Författare Ämne: Var börjar poolen ??  (läst 4440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
Var börjar poolen ??
« skrivet: maj 11, 2009, 13:01:38 »
....eller om man så vill, var slutar poolen..??

Är jag inom min pool om jag har fötterna på rätt sida poolgränsen, eller är det var flugan befinner sig i vattnet som gäller..??

Har ställt frågan till många, och ingen har vetat med säkerhet.
....så nu ska vi se... 8)
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
SV: Var börjar poolen ??
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2009, 13:03:39 »
Brukar inte din fluga sitta fast på andra sidan? ..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2009, 13:05:13 »
Om poolen är märkt! så ska du ha skylten mellan bena...så ett normalt Lax-kast så fiskas flugan nedanför gränsen 45gr. :appelidiket:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2009, 13:07:22 »
För den "övre" gränsen är praxis att vare sig fötter eller fluga kastas uppströms gränsen.  :sowhat:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

flaks

• Gäst
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2009, 13:08:13 »
Det kommer an på hvor arg fiskeren/grunnägaren i neste pool er :vissla: :sowhat: :nudge:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2009, 13:09:00 »
För den "övre" gränsen är praxis att vare sig fötter eller fluga kastas uppströms gränsen.  :sowhat:

kasta fötterna?

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2009, 13:13:14 »
Är man gentlemannafiskare så håller man flugan på rätt sida om poolgränsen, alternativt gör en överenskommelse med de som fiskar poolen nedanför.
...cause I´m a man of wealth and taste..

BB

• Gäst
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2009, 13:21:48 »
Och vad som händer om laxen byter vall under drillning? Är det ok att fortsätta dragkampen på grannens sträcka?  ???

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 206
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2009, 13:37:23 »
Och vad som händer om laxen byter vall under drillning? Är det ok att fortsätta dragkampen på grannens sträcka?  ???

Begränsningarna gäller för fisket.
Drilla är en helt annan femma, och det får man göra var man vill - eller det kanske inte alltid är ens egen vilja som styr var man hamnar :tadaa:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2009, 13:45:29 »
Är man gentlemannafiskare så håller man flugan på rätt sida om poolgränsen, alternativt gör en överenskommelse med de som fiskar poolen nedanför.
OK...låter ju vettigt.....och det borde innebära att jag kan starta fisket i den pool man har längst uppströms, stående ca 20-25 meter innan min egen sträcka börjar...??
Dvs så att min fluga fiskar inne på min pool.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 206
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2009, 13:48:16 »
OK...låter ju vettigt.....och det borde innebära att jag kan starta fisket i den pool man har längst uppströms, stående ca 20-25 meter innan min egen sträcka börjar...??
Dvs så att min fluga fiskar inne på min pool.

Ovanstående förfarande förutsätter ju att du börjar med ett väldigt långt kast :haum:

Ska man se krasst på det så är det nog så att det uppstår en del "döda" zoner i samband med poolgränser :hmm:
Sen går det ju oftast att lösa på något enkelt sätt, men ändå...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2009, 13:52:16 »
Ovanstående förfarande förutsätter ju att du börjar med ett väldigt långt kast :haum:

Ska man se krasst på det så är det nog så att det uppstår en del "döda" zoner i samband med poolgränser :hmm:
Sen går det ju oftast att lösa på något enkelt sätt, men ändå...
Ja....men om vi säger 10-15 meter då..??
Det är mer principen jag är ute efter.
Alltså om det är OK jag startar stående x antal meter uppströms poolgränsen, för att kunna fiska flugan i poolgränsen och nedströms.

Sg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: maj 11, 2009, 13:52:53 »
Att folk landar fisk på annan pool är väl rätt så vanligt förekommande när det är stor fisk som drillaså  Tror inte någon tar illa upp om någon från ovanliggande pool kommer ner och drillar sin livs lax i "vår" pool. Jag hade inte gjort det iallaf :)

Jag tror regelmässiga gränserna går där man står. Men som det skrivits innan är det nog ädelt att även ha flugan inom gränsen.

Sg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: maj 11, 2009, 13:53:37 »
Alltså om det är OK jag startar stående x antal meter uppströms poolgränsen, för att kunna fiska flugan i poolgränsen och nedströms.

Jag tror inte det är ok att ställa sig ovanför sin gräns för att fiska poolen du egentligen har på gränsen. Men det är vad jag tror bara :) Tror fotgränsen är viktigare än var man har sin fluga.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #14 skrivet: maj 11, 2009, 14:00:42 »
Jag tror inte det är ok att ställa sig ovanför sin gräns för att fiska poolen du egentligen har på gränsen. Men det är vad jag tror bara :) Tror fotgränsen är viktigare än var man har sin fluga.
Ja inte vet jag...visst är det enklare att avgöra var man har fötterna än var jag har flugan.
Men, egntligen är det ju mer intressant var flugan befinner sig...flertalet av mina laxar har i alla fall inte bitit på mina fötter  :nono:

Sg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: maj 11, 2009, 14:04:12 »
Ja inte vet jag...visst är det enklare att avgöra var man har fötterna än var jag har flugan.
Men, egntligen är det ju mer intressant var flugan befinner sig...flertalet av mina laxar har i alla fall inte bitit på mina fötter  :nono:

Visserligen inte. Men gränserna är väl egentligen till för att inte trängsel ska uppstå. :)

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #16 skrivet: maj 11, 2009, 14:06:53 »
Visserligen inte. Men gränserna är väl egentligen till för att inte trängsel ska uppstå. :)
Ja....trängsel är väl en anledning....men skit samma....det viktigaste är ju att det finns regler som är lika för alla och som alla känner till.....vilket det inte verkar finnas  :-\

Sg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: maj 11, 2009, 14:16:22 »
Ja....trängsel är väl en anledning....men skit samma....det viktigaste är ju att det finns regler som är lika för alla och som alla känner till.....vilket det inte verkar finnas  :-\

Nej det har du helt rätt i :) men du verkar ju vara rätt intresserad av att veta vad som egentligen gäller. Kan du inte dra iväg ett litet mail eller så till någon populär sträcka indelad i pooler? Typ mörrum och fråga hur dom anser att det är?

BB

• Gäst
« Svar #18 skrivet: maj 11, 2009, 15:10:59 »
Att folk landar fisk på annan pool är väl rätt så vanligt förekommande när det är stor fisk som drillaså  Tror inte någon tar illa upp om någon från ovanliggande pool kommer ner och drillar sin livs lax i "vår" pool. Jag hade inte gjort det iallaf :)

Den knepiga situationen uppstår ju om ingen ser en komma in med en fisk uppifrån och man upptäcks först senare. Känns som att man skulle kunna hamna i trubbel...

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #19 skrivet: maj 11, 2009, 16:04:13 »
Jo det är OK för mig börja var du vill :yes: ;D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs