Författare Ämne: Koloxidhotet.  (läst 17132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: Koloxidhotet.
« Svar #40 skrivet: februari 19, 2008, 20:40:32 »
Så länge nationer tycker det är OK att dra ut i krig och bomba länder i andra världsdelar för att skaffa sig kontroll över oljekällor så är det nog svårt att komma till konsensus i världen om att minska bilkörningen......
Nej om inte ens krig verkar avskräckande vad ska då till.... Titta vilka mordgalningar vi blivt.. knäppa och knasiga så det står härliga till. Men kör på ni också så det blir säkert annorlunda för er....  :rolleye:
Ja vansinne som sagt....
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #41 skrivet: februari 19, 2008, 21:13:29 »
För att finna svaren på vad som VERKLIGEN händer tror jag att man måste gå bortom de rent fysiska skéendena och titta djupare. Det blir då filosofiskt mer än vetenskapligt men det finns intressanta förklaringar som dock kräver några grundläggande övertygelser hos betraktaren för att kunna tagas på allvar.

Bland dessa övertygelser finns: reinkarnationstänkande, förståelse för flerdimensionell existens i världsalltet, övertygelse om "gudomligt väsen" som bakomliggande skapare av materia och liv, mm.

Kan man inte tänka sig att dessa punkter är verklighet blir den gamla sanningen om världsalltet som förkunnats i samtliga vedertagna religioner, men misstolkats och MISSBRUKATS av dessa, mycket svår att ta till sig..

En liten sammanfattning av vart vi är på väg låter ungefär såhär: Mänskligheten på jorden står just nu inför en stor förändring! Vid en viss punkt i varje civilisations existens sker ett val där mänskligheten antingen utvecklas eller förfaller till "stenålderstadie". Detta sker i 20 000 årscykler och den förra civilisationen var Atlantis vars existens betvivlas och endast lever kvar i sagor. Bla. "Sagan om ringen" påstås härröra från denna civilisations tid.
Förändringen består i en medvetandehöjning från ett rent tredimensionellt medvetande om enbart den tredimensionella materien till att omfatta även den fjärde dimensionen som är en mindre "tät" dimension ifråga om materiens sammansättning. Och även människans medvetande, medmänsklighet och förståelse för sin egen existens om fattas av denna höjning.
Det medför avståndstagande från materialism, egoism, hat mm. negativa egenskaper.
Människan känner på sig närvaron av den nya tiden och reagerar med rädsla osv.

Övergångstider kantas av kaos och katastrofer, de människor som inte är redo för övergången reinkarnerar inte längre på jorden och stora delar av mänskligheten slås ut av krig, naturkatastrofer, svält, sjukdomar och liknande. Detta är således en naturlag lika fast och verklig som materien själv och kan inte hindras, endast följas eller bekämpas. Bekämpas gör den dock utan resultat.
Alltså är det som sker helt naturligt, har varit förutbestämt och är en del i den urgamla spiralen för livets uppgående mot sin egen fullbordan och måste kantas av det vi ser som kaos.

Liten kort och mycket ofullständig beskrivning av vad jag tyckt mig förstå efter att ha studerat lite litteratur i ämnet. ;)

algdraparn

• Gäst
« Svar #42 skrivet: februari 19, 2008, 21:18:58 »
Vad gäller lösningen eller snarare lösningarna så finns de iaf på ritbordet redan idag. Som det ser ut nu så är de dock inte tillräckligt ekonomiskt intressanta i och med att energin fortfarande är för billig.

Storföretagen har kvartalsbokslut, men våra politiker har för sveriges del 4-årsboklsut, vilket i termer av miljöförändringar etc är att jämföra med kvartalsbokslut. Att fördubbla bensinpriset gör inte att man vinner några val.  :hmm:

Sen ska i ärlighetens namn sägas att vi i Sverige är ruskigt duktiga på att begränsa våra utsläpp. Samtidigt är vi dock väldigt få, vilket gör att vad vi tar oss för endast får en marginell effekt globalt sett, och klimatförändringen är ett globalt problem. USA står idag för ca en fjärdedel av de totala utsläppen, och de har både de ekonomiska resurserna och det teknologiska kunnandet i att gå före... men nu är det ju som det är "in the land of the free" :-\

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #43 skrivet: februari 19, 2008, 21:21:35 »
För att finna svaren på vad som VERKLIGEN händer tror jag att man måste gå bortom de rent fysiska skéendena och titta djupare. Det blir då filosofiskt mer än vetenskapligt men det finns intressanta förklaringar som dock kräver några grundläggande övertygelser hos betraktaren för att kunna tagas på allvar.

Bland dessa övertygelser finns: reinkarnationstänkande, förståelse för flerdimensionell existens i världsalltet, övertygelse om "gudomligt väsen" som bakomliggande skapare av materia och liv, mm.

Kan man inte tänka sig att dessa punkter är verklighet blir den gamla sanningen om världsalltet som förkunnats i samtliga vedertagna religioner, men misstolkats och MISSBRUKATS av dessa, mycket svår att ta till sig..

En liten sammanfattning av vart vi är på väg låter ungefär såhär: Mänskligheten på jorden står just nu inför en stor förändring! Vid en viss punkt i varje civilisations existens sker ett val där mänskligheten antingen utvecklas eller förfaller till "stenålderstadie". Detta sker i 20 000 årscykler och den förra civilisationen var Atlantis vars existens betvivlas och endast lever kvar i sagor. Bla. "Sagan om ringen" påstås härröra från denna civilisations tid.
Förändringen består i en medvetandehöjning från ett rent tredimensionellt medvetande om enbart den tredimensionella materien till att omfatta även den fjärde dimensionen som är en mindre "tät" dimension ifråga om materiens sammansättning. Och även människans medvetande, medmänsklighet och förståelse för sin egen existens om fattas av denna höjning.
Det medför avståndstagande från materialism, egoism, hat mm. negativa egenskaper.

Övergångstider kantas av kaos och katastrofer, de människor som inte är redo för övergången reinkarnerar inte längre på jorden och stora delar av mänskligheten slås ut av krig, naturkatastrofer, svält, sjukdomar och liknande. Detta är således en naturlag lika fast och verklig som materien själv och kan inte hindras, endast följas eller bekämpas. Bekämpas gör den dock utan resultat.
Alltså är det som sker helt naturligt, har varit förutbestämt och är en del i den urgamla spiralen för livets uppgående mot sin egen fullbordan och måste kantas av det vi ser som kaos.

Liten kort och mycket ofullständig beskrivning av vad jag tyckt mig förstå efter att ha studerat lite litteratur i ämnet. ;)

Har du grävt i en spiralbajshög nu?... :( :-\
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

algdraparn

• Gäst
« Svar #44 skrivet: februari 19, 2008, 21:22:18 »

Lite grann av Gaia-hypotesen där...  ;)

algdraparn

• Gäst
« Svar #45 skrivet: februari 19, 2008, 21:23:09 »
Har du grävt i en spiralbajshög nu?... :( :-\

Vad har du gjort själv..?  :p

Sg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: februari 19, 2008, 21:23:59 »

Förstår din tes, dock helt ovidkommande för mig att dra in reinkarnation och religion samt världsskapandet osv. (för mig)

För det första ser jag reinkarnation som att återuppstå som individ. Från ingenting till någonting. ("Åter i kött" på latin btw)

Jag antar att du menar det som civilisation. Alltså att vi utplånas och sen återuppstår. Detta ser jag som rätt absurt. Vi är ett resultat av fruktansvärt lång tid evolution. Dör vi ut som art lär vi aldrig återskapas.

Filosofi kan i detta fallet använda för att analysera tänkande och hur vi rationellt kommer att agera i denna frågan. Dock kommer aldrig jordens människor acceptera detta "öde".

Sg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: februari 19, 2008, 21:24:47 »
Lite grann av Gaia-hypotesen där...  ;)

japp

algdraparn

• Gäst
« Svar #48 skrivet: februari 19, 2008, 21:32:46 »
Förstår din tes, dock helt ovidkommande för mig att dra in reinkarnation och religion samt världsskapandet osv. (för mig)

För det första ser jag reinkarnation som att återuppstå som individ. Från ingenting till någonting. ("Åter i kött" på latin btw)

Jag antar att du menar det som civilisation. Alltså att vi utplånas och sen återuppstår. Detta ser jag som rätt absurt. Vi är ett resultat av fruktansvärt lång tid evolution. Dör vi ut som art lär vi aldrig återskapas.

