Författare Ämne: Var börjar poolen ??  (läst 4189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sg

• Gäst
SV: Var börjar poolen ??
« Svar #20 skrivet: maj 11, 2009, 16:15:00 »
Den knepiga situationen uppstår ju om ingen ser en komma in med en fisk uppifrån och man upptäcks först senare. Känns som att man skulle kunna hamna i trubbel...

Hehe ja men då får man väl ursäkta sig och förklara.

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #21 skrivet: maj 11, 2009, 16:27:25 »
Intressant att ingen faktiskt vet vad som gäller....det kan ju handla om drygt 30 meter man fiskar in i poolen nedströms om man fiskar stående i poolgränsen..... :haum:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #22 skrivet: maj 11, 2009, 16:33:32 »
Intressant att ingen faktiskt vet vad som gäller....det kan ju handla om drygt 30 meter man fiskar in i poolen nedströms om man fiskar stående i poolgränsen..... :haum:
Det är "betet" i vattnet som gäller.

Du får inte kasta in i annan zon/pool eller vad det nu må heta.

Att det sen kanske står i konflikt med tillgången till översta biten av "din" pool är ju lite bistert...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Jonke

• Gäst
« Svar #23 skrivet: maj 11, 2009, 16:34:17 »
Flugan ska hålla sig mellan poolskyltarna, så enkelt är det, precis som med bilkörning och hastighetsskyltarna  ::). Det är i alla fall vad som gäller i Mörrumsån, jag har med egna ögon bevittnat personal från kontoret som stormat ut och läxat upp flugfiskare som fiskat ner mot gropen på 2:an, då de fysiskt stått och kastat ifrån 1:an. Hur det är i verkligheten är dock en helt annan 5:a :)

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #24 skrivet: maj 11, 2009, 16:35:50 »
Det är nog bara där det är bra/hett som det styrs opp så reglerna är säkert olika på olika platser.
T.ex. har jag hört att spinnfiskarna i Mörrum stod på pool 3 och kastade in i 4an och det var inte populärt. Då kom regler på att ajja bajja så får ni inte göra. Hade det varit kast in på dövatten istället för populära 4an kanske ingen brytt sig :-\
Hemma i Forshaga betraktar jag zongränserna som allmänning mellan angränsande zoner och det är nog inget problem då gränserna inte är speciellt heta, relativt sett.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #25 skrivet: maj 11, 2009, 16:40:30 »
I praktiken utformar man väl inte poolgränser medvetet så att "hot spots" hamnar strax nedströms en gränså Och skulle man göra det så utvecklas väl någon slags praxis för vad som gäller. Men jag skulle väl inte så högt uppskatta en annan fiskare som fiskade in på "mitt" område....   :bonk:

Jag tycker man oftare hamnar i frågeställningar kring hur nära "min" strand en fiskare från andra stranden får fiska. Men det är ju en annan fråga, som förtjänar en egen tråd....   :p
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #26 skrivet: maj 11, 2009, 16:42:47 »
Det är "betet" i vattnet som gäller.

Du får inte kasta in i annan zon/pool eller vad det nu må heta.

Att det sen kanske står i konflikt med tillgången till översta biten av "din" pool är ju lite bistert...

Bistert vet jag inte om det är, men otydligheter är inte sällan en anledning till att det blir konflikter...och det är ju lite onödigt.

Men som jag tolkar det så får man alltså stå i någon annans pool, så länge flugan fiskar i den pool jag har rätt att fiska i....dvs så länge flugan befinner sig i den pool jag får fiska, så får jag stå var som helst.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #27 skrivet: maj 11, 2009, 16:44:45 »
I praktiken utformar man väl inte poolgränser medvetet så att "hot spots" hamnar strax nedströms en gränså Och skulle man göra det så utvecklas väl någon slags praxis för vad som gäller. Men jag skulle väl inte så högt uppskatta en annan fiskare som fiskade in på "mitt" område....   :bonk:

Jag tycker man oftare hamnar i frågeställningar kring hur nära "min" strand en fiskare från andra stranden får fiska. Men det är ju en annan fråga, som förtjänar en egen tråd....   :p
Kan kanske hända om poolgränserna utgörs av ägandet av marken....det är ju kanske inte säkert att markgränserna följer fiskets "hot-spots"....

Utloggad Ron

« Svar #28 skrivet: maj 11, 2009, 16:45:35 »

Men som jag tolkar det så får man alltså stå i någon annans pool, så länge flugan fiskar i den pool jag har rätt att fiska i....dvs så länge flugan befinner sig i den pool jag får fiska, så får jag stå var som helst.

Så skulle inte jag vilja tolka det.  :haum:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #29 skrivet: maj 11, 2009, 16:50:34 »
Så skulle inte jag vilja tolka det.  :haum:
OK....hur tolkar du det..?? :haum:

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #30 skrivet: maj 11, 2009, 16:52:59 »
Bistert vet jag inte om det är, men otydligheter är inte sällan en anledning till att det blir konflikter...och det är ju lite onödigt.

Så tror jag tyvärr inte att du kan tolka det.
Att du inte får kasta i "någon annans" pool innebär inte med nödvändighet att du får rätt att vistas i densamma :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Ron

« Svar #31 skrivet: maj 11, 2009, 16:54:10 »
OK....hur tolkar du det..?? :haum:

Man måste även stå inom "sina" gränser.  

Du skulle väl inte tolerera att någon vadade ut på en ståndplats i "din" pool för att fiska av en grop i "sin" pool?  :dunk:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #32 skrivet: maj 11, 2009, 17:01:34 »
Man måste även stå inom "sina" gränser.  

Du skulle väl inte tolerera att någon vadade ut på en ståndplats i "din" pool för att fiska av en grop i "sin" pool?  :dunk:
OK...då är det alltså så att det blir ett antal meter ofiskat vatten mellan gränserna...

...och jag tycker att det varit helt OK om någon hade vadat ut i "min" pool om reglerna varit så...det hade ju varit lika för alla. Fortfarande så gäller det ju att ha avstånd mellan fiskarna (de med spö).
Det kan ju lika gärna vara så att det är ståndplats i poolgränsen, som jag förstör för fiskaren uppströms när jag vadar ut....

Utloggad Ron

« Svar #33 skrivet: maj 11, 2009, 17:05:01 »
OK...då är det alltså så att det blir ett antal meter ofiskat vatten mellan gränserna...

Nej, det beror i så fall på bristande teknik.  :appa2:

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #34 skrivet: maj 11, 2009, 17:09:17 »
Nej, det beror i så fall på bristande teknik.  :appa2:
;D...skulle det kunna vara.
Ska testa med att ha flugan i spötoppen och föra spöt i 90 graders vinkel ut i älven... :D

Utloggad Ron

« Svar #35 skrivet: maj 11, 2009, 17:20:15 »

Jag tror tyvärr det är många som p g a bristande fantasi och teknik lämnar produktivt vatten ofiskat när dom inte fiskar av området nära stranden samt området rakt ut från "övre poolgränsen". Många är insnöade i bilden av att man vadar till låren/midjan och lägger långa 45-60 graders nedströmskast...   

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #36 skrivet: maj 11, 2009, 17:26:07 »
Jag tror tyvärr det är många som p g a bristande fantasi och teknik lämnar produktivt vatten ofiskat när dom inte fiskar av området nära stranden samt området rakt ut från "övre poolgränsen". Många är insnöade i bilden av att man vadar till låren/midjan och lägger långa 45-60 graders nedströmskast...   
Ja..det kan jag iofs hålla med om.
Jag är ingen kastvirituos, har väl en OK teknik...men det handlar knappast om bristande teknik om bitstället faktiskt finns mitt i poolgränsen...... :haum:

Utloggad Ron

« Svar #37 skrivet: maj 11, 2009, 17:31:18 »
Jag är ingen kastvirituos...

Inte jag heller...  :-[

...men det handlar knappast om bristande teknik om bitstället faktiskt finns mitt i poolgränsen...... :haum:

Om bitstället är mitt på gränsen så skulle jag därför föredra att hålla till i poolen uppströms.  :hmm:

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #38 skrivet: maj 11, 2009, 17:58:11 »
OK...låter ju vettigt.....och det borde innebära att jag kan starta fisket i den pool man har längst uppströms, stående ca 20-25 meter innan min egen sträcka börjar...??
Dvs så att min fluga fiskar inne på min pool.
Nej, någon sådan konsekvens ska man inte tolka in. Däremot har jag en gång gjort en deal med valdet nedanför om att få fiska ner i deras pool i utbyte mot att de fick starta i min. Det var ett gentlemannaagreement på deras förslag.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Norrbaggen

• Gäst
« Svar #39 skrivet: maj 12, 2009, 07:21:04 »
Där finnst vel inte nogot som skapar mer ohygga innom laxfiske enn gränser och skyltar, och hur dessa gränser och skylter tolkast av dom olika fiskare.  Det säkraste i nogra fall är vel at låta bli med att fiska om man inte kräver sin rätt.  ???
Dom långt flästa tyks tro det är fötterna som fiskar, därför holder man sig i, och fiskar innom sin son.  Tyvärr är ofta songränser plasserat i och delar hölar och "hotspots".  Detta beror ofta på gamla avtal mellan grunnägare, just för at ha möjlighet att skaffa sig mat.  Samma gäller för gränsen långs med elveflödet, dom långt flesta tror gränsen är i mitten av älvlöpet , hvilket är fel.  Gränsen går mitt i djuprännan i älven, altså har man djuprännan nära sin brädd så får man fiska sin halva av djuprännan.  :bonk:  Flugfiskare har sellan problem med at inngå avtal och kompromisser vidrörande gränser som gjör fisket smidigt för båda.  Som oftast bliver dessa avtal ingått utan at man ens har pratas vid, man går helt enkelt inte ut och börjar fiska framför en som närmar sig avslutningen på sin sträcka, man låter fiskaren fiska ferdigt.  Helt andra regler gäller för markfiskare, där får man ha ögonen med sig.  Dom släpper på lina, och ofta har dom fiskat halva din sträcka med innan dom ger sig.  Samma gäller om man fiskar et "öppet vald", och har en markfiskare bakom sig.  Han har visat sin redskap och fiskat av innan din fluga har hunnit fram til ståndplatsen.  Inget irriterar mig mera enn det sista, och när jag upptecker sådant fiske bliver jag snällt sagt lite morsk, ja rent av förbannat.  :o