vara ärlig så provade jag återuppta min flugbindarkarriär då, men utan framgång men hiskeligt dåliga flugor.
Övning ger färdighet och ger man det bara lite tid så blir det fullt brukligt.
Trots att det är lite tråkigt ska man nog göra åtminstone 5 av varje mönster. Den första ser ut som faan, den andra bara ful, den tredje fullt fiskbar och fjärde och femte jättefina. Sen kan man det mönstret. Att binda minst en fluga i veckan tror jag är bra för då rostar man inte ihop.
Dessutom skulle det då bli 52 flugor om året vilket många skulle klara sig väl med.

En strategi God som någon......

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #123 skrivet: mars 21, 2018, 14:07:36 »
Sätta mig vid städet igen och färdigställa mina myggor. :hmm:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 163
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #124 skrivet: mars 21, 2018, 14:52:31 »
Sånt här skulle jag ju lägga upp åt Betis ju!
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #125 skrivet: mars 21, 2018, 15:19:25 »
Tackar Henka.!!! :love:
I ordning, nattslända, fula jävla flygmyror och vingad fjädermygga.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 636
« Svar #126 skrivet: mars 23, 2018, 23:54:52 »
Jag har faktiskt tänkt och fått en idé som ska prövas. Började klura ut en ny fisketeknik för strömmande vatten och storöring för några år sen som visade sig vara mycket effektiv. Men i bakhuvudet har hela tiden tanken gnagt kring hur flugan ska vara byggd för den fisketekniken. Inget som jag vet om tycks optimalt. Så där kommer läggas en massa strategiskt tänkande framöver.
Jag vill inte avslöja något om tänket för närvarande då jag faktiskt tänker vara hemliga mannen kring detta.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
« Svar #127 skrivet: mars 24, 2018, 21:36:11 »
Jag har faktiskt tänkt och fått en idé som ska prövas. Började klura ut en ny fisketeknik för strömmande vatten och storöring för några år sen som visade sig vara mycket effektiv. Men i bakhuvudet har hela tiden tanken gnagt kring hur flugan ska vara byggd för den fisketekniken. Inget som jag vet om tycks optimalt. Så där kommer läggas en massa strategiskt tänkande framöver.
Jag vill inte avslöja något om tänket för närvarande då jag faktiskt tänker vara hemliga mannen kring detta.

Sådana här trådar gillar jag! :D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 163
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #128 skrivet: mars 24, 2018, 23:25:16 »
Sådana här trådar gillar jag! :D
Bara så du vet så har jag en jättebra tråd på gång, men ingen får läsa den :hmm:

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #129 skrivet: mars 24, 2018, 23:51:48 »
Fånigt, jag vet men vafan.. när man klurat ut nåt som faktiskt tycks funka bättre än annat och just på storöring i hårt fiskade vatten så känns det bra att ha det trumfkortet själv. Och öppna forum dammsugs av allehanda populas som söker info. Det gör man ju själv också hela tiden.  :D
Och tekniken bygger förstås på eget läsande och test av tips på tekniker och mönster som jag försökt utveckla efter egna tankar och erfarenheter.

Har haft ett gammalt ess i rockärmen som jag lärde mig i en artikel för många år sen, utvecklat för spinnfiske, som jag anpassade för flugfiske och just det har utvecklats tack vare att jag spinnfiskade mycket gädda några år nyligt och läste och försökte förstå hypen kring de sk articulated streamers. Så det hela är ju helt enkelt ett hopkok av andras erfarenheter jag tagit del av och anpassat till eget tänk.

Själva tekniken har gett riktigt stora fiskar i rätt hopplösa förhållanden. Riktiga överraskningar. Men jag fiskar för lite nuförtiden för att det ska gå särskilt fort att utvärdera utan det får ta sina år. Men lovande är det.  :yeah:
Tror dock inte att det är nåt särskilt för icke ätande fisk utan bygger på att öringen jagar mat.

Borde ju inte skriva nånting alls när jag inte tänker säga B. Men tänkte iallafall bidra till trådämnet och berätta att jag fortfarande tänker litegrann ibland.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #130 skrivet: mars 25, 2018, 07:48:51 »
Jag köper det Jacob.
Så länge du inte blundar å kör ner näven i kassen med flugbindarmatrial.
 "-Jaha, nu ska jag tydligen vira på rosa marabou..."

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #131 skrivet: mars 25, 2018, 09:21:23 »
Fånigt, jag vet men vafan.. när man klurat ut nåt som faktiskt tycks funka bättre än annat och just på storöring i hårt fiskade vatten så känns det bra att ha det trumfkortet själv. Och öppna forum dammsugs av allehanda populas som söker info. Det gör man ju själv också hela tiden.  :D
Och tekniken bygger förstås på eget läsande och test av tips på tekniker och mönster som jag försökt utveckla efter egna tankar och erfarenheter.

Har haft ett gammalt ess i rockärmen som jag lärde mig i en artikel för många år sen, utvecklat för spinnfiske, som jag anpassade för flugfiske och just det har utvecklats tack vare att jag spinnfiskade mycket gädda några år nyligt och läste och försökte förstå hypen kring de sk articulated streamers. Så det hela är ju helt enkelt ett hopkok av andras erfarenheter jag tagit del av och anpassat till eget tänk.

Själva tekniken har gett riktigt stora fiskar i rätt hopplösa förhållanden. Riktiga överraskningar. Men jag fiskar för lite nuförtiden för att det ska gå särskilt fort att utvärdera utan det får ta sina år. Men lovande är det.  :yeah:
Tror dock inte att det är nåt särskilt för icke ätande fisk utan bygger på att öringen jagar mat.

Borde ju inte skriva nånting alls när jag inte tänker säga B. Men tänkte iallafall bidra till trådämnet och berätta att jag fortfarande tänker litegrann ibland.

Minns artikeln! :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #132 skrivet: mars 25, 2018, 09:52:21 »
Klart man kan ha åsikter om det här med att hålla hemligt och så.
Men det vettigaste vore väl om alla försökte tänka lite själva?
Nu kopieras det hej vilt utan minsta analys på vad upphovsmannen haft för tanke med den kroken , den färgen eller det matrialet.

Utloggad rifle

« Svar #133 skrivet: mars 25, 2018, 10:57:50 »
För at kunna tänka själv så anser jag att man bör kopiera i början för att skapa en erfarenhet. Kör erfarenheten växer så gör även chansen till att tänka rätt också det.  Som nybörjare så tänker man ju åt helvette fel oftast. Fiska mycket och kopiera för att lära sig grunderna sen kan man börja utveckla sitt egna tänk.

Utloggad jakob

« Svar #134 skrivet: mars 25, 2018, 17:21:28 »
Prototyper som vuxit fram från Norlings gamla fluga ”hängbuken” och som i tidigare och mer slimmade varianter gett bra med öring. Dessa är uppbyggda med plast under mylaren som ger en helt annan rörelse. Därtill en oföränderlig profil oavsett hur de fiskas.
Ismo fattar ju grundtanken eftersom han minns (spinnfiske)artikeln. Tekniken är utvecklad och som jag tror, ännu mer effektiv nu med denna typ av flugor.
Tanken är icke kollapsande flugor..

Utloggad rifle

« Svar #135 skrivet: mars 25, 2018, 18:12:59 »
Coolt

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #136 skrivet: mars 25, 2018, 19:51:07 »
Prototyper som vuxit fram från Norlings gamla fluga ”hängbuken” och som i tidigare och mer slimmade varianter gett bra med öring. Dessa är uppbyggda med plast under mylaren som ger en helt annan rörelse. Därtill en oföränderlig profil oavsett hur de fiskas.
Ismo fattar ju grundtanken eftersom han minns (spinnfiske)artikeln. Tekniken är utvecklad och som jag tror, ännu mer effektiv nu med denna typ av flugor.
Den här kommer jag ihåg, lr kanske mer den gamla mer slimmade modellen.
Kompisar använde den till lax i Vättern.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #137 skrivet: mars 25, 2018, 20:50:03 »

Precis! ..lätt hänt att tro att jumer rörelse en fluga har,..dessto bättre fisken tar..det är bara en orm som slingrar.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #138 skrivet: mars 25, 2018, 21:05:26 »
Just det där! "ICKE" kollapsande flugor är intressant. :hmm:

Utloggad jakob

« Svar #139 skrivet: mars 25, 2018, 21:09:08 »
Gör dom ju som synes extremt höga i profilen. Detta med hjälp av grövsta mylaren jag kunnat hitta och en underkropp av plastskivor jag klippt till. Och lite spinnfisketänk på det.

Har egentligen väckt många tankar tack vare just articulated streamers. Men jag tycker tänket kring dem och deras fisketeknik inte passar vad jag själv lärt mig. Men allt kring det ämnet fick mig att börja experimentera lite iallafall och egentligen blanda tekniker och därför har jag verkligen haft nytta av det där nymodiga sättet att streamerfiska. Fast då som inspiration till eget nytänk.