Författare Ämne: Är vi överdrivet försiktiga, eller är dom "andra" nötter??  (läst 10549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Är vi överdrivet försiktiga, eller är dom "andra" nötter??
« Svar #40 skrivet: mars 26, 2008, 18:25:47 »
:o...var fiskar du?
De finns ju harr i Glomma å där har det ibland varit 20 grader varmt i vattnet.,

Sällan man får någon harr då men den togs med för att jag anser att den är en av de känsligaste.
Å sutare å rudor är väl bland de tåligaste.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Sg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: mars 26, 2008, 19:10:50 »
Nej, det är inte så att alla har rätt och att man kan göra som man vill.

Det har jag inte påstått heller. Dock kan man visst göra som man vill, vem ska hindra dig? Och vem bestämmer vad som är rätt?

"Återutsatta gäddor visar inga tecken på skador, säger Stefan Larsson vid Umeå Marina Forskningscentrum. En grupp från organisationen åkte till Eriksberg i Blekinge. Där fångade de 30 gäddor med spö, märkte dem med akustiska sändare och släppte sedan tillbaka fiskarna. Gruppen placerade ut mikrofoner runt om fångstplatsen och mätte fiskarnas aktivitet.
- Alla 30 gäddorna överlevde första veckan, säger Larsson. De rörde sig något mer än vanligt de första timmarna efter märkningen, men betedde sig sedan normalt igen.
Slutsatsen av forskningen är att Catch and Release är ofarligt för gäddan.

Fredrik Nordensson"

Är den undersökningen värd något? Föga i mina ögon.

Det är däremot så att alla inte har samma erfarenhet.
Saknar man erfarenhet så bör man istället vara lite mer "överförsiktig".

Självklart

Denna tråden är ju ett typexempel på det, en fråga ställs för att den skall besvaras på en enkelt och klart sätt.

Problemet är ju som jag så många gånger förut påpekat att denna typ av fråga inte går att besvara på ett så enkelt sätt.

Det var ju mer eller mindre det jag skrev i mitt förra inlägg :P ?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #42 skrivet: mars 26, 2008, 19:22:11 »
Min poäng är att det spelar roll vilket syfte man har för att trabbla med fisk.
Är syftet att få mer kunskap om fisken så försvarar det mer trabblande än att syftet bara är att bevisa att man är duktig nog att fånga den.

Är trabblandet mindre riskfritt för fisken under vissa förutsättningar så försvara det mer trabblande än om fisken blir direkt hotad.

Det blir alltid på något sätt sportfiskaren  och hans duktighet som hamnar i centrum och fisken blir bara ett objekt.

En massa beteenden som bara utförs för syns skull och för att det verkar korrekt.

Sg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: mars 26, 2008, 19:25:45 »
Min poäng är att det spelar roll vilket syfte man har för att trabbla med fisk.
Är syftet att få mer kunskap om fisken så försvarar det mer trabblande än att syftet bara är att bevisa att man är duktig nog att fånga den.

Är trabblandet mindre riskfritt för fisken under vissa förutsättningar så försvara det mer trabblande än om fisken blir direkt hotad.

Det blir alltid på något sätt sportfiskaren  och hans duktighet som hamnar i centrum och fisken blir bara ett objekt.

En massa beteenden som bara utförs för syns skull och för att det verkar korrekt.

Det stämmer. Därför är jag inte alltid för C&R.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #44 skrivet: mars 26, 2008, 19:28:41 »
Det stämmer. Därför är jag inte alltid för C&R.
Jag vet.
Och det är därför jag ser dig som en mer ansvarsfull sportfiskare än många andra som enbart klarar av å skrika "NO KILL".
Eftersom jag inte påpekat det innan så tycker jag dennas tråd är en mycket relevant och tänkvärd tråd.

Allt som får människor å försöka tänka själva ett steg längre än näsan räcker är bra trådar tycker jag.
« Senast ändrad: mars 26, 2008, 20:07:33 av Betis »

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #45 skrivet: mars 26, 2008, 21:23:16 »
Jag och en kompis hade under en tvåveckors öringfisketur med oss en karpsäck för att kunna väga fisk skonsamt. Kompisen är ivrig specimenmetare och har mycket erfarenhet av sånt.
För att dels kunna fota en del fiskar i bättre ljus och satte vi dem i säcken i lämplig ström. En del fiskar som blödde aldrig så lite satte vi i säck för att se om dom var ok.
Slutsatsen av detta var att i princip varenda öring som blödde, och då menar jag inte från gälarna utan sår i mun eller tunga, dog inom ett par timmar. Fiskar som verkade hur pigga som helst och med så små blödningar att vi utan att tveka hade satt tillbaks dom annars och varit övertygade om att dom skulle överleva dog.
Helt oskadda fiskar vilade upp sig mycket bra i säcken, mörkret i säcken gör fisken alldeles lugn och dom piggnar till fort.
Men vi blev mycket förvånade över dödligheten på fisk vi aldrig trott skulle få några men alls!

Det var ju inte på något sätt ett vetenskapligt test men det var oroande och något att tänka på för fanatiska C&R typer..

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #46 skrivet: mars 30, 2008, 18:22:54 »
Jag och en kompis hade under en tvåveckors öringfisketur med oss en karpsäck för att kunna väga fisk skonsamt. Kompisen är ivrig specimenmetare och har mycket erfarenhet av sånt.
För att dels kunna fota en del fiskar i bättre ljus och satte vi dem i säcken i lämplig ström. En del fiskar som blödde aldrig så lite satte vi i säck för att se om dom var ok.
Slutsatsen av detta var att i princip varenda öring som blödde, och då menar jag inte från gälarna utan sår i mun eller tunga, dog inom ett par timmar. Fiskar som verkade hur pigga som helst och med så små blödningar att vi utan att tveka hade satt tillbaks dom annars och varit övertygade om att dom skulle överleva dog.
Helt oskadda fiskar vilade upp sig mycket bra i säcken, mörkret i säcken gör fisken alldeles lugn och dom piggnar till fort.
Men vi blev mycket förvånade över dödligheten på fisk vi aldrig trott skulle få några men alls!

Det var ju inte på något sätt ett vetenskapligt test men det var oroande och något att tänka på för fanatiska C&R typer..
Precis va ja hävdat med, fisk får inte blöda för då är den dödsdömd.
Det finns inte så mycket blod i en fisk så det tar väldigt fort slut.
« Senast ändrad: mars 30, 2008, 18:42:22 av Betis »

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #47 skrivet: mars 31, 2008, 09:12:58 »
Precis va ja hävdat med, fisk får inte blöda för då är den dödsdömd.
Det finns inte så mycket blod i en fisk så det tar väldigt fort slut.

Det där vettefan,, hur kommer det sig att fisken kan klara en sälskada?
Har sett många bilder på Lax med mer eller mindre läkta sälskador.
Dessa Laxar torde isf inte överlevt en längre stund??
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad jakob

« Svar #48 skrivet: mars 31, 2008, 09:15:43 »
Det där vettefan,, hur kommer det sig att fisken kan klara en sälskada?
Har sett många bilder på Lax med mer eller mindre läkta sälskador.
Dessa Laxar torde isf inte överlevt en längre stund??

Jag inbillar mig att fisken har en större tålighet mot "naturliga" skador, alltså på kroppen än mot skador i mun/gälar vilket knappast kan orsakas på andra sätt än av en krok..?

Det här borde någon med bättre koll på fiskens biologi kunna svara på?

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #49 skrivet: mars 31, 2008, 09:22:54 »
Jag inbillar mig att fisken har en större tålighet mot "naturliga" skador, alltså på kroppen än mot skador i mun/gälar vilket knappast kan orsakas på andra sätt än av en krok..?

Det här borde någon med bättre koll på fiskens biologi kunna svara på?

Jo, en skada på gälarna det tror inte jag heller den klarar. Men i övrigt, så tror jag fisken igen klarar mer än vi tror. Eller så gör den inte det.  ;)
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad jakob

« Svar #50 skrivet: mars 31, 2008, 09:29:50 »
Jo, en skada på gälarna det tror inte jag heller den klarar. Men i övrigt, så tror jag fisken igen klarar mer än vi tror. Eller så gör den inte det.  ;)

Ja man blir förvånad ibland över vilka skadpr dom kan ha och ändå leva gott och samtidigt förvånad över hur lite dom kan dö av. Konstiga djur..

sasse

• Gäst
« Svar #51 skrivet: mars 31, 2008, 09:50:23 »
Konstigt att fiskar är olika känsliga på gälskador. Jag har fått gäddor som har en hel gälräffs hängande utanför som har läkt ihop.

Utloggad jakob

« Svar #52 skrivet: mars 31, 2008, 09:55:05 »
Konstigt att fiskar är olika känsliga på gälskador. Jag har fått gäddor som har en hel gälräffs hängande utanför som har läkt ihop.

Ja det är för jävligt märkligt! Kanske har att göra med vattentemperaturer och grad av mjölksyra i blodet? Har ingen aning men det kanske läker bättre vid låg/hög tempå Kanske bättre med mycket/lite mjölksyra? Vi behöver en fiskbiolog till den här tråden!

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #53 skrivet: mars 31, 2008, 10:05:14 »
Gäddan är bevisligen tåligare mot just gälskador iallafall.  Eller den lär vara tåligare i allmänhet med.
Havsöring med läkta nätskador och sälbett ser man ju lite då och då, men antagligen så klarar en laxfisk med gälskador sig ganska sällan. Laxfiskar är ju betydligt mer syrekrävande än gäddor så det är väl ganska rimligt.´

Harr verkar ju ganska klen, har sett flera harrar dö efter återutsättning trots snabba drillar i ganska låga vattentemperaturer och ganska "milda" krokningar.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Sg

• Gäst
« Svar #54 skrivet: mars 31, 2008, 10:50:13 »

Tror att det där är jävligt svårt att svara på egentligen. Som sasse skriver, Finns folk som återutsatt gäddor med avslitna gälbågar och sen gjort återfångster på dom.

Dock skulle jag själv helst inte släppa tillbaka en sån fisk, för det skulle kännas väldigt ovisst om huruvida den överlever eller inte.

Blödningar i muskeln tror jag inte är alls lika farligt som blödningar i gälarna. Mer eller mindre alla fiskar får ytliga skador. Vid lek tex. Jag fick en id i höstas som ut som om den åkt genom köttkvart, men visst fan levde den :S

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #55 skrivet: september 09, 2013, 19:18:48 »
Google tittade på den här tråden.
En jävligt bra tråd!! :yeah:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #56 skrivet: september 09, 2013, 19:29:54 »
Google tittade på den här tråden.
En jävligt bra tråd!! :yeah:

Tror säkert att RFA,SNA,ABC,ÖBH å allt annat kollar nu... :hmm: :yes:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

hansson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: september 09, 2013, 19:44:21 »
Fryser de inte är det ofarligt, på mitt gfamla jobb hade vi hittat massvis med blind fisk om det skulle varit så att ögonen lätt frös sönder.
Jo men det är just detta jag menar, jättemycket
 med å märka ord och inget sunt förnuft.

Ungefär som när jag skrev att det kan vara dumt att lyfta en fisk i stjärtspolen för att det kunde finnas risk att man drog isär kotorna.
Alla tolka det som om det vore skrivet i bibeln och jag fick till å med skäll för att jag höll i en fisk i stjärtspolen... :p

Hur gör man?
Under vilka förutsättningar gör man?
Är det varmt/ kallt?
Pigg /lugn fisk?
25 eller 1 minus?
Blank, färgad fisk?

Väg i alla faktorer och håll inte på med å fjokla med fisken i onödan.

Va faan spelar det för roll om en lax väger 3 eller 5 kilo?
Måste man ha kort på en sån?

Klarar man inte av att skaffa sig lite vana vid å hantera fisk så borde man skaffa sig självförtroende nog att inte misstänka att alla tror att man ljuger bara för att man plötsligt fångat en fisk.

De mesta idiotierna kommer ifrån att vi håller på, och tävlar i det här.
Det är dumheter tycker jag, låt friidrottarna väga, mäta å jämföra och njut istället av trevligt fiske.

Så jävla rätt  :yeah: