Författare Ämne: Minisymposium Fiskar & Smärta Gbg Univ  (läst 21988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Josef

• Gäst
Minisymposium Fiskar & Smärta Gbg Univ
« skrivet: mars 19, 2008, 22:10:33 »
Minisymposium!!!

Smärta och lidande hos djur, vad vet man?
- och behöver vi som forskare ta hänsyn till detta?

Torsdagen den 3:e April
Föreläsningssalen
Zoologiska Institutionen

09.00    Lynne Sneddon, Liverpool: How important is pain to a fish?
10.00    Kaffe
10.30    Lars Ewaldsson, Universitetsveterinär:
             When does it hurt? A Veterinarians View on Animal Welfare
11.15    Petra Andersson, Filosofiska institutionen: Do fishes feel pain -
             and why should we  care about that?,
12.00    Therese Edström, AstraZeneca: Animal Models in the Drug Hunting Process
             at AstraZeneca
12.45    Lunch
13.45    Inge Skog, Djurens rätt: Rights and responsibilites in animal experimentation.
14.15    Paneldebatt. Moderator Michael Axelsson (GU)
16.00    Avslutning                     

Symposiet är arrangerat av GRIP (Göteborg Research Platform on Integrative Physiology)

Utloggad kludden

• Antal inlägg: 258
SV: Minisymposium Fiskar & Smärta Gbg Univ
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2008, 22:47:08 »
Minisymposium!!!

Smärta och lidande hos djur, vad vet man?
- och behöver vi som forskare ta hänsyn till detta?

Torsdagen den 3:e April
Föreläsningssalen
Zoologiska Institutionen

09.00    Lynne Sneddon, Liverpool: How important is pain to a fish?
10.00    Kaffe
10.30    Lars Ewaldsson, Universitetsveterinär:
             When does it hurt? A Veterinarians View on Animal Welfare
11.15    Petra Andersson, Filosofiska institutionen: Do fishes feel pain -
             and why should we  care about that?,
12.00    Therese Edström, AstraZeneca: Animal Models in the Drug Hunting Process
             at AstraZeneca
12.45    Lunch
13.45    Inge Skog, Djurens rätt: Rights and responsibilites in animal experimentation.
14.15    Paneldebatt. Moderator Michael Axelsson (GU)
16.00    Avslutning                     

Symposiet är arrangerat av GRIP (Göteborg Research Platform on Integrative Physiology)

En  Universitetsveterinär kan han ge en hästspruta till Inge Skog... :rofl:
Vad som livet mest förljuvar
kanske folk med lösa skruvar

sasse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2008, 07:06:23 »
Dom kanske ska sikta in sig på bla får som för rövenbortskuren utan bedövning, grisar som får nötterna bortskurna utan bedövning, djurtransporter i flera 100 mil, delfiner, sköldpaddor mm som fastnar i nät, snarfällor mm.

Utan att vara expert på djur och hur de regarera så törs jag lova att ett får,ko , delfin känner till smärtan mer än en fisk.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2008, 09:06:04 »
Det i mitt tycke enda vettiga frågeställningen i debatten avhandlas 11.15 och jag vet ju var mina värderingar står i det ämnet.... men om nån är där så kan ju den vänligen upplysa i denna tråd vad som framförs i ämnet :)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2008, 09:40:59 »

Snart blir det väl förbjudet att saluföra fiska som inte avlivats med slaktmask eller annan korrekt metod.  :haum:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #5 skrivet: mars 20, 2008, 11:01:59 »
Tycker att det skulle vara jäkligt intressant att få möjlighet att närvara.

Oavsett vad en ko eller delfin upplever, så borde det väl för oss sportfiskare vara intressant att lära oss mer om vad fisken känner när den sitter på kroken.
De flesta kommentarerna i denna tråden tycker jag mest andas att det skulle vara jobbigt om man kommer fram till något som inte passar mig... :tafrilla:

Typiskt är ju också att vi som amatörer ska tycka till om smärta, så tar vi den männskliga smärtan om utgångspunkt.....

...och är man nu inte expert, så kanske man ska passa på att lyssna o lära. :)
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Josef

• Gäst
« Svar #6 skrivet: mars 20, 2008, 11:45:51 »

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #7 skrivet: mars 20, 2008, 11:49:47 »

Oavsett vad en ko eller delfin upplever, så borde det väl för oss sportfiskare vara intressant att lära oss mer om vad fisken känner när den sitter på kroken.
De flesta kommentarerna i denna tråden tycker jag mest andas att det skulle vara jobbigt om man kommer fram till något som inte passar mig... :tafrilla:

Typiskt är ju också att vi som amatörer ska tycka till om smärta, så tar vi den männskliga smärtan om utgångspunkt.....

Nu är du ute och svamlar :hmm: iaf om du refererar till mitt inlägg :tafeja:
Återstår då 2 inlägg så du kan fortfarande ha rätt men jag vill bara tala om att gränsen för ett felaktig känsla närmar sig, en så kallad vanföreställning, *huaa* ;)
Edit:
Eller jo det är ju jobbigt att göra en insikt som ställer en egen vanföreställning på skam :nudge:
men jag hade ingen rädsla när jag gjorde mitt inlägg :tadaa:

Vidhåller fortfarande att 11.15 tar upp pudelns kärna. Behöver jag bry mig att fisken känner smärta???
Att fisken känner smärta tar jag för givet. Det är väl det som hindrar oss, folk som fä, från att slå oss fördärvade. Att jag inte håller kvar handen på den skållheta kokplattan. Att jag inte flyttar ännu mer vikt på foten så att spiken tränger längre in. Att jag rehabiliterar mig när jag skadat mig. Att jag.... Att ha förmåga att känna smärta är ju bara en positiv egenskap :nudge:

Undrar om inte den verkliga smärtan för oss människor är den offerroll, det är synd om mig känsla, vi gärna lägger till med när vi får ont.... undrar om fisken tänker likadant ??? Jag vet inte men jag tror inte det :-\ Vi får vänta och se när vi kan fråga den :yes: Till dess står min ståndpunk fast om ingen har nåt vettigt från 11.15 dragningen och komma med :appa2:

Sådana här diskutioner tycker jag passar bäst runt en lägereld, mycket bättre än i en tråd :haum:
« Senast ändrad: mars 20, 2008, 12:07:22 av Thomas L »

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2008, 12:25:42 »
En introduktion: http://www.flugfiskeinorden.se/artiklar/060147.html

Josef, intressant läsning.

Jämförelsen mellan människans och bengbågens hjärnor har fastnat i mitt hjärnslam...  :zero:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Josef

• Gäst
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2008, 16:08:16 »

Utan att vara expert på djur och hur de regarera så törs jag lova att ett får,ko , delfin känner till smärtan mer än en fisk.

Hur definerar du smärta? Hur kvantifierar du smärta? Vad bygger du ditt påstående på?

Om du läser den enkla introduktionen jag skrev för FiN så ser du kanske inte är så enkel...

Josef

• Gäst
« Svar #10 skrivet: mars 20, 2008, 16:11:34 »
Det i mitt tycke enda vettiga frågeställningen i debatten avhandlas 11.15 och jag vet ju var mina värderingar står i det ämnet.... men om nån är där så kan ju den vänligen upplysa i denna tråd vad som framförs i ämnet :)

Det är självklart att var och en har rätten att tycka vad man vill är vettiga frågeställningar, men låt mig säga så här, för att kunna diskutera om fiskar känner smärta och om det är relevant för oss, så kan det ju vara bra att ha ett visst bakgrundsstoff både inom filosofi och fysiologi. Något som de andra punkterna kanske kan ge.

sasse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: mars 20, 2008, 16:20:51 »
Hur definerar du smärta? Hur kvantifierar du smärta? Vad bygger du ditt påstående på?

Om du läser den enkla introduktionen jag skrev för FiN så ser du kanske inte är så enkel...

Okay, jag bjöd på den.

I min högst personliga uppfattning så tror jag iaf att ett högt utecklat dägdjur kan sätta samman smärtan med lidande jämfört om en fisk har en krok i munnen.

Josef

• Gäst
« Svar #12 skrivet: mars 20, 2008, 16:33:15 »
Okay, jag bjöd på den.

I min högst personliga uppfattning så tror jag iaf att ett högt utecklat dägdjur kan sätta samman smärtan med lidande jämfört om en fisk har en krok i munnen.

Ja och enligt de rådande uppfattningarna så finns det inte så stora frågetecken kring att högre mammalier känner smärta. Dock blir personliga uppfattningar ganska ointressanta om man ska föra ett generellt resonemang kring sådana här frågor, där man får bygga sina argument på fakta eller underbyggda teorier.

sasse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: mars 20, 2008, 16:42:19 »
Ja och enligt de rådande uppfattningarna så finns det inte så stora frågetecken kring att högre mammalier känner smärta. Dock blir personliga uppfattningar ganska ointressanta om man ska föra ett generellt resonemang kring sådana här frågor, där man får bygga sina argument på fakta eller underbyggda teorier.

Frågan är också vad som ska jämföras.
En fisk som får en krok i munnen vs att flå skinnet av ett djur utan bedövning.

Jag tycker att det haltar kraftigt där.

Skillnad vore om vi fiskare fångade en fisk, skar av en stor bit skinn/kött o sedan släppte tillbaka den.

OBS, jag är ingen C&R fanatiker men självklart måste man släppa tillbaka fisk.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 566
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #14 skrivet: mars 20, 2008, 17:23:12 »
Jag tycker det är för långt till Göteborg, klart jag skulle vilja LÄRA mig mer i frågan.

Tycker gör ja redan så det räcker..... ::)
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #15 skrivet: mars 20, 2008, 17:23:49 »
Hur definerar du smärta? Hur kvantifierar du smärta?

Om fiskar, människor och andra djur känner smärta är ju meningslöst att diskutera. Förutom de allra enklaste biologiska skapelserna känner samtliga djur smärta.
Det intressanta är hur respektive djur upplever smärtretningen och vilken stressnivå den genererar!

Smärta är ju inget kvanta som tillförs kroppen, utan en reaktion på yttre stimuli, må så vara fysiska.
Smärta existerar inte fysiskt, det är bara en olika starkt speglad upplevelse, hur starkt avgör organismen själv.
Anakronist

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #16 skrivet: mars 20, 2008, 17:30:18 »
Det är självklart att var och en har rätten att tycka vad man vill är vettiga frågeställningar, men låt mig säga så här, för att kunna diskutera om fiskar känner smärta och om det är relevant för oss, så kan det ju vara bra att ha ett visst bakgrundsstoff både inom filosofi och fysiologi. Något som de andra punkterna kanske kan ge.
I frågan blir dessa punkter först intressanta om man behöver bry sig. Om jag inte är övertygad om att så är fallet så händer inget hos mig, då står jag där jag står nu...
Det finns väl en hel del hårklyverier i vad som är smärta...att fisken känner nåt som hjälper den i faror och för att undvika att den slår ihjäl sig torde väl va ställt utom tvivel. Forska gärna på det men jag finner det ointressant i frågan om jag tycker att det är rätt eller fel att fiska, kroka fisk. Därför ville jag ha feedback på vad som sägs den dragningen ty fast jag har en uppfattning så vill jag ha sinnelaget öppet 8) ;)

I din artikel skiver du nåt om att nyttoeffekten i att fiska inte finns då vi har all mat redan.. ja det kan man väl ha som utgångspunkt om man vill. Jag delar inte den uppfattningen. Dom läkande , avstressande, belönande, etc... faktorerna i att fiska tvivlar jag inte ett dugg på. Faktorer som fyller grundläggande mänskliga behov (kan du kolla själv genom att fråga dig vilka behov du har)... detta borde det forskas mer i än att "bara" framställa blå piller som löser allt (något som säkert har ett större business case i pengar). Många problem kanske kan lösas på naturlig väg. Fiske är trots allt, som jag ser det, bara en naturresurs som vi/jag kan bruka (inte missbruka).
Det behöver inte angå nån annan egentligen vad jag gör, dom gör sina val och fiskar inte utan uppfyller sina behov på annat sätt.
Jag gör mina val  och fiskar bl.a. :-\

Värna om varann innom den mänskliga rasen och bruka naturen,, ja det kom det plötsligt ur tomma intet ett motto jag skulle villigt skriva under på. :hmm:

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 566
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: mars 20, 2008, 17:38:30 »
Frågan är också vad som ska jämföras.
En fisk som får en krok i munnen vs att flå skinnet av ett djur utan bedövning.

Jag tycker att det haltar kraftigt där.

Skillnad vore om vi fiskare fångade en fisk, skar av en stor bit skinn/kött o sedan släppte tillbaka den.

OBS, jag är ingen C&R fanatiker men självklart måste man släppa tillbaka fisk.
Varför då? ???

Så tycker ja me.

.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #18 skrivet: mars 20, 2008, 18:36:30 »
utan att ha några som helst kunskaper eller fakta så gissar jag lite, hur jag kan tänka mig att det fungerar, men jag kan förstås ha helt fel.

Antar att upplevelsen av smärta blir starkare i takt med ökande medvetenhet, eller intelligens hos arterna. En växt reagerar på skada, eller är det smärta?, genom att påbörja en läkningsprocess, men har antagligen inget medvetande för att kunna uppleva det som smärta. Lägre stående djur som insekter upplever säkert smärtan på ett mer medvetet sätt, antar att fiskars medvetande ligger någonstans runt insekternaså Nästa grupp är väl fåglar och jag antar att där någonstans kanske känslan av panik och skräck kommer in i bilden? Däggdjursgruppen tror jag har en ännu högre medvetenhet och kanske upplever smärta på ett annorlunda sätt?
Ingen aning om det här men jag kan tänka mig att smärtan existerar i alla djurriken men att upplevelsen av den stiger i takt med högre medvetenhetsgrad.

Utloggad kludden

• Antal inlägg: 258
« Svar #19 skrivet: mars 20, 2008, 19:12:57 »
Som finansiär till dessa kvasiforskares spekulationer och tramserier, undrar
jag om det inte finns någon riktig tekniker som kan mixtra ihop lite
adekvat smärtmätningsutrustning särskilt för stora fiskar  :rofl:
« Senast ändrad: mars 20, 2008, 19:19:58 av kludden »
Vad som livet mest förljuvar
kanske folk med lösa skruvar