Författare Ämne: Torneus drar sitt strå till stacken  (läst 23936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
Torneus drar sitt strå till stacken
« skrivet: oktober 19, 2011, 10:01:49 »
Jag tänkte att jag får dra mitt strå till stacken.

Sommarens resa gick till övre delaren av Lainioälven.
Jag, Mats och Göran har bestämt oss för att årets laxfiske skall flyttas ifrån Lovikka till Jårkasstakka.
Mats har en kollega som dragit mycket lax uppe vid Jårkasstakka och dessutom kört forsbåt ifrån Jårkasstakka
ända upp i Taavoetna. Det är en jävlig grund älv att köra båt i !!

Dag1:
Vi startade vår båtresa ifrån Jårkasstakka där vi satte i båten.
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Torneus

SV: Torneus drar sitt strå till stacken
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2011, 10:02:33 »
Vi åkte först upp till Nedre Liedakkakoski där vi fick dra båten efterstranden i 30 minuter
för att komma förbi. 

Utloggad Torneus

« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2011, 10:04:55 »
När vi tagit oss upp för forsen ser vi två personer på stranden som håller på att packa ihop en liten gummibåt och bestämmer oss för att gå iland och prata med dem.
Det visar sig var två herrar som driftat ner ifrån sammanflödet som var där och väntade på helikopterhämtning.
På nacken till Nedre Liedakkakoski finns nämligen en helikopterplatta som används av Kallaxflyg.
Dom visade oss en bild på en 120 cm lång laxhanne som dom returnerat. Vi gissade att den vägde 20 kilo ungefär.
En sån skall vi ha.

Utloggad Torneus

« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2011, 10:09:42 »
Därefter så passarade vi Liedakkastugan där det nu bedrivs fisketurism. Boende i stugan (8st i två rum) har exklusivt tillgång till sträckan Liedakkadeltat ner till bron vid Jårkasstakka. Från och med 2011 så ingår inte den delen i Kirunakortet längre. Därför har vi planerat att fiska ovanför Liedakkadeltat.

Nu startade den jobbiga biten på resan.
Ifrån Liedakkadeltat fick vi dra båten uppströms i 3 timmar.
Vi har börjat komma in i båtdragararkoma med kramp i vader och lår samt ont i ryggen.
Elva på kvällen så bestämmer vi oss för att vi måste vila, vi har då varit igång i 6 timmar totalt.
Nu kommer den tråkiga överraskningen att kylbägarna är kvar i bilen :doh:
Vi har inga köttbullar, korv, potatissallad, torkat renkött, souvas eller smör med oss.
Få se nu vem var det som ansvarade för matinköpen  :-[

ja ja Allt annat så som bröd, kaffe, salt, öl, sprit och vinegums har vi med oss, så det går ingen större nöd på oss gamla Lapplandsjägare.  ;)
Efter att vi fyllt på med Coca-Cola och vinegums är vi i farten igen.
Nu har Mats upptäckt att vi nog kan köra ifall vi får ut båten i strömfåran bort mot andra sidan.
Jag står i midjedjupt vatten och håller i båten medan Mats startar motorn. Nu skall jag bara ta mig in i båten så vi kan komma iväg. Men strömmen trycker på och jag har inte så lätt att komma i båten. Båten vinglar rejält då jag hoppar i och vi är ganska nära att välta men iväg kommer vi.

Efter en ganska kort båtresa så når vi en fiskbar grop och bestämmer oss för att slå läger.
Gropen verkar riktigt bra, det hoppar i alla fall två laxar i den, men dom är vi inte intresserade av.
Vi är hungriga och helt inriktade på harrfiske.
Vid 2-tiden på natten har vi ätit oss mätta och Göran tar en bild på lägerplatsen då midnattssolen tittar fram. Sedan är det läggdax.

Utloggad Torneus

« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2011, 10:11:36 »
Vaknar vid 7 tiden och ligger i tältet och lyssnar, vad är det som plumsar?
Det måste vara laxar som hoppar i älven.
Nu måste jag upp.
Kliver upp och kokar kaffe innan Mats och Göran har vaknat.
Lite frukost och fixande med linor och tafsar innan jag börjar fiska lax i gropen.
Det är riktigt spännande att slänga ut flugan och jag fiskar på helspänn första vändan. Den tar ungefär 1 timma att gå igenom den ganska långa gropen.

Några timmar senare tar Mats båten uppströms för att hitta ny ställen. Under tiden så äter jag och Göran upp den fisk som han just har fångat till frukost. Sedan är det dags för fiske igen. Vi fiskat av gropen igen och sedan traskar Göran uppströms men jag fiskar av gropen en gång till.  Och självklart får jag på storlaxen då jag är ensam kvar vid lägret. Nu gäller det att få upp den, dom kommer nog inte tro på mig utan bevis.
Jodå den kommer upp, det är en laxhona som jag med spöet mäter till 100cm. Jag tar några snabba bilder och håller på med konstgjord andning när Göran kommer tillbaka och kan ta en riktig bild på laxen innan den får gå tillbaka.

Utloggad Torneus

« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2011, 10:13:04 »
Någon timma senare kommer Mats tillbaka till lägerplatsen. Han har fått några fina harrar som kommer att bli goda.
Mats: - Har ni fått något?
Jag: - Ja, en 100 cm laxhona.
Mats: va, var?
Jag: - Satte tillbaka den
Mats: - Men vad faan vi har ju ingen mat!

Men vi har några harrar att äta upp.
Efter måltiden åker vi alla tre upp till den fiskeplats som Mats besökt.
Det hoppar laxar lite här och var men vi lyckas bara få någon harr till.
Det är harr över allt, så det är inga problem att få matfisk. Vi fiskade i princip bara efter harr då
vi började bli hungriga. Fast dieten är ju lite enahanda.

Utloggad Torneus

« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2011, 10:14:26 »
Vi tar oss ganska högt upp mot tundran innan vi vänder nedåt igen utan att ha hittat någon fler grop.

Utloggad Torneus

« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2011, 10:17:13 »
Åter vid lägerplatsen så går Mats och Göran och lägger sig tidigt efter ”ganska” många öl.
Men jag har kollat upp fiskeperioderna med appen time2fish och vid midnatt så är månen i zenit varför fisket skall vara bra. En mindra lax visar sig med head and tail vak precis vid tältet, jag kastar en del efter den men utan resultat. Jag nöter på fram till 01 utan någon fiskkänning.

Dag3:
--------
Nu är det Mats och Göran som kommer upp tidigt, jag ligger kvar och gonar mig.
Och självklart så får Mats på en fisk då jag ligger i tältet.
En liten lax på 3.5 kils hane som vi äter upp direkt till frukost.
Då var då jag mätt i alla fall.

Utloggad Torneus

« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2011, 10:19:00 »
Nu är vi less på dieten och bestämmer oss för att ta oss ned till bilen och köttet för att sedan fiska nedanför Jårkasstakka. Det är lättare att köra nedströms än uppströms så med några stensmällar lyckas vi tas och ner till Liedakkadeltat utan att behöva dra båten.
Men i Liedakkadeltat går det ju inte att köra.

Utloggad Torneus

« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2011, 10:21:30 »
Vi äter tunnbrödsrullar med köttbullar och potatissallad i båten vilket smakar fantastisk gott.
Mats och Göran trollar efter lax nedanför bron medan jag spanar efter fiskeplatser för flugspöt. Efter ett tag ger jag upp och lägger mig och sover i fören. Efter några timmar så kommer vi ner till Mats kollega, som har en stuga en bit nedanför Jårkasstakka.
Här blir det fest med rimmat sidfläsk, souvas, öl och bastu, dvs inget fiske den kvällen.

Utloggad Torneus

« Svar #10 skrivet: oktober 19, 2011, 10:26:55 »
DAG4:
----------
Sista dagen. Vi fiskar i närområdet.
Jag tar plats vid en bra grop medan dom övriga trollar av stora ytor.
Det är bara att konstatera trolla lax ifrån båt är djävulsk effektivt, betat i vattnet hela tiden.

Mats kollega får på en riktig fin lax som han drillar i 15-20 minuter innan har går i land. Jag vadar iland för att hjälpa till. Det visar sig var en 10.5 kilos, vilket är den största lax som jag lyft ur vattnet.

Medan vi fixar med laxen på stranden så drar Göran på en lax ute i älven och lite senare även Mats.
Oj fan tänkte jag nu blir det dubbledrillning. Men det visar sig Mats har fastnat i Görans lax han med.
Så det blir dubbledrillning fast bara en lax  :)
Den laxen var 103 cm.

Nu är fisket över och det är dags att ta sig hem till Kiruna. Göran har ett flyg att passa så schemat går inte att rucka på.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 307
  • Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2011, 10:34:42 »
Snart är det tillräckligt många myror i stacken så att fisket där snart är bara ett minne. :-X
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Torneus

« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2011, 10:38:58 »
Tänkte väl som så att det inte är någon större hemlighet att det finns lax och harr i övre delarna av Lainioälven.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 307
  • Oooooaaaah!
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2011, 10:47:10 »
Tänkte väl som så att det inte är någon större hemlighet att det finns lax och harr i övre delarna av Lainioälven.

Absolut inte! ..så sant, men bara en tidsfråga innan vattnet stängs!..inte pga. utfiskning...utan det eviga tjatet om slitage/för mycket folk. Vi fiskare uppöver måste börja lära oss att gå på tå,sova stående,sluta skita...å framförallt äta upp våra sopor..vilket kanske måste vara på sin plats :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 971
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #14 skrivet: oktober 19, 2011, 10:51:22 »
Kul läsning, det skriva allmänt för lite i fiskedagböckerna så ditt strå är uppskattat.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #15 skrivet: oktober 19, 2011, 11:17:29 »
Att två personer drillar samma lax, samtidigt, känns som resurshushållning i den högre skolan.  :hmm:

Bra strå, förresten.  :)
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 231
« Svar #16 skrivet: oktober 19, 2011, 13:11:05 »
Härliga bilder och läsning!  Vackra vyer och buttra nunor!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 082
« Svar #17 skrivet: oktober 19, 2011, 15:04:24 »
Härlig läsning och fina bilder.   :yeah: :love:

GP-Special

• Gäst
« Svar #18 skrivet: oktober 19, 2011, 17:28:15 »
Gött Torneus! :D

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 558
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #19 skrivet: oktober 20, 2011, 10:50:40 »

Absolut inte! ..så sant, men bara en tidsfråga innan vattnet stängs!..inte pga. utfiskning...utan det eviga tjatet om slitage/för mycket folk. Vi fiskare uppöver måste börja lära oss att gå på tå,sova stående,sluta skita...å framförallt äta upp våra sopor..vilket kanske måste vara på sin plats :haum:
Äta sopor? :o
Rödingfiskarns vatten kanske.... :D ;D
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....