Författare Ämne: Värna Hårkan!  (läst 968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pada

• Gäst
Värna Hårkan!
« skrivet: februari 15, 2010, 09:01:08 »
Så, har nu satt ihop ett litet brev med mina (och andras) åsikter om fisket och om vad som försigår i Sandvikssjöns-Edsforsens FvoF´s strömmar i Hårkan. Till att börja med måste jag säga att jag var lite kluven om jag skulle lägga ut det på allmänna forumet till en början, men jag slänger ut det, iallafall ett tag. Detta eftersom jag personligen tycker att det är lite väl mycket folk som fiskar där, och i och med detta inlägg kanske jag bara ökar på publiciteten för detta vatten, men låt gå.

Detta brev kommer skickas till ordföranden i styrelsen till aktuell fiskevårdsförening. Några små ideèr om hur man skulle kunna göra, men mest för att få berörd part att få upp ögonen för att det finns fiskare över 100 mil bort som bryr sig om deras strömmar...

För den som känner att man vill vara med och stötta detta lilla miniprojekt går det fint att IM a mig namn och hemort, så fyller jag på med ditt namn på namninsamlingslistan som kommer bifogas till brevet.

Så här blev det iallafall:

Hejsan Håkan!

Mitt namn är Patrik Bjurenstål, och skriver å flera personers vägnar. Vi är ett antal personer som under flertalet år, har lagt allt mellan 1 och 3 flugfiske veckor uppe hos bland annat Er i Sandvikssjöns-Edsforsens Fvof. Det är ett helt fantastiskt fiskevatten Ni tillhandahåller. Vi har dock ett par saker som vi skulle vilja göra Er uppmärksamma på.

Edsforsen har alltid varit väldigt välbesökt under alla dessa år, men i somras, dvs. -09, så blev det lite mer än man väntat sig. Under de år vi besökt Edsforsen har man märkt att besökarantalet ökat i en jämn fart, för att nu till detta år bokstavligt talat explodera. Positivt? Ja, självklart! Jag kan tänka mig att Ni är väldigt nöjda och tillfreds över att så pass många fiskare fått upp ögonen för just Era strömmar. I dessa tider med svåra ekonomiska problem så blir säkert tillskottet av försäljningen av fiskelicenser av än mer betydande karaktär för Er.

Vi har, som tidigare nämnts, fiskat i Edsforsen under flera år, och därigenom följt utvecklingen som skett hos Er. Men just den här sommaren blev droppen som fick bägaren att rinna över. På kvällen (2/7) när vi kom fram till strömmen så kunde vi räkna till inte mindre än 37 (!) fiskare på den sträckan som utgör själva Edsforsen, dvs. cirka 600 meter.

Nu hoppas jag inte att det här missuppfattas på något sätt, men det är FÖR många fiskare på för liten yta. Som situationen såg ut under flertalet kvällar under vår vecka så kan det omöjligt vara en långsiktigt hållbar situation för Hårkans fantastiska harrar! Vill man ha ett fortsatt bra fiske, och bibehålla den fantastiska kvalitén som fisken har i denna ström, så är det ohållbart att ha kvar dagens regler med en baglimit på 5 (!) st. fiskar och med ett minimimått på 35 cm. Dessutom finns inget krav på att använda hullinglösa krokar, vilket kan göra att fisken tar onödigt mycket skada vid drillning och lossning av kroken. Angående baglimit på 5 stycken fiskar är det ju förstås inte så många som fyller denna, men det finns folk som verkligen utnyttjar denna kvot till fullo, flera dygn i sträck dessutom. Vi har under åren stött på ett par fiskare som till och med går över sin personliga kvot, under ett antal nätter gick dom ut till ön mitt i Edsforsen och fyllde varsin kasse med harr och öring, sen kom dom smygande tillbaka när nästan allt folk hade gett upp, för att nästa kväll vara på plats igen och upprepa samma procedur. Dessa personer stöter vi på år efter år. Sånt här får oss att verkligen vilja ta tag i detta problem. Vi vill verkligen att Hårkan i allmänhet, och Edsforsen i synnerhet, ska få behålla sitt stora och starka bestånd av stor, välvuxen harr. Med dagens regler blir det inte lätt.

Tänk Er vad som skulle kunna göras med just Edsforsen, om man införde lite ”striktare” regler. Jag kan tänka mig att det kommer bli en av Sveriges bästa harrströmmar, redan i dag kan jag säga att det inte finns många strömmar i vårat land som har ett så tätt bestånd av storvuxen och kraftig harr, och med så otroligt gynnsamma förhållanden som det verkligen är i denna del av Hårkan.

Det borde även ligga i Ert intresse att ni även i framtiden har ett vatten som är hett eftertraktat hos oss flugfiskare.
Vi har därför några förslag på hur man skulle kunna göra för att bibehålla och utveckla harrstammen i Edsforsen.
- Införa en baglimit på max 1 st. harr/öring per dygn
- Införa ett fönsteruttag på kanske 40-45 cm
- Höja fiskelicensen till minst 100 kr/dygn
- Eventuellt införa en kvotering på kanske 15-20 fiskare/dygn

Att införa en kvotering kommer inte medföra minskade inkomster för Er, eftersom de höjda kortpriserna kommer kompensera för detta. Vi tror vidare inte att det förhöjda kortpriset kommer leda till att ni får mindre besökare, snarare tvärtom. Vi pratade med många fiskare i somras, som klagade lite över att det var alldeles för mycket folk, det tog bort väldigt mycket av upplevelsen. Många hade nog kunnat tänka sig att betala betydligt mer pengar för att få fiska lite mindre ostört i Era strömmar. Tänk vad mycket fisk som skulle ”sparas” av att lägga till en så enkel regel som att hullinglös krok måste användas.
Vi är väl medvetna om att det är svårt att påverka saker och ting, men vi ber Er iallafall ta del av våra idéer, och diskutera igenom det tillsammans på nästa möte.

Undertecknad

Patrik Bjurenstål

Teveltun

• Gäst
SV: Värna Hårkan!
« Svar #1 skrivet: november 07, 2011, 18:41:34 »
Vad hände därefter ?

Mvh Erik