Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 13529 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 557
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Tänk, strategi.
« Svar #100 skrivet: januari 11, 2018, 17:48:28 »
Så har det funka för mig förr!..men inte nu längre..men sparar jag bild..i "bilder" ..så kan jag öppna bilden..men den är väldigt liten. :haum:

filformatet är PNG image? ???
mobilbild...
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 082
« Svar #101 skrivet: januari 11, 2018, 20:23:09 »
Fina flugor Betis.    :yeah:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #102 skrivet: januari 11, 2018, 21:33:10 »
mobilbild...

Så liten är den inte, jag skulle tro att han lyckas ladda hem tumnageln  :haum:

tumnagel = den lilla förhandsvisningen under inlägget
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 360
« Svar #103 skrivet: januari 12, 2018, 07:42:13 »
Fin fint Betis!  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #104 skrivet: januari 12, 2018, 14:49:44 »
Tackar för beröm  :flyguy:, men det handlar inte om det.
Finns flugor som ser mångdubbelt bättre ut än mina men ändå har fel avtryck.
Å då fiskar de inte bra. :nono:
Jag vet vad det är för estetiska fel på mina flugor, mest handlar det nog om min ovana.
Då blir det lite långt här, lite mycket där och kanske några strån åt helvete både här och där.
Men fiska kommer de göra ändå, hållt på så länge så jag vet att variationen mellan individerna ändå är större än man tror.
Många sandsländor som kommit ur städet och man tyckt att de är för stora, tjocka eller har för långa spröt lr nåt.
Sen har man sett verkliga som avikit än mer.

Men tänket vid städet är viktigt och resonemanget runt ikring intressant.

För en del är segmentering på bakkroppen viktigare än avtrycket.
Exempelvis.
De kan då sträcka sig till att leta upp krångliga och funktionmässigt sämre  matrial än exempelvis dubbing bara för att åstadkomma det.
Typ biot.
Men lägger man då ett traditionellt paraschut utan att binda ned det har man tappat mer än man vunnit.

Varför inte då bara vira ett traditionellt fronthackel och binda upp det? Då blir ju också avtrycket rätt.
Jo, för det blir lite som en propeller, det står inte vinkelrätt ut från kroppen och kan då tvinna tafsen vid kast.
Flugor som inte tvinnar är bättre än dom som gör det.
Tycker jag.
Vad tycker ni?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #105 skrivet: februari 05, 2018, 15:24:07 »
Ska gå upp till städet och snörpa ihop några hacklade nattsländor. Men det blir på traditionellt vis. :hmm:
Hjorthårsvinge, flyrite och hackel klippt på undersidan.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #106 skrivet: mars 07, 2018, 15:22:12 »
Nu blir det flygmyror. De ska flyta bra och ge ett bra avtryck. Det är svärmande stackmyror det handlar så de ska vara åtminstone 20mm långa.
Lösningen blir en underkropp av foam som jag dubbar över, ben av tupphackel.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 306
  • Oooooaaaah!
« Svar #107 skrivet: mars 07, 2018, 17:00:03 »
Nu blir det flygmyror. De ska flyta bra och ge ett bra avtryck. Det är svärmande stackmyror det handlar så de ska vara åtminstone 20mm långa.
Lösningen blir en underkropp av foam som jag dubbar över, ben av tupphackel.

Minns när folk tyckte att när jag gjorde flugor med balsa! så var det fusk :p av någon outgrundlig anl.? ;D lycka till..vill gärna se kreationen.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #108 skrivet: mars 07, 2018, 18:33:42 »

Minns när folk tyckte att när jag gjorde flugor med balsa! så var det fusk :p av någon outgrundlig anl.? ;D lycka till..vill gärna se kreationen.
Det bästa hade varit å gjort dom i balsa, men det är knävligt och många moment. Wik har gjort myror i balsa. Med diskborstben.
Mina blev sådär så det är en del småfix kvar innan jag nöjer mig.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #109 skrivet: mars 14, 2018, 13:05:05 »
Nu ska det bli fjädermyggor. Egentligen inget inlägg för den här tråden för jag tänker köra klassiskt. Blir Bergquist diptera med reverserat hackel som vinge och traditionellt fronthackel. Fast klippt i v på undersidan. 14 å 16. Mindre reder jag nog inte ut fast jag vet att 16 å 18 vore mer relevanta storlekar.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 971
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #110 skrivet: mars 14, 2018, 13:10:47 »
Nu ska det bli fjädermyggor. Egentligen inget inlägg för den här tråden för jag tänker köra klassiskt. Blir Bergquist diptera med reverserat hackel som vinge och traditionellt fronthackel. Fast klippt i v på undersidan. 14 å 16. Mindre reder jag nog inte ut fast jag vet att 16 å 18 vore mer relevanta storlekar.

Har du lättat lite på kraven om att man ej får slänga ut en fluga i vattnet utan en väl genomtänkt strategi?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #111 skrivet: mars 14, 2018, 13:22:04 »

För mig kan det inte bli mindre fjädermyggor, sånt rat ids jag inte fiska med  :appa2:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #112 skrivet: mars 14, 2018, 13:43:31 »
Har du lättat lite på kraven om att man ej får slänga ut en fluga i vattnet utan en väl genomtänkt strategi?
Nu förstår jag inte frågan riktigt. ???
Tanken med tråden var nog mer om hur ni tänkte vid städet. Vilka egenskaper ni ville flugan skulle ha och hur ni löste det för att få flugan att bli vad ni tänkt.
I det här fallet har Bergquist redan klarat av det så jag bara kopierar han mönster med den variationen att jag klipper hacklet på undersidan för att flugan ska stå lite lägre, alltid stå rätt på vattnet och inte tippa framåt om man behöver sträcka upp lite.

