Författare Ämne: "Pandahår" - en diskussion om användandet av exotiska flugbindningsmaterial  (läst 16009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sg

• Gäst
SV: Pandahår.
« Svar #20 skrivet: februari 12, 2009, 15:08:05 »
Det är bättre än att åka till Thailand å knulla små barn.
Det finns det dom som gör. ;)

Ärligt, rävhår, odlade tuppar å diverse andra material kommer säkert från djur som inte har det så bra.
Men de är inte utrotningshotade.
Jag dricker även kaffe som odlas av slavar i diverse u-lä'nder.
Bär bommulströjor å har kuddar med fjun i som säkert slitits loss från levande ankor.
 Argumenteringen blir inte bättre för det.

Bara för att jag vet att mycket är skit i världen så behöver jag inte medvetet skita i det å förvärra saken.
Finns alltid nåt som är värre än det andra.

Skulle du binda flugor med tjuvskjutna Pandor SG.?
OM nån sa at det var självdöda djur från Kinesiska djurparker.
Om inte, varför inte då?
Andra binder ju med odlad räv å tupp?

Nej det skulle jag inte för jag ser inte användningsområdet hos det. Vet att inte det var så du tänkte dock.

Lite länkar. Dessa påstår sig odla JC. Troligt eller ej :) ? http://www.theriaultflies.com/aboutthefamilyfarm.html

Sg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: februari 12, 2009, 15:08:34 »
Bilden är från en annan farm, inte den på länken ovan.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 631
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #22 skrivet: februari 12, 2009, 15:17:52 »
Nej det skulle jag inte för jag ser inte användningsområdet hos det. Vet att inte det var så du tänkte dock.

Lite länkar. Dessa påstår sig odla JC. Troligt eller ej :) ? http://www.theriaultflies.com/aboutthefamilyfarm.html

Så om det bara varit poppis hos flugfiskare med sånt hår så hade du inte sett något problem med det?
Örnfjädrar?
Pilgrimsfalksfjädrar?
Typ från Noaks ark?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 316
  • Vinter bläää
« Svar #23 skrivet: februari 12, 2009, 15:20:19 »
Betis vem är du egentligen ?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #25 skrivet: februari 12, 2009, 15:52:49 »
Betis vem är du egentligen ?

Hur menar du då?

De här är inget nytt för mig.
Men visst.
Jag gillar djur och natur.
Jag gillar fiskar.
Jag gillar träd å blommor.
Jag gillar å flugfiska.
Jag gillar mitt liv jag lever å min familj.

Allt det här har ett pris.

Att utrota en djurart för att fåfängt få betrakta en fluga tycker jag är ett för högt pris för detta.
Speciellt om denna fåfänga kan hota allt det andra som jag gillar.

En kraftverksförespråkare kan hävda att mitt utbyggnadsmotstånd är noll å inget värt eftersom jag av rena fåfänga motiv är beredd å utrota djur.
Vad är det värt jämfört med hans om ökade penningintäckter å skapade jobb?
Kilovatt?
Hur många kilowatt får man ut av en utrotad Djungeltupp?

Tyvärr inga, bara en söt fluga.
Hur många kilowatt får man ut av en nedbränd regnskog?
Ja det är rätt många det, åtminstona så är deras argument för å f¨å bränna nere regnskogen bra mycket starkare än våra om "söta" flugor eller flådiga knivar.

Men jag förstår inte din fråga Lasu, jag är så jävla naiv fortfarande trots alla motsatser att jag fortfarande innerst inne fått för mig att flugfiskare är man för att man vill vara lite mer rädd om naturen .
Lite närmare och att man bryr sig mer.

Jag är kanske skadad av att jag träffat på många som varit både älvräddare, flugfiskare, fiskevårdare och medlemmar i världsnaturfonden samtidigt.
Ja åså Sportfiskarna då.

Men nu i den här debatten fattar jag att det är nånting fjolligt, man ska hellst vara en jävla  tuff å frän marodör som fiskar me aphår, djungeltupp å har knivar av elfenben.
Bara flugjävlarna inte luktar.......... ::)

Skulle de kosta så förbannat mycket å åtminstone försöka?

