Författare Ämne: Rätta knycken  (läst 20291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
Rätta knycken
« skrivet: september 21, 2009, 22:09:33 »
Hur presenteras flugan så att den blir oemotsåndlig för Laxen ???
Jag vet att dom ser min fluga men .... ja rätta knycken har den inte. Vad saknas ??? Ta bara igår som exempel så togs 18 fiskar runt knuten. Det innebär att säkert 50 st dragit i flugan hos diverse (ca 10-12 st) fiskare totalt sett. Jag gjorde så gott jag kunde men kände inget :o Vad skullle jag gjort ??? Jag planerar en kurs hos Granbo nästa år för att förkovra mig men mottar "fusklappar" i ämnet innan dess  :yes:

Ja det är säkert fler än jag som undrar :-\

Ja nu blev kanske frågan i sig fokuserad till min gårdag och det var väl inte meningen utan seriöst hur fiskar ni flugan ??? och vad har ni för resultat av det jämfört med de fiskare ni delar vattnet med ???
Även negativa erfarenheter uppskattas delning kring  :yes:
Men OK mitt gårdagsresultat är uruselt med tanke på hur huggvillg fisken var, tydligen :larsw: så man börjar ju fundera :-\ och det är verkligen inte första gången det är på det sättet för mig iaf, massor av huggvilllig fisk men ingen är intresserad av vad jag presenterar..... nä bättring anbefalles :yes: Jag fiskar säkert inte på hetaste ställena så jag inser att det inte borde hända mest för mig men att det händer nåt har jag krav på att förkovra mig till i motsvarande situationer i framtiden :D med ER hjälp då :yes: eller Granbos om ni inte släpper till  :ros:
Jag är väl i en period där jag fiskar långsamt, dvs mendar opp en sinktip, vete fan om det är bra men det känns gött :haum: :rolleye:

Min erfarenhet är att långsamt är bättre än snabbt :hmm: men det är kanske bara som jag tror... :-\ att flugan får hänga och "tugga" in mot egna kanten....

Eller är det släng ut och lita på turen som gäller ??? Jag tror inte att jag har en strategi iaf :-[ Eller det vet jag att jag inte har :police:
« Senast ändrad: september 21, 2009, 23:18:16 av Thomas L »
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Rätta knycken
« Svar #1 skrivet: september 22, 2009, 00:06:51 »
Vad hände med "trägen vinner"? :haum:

Om du bara fiskar långsamt och det är resultatlöst kanske det kan vara läge att fiska lite snabbare.

Att variera sitt fiske är nyckeln många gånger, och då menar jag inte variation genom att byta spö till ett annat spö med annan färg på linan 8)

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #2 skrivet: september 22, 2009, 08:45:55 »
Byt till en orange fluga och fiska den snabbare.  :hmm:

Om det är lugnvatten, byt till en fluga som du kan fiska med hemtag...  :run:

Fiska djupare?  :haum:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #3 skrivet: september 22, 2009, 10:07:54 »
Byt till en orange fluga och fiska den snabbare.  :hmm:

Om det är lugnvatten, byt till en fluga som du kan fiska med hemtag...  :run:

Fiska djupare?  :haum:

Vilken fluga kan en inte fiska med hemtag? :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #4 skrivet: september 22, 2009, 10:32:00 »
Vad hände med "trägen vinner"? :haum:

Om du bara fiskar långsamt och det är resultatlöst kanske det kan vara läge att fiska lite snabbare.

Att variera sitt fiske är nyckeln många gånger, och då menar jag inte variation genom att byta spö till ett annat spö med annan färg på linan 8)

Jodå "trägen vinner" alltid till slut. Men det är bara att titta på fångstrapporterna så inser jag att det finns saker och lära. Vissa lyckas alltid ganska bra. Dom upprepar sina framgångar vid varje besök. En del är säkert kastfärdigheter men inte allt antar jag :-\

Man kan titta på Forshaga igår. Fullt på ettan men alla fiskar som fångades togs av samma person, Bikare88 här på forumet. På zon 2 var det 2 personer som tog alla utom en. Bl.a. Säta som tar många alltid när han är där. Den andre på 2an som tog fisk, vi kan kalla honom MJ, är också väldigt säker på och ta fisk när han besöker Forshagaforsen. Nåt hade tre dessa som inte andra hade igår :hmm: MJ har jag kollat in lite och han kastar nästan alltid ganska långt dvs hans fluga ses troligen av många fiskar i varje kast men sen så får han dom och ta också :yes:

Jag får kolla Skiveds-experten ;) noga i kväll  :lumber:  :-\
« Senast ändrad: september 22, 2009, 11:09:52 av Thomas L »

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #5 skrivet: september 22, 2009, 11:18:56 »
Hmm funderade på det du som att kasta långt.
Om man kastar långt som fan jämfört med en som kastar kort som fan men i  exakt samma vinkel för vem går flugan fortast?
Den som kastar långt som fan eller den som kastar kort som fan?

Det borde väl vara den som kastar långt som fan som får högre hastighet på flugan eller hur?
Nån som är sugen på att räkna lite på det för att få fram nån siffra om det är marginela skillnader i fart eller om det är mätbart övurhuvudtaget?
Nu är det kanske inte så lätt arr göra det eftersom linan böjs och inte är helt rak men nån med räknehuvud borde kunna göra nån förenklad version.

Jag tror på hastighet och att man är född med TUR  :tafrilla:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #6 skrivet: september 22, 2009, 11:26:03 »
Om man kastar långt som fan jämfört med en som kastar kort som fan men i  exakt samma vinkel för vem går flugan fortast?

Det borde väl vara den som kastar långt som fan som får högre hastighet på flugan eller hur?
Nån som är sugen på att räkna lite på det för att få fram nån siffra om det är marginela skillnader i fart eller om det är mätbart övurhuvudtaget?
Nu är det kanske inte så lätt arr göra det eftersom linan böjs och inte är helt rak men nån med räknehuvud borde kunna göra nån förenklad version.

Om jag vill fiska flugan fortare så brukar jag kasta kortare och tvärare. Men ett längre kast i samma vinkel borde ge ett snabbare svep in mot land. Det känns så iaf :-\
Jag tänker mig linan som en styv "pendel" i en förenklad model :lumber:

Tafsbrott

• Gäst
« Svar #7 skrivet: september 22, 2009, 11:42:50 »

Fiskar oftast fort å det funkar ju tydligen lite då och då ::)

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #8 skrivet: september 22, 2009, 11:48:05 »
Jodå "trägen vinner" alltid till slut. Men det är bara att titta på fångstrapporterna så inser jag att det finns saker och lära. Vissa lyckas alltid ganska bra. Dom upprepar sina framgångar vid varje besök. En del är säkert kastfärdigheter men inte allt antar jag :-\

Man kan titta på Forshaga igår. Fullt på ettan men alla fiskar som fångades togs av samma person, Bikare88 här på forumet. På zon 2 var det 2 personer som tog alla utom en. Bl.a. Säta som tar många alltid när han är där. Den andre på 2an som tog fisk, vi kan kalla honom MJ, är också väldigt säker på och ta fisk när han besöker Forshagaforsen. Nåt hade tre dessa som inte andra hade igår :hmm: MJ har jag kollat in lite och han kastar nästan alltid ganska långt dvs hans fluga ses troligen av många fiskar i varje kast men sen så får han dom och ta också :yes:

Jag får kolla Skiveds-experten ;) noga i kväll  :lumber:  :-\

Baserat på mina egna ringa erfarenheter så skulle jag säga att det är viktigare att presentera flugan för fisken än att kasta långt :hmm:

Söka av olika "bitställen" och variera sättet man fiskar sin fluga skulle nog jag ge som stalltips... Om man har gått ett par repor, inget sett, inget känt, inget hört, inget anat - då kanske man helt enkelt inte fiskar på rätt ställe... och gör man inte det så spelar det inte nån större roll vad man fiskar med, och hur man fiskar det :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #9 skrivet: september 22, 2009, 13:01:06 »
Baserat på mina egna ringa erfarenheter så skulle jag säga att det är viktigare att presentera flugan för fisken än att kasta långt :hmm:

Söka av olika "bitställen" och variera sättet man fiskar sin fluga skulle nog jag ge som stalltips... Om man har gått ett par repor, inget sett, inget känt, inget hört, inget anat - då kanske man helt enkelt inte fiskar på rätt ställe... och gör man inte det så spelar det inte nån större roll vad man fiskar med, och hur man fiskar det :hmm:
Jo så är det nog men nu pratar jag om älva där hemma just nu och där är det ju fisk överallt även om dom nog är fler per kvaderatmeter på vissa ställen :-\
Tidigt på säsongen är ju fisken "bara" på de attraktivaste ståndplatserna.

säta

• Gäst
« Svar #10 skrivet: september 22, 2009, 14:40:08 »
Jag fiska på 2an igår, det var inte alls lika mycket kontakter som det brukar kunna vara, iaf inte för mig. Ändå tog jag 3 st. Såg inte alls mycket fisk. MJ tror jag fiskar djupare än dom flesta på 2an med sina "hantel tuber". Jag fiskade oftast snabbt över dom klassiska bit platserna förutom på den siste fisken, då kasta jag långt mot apstigen från skivedsidan, menda uppströms. Men ändå så fiskar flugan snabbt över "V:et" och fisken kom som en torped efter flugan i flera meter innan den tog.  

Bikare tog alla sina när han var själv på klippan. När allt annat folk kom upp började tyligen cirkusen och han kände inte en fisk efter det. Sen ändrade dom vattnet lite då och då. Mindre vatten genom turbinen igår. Dammlucka 3 kördes hela tiden medan d-lucka 1 kördes lite då och då.
« Senast ändrad: september 22, 2009, 17:15:18 av säta »

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #11 skrivet: september 22, 2009, 17:02:31 »
Jo så är det nog men nu pratar jag om älva där hemma just nu och där är det ju fisk överallt även om dom nog är fler per kvaderatmeter på vissa ställen :-\
Tidigt på säsongen är ju fisken "bara" på de attraktivaste ståndplatserna.

Jaha :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

PK

• Gäst
« Svar #12 skrivet: september 22, 2009, 17:28:33 »

Med andra ord menda upp enakastet,menda ner andrakastet.
Sedan gå 2,4steg ner och upprepa.Laxfiske är hundgöra men ett kulsådant. :yeah:

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #13 skrivet: september 22, 2009, 21:07:55 »
Med andra ord menda upp enakastet,menda ner andrakastet.
Sedan gå 2,4steg ner och upprepa.Laxfiske är hundgöra men ett kulsådant. :yeah:

..2,4 steg...                                             ..jag som levt i tron att 2,0 steg var det rätta...  :liar:
  :whoa: :whoa: :whoa:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Clabbe

• Gäst
« Svar #14 skrivet: september 22, 2009, 21:17:08 »
Jag lever i vidskepelsen om att det som spelar störst roll om man ska får fisk eller inte är villken p-ruta man parkerar bilen i utanför sportfiske centrat  ;D

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #15 skrivet: september 22, 2009, 21:25:36 »
Jag lever i vidskepelsen om att det som spelar störst roll om man ska får fisk eller inte är villken p-ruta man parkerar bilen i utanför sportfiske centrat  ;D

J-vla stadsbarn .. :appel1:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Clabbe

• Gäst
« Svar #16 skrivet: september 22, 2009, 21:34:06 »

säta

• Gäst
« Svar #17 skrivet: september 22, 2009, 22:17:13 »

Det stämmer, men måste in på camping området för att få fisk :hmm:

Larssa

• Gäst
« Svar #18 skrivet: september 22, 2009, 22:59:04 »
Det stämmer, men måste in på camping området för att få fisk :hmm:

går även bra med danskens campingområde på skivedssidan :hmm:

va det gäller herr Löövs knyck så tycker jag att du har haft ett för bra år för att fundera på att gå på fiskeskola. laxfiske går upp och ner som övriga livet :tadaa:

säta

• Gäst
« Svar #19 skrivet: september 22, 2009, 23:41:08 »
går även bra med danskens campingområde på skivedssidan :hmm:

va det gäller herr Löövs knyck så tycker jag att du har haft ett för bra år för att fundera på att gå på fiskeskola. laxfiske går upp och ner som övriga livet :tadaa:

Måste testas, när han inte är där förstås :hmm:

Och du larssa, har du tagit upp båten på land :vissla: ;D