Sen får man väl göra hur man vill och upplevelsen med flugfiske är olika för alla.
Själv är jag väl  formad av 60-70 och 80-talets skola. Där svenska fluganserien kom, Kenneth kom med sina handböcker om dagsländor, Rolf Ahlquist täljde sina balsagetingar och som final kom Bergquist med sin flugbindning på mitt sätt. Allan Pettersson drev Flydressing och beställde man en hönssaddle i ginger så fick man en ginger hönssaddle. I rätt nyans.
Alla som började flugfiska då band sina egna flugor.
De flesta visste både svenska och latinska namn på de vanligaste insekterna som var intressanta för flugfisket.

Idag har jag känslan av att de flesta köper sina flugor och binder man nåt så är det helt utan tanke eller mening ihop med själva fisket.
För mig skulle det bli väldigt fattigt.
Lite letar man kanske efter likasinnade.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #113 skrivet: mars 14, 2018, 13:47:20 »

För mig kan det inte bli mindre fjädermyggor, sånt rat ids jag inte fiska med  :appa2:
Egentligen inte jag heller, men ibland är det ett måste och de senaste 4-5åren har det hänt för ofta för att inte ha dom i asken.

Utloggad rifle

« Svar #114 skrivet: mars 14, 2018, 15:28:42 »
Nu förstår jag inte frågan riktigt. ???
Tanken med tråden var nog mer om hur ni tänkte vid städet. Vilka egenskaper ni ville flugan skulle ha och hur ni löste det för att få flugan att bli vad ni tänkt.
I det här fallet har Bergquist redan klarat av det så jag bara kopierar han mönster med den variationen att jag klipper hacklet på undersidan för att flugan ska stå lite lägre, alltid stå rätt på vattnet och inte tippa framåt om man behöver sträcka upp lite.

Sen får man väl göra hur man vill och upplevelsen med flugfiske är olika för alla.
Själv är jag väl  formad av 60-70 och 80-talets skola. Där svenska fluganserien kom, Kenneth kom med sina handböcker om dagsländor, Rolf Ahlquist täljde sina balsagetingar och som final kom Bergquist med sin flugbindning på mitt sätt. Allan Pettersson drev Flydressing och beställde man en hönssaddle i ginger så fick man en ginger hönssaddle. I rätt nyans.
Alla som började flugfiska då band sina egna flugor.
De flesta visste både svenska och latinska namn på de vanligaste insekterna som var intressanta för flugfisket.

Idag har jag känslan av att de flesta köper sina flugor och binder man nåt så är det helt utan tanke eller mening ihop med själva fisket.
För mig skulle det bli väldigt fattigt.
Lite letar man kanske efter likasinnade.

Många köper nog sina flugor, när jag fiskade harr så köpte jag för då kändes det inte värt att sitta tråckla själv tros kurser i årskurs fyra.
Hade jag fortsatt med harrfisket så hade jag säkert bundit själv idag eftersom jag gör Laxflugorna själv nuförtiden.
Nånstans måste man börja i fisket och jag valde att fiska som attans.

Det som är tjusningen med vissa hobbys som tex fiske är hur den kan förändras och utvecklas/avvecklas med åren.
I början fånga en fisk, sen stor fisk, sen fånga på egna flugor, sen tjurig fisk, sen Westrina och dricka mera kaffe än kast, sen skrytfiske utomlands osv osv och så börjar allt om eller man backar några steg.
Helt underbart och mångfacetterat.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #115 skrivet: mars 14, 2018, 18:58:38 »
Många köper nog sina flugor, när jag fiskade harr så köpte jag för då kändes det inte värt att sitta tråckla själv tros kurser i årskurs fyra.
Hade jag fortsatt med harrfisket så hade jag säkert bundit själv idag eftersom jag gör Laxflugorna själv nuförtiden.

Det som är tjusningen med vissa hobbys som tex fiske är hur den kan förändras och utvecklas/avvecklas med åren.
I början fånga en fisk, sen stor fisk, sen fånga på egna flugor, sen tjurig fisk, sen Westrina och dricka mera kaffe än kast, sen skrytfiske utomlands osv osv och så börjar allt om eller man backar några steg.
Rent ekonomiskt är det svårt att få ihop det idag. Det är nog mer att vissa typer av köpeflugor är så jävla dåliga så man vill inte sätta dom på tafsen.
Andra är hur bra som helst.
När jag började var köpeflugorna så kass att vem som helst gjorde bättre efter bara ett par försök.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #116 skrivet: mars 14, 2018, 19:16:47 »

Hur mycket lax fiskar du nu på vintern?
Lite tid borde du kanske få över när du varken skottar snö lr eldar med ved.... ;)

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 216
« Svar #117 skrivet: mars 14, 2018, 20:46:57 »
Lite tid borde du kanske få över när du varken skottar snö lr eldar med ved.... ;)
:)

Utloggad rifle

« Svar #118 skrivet: mars 15, 2018, 07:16:50 »
Rätt så lite men jag binder lite flugor.
Senast för nån dag sen la jag en bild i bildtråden för flugor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #119 skrivet: mars 15, 2018, 10:36:16 »
Rätt så lite men jag binder lite flugor.
Senast för nån dag sen la jag en bild i bildtråden för flugor.
Jag bara tänkte att du skrev att istället för att binda flugor fiskade du jättemycket.