Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 14884 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
SV: Tänk, strategi.
« Svar #200 skrivet: december 07, 2018, 19:42:35 »
Fullt av onyttigheter dessutom, glutamat å palmolja exempelvis.
Men du har fortfarande inte kommit på varför du hänger med dom?

Hänger och hänger..  ;D
Tror att min livsuppgift är att få dom att äta vettig mat helt enkelt. Så fort dom käkar en kokt röding drar jag.  :hmm:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #201 skrivet: december 07, 2018, 19:46:41 »
Hänger och hänger..  ;D
Tror att min livsuppgift är att få dom att äta vettig mat helt enkelt. Så fort dom käkar en kokt röding drar jag.  :hmm:

Det var är en på jobbet som säger!...Det enda kokta jag "äter" är..."Kaffe å Brännvin" ...för att ändra på det...så får dom bevisa annat. ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #202 skrivet: december 07, 2018, 19:48:41 »
Hänger och hänger..  ;D
Allt det där har jag rett ut med min familj för jättemånga år sedan.
Varför hänger jag kvar då? :haum:
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad jakob

« Svar #203 skrivet: december 07, 2018, 20:11:38 »
Allt det där har jag rett ut med min familj för jättemånga år sedan.
Varför hänger jag kvar då? :haum:

För att jävlas med dom?  ;D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #204 skrivet: december 07, 2018, 21:34:40 »
För att jävlas med dom?  ;D
Måste vara nåt sånt. ;D

Utloggad jakob

« Svar #205 skrivet: december 07, 2018, 22:12:43 »
Måste vara nåt sånt. ;D

Samma här. Dom ska fan inte komma undan.  :nudge:

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 230
« Svar #206 skrivet: december 08, 2018, 21:25:30 »
Hänger och hänger..  ;D
Ska rödingen verkligen vara kokt?
Instinktivt känns det fel, men har aldrig provat.
Å andar sidan, när man funderar, typ inkokt kan nog vara djäkligt gott!  :haum:

Utloggad jakob

« Svar #207 skrivet: december 09, 2018, 00:00:23 »
Ska rödingen verkligen vara kokt?
Instinktivt känns det fel, men har aldrig provat.
Å andar sidan, när man funderar, typ inkokt kan nog vara djäkligt gott!  :haum:

Jag tycker det är gott iallafall. Men man ska koka dom rätt! Massor med salt, kallt vatten. Lägg i fisken och låt koka upp. Sen tar man direkt bort grytan och låter svalna under lock, den ska alltså inte stå och koka en stund.
Men det kanske är just det som är inkokt? Har lite dålig koll på begreppen inom matlagning.  :-[

Några vitpepparkorn och lagerblad gör det inte sämre heller.  :yeah:

Och godast av allt är att äta det nästa dag, upplockat ur vattnet efter avsvalning och kylförvarat under natten. Sen skivar man kall potatis och blandar med fisken på en macka med smör och lite majonnäs.

Fast ännu godare faktiskt: bort med alla ben, mosa fisken med gaffel. Lite olja, lite salt, lite aromat, lite finhackad lök. Och lite, lite, lite ketchup. Rör ihop och ha som smörgåspålägg. Går lika bra med ugnsstekt fisk.  :love:
Ännu godare med hälften rökt fisk i blandningen.
Lite citron, lite majonnäs, nån kapris, och kall potatis. På hård eller tunnbröd.  :D

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 316
  • Vinter bläää
« Svar #208 skrivet: december 09, 2018, 00:11:32 »
Jag tycker det är gott iallafall. Men man ska koka dom rätt! Massor med salt, kallt vatten. Lägg i fisken och låt koka upp. Sen tar man direkt bort grytan och låter svalna under lock, den ska alltså inte stå och koka en stund.
Men det kanske är just det som är inkokt? Har lite dålig koll på begreppen inom matlagning.  :-[

Och godast av allt är att äta det nästa dag, upplockat ur vattnet efter avsvalning och kylförvarat under natten. Sen skivar man kall potatis och blandar med fisken på en macka med smör och lite majonnäs.