Tror ni verkligen ni skulle få så väldigt mycket sämre fångst?

Men ni får tycka va faan ni vill, jag tänker fortsätta tycka att det är fränt å vara vän me naturen... :tafeja: :tafeja: :tafeja:

Å vill ja inte bli en marodör eller yrkesfiskare eller nåt så är det min frihet å låta bli.
Man lever i ett fritt land, man är inte tvingad å gilla pedofiler, yrkesfiskare, vattenkraftbyggare eller såna som hugger ner natur å urskog.

Ä de nån som häller ut 1 kubik med rotenon i EM behöver jag inte heller säga att det där är en jävla fin kille.
Även om hans argument är att en annan gullepojk hällde ut två i Mörrum.

Fast egentligen fattar jag inte vad det är du frågar efter.

Är det så att djungeltuppfjädern är mer värd än flugfisket å fisken i sig?
Typ att det är viktigare å få ha en sällsynt fjäder på kroken än fisk å fiska efter?

Jag förstår bara inte vart du vill komma?
Är det för att djungeltuppen inte lever här som du skiter i om du använder den?
Pilgrimsfalken är ju en för Svenska förhållanden känd hotad fågel.
Blir det moralisktb mer besvärande att utrota den än djungeltuppen?

Huirv tydlig behöver jag vara egentligen?

Nu har ja nämt pandor, falkar, mammutar, örnar men du fattar tydligen fortfarande inte.
Är det bara djungeltuppar du skiter i om du utrotar?

Jo farmarna ja, hur många fåglar får de ut?

sasse

• Gäst
« Svar #26 skrivet: februari 12, 2009, 16:12:26 »
Jag har läst dina (Betis) inlägg med en så öppen syn som möjligt men fattar noll vad du vill säga.

Det är ok att binda med vad som helst bara det inte är från djungeltupp?

Fattar noll som sagt men har iaf försökt att begripa.

Larssa

• Gäst
« Svar #27 skrivet: februari 12, 2009, 16:18:55 »
N u ska ja ut å tända i pannan.
Me björkved.
Fast det är klart, ni hade självklart tyckt det varit mycke fränare om ja eldat me mahogny.
Citesmärkt.. ::)

hoppas inte björkklabbarna är från naturen då :gasp:
du var ju imot såna som hugger ner naturen..
håller med dig att bevara vissa delar av gammelskogen men i övrigt är jag för ett aktivt skogsbruk från planta till slutaverkning dock ej skövling av rengnskog osv :hmm: vad det gäller djungeltupp så skiter jag i att använda det  till 99,9%
« Senast ändrad: februari 12, 2009, 16:25:53 av Larssa »

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #28 skrivet: februari 12, 2009, 16:22:31 »
Jag har läst dina (Betis) inlägg med en så öppen syn som möjligt men fattar noll vad du vill säga.

Det är ok att binda med vad som helst bara det inte är från djungeltupp?

Fattar noll som sagt men har iaf försökt att begripa.

Ganska precis tvärt om.
Jag menar att är det INTE ok att utrota pandor å pilgrimsfalkar så borde det absolut INTE vara det med djungeltuppart heller.
Men du Sasse, ja har egentligen inte så stora krav på dig.......

GW

• Gäst
« Svar #29 skrivet: februari 12, 2009, 16:23:37 »
Jag kritiserrar inte dig heller, bara förklarar varför jag aldrig skulle använda mammut i mina knivar.
Ren total onödig fåfänga på ena sidan, risk för handel med förbjudna betar på andra......
Ja då är valet lätt för mig.
Älgaben blir de........Pandor äter inte bambu, de äter bambuskott.
Det finns inte ens pandor i de regioner som Tonkinbambun en gång kom ifrån.

Men ni tar alltså så här lätt på det här?

" risk för handel med förbjudna betar på andra......"

Nu var det väl från början så att du sa att det VAR elfenben? Inte att det fanns en risk? Jag tolkade dig som att det i stort sett alltid var elfenben och nästan aldrig mammut?

Jag är fortfarande intresserad av källor för jag skulle verkligen vilja se hur utbrett det är att man säljer elfenben som påstås vara mammut.. Det är trots allt inte helt ovanligt att det saluförs mammutbitar...

Risker finns det med allt, frågan är hur stor risken är...?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #30 skrivet: februari 12, 2009, 16:25:22 »
hoppas inte björkklabbarna är från naturen då :gasp:
du var ju imot såna som hugger ner naturen..
håller med dig att bevara vissa delar av gammelskogen men i övrigt är jag för ett aktivt skogsbruk från planta till slutaverkning dock ej skövling av rengnskog osv :hmm: vad det gäller djungeltupp så skiter jag i att använda det men hade det till 99,9%
Jo det är klart, en död gorilla å en nedsågad björk är lika mycke värd......

Kul att ni är så många som tycker att JAG är dum i huvvet!!! :D :D

Du gillar utrotarna b ättre va? :love: :love: :flyguy:

sasse

• Gäst
« Svar #31 skrivet: februari 12, 2009, 16:30:52 »
Ganska precis tvärt om.
Jag menar att är det INTE ok att utrota pandor å pilgrimsfalkar så borde det absolut INTE vara det med djungeltuppart heller.
Men du Sasse, ja har egentligen inte så stora krav på dig.......

Ska bemöda mig med två svar.
1: Jag tror det är ganska få som tycker det är ok att utrota något djur men många väljer att blunda eller gör det i okunskap. Då har media mm ett stort ansvar att visa vad som är rätt eller fel.

2: Din sista kommentar visa TYDLIGT varför detta ska ligga på dretsnack.
Jag tror att du bara vill försöka dig på styva linan och sätta dig på höga hästar. Att kläcka en sådan kommentar visar i min lilla korkade värld att du tror dig veta mer och vara mer värd än tex mig. Och då är man ute på jäkligt tunn is...

Har jag fel så är jag den första att be om ursäkt.

Sg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: februari 12, 2009, 16:31:10 »

Jo farmarna ja, hur många fåglar får de ut?

Jag vet inte, vet du?

Larssa

• Gäst
« Svar #33 skrivet: februari 12, 2009, 16:33:52 »
men till vilket pris är du naturvän?? kör du bil? använder du el?bor du inte i en håla i marken utan klädder så är du ju också utrotare..mycket vi använder i vardagen bidrar ju starkt till utrotning av djur och natur utan att vi ens tänker på det..
och nej jag tycker inte du är dum huvudet vissa saker som handel med utrottingshotade djur borde ju naturligtvis inte få existera..tycker det borde finnas tydligare djurrättslagar som gällde globalt och som medförde hårda straff för dom som bryter mot dom.

Sg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: februari 12, 2009, 16:39:24 »
Det är ungefär som att jag säger att folk inte ska få lov att köpa torsk. Jag personligen gör det inte. Torsken är hotad. Folk har dock all rätt att köpa eftersom det säljs. Ska den skyddas helt, måste myndigheter göra den förbjuden att sälja.

Folk har all rätt att köpa JC eftersom det säljs lagligt med cites. Dock är de hotade och folk måste inte köpa det. Ju fler som avstår att köpa, ju bättre för arten JC, givetvis.
Ska den skyddas helt, måste myndigheter göra den förbjuden att sälja.

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #35 skrivet: februari 12, 2009, 16:43:37 »
Jo det är klart, en död gorilla å en nedsågad björk är lika mycke värd......

Kul att ni är så många som tycker att JAG är dum i huvvet!!! :D :D

Du gillar utrotarna b ättre va? :love: :love: :flyguy:

Eftersom jag är så korrekt att jag tom använder syntetmateral som är odlat...så kan jag ställa hur dumma frågor som helst... 8)

När det gäller djungeltuppen...påverkar det djurets möjlighet till att överleva i sitt vilda tillstånd, om vi köper nackar från sk odlade tuppar..?
Utrotning har ju oftast en massa orsaker...miljö, tjuvjagt...osv...och så länge man inte kommer åt de problemen, så kommer tuppen aldrig att kunna överleva i sin naturliga miljö.
...eller menar du att även legal handel med ett utrotningshotat djur driver fram ex tjuvjakt, pga av den efterfråga som finns...och på så sätt så bidrar även den legala handeln till utrotningen....?
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #36 skrivet: februari 12, 2009, 16:44:57 »
Ska bemöda mig med två svar.
1: Jag tror det är ganska få som tycker det är ok att utrota något djur men många väljer att blunda eller gör det i okunskap. Då har media mm ett stort ansvar att visa vad som är rätt eller fel.

2: Din sista kommentar visa TYDLIGT varför detta ska ligga på dretsnack.
Jag tror att du bara vill försöka dig på styva linan och sätta dig på höga hästar. Att kläcka en sådan kommentar visar i min lilla korkade värld att du tror dig veta mer och vara mer värd än tex mig. Och då är man ute på jäkligt tunn is...

Har jag fel så är jag den första att be om ursäkt.

Var det du eller vem var det som först påstod att du inte fattade?
Jag ställer det på sin spets å det skrev du ju själv att du inte fattade.
En Panda eller en pilgrimsfalk mot en djungeltupp.
En klick aphår på fluga mot ett askfat av en gorillahand.

Skillnaden finns inte tycker jag.
Förutom att handlarna av Djungeltupp gömmer sig bakom odlingar som enligt vissa inte får fram en enda fågel.
Denna information har jag fått av en handlare jag inte tänker hänga ut här.
En hel säck med skinn visade han mig.
Tjuvskjutna allhop, betraktade som skadefåglar i hemlandet var hans försvar.
Å  andra  av er har sett samma sak fast ni blundar.
men till vilket pris är du naturvän?? kör du bil? använder du el?bor du inte i en håla i marken utan klädder så är du ju också utrotare..mycket vi använder i vardagen bidrar ju starkt till utrotning av djur och natur utan att vi ens tänker på det..
och nej jag tycker inte du är dum huvudet vissa saker som handel med utrottingshotade djur borde ju naturligtvis inte få existera..tycker det borde finnas tydligare djurrättslagar som gällde globalt och som medförde hårda straff för dom som bryter mot dom.
Hur tolkar jag ditt svar?
Är du icke djurvän å så slipper du pröjsa nåt då eller?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #37 skrivet: februari 12, 2009, 16:48:52 »
Eftersom jag är så korrekt att jag tom använder syntetmateral som är odlat...så kan jag ställa hur dumma frågor som helst... 8)

När det gäller djungeltuppen...påverkar det djurets möjlighet till att överleva i sitt vilda tillstånd, om vi köper nackar från sk odlade tuppar..?
Utrotning har ju oftast en massa orsaker...miljö, tjuvjagt...osv...och så länge man inte kommer åt de problemen, så kommer tuppen aldrig att kunna överleva i sin naturliga miljö.
...eller menar du att även legal handel med ett utrotningshotat djur driver fram ex tjuvjakt, pga av den efterfråga som finns...och på så sätt så bidrar även den legala handeln till utrotningen....?
Det jag menar är att det är förb judet att sälja skinn från vild Djungeltupp för att den är hotad.
Då fixar man fram "odlingar" å att sälja odlade skinn är lagligt.
Tyvärr är det så att det är näst intill omöjligt å få dessa fåglar å föröka sig nåt nämvärt i fångenskap så detta är mest en dimridå för försäljningen av tjuvskjutna fåglar.
Å ja, det är klart att handel me utrotningshotade djur driver på utrotningen.
« Senast ändrad: februari 12, 2009, 16:51:00 av Betis »

Sg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: februari 12, 2009, 16:53:37 »
Förstår att du värnar om fågeln osv betis. Men har du något som helst bevis för vad du säger? Eller är det vad andra sagt. Jag menar man kan ju tro vad som helst om man själv inte varit vid en s.k. odling. Eller själv inte varit med när leverantörerna köper hem sina skinn.

Larssa

• Gäst
« Svar #39 skrivet: februari 12, 2009, 17:05:25 »
det finns inga 100%iga djurvänner bara mäniskor som hävdar att dom är det mer eller mindre..när det gäller frågan om att ta liv så vet inte jag om en mygga förtjänar att dö mer än en djungeltupp bara för att den inte är utrottningshotad sen får du tolka det hur du vill det skiter jag blött i