Författare Ämne: Artikel: Knutar för upphängare  (läst 9722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Artikel: Knutar för upphängare
« skrivet: december 07, 2008, 13:15:21 »
Här kan ni kommentera artikeln Knutar för upphängare av Mats 'Mitcho' Timber
« Senast ändrad: januari 20, 2009, 20:30:39 av Henka »
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
SV: Artikel: Knutar för upphängare
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2009, 21:15:38 »

Vad får man för utväxling på dubbla flugor? Dubbelt så mycket fiskkontakt, eller mer, mindre?

Jag minns när man spinnfiskade ( :p) efter abborre i ungdomen. Upphängare gav väldigt bra utdelning, mer är dubbelt så mycket fisk landad. Ibland doublé.
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Mitcho

• Gäst
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2009, 04:42:44 »
Vad får man för utväxling på dubbla flugor? Dubbelt så mycket fiskkontakt, eller mer, mindre?

Jag minns när man spinnfiskade ( :p) efter abborre i ungdomen. Upphängare gav väldigt bra utdelning, mer är dubbelt så mycket fisk landad. Ibland doublé.
Har inte provat så mycket,  men överväger att göra det på kustfisket.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2009, 07:06:05 »

Fanns det inte nån artikel i en Fisketidning för många herrans år sedan om Abborrens "avundsjuka"som artikelförfattarn kallade det,"en ska hinna först!" ..när det gällde upphängare! Nått större/spinnare jagar ett mindre byte/fluga ...samma sak ser en ju när en Pimplar..Röding/Harr ..ja all fisk!
En kastar/pimplar ju helt enkelt med ett mindre stim med "byten" ;D

Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

muaytudd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2009, 09:56:13 »

Fanns det inte nån artikel i en Fisketidning för många herrans år sedan om Abborrens "avundsjuka"som artikelförfattarn kallade det,"en ska hinna först!" ..när det gällde upphängare! Nått större/spinnare jagar ett mindre byte/fluga ...samma sak ser en ju när en Pimplar..Röding/Harr ..ja all fisk!
En kastar/pimplar ju helt enkelt med ett mindre stim med "byten" ;D

Likadant med Havsöring. Var till och med en artikel i senaste Fiske-Feber som tog upp just detta fenomen.

Fisk som går i stim är vana vid att slåss om födan.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2009, 20:05:00 »
Jag banne mig testa två flugor här hemma i älven.

Fast jag hade ju inbillat mig att den tyngsta ska va längst ut för att inte få så mycket trassel...
så har kört lite efter Harr och Regnbåge några gånger i en forntid. Det skulle ju va våtflugekast :p
Double på småharr har jag fått iaf.
Erfarenhet på båge har varit att nästan alla fiskat har tagit ändflugan när jag provat.
Fast stor är ju inte den erfarenheten :hmm:

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2009, 20:19:45 »

Fast jag hade ju inbillat mig att den tyngsta ska va längst ut för att inte få så mycket trassel...
så har kört lite efter Harr och Regnbåge några gånger i en forntid. Det skulle ju va våtflugekast :p
Erfarenhet på båge har varit att nästan alla fiskat har tagit ändflugan när jag provat.

..du är ju en såndära extrem j-vel ..pröva 15st flugor :D ..likt utter-fiske :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2009, 20:25:43 »
..du är ju en såndära extrem j-vel ..pröva 15st flugor :D ..likt utter-fiske :hmm:
11 är rekordet på flugrodd i min ungdom, då fick ja 4 harr på en gång ;D
Den gången trädde jag bara på flugorna på linan och gjorde knutar eftersom, alltså ingen tafs. Det fungerade det med :-[
« Senast ändrad: januari 26, 2009, 20:35:51 av Thomas L »

Mitcho

• Gäst
« Svar #8 skrivet: januari 26, 2009, 20:28:10 »

Harrarna har tagit på främre nymfen (tyngsta) men erfarenheten är begränsad av vilket som är bäst, längst fram eller längst bak. Det fungerar kanske lika bra, har för mig jag läst någon förklaring till varför det skulle vara så bra med tyngsta först, det hade nått med hur de fiskade i vattnet. Jag har nog nästan bara fiskat så och det har fungerat.

Självklart fritt fram att kombinera hur man vill, eller kanske ibland knyta direkt i krokböjen.  (Så gjorde jag nog för nått år sedan och fick en öring på ändflugan, vet inte om det berodde på placeringen eller om fisken föredrog en PT-nymf istället för en Råstofluga)

Provat med tre nymfer också men det la jag ner ganska snabbt, stelfrusna fingrar och trassel var ingen höjdare. Med två har det inte varit några större problem, iofs inget kasta längst fiskande.

Fiskar bara djupfryst harr ett par dagar runt jul. Så det har inte varit stort utrymme för testanden hit och dit. Men det har fungerat, så även med endast en nymf, bara man kommer ner till fisken.

Mitcho

• Gäst
« Svar #9 skrivet: januari 26, 2009, 20:43:28 »
Jag har en grön med flyttankar i mässing. Endast provkörd en gång när det gick massor av vatten i älven. Jäklar vad den drog uppströms och som en torped in mot land när man bytte håll ;D
Det var roligt ca fem minuter ::)

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #10 skrivet: januari 26, 2009, 20:54:33 »
Jag har en grön med flyttankar i mässing. Endast provkörd en gång när det gick massor av vatten i älven. Jäklar vad den drog uppströms och som en torped in mot land när man bytte håll ;D
Det var roligt ca fem minuter ::)
Utter, Mounio älv och Lax. Jag har ett minne från när jag var 14-15 år. Kanske samma år som jag testade 11 flugor på linan :haum:
Det är mitt i natten, lite rådimma, och jag håller i utterbrädan. Närmsta flugan är 5-6 meter bort där den ömsom hoppar, skuttar och glider fram på ytan. Plötsligt bryts ytan av en stor virvel. Hela skiten dras ner. Det fjädrar till och opp i ett jättesprång kommer en Lax, en görstor Lax, den flyger över huvudlinan som går ut till brädan i ett meterhögt språng och ner igen varvid tafsen går av. Att jag inte fick hjärtattack. Det glömmer jag aldrig :love:
« Senast ändrad: januari 26, 2009, 20:58:55 av Thomas L »

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: september 09, 2013, 17:47:36 »
Denna här tycker jag verkar suverän! :D

http://www.youtube.com/watch?v=dZGQ05JaiGo

pehea

• Gäst
« Svar #12 skrivet: september 09, 2013, 18:07:49 »

Jag har fiskat mycket med två förtyngda flugor vid harrfiske förr för att komma ner djupare. Kör oftare med en fluga och förtyngning på tafsen nuförtiden. En annan anledning till två flugor är att en kan vara en liten harrpuppa och en kan vara en rejäl öringstreamer, ökar chansen för bonusöringar vid harrfiske och viceversa. Jag sätter alltid den minsta flugan ytterst och den största innerst, vindmotståndet för bestämma istället för tyngden. Detta har stor positiv påverkan på kastandet.

Per.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #13 skrivet: september 10, 2013, 09:08:14 »
Nån som testat med upphängare vid normalt laxfiske?

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #14 skrivet: september 10, 2013, 10:50:51 »
Nån som testat med upphängare vid normalt laxfiske?

Nej har aldrig provat men tycker det känns som att det är stor risk att den flugan som laxen inte sitter fast i ska gå fast i nåt annat under drillen. Känns inte värt att testa. Eller är jag bara nojjig?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #15 skrivet: september 10, 2013, 10:52:02 »
Nej har aldrig provat men tycker det känns som att det är stor risk att den flugan som laxen inte sitter fast i ska gå fast i nåt annat under drillen. Känns inte värt att testa. Eller är jag bara nojjig?

vad jag har hört dessutom så är risken väldigt stor för felkrokning om man har för tätt mellan flugorna :hmm:

Kalla mig religiös fundamentalist om du vill, men till laxfiske tycker jag inte om idén med upphängare. :nono:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #16 skrivet: september 10, 2013, 10:53:18 »
vad jag har hört dessutom så är risken väldigt stor för felkrokning om man har för tätt mellan flugorna :hmm:

Kalla mig religiös fundamentalist om du vill, men till laxfiske tycker jag inte om idén med upphängare. :nono:

Då rycker det ju mer i grejerna, det är ju det som är det viktiga? :booze:

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #17 skrivet: september 10, 2013, 10:54:23 »
Då rycker det ju mer i grejerna, det är ju det som är det viktiga? :booze:

Du ska nog prova ryckfiske, blir dubbelryck då  :hmm:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #18 skrivet: september 10, 2013, 10:55:15 »
Fiskar dom inte uppe i Komagelva just med upphängare!...har jag för mig...Laxen vill oftast bara ta just upphängarn när den stripar vid ytan..naturligtvis mindre lax som jag förstod upp i den lelle älven.
Men då borde en riffling duga gott. :haum:

Utloggad jakob

« Svar #19 skrivet: september 10, 2013, 10:56:51 »
Du ska nog prova ryckfiske, blir dubbelryck då  :hmm:

Ja bara det rycker så. :D