Författare Ämne: Det ser ju faktiskt lite intressant ut det där med Klarälven :)  (läst 13747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Det ser ju faktiskt lite intressant ut det där med Klarälven :)
« Svar #60 skrivet: februari 16, 2015, 19:01:16 »
Emån  och Alsterån är praktexempel på där man snarare förlorar fisk än vinner.
Hur är fisket egentligen  uppe i Fliseryd?  Har smoltproduktionen i Mörrum ökat?
Blir det någon mer lax eller öring totalt sett i ån? 
Ur ett lax och öringperspektiv kan det många gånger fungera bättre med trappa än omlöp.
Ål och annan fisk har lättare att gå i omlöp , alla har lika svårt att hitta in och ut. Hur mycket lax och öring försvinner upp i Umeälvens kraftverkskanal istället för genom trappan och vidare till Vindelälven? 
 Rolfsån är jag inte det minsta insatt  i.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #61 skrivet: februari 16, 2015, 19:02:45 »

Ofta intresserar man sig bara för smoltutvandringen, men den stora fisken då? 
Jag skriver inte att allt är skit,  utan att man ofta saknar en helhetsbild. Fisk som kommer upp måste komma ut, fisk som kommer upp måste ha nånting att komma upp till, flöden i olika  kanaler och kraftverksrännor måste anpassas till fiskens vandringar, både upp och ner.

Det är som skinnet på k*ken..hjälper inte bara att dra upp! ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #62 skrivet: februari 16, 2015, 19:08:18 »

Det är som skinnet på k*ken..hjälper inte bara att dra upp! ;D
Kort och konsist,  japp  så är det. ;D

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #63 skrivet: februari 17, 2015, 01:58:16 »

Jag skriver inte att allt är skit,  utan att man ofta saknar en helhetsbild. Fisk som kommer upp måste komma ut, fisk som kommer upp måste ha nånting att komma upp till, flöden i olika  kanaler och kraftverksrännor måste anpassas till fiskens vandringar, både upp och ner.

Ganska enkelt, dör en stor del av den vuxna fisken så är det ingen "god ekologisk status", och då beläggs kraftverket med vite enligt domen som träder i kraft om sex år.
Rimligen borde arbetet med faunapassager vara i full gång, med tanke på att domen snart vinner laga kraft.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #64 skrivet: februari 17, 2015, 08:22:53 »

Tack för svaret Betis!

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #65 skrivet: februari 17, 2015, 14:59:39 »
Ganska enkelt, dör en stor del av den vuxna fisken så är det ingen "god ekologisk status", och då beläggs kraftverket med vite enligt domen som träder i kraft om sex år.
Rimligen borde arbetet med faunapassager vara i full gång, med tanke på att domen snart vinner laga kraft.
Hur vet man om det dör fisk då? Enda jag kan se är att de blir fast mot kraftverksgallret och hittas där av oberoende kontrollant.
Kan låta jävligt negativ men kraftverksägare  vill inte ha en massa fisk i "sitt" vatten att behöva ta en massa hänsyn  till. Strömmande vatten för dom är kilowatt.
Allt sånt här arbete är beroende av förutsättningarna, kostar massvis med pengar och även som fiskevårdare måste man ibland se vad det finns att rädda och vilken väg man bör gå.
Tar Alsterån som ett exempel.
För en 15 år sedan rasade ett skibord strax ovanför bron i Ålem.  Det gjorde att nivån ovanför sänktes med en dryg meter och flera hundra meter perfekta lek och uppväxtområden  skapades. Beståndet skulle i princip kunnat mer än fördubblats för ingen kostnad alls, skibordet hade ju rasat av sig självt.  Vad gör man då för åtgärd?
Jo, man bygger upp det här skibordet  igen och gjuter en trappa  i det så man förlorar dessa fina områden.
Sen gör man ett omlopp förbi Skälleryd så fisk kan gå förbi där.
Massvis med pengar utlagt och i princip inte en enda fisk mer än innan. Snarare färre .......
Är inte lek och uppväxtområden  fullbelagda i de nedre delarna av ett vattendrag finns inget som helst  skäl att lura upp lekfisk till områden som många gånger kanske är än sämre.
Men det ser bra och gediget ut för den som inte fattar bättre.... :dunk:
Nu krigar man med Rappe om att han skall bygga ett omlöp i ett relativt nyinköpt kraftverk ännu högre upp i systemet där det finns än mindre med lekbottnar.
Rappe blir klart förbannad för de extra miljoner han ska lägga ut och sköter självklart (ur hans synvinkel naturligtvis ) trappan  vid det nedersta kraftverket uruselt.
Riv det förbannade skibordet och offra istället  den dåligt utnyttjade badplatsen uppströms  det.
Men trappor och omlöp ser jävligt åtgärdat och bra ut.
Stora fina monument att visa upp.
För dessa miljoner kunde man köpt upp nedersta  kraftverket och rivit ut dammen. 
Man kan ju köpa upp andra markägares land för att bygga motorvägar osv.
« Senast ändrad: februari 17, 2015, 15:07:52 av Betis »

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #66 skrivet: februari 17, 2015, 15:41:40 »
Hur vet man om det dör fisk då? Enda jag kan se är att de blir fast mot kraftverksgallret och hittas där av oberoende kontrollant.
Kan låta jävligt negativ men kraftverksägare  vill inte ha en massa fisk i "sitt" vatten att behöva ta en massa hänsyn  till. Strömmande vatten för dom är kilowatt.
Allt sånt här arbete är beroende av förutsättningarna, kostar massvis med pengar och även som fiskevårdare måste man ibland se vad det finns att rädda och vilken väg man bör gå.
Tar Alsterån som ett exempel.
För en 15 år sedan rasade ett skibord strax ovanför bron i Ålem.  Det gjorde att nivån ovanför sänktes med en dryg meter och flera hundra meter perfekta lek och uppväxtområden  skapades. Beståndet skulle i princip kunnat mer än fördubblats för ingen kostnad alls, skibordet hade ju rasat av sig självt.  Vad gör man då för åtgärd?
Jo, man bygger upp det här skibordet  igen och gjuter en trappa  i det så man förlorar dessa fina områden.
Sen gör man ett omlopp förbi Skälleryd så fisk kan gå förbi där.
Massvis med pengar utlagt och i princip inte en enda fisk mer än innan. Snarare färre .......
Är inte lek och uppväxtområden  fullbelagda i de nedre delarna av ett vattendrag finns inget som helst  skäl att lura upp lekfisk till områden som många gånger kanske är än sämre.
Men det ser bra och gediget ut för den som inte fattar bättre.... :dunk:
Nu krigar man med Rappe om att han skall bygga ett omlöp i ett relativt nyinköpt kraftverk ännu högre upp i systemet där det finns än mindre med lekbottnar.
Rappe blir klart förbannad för de extra miljoner han ska lägga ut och sköter självklart (ur hans synvinkel naturligtvis ) trappan  vid det nedersta kraftverket uruselt.
Riv det förbannade skibordet och offra istället  den dåligt utnyttjade badplatsen uppströms  det.
Men trappor och omlöp ser jävligt åtgärdat och bra ut.
Stora fina monument att visa upp.
För dessa miljoner kunde man köpt upp nedersta  kraftverket och rivit ut dammen. 
Man kan ju köpa upp andra markägares land för att bygga motorvägar osv.

Problemet är att nedan Forshaga finns i princip inga lekbottnar. Leken sker betydligt längre upp i systemet och rent historiskt till stor del uppe i Norge.
Idag körs fisk upp till lekbottnarna, smoltproduktionen är god verkar det som. Men en hög andel dör i kraftverken och av de vuxna fiskar man haft sändare på verkar INGEN klarat sig när de backat ner mot Vänern.
Vettiga omlöp ska vi ha, dagens situation är närmast löjeväckande, som jag tidigare skrivit så finns tekniken att leda även nedströmsvandrande fisk till dessa omlöp och jag ska försöka hitta artiklarna med forskningsresultat.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #67 skrivet: februari 17, 2015, 15:56:54 »
Tur att en inte är kåt + är fisk!... :(
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #68 skrivet: februari 17, 2015, 16:01:03 »
Problemet är att nedan Forshaga finns i princip inga lekbottnar. Leken sker betydligt längre upp i systemet och rent historiskt till stor del uppe i Norge.
Idag körs fisk upp till lekbottnarna, smoltproduktionen är god verkar det som. Men en hög andel dör i kraftverken och av de vuxna fiskar man haft sändare på verkar INGEN klarat sig när de backat ner mot Vänern.
Vettiga omlöp ska vi ha, dagens situation är närmast löjeväckande, som jag tidigare skrivit så finns tekniken att leda även nedströmsvandrande fisk till dessa omlöp och jag ska försöka hitta artiklarna med forskningsresultat.

Kanske lite då som  jag skriver, man får upp fisken men inte ut den.
Lite hundknull. .. :D
« Senast ändrad: februari 17, 2015, 16:08:16 av Betis »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #69 skrivet: februari 17, 2015, 16:14:16 »
Du behöver inte leta, Olle Kalles i Karlstad håller väl på rätt mycket med just det. Som skrivet, det ena förutsätter det andra.
Hur länge har man hållt med det här i klarälven  nu?
50-60år ?
För 30 år sedan gick jag min utbildning, redan då hade man bilat fisk i älven ett tag.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #70 skrivet: februari 17, 2015, 16:22:07 »
Min kontenta är att vi skall vara jävligt restriktiva med kraftverksutbyggnad,  finns ingen miljövänlig sådan.
Lägga mångdubbelt med energi på att se till att inte fler vatten blir förstörda..
Räddar kanske mer fisk än att försöka rätta till redan genomgångna utbyggnader.

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #71 skrivet: februari 17, 2015, 16:24:38 »
Du behöver inte leta, Olle Kalles i Karlstad håller väl på rätt mycket med just det. Som skrivet, det ena förutsätter det andra.
Hur länge har man hållt med det här i klarälven  nu?
50-60år ?
För 30 år sedan gick jag min utbildning, redan då hade man bilat fisk i älven ett tag.

Japp, det var han jag tänkte närmast på.
Jag vet faktiskt inte hur länge man sysslat med detta, en av sakerna jag ska göra när jag flyttar hem till Klarälven är att verkligen sätta mig in i frågan. Kraftverk ska granskas, vattendomar studeras med mera..  :appa2:

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #72 skrivet: februari 17, 2015, 16:27:22 »
Min kontenta är att vi skall vara jävligt restriktiva med kraftverksutbyggnad,  finns ingen miljövänlig sådan.
Lägga mångdubbelt med energi på att se till att inte fler vatten blir förstörda..
Räddar kanske mer fisk än att försöka rätta till redan genomgångna utbyggnader.

Med tanke på att vi redan producerar ett överskott så är några kubik i en faunapassage inte mycket, varken räknat i pengar eller minskad elproduktion. Dock kan mycket av den befintliga vattenkraften effektiviseras, något som mer än nog skulle väga upp det minimala tappet i ett omlöp.

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #73 skrivet: februari 17, 2015, 16:53:55 »
Japp, det var han jag tänkte närmast på.
Jag vet faktiskt inte hur länge man sysslat med detta, en av sakerna jag ska göra när jag flyttar hem till Klarälven är att verkligen sätta mig in i frågan. Kraftverk ska granskas, vattendomar studeras med mera..  :appa2:

Det finns en nästan död älvräddargrupp som du gärna får ta över, 'de' :vissla: är medlemmar i klarälvens vattenråd, där finns faktiskt ett forum där saker kan framställas på riktigt :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #74 skrivet: februari 17, 2015, 17:02:52 »
Älven e döööd! bygg ut meeera. :gasp: :zero:

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #75 skrivet: februari 17, 2015, 20:47:17 »
Det finns en nästan död älvräddargrupp som du gärna får ta över, 'de' :vissla: är medlemmar i klarälvens vattenråd, där finns faktiskt ett forum där saker kan framställas på riktigt :hmm:

Låter bra, då kör vi lite älvrädderi framöver Henka.  :yeah:

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #76 skrivet: februari 17, 2015, 22:19:54 »
Låter bra, då kör vi lite älvrädderi framöver Henka.  :yeah:
>:D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #77 skrivet: februari 19, 2015, 10:49:22 »
Finns där ingen grupp för utrivning av kraftverket i Gullspång? 

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #78 skrivet: februari 19, 2015, 11:01:05 »
Faunapassage!...låter fint....hur får en fisken att fatta det? :haum:

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #79 skrivet: februari 19, 2015, 20:48:23 »
Finns där ingen grupp för utrivning av kraftverket i Gullspång? 

Vet att vi har en del medlemmar i området, Mariestad i alla fall, och nog vore det bättre att hålla gullspångsfisken i Gullspångsälven än att blanda in den i Klarälven. Kanske nåt att engagera folket där i.

Faunapassage!...låter fint....hur får en fisken att fatta det? :haum:

En släpper tillräckligt med vatten bland annat, Tranås Energi har gjort ett förtjänstfullt arbete på det området och till och med skrivit om sin egen vattendom så att man nu släpper tre gånger så mycket vatten som innan. Skulle detta bolag lägga ner så står alltså dagens mångdubbla tappning fast i domen. De visar att det är fullt möjligt att bedriva elproduktion och fungerande passager samtidigt.
När fisken ska vandra nedströms finns det fingaller som applicerat i rätt vinkel mm. leder fisken rätt, helt smärtfritt fungerar det ju inte än men provresultaten har visat på en hög överlevnadsprocent, både för liten och stor fisk.