Filosofi kan i detta fallet använda för att analysera tänkande och hur vi rationellt kommer att agera i denna frågan. Dock kommer aldrig jordens människor acceptera detta "öde".

Jag instämmer i stora drag med jakobs inlägg, men jag tror att det har mer med ekologi än med filosofi att gör, helt enkelt beroende på att människan är den mest anpassningsbara arten som beträtt jordytan.
befolkningen har i omgånga gått upp och ner pga omvärldsfaktorer, däribland ekologiska sådana, såsom sjukdomar, naturkatastrofer etc.

Ser man på sorkstammen så varierar den ju i medeltal i 4-årscykler. För människans del tror jag inte att vi uppnått ekologisk stabilitet, dvs nått det tak för anpassning som finns även för oss någonstans. Kan vi inte som art använda vår kollektiva kreativa förmåga för att nå denna balans så tror jag att vi ligger illa till, dvs vi hamnar i en populationskrasch, för att återhämta oss, krascha igen osv.

Jag är dock inte orolig för vår arts fortlevnad...

Utloggad jakob

« Svar #49 skrivet: februari 19, 2008, 21:34:45 »

Nej, nej! Inte reinkarnation som civilisation! Då skulle det ju handla om att individen inte är individuell utan helt beroende av en civilisations utveckling istället för sin egen!

Jag menar ingenting alls egentligen! Jag återger bara i korthet olika saker jag läst och tycker är intressant, vad jag eller någon annan sedan väljer att tro eller inte tro är bara intressant för individen själv.
Det finns ingen anledning eller ens möjlighet att diskutera vad som är rätt eller fel, det är ointressant och kan inte leda någonvart tror jag.

Men det är intressant iallafall! Vad som är rätt och fel eller om det jag skrivit är endera saken kan jag inte svara på. Ville bara försöka förklara vad många kloka människor som spelat stor roll för världens utveckling sökt förklara. Det är inte mina ord eller egna tankar!

Sg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: februari 19, 2008, 21:43:25 »
Ok det skulle vara kul att veta vad den filosofen menade med det om reinkarnationen isåfall faktiskt. För i sammanhanget kan jag bara se det som att civilisationen (i den teorin) skulle återuppstå.

algdraparn

• Gäst
« Svar #51 skrivet: februari 19, 2008, 21:47:35 »
Ok det skulle vara kul att veta vad den filosofen menade med det om reinkarnationen isåfall faktiskt. För i sammanhanget kan jag bara se det som att civilisationen (i den teorin) skulle återuppstå.

Och bildligt sett gör den det, dock inte som samma civilisation, men dock som en civilisation...  :hmm:

foppe

• Gäst
« Svar #52 skrivet: februari 19, 2008, 21:53:12 »
"Hummm"! Undrar om det går att fiska i den fjärde dimensionen?  :vissla:

Utloggad jakob

« Svar #53 skrivet: februari 19, 2008, 22:01:08 »

Reinkarnationen i detta fall menas bara som den vanliga individuella reinkarnationen. Individens bundenhet till civilisationen handlar bara om att dennes medvetenhetsutveckling är på en nivå där vidare utveckling gagnas av fortsatt reinkarnerande i denna civilisation om du förstår vad jag menar?

Det handlar alltså om en nästan oändlig serie inkarnationer för den individuella själen genom världshistorien. Ingen aning om vilka tidsrymder vi pratar om faktiskt.

Men du har rätt om jag inte missförstår dig i att civilisationen återuppstår, eller så påbörjas en helt ny civilisation med samma och nya individer (själar), (den tredimensionella kroppen ses inte som en individ utan som ett tredimensionelly verktyg vilket själen använder under en viss tidsrymd för insamlande av erfarenhet och utveckling) som passar in för sin egen utvecklings skull i denna civilisation.

Sg

• Gäst
« Svar #54 skrivet: februari 19, 2008, 22:02:00 »
Och bildligt sett gör den det, dock inte som samma civilisation, men dock som en civilisation...  :hmm:

det är som jag skrev omöjligt. För att reinkarnera betyder att återuppstå. Det är skildnad på att återuppstå och att det är ett gäng fåtal individer som överlever och bygger upp ny civilisation. I mina ögon iallaf :)

Reinkarnation är i i mina ögon ett HELT religiöst uttryck.

Utloggad jakob

« Svar #55 skrivet: februari 19, 2008, 22:10:22 »
det är som jag skrev omöjligt. För att reinkarnera betyder att återuppstå. Det är skildnad på att återuppstå och att det är ett gäng fåtal individer som överlever och bygger upp ny civilisation. I mina ögon iallaf :)

Reinkarnation är i i mina ögon ett HELT religiöst uttryck.

Förstår dig precis. Religion är tyvärr i samhället mest skit och gamla sanningar har genom religion förvanskats för att gagna potentaterna inom religionen och hjälpa dem att skaffa sig makt över folket. Ingenting har orsakat så mycket elände genom världshistorien som religion och människans missbruk av denna. Tyvärr.

Och reinkarnationen har förvanskats och förnekats av bla kristendomen. Stora stycken av Bibeln har skrivits om och tagits bort eftersom reinkarnationsläran som från början var en naturlig del av Urkristendomen eller Gnosticismen tog makten att bestämma över liv och död från kyrkan.
Reinkarnationsläran försvårade för kyrkan att bestämma och utnyttja folket eftersom den ger människan rätt att göra fel och att kyrkan inte är den enda som kan ge förlåtelse och en ny chans i livet, och nästa. Därför togs det bort vid det Nicenska kyrkomötet på 300-talet.

Reinkarnationen är inget annat än själens avläggande av tredimensionellt redskap samt i sinom tid återfödande i ett nytt redskap enligt de oförvanskade lärorna. En själens vandring för att lära sig om livet.

Sg

• Gäst
« Svar #56 skrivet: februari 19, 2008, 22:10:33 »
Reinkarnationen i detta fall menas bara som den vanliga individuella reinkarnationen. Individens bundenhet till civilisationen handlar bara om att dennes medvetenhetsutveckling är på en nivå där vidare utveckling gagnas av fortsatt reinkarnerande i denna civilisation om du förstår vad jag menar?

Det handlar alltså om en nästan oändlig serie inkarnationer för den individuella själen genom världshistorien. Ingen aning om vilka tidsrymder vi pratar om faktiskt.

Men du har rätt om jag inte missförstår dig i att civilisationen återuppstår, eller så påbörjas en helt ny civilisation med samma och nya individer (själar), (den tredimensionella kroppen ses inte som en individ utan som ett tredimensionelly verktyg vilket själen använder under en viss tidsrymd för insamlande av erfarenhet och utveckling) som passar in för sin egen utvecklings skull i denna civilisation.

aa jag tror jag förstår. Dock är det inget jag direkt kan ta åt mig eftersom jag inte tror på själen tex.
:) I mina ögon är vi bara materia. Materia kan återanvändas. vilket jag dock inte ser som återuppståndelse, för att en återuppståndelse kräver att något åter är i materia. (vilket är själen) så för mig är en återuppståndelse helt omöjlig :)

Utloggad jakob

« Svar #57 skrivet: februari 19, 2008, 22:13:22 »
aa jag tror jag förstår. Dock är det inget jag direkt kan ta åt mig eftersom jag inte tror på själen tex.
:) I mina ögon är vi bara materia. Materia kan återanvändas. vilket jag dock inte ser som återuppståndelse, för att en återuppståndelse kräver att något åter är i materia. (vilket är själen) så för mig är en återuppståndelse helt omöjlig :)

Så ska det låta! ;) Man ska tänka själv och känna själv vad man tror på. Det kan ingen ta ifrån en, men det är ju alltid intressant att läsa och höra nya saker. Antingen låter det vettigt eller också inte! :)

Sg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: februari 19, 2008, 22:14:16 »
Så ska det låta! ;) Man ska tänka själv och känna själv vad man tror på. Det kan ingen ta ifrån en, men det är ju alltid intressant att läsa och höra nya saker. Antingen låter det vettigt eller också inte! :)

exakt! det är alltid kul att diskutera :) Jag tycker det är jätteintressant.

Utloggad jakob

« Svar #59 skrivet: februari 19, 2008, 22:16:07 »
exakt! det är alltid kul att diskutera :) Jag tycker det är jätteintressant.

Jag med men plötsligt blev vi ensamma i diskussionen! :-\ Brukar bli så. ;)

Ja fyfan, ena sekunden diskuterar man avföring och i nästa filosofi och religion! Split Personality... ;)