Författare Ämne: Vad är smålax/Storlax?  (läst 6144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
Vad är smålax/Storlax?
« skrivet: mars 06, 2007, 23:14:33 »
Det finns ju många bilder på fina laxar som jag deffenitivt inte tycker är smålax..

flaks

• Gäst
SV: Vad är smålax/Storlax?
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2007, 23:18:15 »
Kommer jo an på hvor du er i landet her men, i noen elver i nord så er det ikke laks for det er 10 kg ellers så er det grilse ;D Normalt er vel storlaks 7 kg og oppover, er det ikke det da?

Tomas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2007, 01:27:37 »
7 kg räknar jag med

isak

• Gäst
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2007, 07:44:58 »
Jag tycker att ni glömmer att det finns ett till epitet...... nämligen mellanlax  :-\

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #4 skrivet: mars 07, 2007, 07:58:06 »
För min del så gäller nog den "allmännorska" principen.

<3 kg = smålax
3-7 kg = mellanlax
>7 kg = storlax.

Men så har jag ju inte få så mycket stort heller :P
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2007, 08:13:18 »
Har aldrig fattat varför man ska dela in laxen i Stor- Mellan- och Smålax.. :-\
En lax är en lax....sedan kan den ju väga olika mycket... :)
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: mars 07, 2007, 08:19:37 »
Har aldrig fattat varför man ska dela in laxen i Stor- Mellan- och Smålax.. :-\
En lax är en lax....sedan kan den ju väga olika mycket... :)

Det är ett enkelt sätt att kategorisera, att en del känner sig nödda att häva ur sig fräsigheter om hur stor en (riktig) "lax" är osv är inget annat än någon slags misslyckade försök att utöva det som i vissa sammanhang kallas för "manlighet". ::)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

isak

• Gäst
« Svar #7 skrivet: mars 07, 2007, 08:28:14 »
Det är ett enkelt sätt att kategorisera, att en del känner sig nödda att häva ur sig fräsigheter om hur stor en (riktig) "lax" är osv är inget annat än någon slags misslyckade försök att utöva det som i vissa sammanhang kallas för "manlighet". ::)

Fan vad jag håller med dig...  :looney:
I bägge dina påståenden  :yeah:

Utloggad T.A

« Svar #8 skrivet: mars 07, 2007, 09:12:11 »
Exakt min uppfattning oxå.  En lax är en lax oavsett vad den väger. Som en kär vän säger, vi kan inte påverka hur mycket den som biter väger.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #9 skrivet: mars 07, 2007, 09:53:40 »
Var och en har väl sin mentala bild av vad som är en "storlax" och för mig går gränsen vid 10 kg.... sen så tycker jag att en Lax är en Lax oavsett storlek, färg och kondition.... alla är dom vackra tycker jag och jag känner stor tacksamhet för att Laxen finns och att jag får får försöka fånga den ibland :)

Att jag har en mental gräns på 10 kg för en "storlax" gör inte att laxar under 10 kg är små. Det finns nån sorts fallande skala där en Lax runt 5kg är en skaplig bit t.ex.

Bara för att bilderna på stora Tana Laxar visar upp otroligt vackra Laxar, feta med små huvuden (kan mycket väl vara världens vackraste i mitt tycke) , så innebär det inte att:
-Laxbesan blir ful för att den ser lite annorlunda ut. Den är fortfarande vacker :)
-Att samma kroppsform är vacker på en människa :appa2:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #10 skrivet: mars 07, 2007, 09:56:10 »
Var och en har väl sin mentala bild av vad som är en "storlax" och för mig går gränsen vid 10 kg.... sen så tycker jag att en Lax är en Lax oavsett storlek, färg och kondition.... alla är dom vackra tycker jag och jag känner stor tacksamhet för att Laxen finns och att jag får får försöka fånga den ibland :)

Att jag har en mental gräns på 10 kg för en "storlax" gör inte att laxar under 10 kg är små. Det finns nån sorts fallande skala där en Lax runt 5kg är en skaplig bit t.ex.

Bara för att bilderna på stora Tana Laxar visar upp otroligt vackra Laxar, feta med små huvuden (kan mycket väl vara världens vackraste i mitt tycke) , så innebär det inte att:
-Laxbesan blir ful för att den ser lite annorlunda ut. Den är fortfarande vacker :)
-Att samma kroppsform är vacker på en människa :appa2:

Hm,,,,, Laxbesa vacker??? Henkas Svartlax från Em är väl så vacker att endast en mor skulle älska den..!  ;)
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #11 skrivet: mars 07, 2007, 09:57:26 »
Hm,,,,, Laxbesa vacker??? Henkas Svartlax från Em är väl så vacker att endast en mor skulle älska den..!  ;)

Det är fräsigt med kanariefåglar... men hur kommer det sig att du jämför den med en besa? ??? ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

« Svar #12 skrivet: mars 07, 2007, 10:01:29 »
För mindel så tycker jag att varje lax som biter är fruktansvärt rolig. Mitt hjärta stannar varje gång och mitt adrenalin stiger så att det rinner ur örona. Och då har det ingen betydelse att fisken är lekfärgad eller silverblank. Just i det ögonblick jag finner som klimax, hugget, så vet du ju inte heller vilken kondition fisken har. Eller storlek för den delen.

Utloggad TG

• Arte Et Marte
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2007, 10:02:01 »
Det är fräsigt med kanariefåglar... men hur kommer det sig att du jämför den med en besa? ??? ;)

Tycker den var,,,,,,,,,, hm,,,, lika vacker  ::)

Utloggad TG

• Arte Et Marte
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2007, 10:03:05 »
För mindel så tycker jag att varje lax som biter är fruktansvärt rolig. Mitt hjärta stannar varje gång och mitt adrenalin stiger så att det rinner ur örona. Och då har det ingen betydelse att fisken är lekfärgad eller silverblank. Just i det ögonblick jag finner som klimax, hugget, så vet du ju inte heller vilken kondition fisken har. Eller storlek för den delen.

Nä, det är ju sant.! Men visst är en blank fisk "top of the line".
Och vi kan ju faktiskt styra det fisket något.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2007, 10:04:37 »
Är det vad du tycker ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad TG

• Arte Et Marte
« Svar #16 skrivet: mars 07, 2007, 10:05:01 »

Utloggad T.A

« Svar #17 skrivet: mars 07, 2007, 10:06:16 »
Nä, det är ju sant.! Men visst är en blank fisk "top of the line".
Och vi kan ju faktiskt styra det fisket något.
Ja självklart, vi kan ju sluta fiska efter Juli och inte fiska våren.. Vi fiskar enbart från midsommar till sista Juli. Resten av året så sitter vi hemma och tycker synd om oss själva för att sässongen är så kort. Bara för att man tycker att en färgad fisk eller Besa inte är nått att få att bita på kroken..

Utloggad TG

• Arte Et Marte
« Svar #18 skrivet: mars 07, 2007, 10:08:23 »
Ja självklart, vi kan ju sluta fiska efter Juli och inte fiska våren.. Vi fiskar enbart från midsommar till sista Juli. Resten av året så sitter vi hemma och tycker synd om oss själva för att sässongen är så kort. Bara för att man tycker att en färgad fisk eller Besa inte är nått att få att bita på kroken..

Så skrev jag väl inte? Och även du vet att det finns andra mindre drastiska metoder att använda för att minska chansen för utlekt fisk.

Utloggad T.A

« Svar #19 skrivet: mars 07, 2007, 10:11:01 »
Så skrev jag väl inte? Och även du vet att det finns andra mindre drastiska metoder att använda för att minska chansen för utlekt fisk.
Närå så skrev du inte och jorå jag vet.. men jag ville bara framför en point..