Fast ännu godare faktiskt: bort med alla ben, mosa fisken med gaffel. Lite olja, lite salt, lite aromat, lite finhackad lök. Och lite, lite, lite ketchup. Rör ihop och ha som smörgåspålägg. Går lika bra med ugnsstekt fisk.  :love:
Lite citron, lite majonnäs, nån kapris, och kall potatis. På hård eller tunnbröd.  :D
ketchup till röding  :rofl:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #209 skrivet: december 09, 2018, 00:21:53 »

Jag brukar göra så att jag kokar upp vatten , salt och det man vill ha i, typ lagerblad. Sen lägger jag i fisken men tar av grytan från plattan. Får stå en tio minuter en kvart , då brukar fisken vara färdig. Ungefär lika som du, lite halvnoga med vattenmängden i förhållande till fiskmängden, men det brukar funka. Men ketchup till röding?

Utloggad jakob

« Svar #210 skrivet: december 09, 2018, 00:36:08 »
Ja men era bakåtsträvare!  :bonk:

Det är mycket passande till just den röran. Tyckte också att bara tanken på ketchup där kändes galen. Men det funkar! Men det är inte mycket, några droppar. Tror att det ger nån liten sötaktig touch på nåt vis.  :haum:
Det var faktiskt en lapp som visade röran så det är förmodligen en gammal samisk tradition med ketchup i rödingröran.  ;D
Testa! Men inte för mycket. Bara några droppar.  :police:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #211 skrivet: december 09, 2018, 02:00:32 »
ketchup till röding  :rofl:

Ketchup passar te allt! :hmm: Köttsoppa,Korvsoppa,Pizza,Hamburkare m.m :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #212 skrivet: december 09, 2018, 05:36:16 »
Får väl köpa nån flaska å prova.
Nä, faan tänk om nån finge se att man hade ketchup hemma.
Skämmigt... :-[

Utloggad Balswinger

« Svar #213 skrivet: december 09, 2018, 09:48:28 »

Du kan sno en sådan där liten påse på en restaurang som du kan smyga med!  :)

Utloggad Balswinger

« Svar #214 skrivet: december 09, 2018, 10:01:47 »

Jo, låter lite som åt det inkokta hållet - lagerblad o pepparkorn och kallna i spadet. Men oftast är det nog med ättika också. Morot och dill också vanligt. Citron kan säkert slå ättikan.

Gott låter det i alla fall, även om jag är nätt med aromat och ketchup.
Använder hellre tomatpuré som jag kryddar upp.

Skulle gärna prova, men lite tunnsått med röding här nere.
 :)

Utloggad Balswinger

« Svar #215 skrivet: december 09, 2018, 10:04:41 »

Utloggad jakob

« Svar #216 skrivet: december 09, 2018, 10:12:02 »
Inkokt
https://www.tasteline.com/recept/inkokt-lax-med-varprimorer-och-dillkram/
å

Ska testa sån där lite mer avancerad inkokning. Kanske går att få i barnen röding då. Har testat allt annat utan resultat.

Vafan säger du karl  :o
Har du ingen ketchup hemma? Ketchup häller ungarna på allt dom ser här hemma. Och ketchup är ju nyttigt.  :-\

Testa röran med tomatpuré istället då som balswinger säger. När jag tänker efter låter det bekant. Det var nog det det skulle vara egentligen men jag har väl glömt bort och med tiden tyckt mig minnas att det skulle vara ketchup.  :-[
Men det blir gott vilket som.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #217 skrivet: december 09, 2018, 11:03:27 »
å

Ska testa sån där lite mer avancerad inkokning. Kanske går att få i barnen röding då. Har testat allt annat utan resultat.
Vafan säger du karl  :o
Har du ingen ketchup hemma? Ketchup häller ungarna på allt dom ser här hemma. Och ketchup är ju nyttigt.  :-\

Testa röran med tomatpuré istället då som balswinger säger. När jag tänker efter låter det bekant. Det var nog det det skulle vara egentligen men jag har väl glömt bort och med tiden tyckt mig minnas att det skulle vara ketchup.  :-[
Men det blir gott vilket som.
Frugan brukar ha lite ketchup på korv om vi grillar eller steker sånt nån gång.
Men tomatpure använder vi.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #218 skrivet: december 09, 2018, 11:05:04 »
Fast i flugbindningen använder ingen jag känner ketchup. :nono: ::)

Utloggad Balswinger

« Svar #219 skrivet: december 09, 2018, 12:59:20 »
Fast i flugbindningen använder ingen jag känner ketchup. :nono: ::)

Jo, men ett strategival är det om man väljer ketchup- eller purélinjen.  :hmm: