Författare Ämne: "Pandahår" - en diskussion om användandet av exotiska flugbindningsmaterial  (läst 16012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Jag skulle vilja ha Pandahår å binda mina Flonkidonkar me.
Gärna tjuvskjutna för ja tror att flugorna blir mycket exklusivare då.

Är de nån som dessutom har lite snöleopard till övers bleve ja glad, ska till Strömhult å ja har hört att de fenlösa köttklumparna där tar väldigt bra på tokkert.

Edit: Jag ändrade titeln
/Henka
« Senast ändrad: februari 14, 2009, 09:46:36 av Henka »
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Pandahår.
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2009, 16:43:00 »
Varför flyttar ni inte alla förfrågningar om utrotningshotade djur till Dretsnack?
Är det bara vissa former av häleri som sticker i ögonen?

Varför binder ni inte flugor av Kungsörnar å fiskgjusar för?
Finns Tyskar som handlar me de.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2009, 20:27:22 »
Varför flyttar ni inte alla förfrågningar om utrotningshotade djur till Dretsnack?
Är det bara vissa former av häleri som sticker i ögonen?

Varför binder ni inte flugor av Kungsörnar å fiskgjusar för?
Finns Tyskar som handlar me de.....

Du får gärna dua mig om du vill :hmm:

I sak håller jag med dig och jag förstår att du var ute efter att skapa nån slags diskussion kring vad vi binder våra flugor av för material - givetvis är det inte bättre att utrota djungeltuppar (eller något annat djur för den delen) än vad det är att utrota atlantlaxar, fjällmörtar och vänervandrande brunöringar - men ska vi lyfta debatten om detta så behöver vi nog göra det på något annat sätt.

Jag använder inte ofta djungeltupp, men har ett par säkerligen tjuvskjutna nackar liggande i mina lådor, det är så man skäms... :-[

Så... må den utan sten kasta första synden :liar:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2009, 09:43:08 »
Nackarna säljs ju som "odlade" även om en del av dom med säkerhet inte är det. Dom är av cites godkända att sälja.

Hitta gärna en citespanda.

Bronkoman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2009, 10:36:58 »
Egentligen ska väl gränsen dras vid material från djur som man hittat eller dödad för att föda sin svältande familj.
Att döda djur för att vi ska kunna binda flugor är ganska motbjudande.

Jag citerar dock Winston och ställer mej i skamvrån.

"Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt." (Winston Churchill).

« Senast ändrad: februari 12, 2009, 13:14:54 av Bronkoman »

Sg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2009, 12:44:32 »
Ett citat från mig själv i ett annat forum. Där någon frågade hur jag tänker, som använder JC.

Typ så jag tänker fortfarande.

"

Japp. Jag är medveten om situationen på de djur mitt material kommer ifrån och har accepterat det. Därför väljer jag att vara medveten om att mitt material inte är det minsta etiskt. Och att jag trots det använder det. Ett val jag gjort.

Känns bättre för mig att tänka så än att försöka intala mig att mitt material är "odlat" och inte påverkar något och därför är jag "duktig"

Känns som att många gör det. Det fungerar inte på mig. Känner mig vettigare att göra åt andra hållet.

Jag är inte Jesus.

Dock anser jag mig vara etiskt tänkande på andra ståndpunkter som jag följer slaviskt.

Låter lite som karma och det kanske det är med vad vet jag

man kan också fråga sig vad som är etiskt. Inom flugbindningen är det många som verkar som sagt tro att just deras material är etiskt.

Har 100 ggr sett exempelvis laxflugebindare som bara använder rävhår, som klankar ner på andra bindare som använder tempelhund, exempelvis.

Man kan fråga sig varför? Jo för de har sett filmer på hundar som blir flådda levande osv, och dessutom är det ju ett husdjur här i sverige.

vad många dock inte verkar reflektera över, hur behandlas rävarna? Jag känner mig hyffsat säker på att pälsindustrin är svinig vilket djur det än gäller. Jag tror inte rävarna får bättre behandling än hundarna.

Vilka är då "svinen". De som använder tempelhund och är medvetna om vad de köper, eller de som köper rävhår och tror sig köpa etiskt materiall

Tål att tänkas på lite "

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2009, 13:22:37 »
Om inte annat äger väl även du flugor med JC, betis ;)?
Nej.
Gav bort dina jättefina flugr i 50-årspresent.
Betis har väl mammut i knivskaftet. säljs ochså med papper :appel1:
Nej, det om något skulle ALDRIG falla mig in.
Det finns exellent älgben å renhorn.
Ett odlingspapper genererar hundratals tjuvskjutna fåglar.
Visa mig bild på odlingen och hur mycket fågel de får fram där.

Disskusionen om Handel med utrotningshotade djur anser jag vara seriöst å borde inte förpassas till snack om brännvin och avföring.
Gomorron å gonatt.
Roliga å tråkiga låtar.

Klart vi ska skämmas men sämre människor än att vi vågar skämmaS SERIÖST BORDE VI INTE VARA.

Jag har inga djungeltuppsfjädrar i mina lådor.
Binder ja nån fluga ibland brukar de gå bra å binda utan.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2009, 13:32:12 »
Att ta till pälsfarmarnas dåliga moral som försvar för å utrota djur var en märklig argumentering tycker jag.
Med det sättet å resonera går det å försvara precis vad som helst.

Rätt kul de här egentligen, att använda luktflugor eller inte ansågs som en mycket viktig fråga å folk gick i taket å tråden blev femtielva mil lång.
Medlemskap i Sportfiskarna å utrotning av djur me ren fåfänga som argument drog inge folk å anses inte ens som seriöst.

Hur går de me Fiskelusten?

Är de bara å förtränga å svälja om så är de här glömt igen?
Å allt e lika roligt som innan?

Ett annat sätt är ju å försöka................... ::)

GW

• Gäst
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2009, 13:43:07 »
På vilket sätt är det fel att använda mammut? Hotar man deras tillväxt ???

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2009, 13:51:06 »
På vilket sätt är det fel att använda mammut? Hotar man deras tillväxt ???
Man skjuter elefanter å kallar deras betar för mammutbetar.

Ungefär som om jag skulle uppmana mina ungar å knarka ner sig på nån variant på GHB som heter nåt annat å inte hunnit å bli förbjudet än.
Det är uppenbart för varenda människa att det är rent jävla knark men har inte hunnit bli klassat som det ännu.
Mammutbetar är självklart inte från mammutar utan från elefanter.
Det vet allihopa. Du med säkert.
Å odlade djungeltuppar finns bara i fantasin för de som säljs är tjuvskjutna.
Ögonbindel kan man kalla det för.

Sg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: februari 12, 2009, 13:56:49 »
Nej.
Gav bort dina jättefina flugr i 50-årspresent.Nej, det om något skulle ALDRIG falla mig in.
Det finns exellent älgben å renhorn.
Ett odlingspapper genererar hundratals tjuvskjutna fåglar.
Visa mig bild på odlingen och hur mycket fågel de får fram där.

Disskusionen om Handel med utrotningshotade djur anser jag vara seriöst å borde inte förpassas till snack om brännvin och avföring.
Gomorron å gonatt.
Roliga å tråkiga låtar.

Klart vi ska skämmas men sämre människor än att vi vågar skämmaS SERIÖST BORDE VI INTE VARA.

Jag har inga djungeltuppsfjädrar i mina lådor.
Binder ja nån fluga ibland brukar de gå bra å binda utan.

Vet att du gav dom i present. Men du har fortfarande handlat med JC. Eftersom du beställde dom av mig :P. Säger inte att det är fel, men det är lustiga argument med att ha gjort så.

Ang. jämförelsen med pälsindistrin är det väl tydligt i mitt inlägg att jag INTE tycker att jag gör rätt som använder jungel tupp bara för att pälsindustrin är piss. Utan det jag skrev var ju att man kanske ska rannsaka sitt eget bindande och man kommer då upptäcka att hela industrin troligen är piss.

Du som binder torrflugor osv använder troligen genetiskt framtagna nackar. Hur ställer du dig till användandet av dessa :) ?

GW

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 12, 2009, 14:00:05 »
Man skjuter elefanter å kallar deras betar för mammutbetar.

Ungefär som om jag skulle uppmana mina ungar å knarka ner sig på nån variant på GHB som heter nåt annat å inte hunnit å bli förbjudet än.
Det är uppenbart för varenda människa att det är rent jävla knark men har inte hunnit bli klassat som det ännu.
Mammutbetar är självklart inte från mammutar utan från elefanter.
Det vet allihopa. Du med säkert.
Å odlade djungeltuppar finns bara i fantasin för de som säljs är tjuvskjutna.
Ögonbindel kan man kalla det för.

Jag trodde faktiskt, kanske i min dumhet, att mammutbetar var just mammutbetar.. Så för min del är det inte detsamma som att knarka ner sina ungar med en variant av GHB... Men om du nu vet att det du säger är sant så är det illa..

Men då är vi iaf överens att mammut, om det nu är mammut, inte är fel att använda... Om det är lurendrejeri så är det det, och inte mammut som är det felaktiga....

Sg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: februari 12, 2009, 14:00:45 »
lite info även om lite andra fjädrar som är från utrotningshotade djur och används inom flugbindning.

Till exempel bustard. Utrotningshotade djur och svindyra fjädrar. Tror ni fåglarna skjutså Då tror ni fel, det är fallfjädrar. Skulle fåglarna vara döda skulle inte många ha råd (färre) att köpa dom.

Till exempel Indian Crow, Toucan, Cock of the Rock osv tror jag ofta kommer från museum i form utav uppstoppade exemplar. Jag känner iallaf en norrmann som köpte flera hela fåglar förra året. Alla av dom var monterade på pinne som prydnad. De var rätt gamla. Men givetvis i gott skick.

De allra flesta fjädrar går idag att använda substitut för, det finns ett som inte gör det. Det är Jungeltupp.

Sg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: februari 12, 2009, 14:04:25 »
Sen kan man ju fråga sig hur hanteringen av tex djuren som blir dubbing går till, hur vanliga nackar behandlas från ägg till flugbindningsbordet. Hur mkt naturen påverkas av tillverkningen av syntetiskt material (troligen ändå minst påverkan) Osv osv.

Finns inte mkt flugor man kan binda utan att påverka djuren. Och de som tror att djuren behandlas bra, däggdjur som fågel som... ja whatever. Tror nog med största sannorlikhet fel.

Man har ett annat val med. Man kan skita i att binda flugor och köpa Atom 35g BGL ist :)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #14 skrivet: februari 12, 2009, 14:09:16 »

Du som binder torrflugor osv använder troligen genetiskt framtagna nackar. Hur ställer du dig till användandet av dessa :) ?
Det är bättre än att åka till Thailand å knulla små barn.
Det finns det dom som gör. ;)

Ärligt, rävhår, odlade tuppar å diverse andra material kommer säkert från djur som inte har det så bra.
Men de är inte utrotningshotade.
Jag dricker även kaffe som odlas av slavar i diverse u-lä'nder.
Bär bommulströjor å har kuddar med fjun i som säkert slitits loss från levande ankor.
 Argumenteringen blir inte bättre för det.

Bara för att jag vet att mycket är skit i världen så behöver jag inte medvetet skita i det å förvärra saken.
Finns alltid nåt som är värre än det andra.

Skulle du binda flugor med tjuvskjutna Pandor SG.?
OM nån sa at det var självdöda djur från Kinesiska djurparker.
Om inte, varför inte då?
Andra binder ju med odlad räv å tupp?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: februari 12, 2009, 14:12:18 »
Jag trodde faktiskt, kanske i min dumhet, att mammutbetar var just mammutbetar.. Så för min del är det inte detsamma som att knarka ner sina ungar med en variant av GHB... Men om du nu vet att det du säger är sant så är det illa..

Men då är vi iaf överens att mammut, om det nu är mammut, inte är fel att använda... Om det är lurendrejeri så är det det, och inte mammut som är det felaktiga....
Hur kollar du äktheten hos mammutbeten?
Vad skiljer den från vanligt elfenben?

Vad får dig att tro att den är äkta mammut?

GW

• Gäst
« Svar #16 skrivet: februari 12, 2009, 14:19:36 »
Hur kollar du äktheten hos mammutbeten?
Vad skiljer den från vanligt elfenben?

Vad får dig att tro att den är äkta mammut?

Ingen aning hur man kontrollerar äktheten..?

Det som fick mig att tro att det var mammut var just att "seriösa" handlare påstår detta.. Sen har jag i ärlighetens namn inte forskat eller funderat så mycket på det....

Men varför inte? Mammut har ju funnits och det vore väl inte omöjligt att man hittat en hel del betar som man sedan säljer styckesviså Att det sedan säljs elfenben som mammutbetar är väl inte heller omöjligt men jag har som sagt inte funderat i de banorna..

På vilket sätt har du fått reda på att det är elfenben och inte mammut? Är det ett antagande eller VET du att det är så? Jag är bara intresserad och kritiserar dig inte på något vis...

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: februari 12, 2009, 14:25:06 »
Ingen aning hur man kontrollerar äktheten..?

Det som fick mig att tro att det var mammut var just att "seriösa" handlare påstår detta.. Sen har jag i ärlighetens namn inte forskat eller funderat så mycket på det....

Men varför inte? Mammut har ju funnits och det vore väl inte omöjligt att man hittat en hel del betar som man sedan säljer styckesviså Att det sedan säljs elfenben som mammutbetar är väl inte heller omöjligt men jag har som sagt inte funderat i de banorna..

På vilket sätt har du fått reda på att det är elfenben och inte mammut? Är det ett antagande eller VET du att det är så? Jag är bara intresserad och kritiserar dig inte på något vis...
Jag kritiserrar inte dig heller, bara förklarar varför jag aldrig skulle använda mammut i mina knivar.
Ren total onödig fåfänga på ena sidan, risk för handel med förbjudna betar på andra......
Ja då är valet lätt för mig.
Älgaben blir de........
Betis kör du med bambu spön så känns det som en bunt panda hår i min låda :appelidiket:
Pandor äter inte bambu, de äter bambuskott.
Det finns inte ens pandor i de regioner som Tonkinbambun en gång kom ifrån.

Men ni tar alltså så här lätt på det här?

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 316
  • Vinter bläää
« Svar #18 skrivet: februari 12, 2009, 14:34:04 »
Lätt o lätt kan du förklara lite närmare för mig.

Alla gör väl fel i sina val av material eller hur.

olja,trä,gummi eller annat vi använder Betis är väl ochså fel. Men man försöker hålla igen
lite på vissa prylar eller hur. kan jag välje mellan två likvärdiga så tar jag givetvis den mest
miljövänliga man kan, tex våra eco bränsle vi har i svedala som mass produceras i Brasilien med
enorma lokala miljö påverkan är det rätt mot den globala uppvärmningen?

Ha det

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #19 skrivet: februari 12, 2009, 14:42:55 »
Lätt o lätt kan du förklara lite närmare för mig.

Alla gör väl fel i sina val av material eller hur.

olja,trä,gummi eller annat vi använder Betis är väl ochså fel. Men man försöker hålla igen
lite på vissa prylar eller hur. kan jag välje mellan två likvärdiga så tar jag givetvis den mest
miljövänliga man kan, tex våra eco bränsle vi har i svedala som mass produceras i Brasilien med
enorma lokala miljö påverkan är det rätt mot den globala uppvärmningen?

Ha det
De är de ja menar, att binda flugor med utrotningshotade djur betraktas ungefär som att köra bil med fel bränsle.
Medan jag tycker det är lite allvarligare än så.
Djungeltuppfjädrarna är ju inte miljöfarliga eller så.