Författare Ämne: Vad är smålax/Storlax?  (läst 6151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: Vad är smålax/Storlax?
« Svar #20 skrivet: mars 07, 2007, 10:14:39 »
Nä, det är ju sant.! Men visst är en blank fisk "top of the line".
Och vi kan ju faktiskt styra det fisket något.
Självklart kan man det om man önskar.
Nystigen Lax är ju säsongsberoende och så har den sina platser som den är mer huggbenägen på.
Dom platserna brukar tyvärr också vara dom platser som det är svårast och få fiska på.
Hemlijaure, pris, och efterfrågan.

För min egen del så har jag haft svårt och "tävla" i allt det där så jag har fått hålla till godo med mer sekunda platser och på tider lite utanför prime time.... och då kommer den gamla sanningen till pass att det är inte så viktigt hur man har det utan det är viktigare hur man tar det ;)

Sen tycker jag att laxfisket är skojjigt viktig oavsett var i sin livcykel Laxen befinner sig så blank nystigen blir inte lika viktig för mig som för andra som prioriterar det mer :)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #21 skrivet: mars 07, 2007, 10:19:59 »
Självklart kan man det om man önskar.
Nystigen Lax är ju säsongsberoende och så har den sina platser som den är mer huggbenägen på.
Dom platserna brukar tyvärr också vara dom platser som det är svårast och få fiska på.
Hemlijaure, pris, och efterfrågan.

För min egen del så har jag haft svårt och "tävla" i allt det där så jag har fått hålla till godo med mer sekunda platser och på tider lite utanför prime time.... och då kommer den gamla sanningen till pass att det är inte så viktigt hur man har det utan det är viktigare hur man tar det ;)

Sen tycker jag att laxfisket är skojjigt viktig oavsett var i sin livcykel Laxen befinner sig så blank nystigen blir inte lika viktig för mig som för andra som prioriterar det mer :)
Så sant så.  :yeah:

isak

• Gäst
« Svar #22 skrivet: mars 07, 2007, 10:22:16 »
För mindel så tycker jag att varje lax som biter är fruktansvärt rolig. Mitt hjärta stannar varje gång och mitt adrenalin stiger så att det rinner ur örona. Och då har det ingen betydelse att fisken är lekfärgad eller silverblank. Just i det ögonblick jag finner som klimax, hugget, så vet du ju inte heller vilken kondition fisken har. Eller storlek för den delen.

Håller med. En lax är ALLTID rolig, just när man känner hur linan sträcker upp i strömmen  :flyguy:
Det är inte så många chanser man får på en säsong, inte jag iaf, så att man har "råd" att vara kräsen.

Sedan att jag inte bonkar allt är en annan sak.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #23 skrivet: mars 07, 2007, 10:32:40 »
En Lax är alltid..en Lax oavsett strl. :)   men en STOR Lax för mig är fr. 10kg+ :yes:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #24 skrivet: mars 07, 2007, 10:42:32 »
Som några av er har påpekat.. det viktigaste är att INTE glömma bort att ha kul :lumber:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #25 skrivet: mars 07, 2007, 10:51:21 »
Som några av er har påpekat.. det viktigaste är att INTE glömma bort att ha kul :lumber:

Det ser jag som en självklarhet.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

flaks

• Gäst
« Svar #26 skrivet: mars 07, 2007, 11:23:11 »

Jepp, helt enig. Det er godt å være på tur :yeah: og som det er nevnt i tidligere innlegg, det å kjenne at laksen "tar"
 er høydepunktet :)

holly

• Gäst
« Svar #27 skrivet: mars 07, 2007, 16:55:14 »
Beror lite på var man fiskar, som flaks sa att i norr eler rättar sagt i alta där vi fiskar en del, kallar de ju grilse upp till 5 kilo, sedan är det lax,och storlax över 10.
I årgårdselva är ju en lax på 5 kilo stor, så som sagt beror nog lite på var man fiskar.
För mig har det aldrig betytt något om det är grilse,mellan eller stor.Man kan ju som sagts inte bestäma vikten på  de så liven själv, man får vara glad för det man får om det sedan är en nygådd juni lax är det ju ingen nackdel  :yeah:men inte förakta sotkäpparna i september som kan bjuda på fint motstånd!!

sasse

• Gäst
« Svar #28 skrivet: mars 19, 2007, 08:00:22 »
För min del så gäller nog den "allmännorska" principen.

<3 kg = smålax
3-7 kg = mellanlax
>7 kg = storlax.

Men så har jag ju inte få så mycket stort heller :P

Håller med till 110%

Sedan är det som de också säger, en lax är en lax, oavset storlek.

Mvh Sasse