Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nomogrammen var bra! I vilken storlek ska dom tas med för att passa vid vattnet?
Om du tror på sådant skit, så kan du vel printa ut i en storlek på ca 10x12cm. Borde vel kunna klara av at vika denna pappersbit ner i non ficka.
Tur att jag inte tänker bry mig om sånt där och bara fiska efter eget oerfaret huvud.
Hmm, å jag som alltid hört att storleken inte han nån betydelse
Här är et Nomogram gjord med bakgrund i Woods iaktagningar, denna baserat på vanliga järn och tuber.
Gammal tråd, men jag kommer att ligga sömnlös om ingen förklarar...Hur konstruerar man dylika nomogram egentligen?
..erfarenhet! ...
Och jag som trodde att det var Jan Grünwald som kommit på detta. Grünwalds "kalkylator för flugans storlek" i boken "Konsten att fiska lax" är ju ett rent plagiat...
Igår käkade fisken äggläggande flicksländor. Sländorna satt ihop två och två( de gör så för att säkra att ingen hane smiter emellan och para sig med honan) och fisken hoppade upp och tog dom i luften. Den minsta fisken jag såg göra så var nog inte större än tre hekto. Fast även stor fisk gjorde likadant. Om man nu mot förmodan skulle få för sig att binda en sån jättelik torrfluga så är det ju omöjligt att fiska den rätt då fisken inte tog den på vattnet utan bara i luften. Jag har aldrig varit med en sån selektivitet.
Igår käkade fisken äggläggande flicksländor. Sländorna satt ihop två och två( de gör så för att säkra att ingen hane smiter emellan och para sig med honan)