Författare Ämne: Minisymposium Fiskar & Smärta Gbg Univ  (läst 23169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 336
  • Oooooaaaah!
SV: Minisymposium Fiskar & Smärta Gbg Univ
« Svar #20 skrivet: mars 20, 2008, 19:16:05 »
Tycker det smärtar oerhört mycket att tappa en stor fisk!.. :(
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #21 skrivet: mars 20, 2008, 19:34:04 »
Som finansiär till dessa kvasiforskares spekulationer och tramserier, undrar
jag om det inte finns någon riktig tekniker som kan mixtra ihop lite
adekvat smärtmätningsutrustning särskilt för stora fiskar  :rofl:

Varför finansierar du tramserier? :-\

Utloggad kludden

• Antal inlägg: 258
« Svar #22 skrivet: mars 20, 2008, 19:39:58 »
Varför finansierar du tramserier? :-\
Det är någon som tvingar mig varje månad  :liar:
Vad som livet mest förljuvar
kanske folk med lösa skruvar

Josef

• Gäst
« Svar #23 skrivet: mars 20, 2008, 19:58:38 »
Frågan är också vad som ska jämföras.
En fisk som får en krok i munnen vs att flå skinnet av ett djur utan bedövning.

Jag tycker att det haltar kraftigt där.

Skillnad vore om vi fiskare fångade en fisk, skar av en stor bit skinn/kött o sedan släppte tillbaka den.

OBS, jag är ingen C&R fanatiker men självklart måste man släppa tillbaka fisk.

Vem ha talat om att flå djur levande kontra att fiska? Jag vet ärligt inte vad du talat om.

Josef

• Gäst
« Svar #24 skrivet: mars 20, 2008, 20:15:49 »
I frågan blir dessa punkter först intressanta om man behöver bry sig. Om jag inte är övertygad om att så är fallet så händer inget hos mig, då står jag där jag står nu...
Det finns väl en hel del hårklyverier i vad som är smärta...att fisken känner nåt som hjälper den i faror och för att undvika att den slår ihjäl sig torde väl va ställt utom tvivel. Forska gärna på det men jag finner det ointressant i frågan om jag tycker att det är rätt eller fel att fiska, kroka fisk. Därför ville jag ha feedback på vad som sägs den dragningen ty fast jag har en uppfattning så vill jag ha sinnelaget öppet 8) ;)

I din artikel skiver du nåt om att nyttoeffekten i att fiska inte finns då vi har all mat redan.. ja det kan man väl ha som utgångspunkt om man vill. Jag delar inte den uppfattningen. Dom läkande , avstressande, belönande, etc... faktorerna i att fiska tvivlar jag inte ett dugg på. Faktorer som fyller grundläggande mänskliga behov (kan du kolla själv genom att fråga dig vilka behov du har)... detta borde det forskas mer i än att "bara" framställa blå piller som löser allt (något som säkert har ett större business case i pengar). Många problem kanske kan lösas på naturlig väg. Fiske är trots allt, som jag ser det, bara en naturresurs som vi/jag kan bruka (inte missbruka).
Det behöver inte angå nån annan egentligen vad jag gör, dom gör sina val och fiskar inte utan uppfyller sina behov på annat sätt.
Jag gör mina val  och fiskar bl.a. :-\

Värna om varann innom den mänskliga rasen och bruka naturen,, ja det kom det plötsligt ur tomma intet ett motto jag skulle villigt skriva under på. :hmm:

Tyvärr så finns det en värld utanför din, en värld som måste stifta lagar, reglera nyttjande av biologiska system, sätta upp skydd för dem som inte kan ta hand om sig själv etc etc. Den världen kan tyvärr inte ta hänsyn till alla vad alla olika människor tycker är relevant eller inte utan måste basera sina beslut på fakta och etiska resonemang. Och jag tror att det aldrig går att ställa sportfisket eventuella rekreationella kvaliteér mot att om man skulle orsaka ett djur smärta. Det finns så oerhört många andra hobbies som har precis samma kvaliteér, som kan bedrivas utan att skada djur (som kan känna smärta).

Ditt sista citat gör mig oerhört obehaglig till mods. Det låter som något som Ahlström skulle säga på knä i fiskekyrka...

Josef

• Gäst
« Svar #25 skrivet: mars 20, 2008, 20:16:41 »
Som finansiär till dessa kvasiforskares spekulationer och tramserier, undrar
jag om det inte finns någon riktig tekniker som kan mixtra ihop lite
adekvat smärtmätningsutrustning särskilt för stora fiskar  :rofl:

Ska du tramsa kan du väl göra det på Dretsnack.

Josef

• Gäst
« Svar #26 skrivet: mars 20, 2008, 20:18:10 »
Om fiskar, människor och andra djur känner smärta är ju meningslöst att diskutera. Förutom de allra enklaste biologiska skapelserna känner samtliga djur smärta.
Det intressanta är hur respektive djur upplever smärtretningen och vilken stressnivå den genererar!

Smärta är ju inget kvanta som tillförs kroppen, utan en reaktion på yttre stimuli, må så vara fysiska.
Smärta existerar inte fysiskt, det är bara en olika starkt speglad upplevelse, hur starkt avgör organismen själv.

Man skiljer på smärta och nociception...läs intro som jag länkade till innan.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 336
  • Oooooaaaah!
« Svar #27 skrivet: mars 20, 2008, 20:22:04 »

Det är som en människa fyllt sig med priiit......smärtan försvinner..å..å..man blir nociceptionerad.. :D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #28 skrivet: mars 20, 2008, 20:37:11 »
På dom akademiska fakulteterna ja men vad har det för praktisk betydelse för mig när jag är ute vid fiskevattnet.
Jag försöker och försöker men nej jag kan inte känna och tänka som en Öring och kan därför inte va empatisk heller.  Jag har ju ingen aning om vad en Öring kan tänkas uppleva och känna utan att blanda in mänskliga/egna upplevelser och känslor.
Kan ni det på fakulteterna, tänka som en Öring alltså ??? Hur gör ni då??? Eller tror ni bara att ni vet :appa2:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Lars w

• Moderator
  • Antal inlägg: 835
  • &"!!##¤#¤% :( i ♥ ♫
« Svar #29 skrivet: mars 20, 2008, 20:40:07 »
håll er till ämnet. oneliners gör sig bäst i Dretsnack  :loopis:
Stop Marketing Anorectic Looks
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #30 skrivet: mars 20, 2008, 21:01:15 »
Jo, men det är väl det jag tror mig säga? ???
"Smärta" (Noxisk stimulans) är inte obehaglig förrän hjärnan låter den vara det.

Jag är övertygad om att någonstans på denna planet sitter en felkopplad stackare som tycker en pungspark smakar vanilj snarare än "gör ont"... ;)
Anakronist

Utloggad Lars w

• Moderator
« Svar #31 skrivet: mars 20, 2008, 21:03:37 »
"Smärta" (Noxisk stimulans) är inte obehaglig förrän hjärnan låter den vara det.

Jag är övertygad om att någonstans på denna planet sitter en felkopplad stackare som tycker en pungspark smakar vanilj snarare än "gör ont"... ;)

tjaa, det finns väl människor som inte har förmågan att känna smärta. de (iaf när de är barn) kräver ständig övervakning.
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #32 skrivet: mars 20, 2008, 21:06:46 »
tjaa, det finns väl människor som inte har förmågan att känna smärta. de (iaf när de är barn) kräver ständig övervakning.
Jo, det finns det och dom har ett inte så litet helsike... :-\
Man behöver inte fundera speciellt länge för att börja uppskatta smärta, eller åtminstone förmågan att känna den.
Anakronist

Josef

• Gäst
« Svar #33 skrivet: mars 20, 2008, 21:23:19 »
På dom akademiska fakulteterna ja men vad har det för praktisk betydelse för mig när jag är ute vid fiskevattnet.
Jag försöker och försöker men nej jag kan inte känna och tänka som en Öring och kan därför inte va empatisk heller.  Jag har ju ingen aning om vad en Öring kan tänkas uppleva och känna utan att blanda in mänskliga/egna upplevelser och känslor.
Kan ni det på fakulteterna, tänka som en Öring alltså ??? Hur gör ni då??? Eller tror ni bara att ni vet :appa2:

Det har en stor praktisk betydelse då de beslutsfattare som bestämmer om du får bedriva fiske överhuvudtaget är väldigt intresserade av en skiljelinje mellan förmåga att uppfatta noxiskt stimuli eller känna smärta med allt vad det innebär...

Nej "vi på fakulteterna" kan inte tänka som en öring, dock mäta stressnivåer och ritualiserade beteenden och tolka dessa för att dra slutsatser om smärta.
« Senast ändrad: mars 20, 2008, 21:26:56 av Josef »

Josef

• Gäst
« Svar #34 skrivet: mars 20, 2008, 21:24:57 »

Jajemän Flygis. :)

Men jag ber dig bara att skilja på noxisk stimulans och smärta, då det senare visserligen är beroende av det första, men de är två olika entiteter.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #35 skrivet: mars 20, 2008, 21:32:30 »
Det har en stor praktisk betydelse då de beslutsfattare som bestämmer om du får bedriva fiske överhuvudtaget är väldigt intresserade av en skiljelinje mellan förmåga att uppfatta noxiskt stimuli eller känna smärta med allt vad det innebär...
Ja det är säkert lättare för dom och tänka som en Öring ::)
Så om alla kommer överens om att vi inget vet om fiskens upplevelser så kan vi ju börja fokusera på nyttan med fiske,... läkande , avstressande, belönande, etc.... uppfyller mänskliga basbehov :yes:
Det är vad en ödmjuk forskare borde framhäva, inte komma med spekulationer om hur en Öring har det :yes: ;)

Utloggad Lars w

• Moderator
« Svar #36 skrivet: mars 20, 2008, 21:35:55 »
Ja det är säkert lättare för dom och tänka som en Öring ::)
Så om alla kommer överens om att vi inget vet om fiskens upplevelser så kan vi ju börja fokusera på nyttan med fiske,... läkande , avstressande, belönande, etc.... uppfyller mänskliga basbehov :yes:
Det är vad en ödmjuk forskare borde framhäva, inte komma med spekulationer om hur en Öring har det :yes: ;)

jag tycker nog att ett eventuellt djurplågeri går före min ev. "stressrelease"  :zero:
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #37 skrivet: mars 20, 2008, 21:47:52 »
jag tycker nog att ett eventuellt djurplågeri går före min ev. "stressrelease"  :zero:
Jag blir först orolig för dig om du går in i fisket med avsikt att plåga, att det blir grejjen i ditt fiske. :)

Att en fisk som är krokad inte gillar läget känns uppenbart. :haum:

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #38 skrivet: mars 20, 2008, 22:22:32 »

Huvudet på spiken Lars. Är det djurplågeri så får man nog ta och omvärdera fisket. Men är det djurplågeri att flugfiska? Nej, det tycker jag inte att det är i normalfallet.

Det finns andra former av fiske som är mer tveksamma i så fall, fiske med levande eller dött agn, med stora krokar eller saxar, mm... mm...   

Många av oss har väl börjat vår fiskebana med metmask på kroken. Känner maskar smärta? Maggotså Jag har någon gång tänkt tanken, men slagit bort den...
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #39 skrivet: mars 20, 2008, 23:31:52 »
Hur vi än vänder och vrider på det, oavsett smärtupplevelser hos fiskar och andra djur kan vi aldrig komma ifrån att våran hobby är en lek med andra varelsers liv tycker jag.
Som en lappgumma här i byn utbrast när hon första gången hörde om turister som släppte tillbaks fisken dom fångade: "Men vafan, dom jävlas ju bara med fisken!"

Jag tycker att enda gången vi möjligen kan döma är då vi själva slutat med all medveten skadegörelse och utnyttjande av andra arter. För det är det vi gör.. Eller, inte döma, det kan man aldrig göra. Oavsett alla fina förklaringar och bortförklaringar så är det till syvende och sist djurplågeri för vårt eget höga nöjes skull vi sysslar med!

Och som någon varit inne på: om vi finner värdet i form av rekreation, livskvalitét mm överstiga lidandet vi orsakar vid utövandet av vår hobby så är det bara att fortsätta! Finner man sig däremot en vacker dag stående med känslan att inte ha rätt till detta så är det dags att sluta.

Har diskuterat detta på ett jaktforum och liknade det vid den gamla mannens jakt eller fiske. En sådan som på ålderns höst inte längre förmår skjuta haren utan bara tittar på den med kärlek. Jag anser att han genom livet utvecklats medvetandemässigt mot en insikt där han inte längre förmår ta liv för sitt nöjes skull, att han kommit längre än oss som fiskar eller jagar med brinnande iver, plågar och dödar och slår bort obehagskänslorna eller lindar in dom i ord som "viltvård" eller "fiskevård" eller genetiskt arv, bortförklaringarna är många..

Men innan man kommit dit kan man, och ska man, inte heller göra annat än det man mår bra av och som skänker glädje i livet såsom att jaga, fiska och umgås med likasinnade. Det ger otroligt mycket och är viktigt för många av oss för att vi ska kunna leva våra liv med glädje och en ny säsong att se fram mot. Drömmar om storöringen eller storälgen som får oss att orka tristessen på jobbet och i vardagen. Det är viktigt att få göra det och kanske överväger det skadorna vi orsakar på dem vi roar oss med.
Det är iallafall vad jag försvarar mig med...
« Senast ändrad: mars 20, 2008, 23:35:49 av jakob »