Författare Ämne: Torneus drar sitt strå till stacken  (läst 23496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

strömmen

• Gäst
SV: Torneus drar sitt strå till stacken
« Svar #20 skrivet: oktober 20, 2011, 17:59:59 »
Mycket bra skrivet! MVH//Jonas

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #21 skrivet: oktober 21, 2011, 15:45:26 »
År 2009 hade jag och Åke här på kontoret en ganska intressant premiärtur.
I april så var det inte så många ställen att välja på, så vi bestämde oss för att testa Umeälven
nedan Stornorrfors och Torrfåran, på Röbäck FVOs vatten.

Det var försts gången vi fiskade på denna sträcka, men en stig ner till älven hittade vi i alla fall. Men då detta
ligger på norra sidan av Umeälven, så var det ganska halt att ta sig ner med filtsulor. Jag drog i en rejäl vurpa
på vägen ner.

Ner vid älven så är det en del is efter stränderna. Fast det går ganska bra att vada ut och älven rör sig lite gran
längre ut, så det skall nog gå att flugfiske lite gran.
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Torneus

« Svar #22 skrivet: oktober 21, 2011, 15:47:14 »
Vi börjar kast ut våra sjunklinor för att se ifall det finns någon öring i vattnet.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 357
« Svar #23 skrivet: oktober 21, 2011, 15:53:45 »
ÖKA!!  :run: ;)

Utloggad Torneus

« Svar #24 skrivet: oktober 21, 2011, 15:57:22 »
Det går inget vidare. Den enda som får fisk är en spinnfiskare på andra sidan.

Men nu händer något märkligt.
Först sjunker älven 30 cm på nolltid och mycket av den is som finns efter stränderna dras ut i älven.
Lite förvånad ser man hur isen passerar förbi ut i älven.  :haum:

Sen kommer en chock, fluglinan rör sig åt fel håll.  :nono:
Hela Umeälven har börjar röra sig uppåt.

En kvart senare så stiger älven upp igen och börjar rinna åt rätt håll, för att ytterligare en kvart senare
rinna åt fel håll igen.  Nu tar vi fikarast.

Senare får vi veta att Stornorrfors har haft haveri på bägge turbinerna denna dag och att man nu måste släppa
en massa vatten genom Torrfåran. Vattnet genom dessa två turbiner var det enda tillflödet av vatten i Umeälven vid den här tidpunkten, så när dom stannade så stannade hela Umeälven.

Utloggad Torneus

« Svar #25 skrivet: oktober 21, 2011, 15:59:00 »
Det är 3 eller 4 turbiner i Stornorrfors men då i April vad bara två igång.

Utloggad Torneus

« Svar #26 skrivet: oktober 24, 2011, 15:56:48 »
Runt i kring Umeå finns några älvar och åar, där ibland Rickleå som jag brukar besöka
under vår och höstfisket.
Vi börjar ifrån början 2008.

Oktober 2008 så var det fösta gången som jag senhöstfiskade i Rickleån tillsammans med kompisen Åke.
Rickleån är känd för sitt fina Havsöringsfiske, fast dom senaste 10-15 åren har inte varit så goda. Det finns lite olika teorier till varför det blivit sämre.
Ett annat problem är regleringen av ån uppe vid Robertsfors kraftverk. Vad jag har förstått ifrån vad folk(infödingar) skriver om detta är att det blivit värre efter avregleringen. Numera kan älven dras ner till mycket lägre nivåer än vad som var fallet före avregleringen. Vid ett flöde på 20 kubik så är fisket bra. Nu i somras var gissningen att de gick endast 1 kubik per sekund i ån. Om ån inte varit utbyggd och haft ett normalt flöde så hade den nog väldigt sällan gått under 10 kubik.

Ån gick ganska låg, det släpptes ungefär 10 kubik.
Jag hade klippt till en egen DDC connect lina med body ifrån PT#10/11 F/S1 och 4m långa spetsar ifrån PT #9/10 sjunklinor som skulle testas på mitt #9/10 spö. Jag gick ut hårt med med en s4/s5 spets, det var lite tungt med ekipaget flög faktiskt, det gick att få till tighta linbågar.  :)

Fisket starta vid denna nacka för min del. På bilden ser man en blankfläck precis innan tröskeln, det är där hugget kom. Succé fisk på efter ett fåtal kast. Det är ingen större fisk och drillningen är ganska odramatiskt när en liten lax på 1 kilo kommer upp.

Utloggad Torneus

« Svar #27 skrivet: oktober 24, 2011, 16:00:50 »
Nästa fiskeplats som var lite högre upp, och syns på denna bild. Till vänster på bilden så kröker ån och bildar en rejäl grop.
I denna grop skrapade jag botten med min sjunk5 spets och fick på en fisk ganska snart. Först tänkte jag att det var en liten öring och var väl inte så brydd, men då jag fick se att det var en fin harr så blev det intressantare. Med sin stora ryggfena lyckas den kämpa emot ett litet tag innan jag får in den till stranden. Det var en harr på 8 hekto.

Den rensades innan hemresan och visade sig var proppfull med stora romkorn, lax- eller havsöringrom skulle jag tro. Man har ju läst om harr och regnbåge i Nordamerika som äter väldiga mängder av laxrom, och det verkar som det förekommer till en viss del i Sverige också. På bilden kan man även se linjerna på stenhällarna och att nivån ligger under det normala.

Utloggad Torneus

« Svar #28 skrivet: oktober 24, 2011, 16:06:51 »
Åke har trampat iväg uppströms och strax efter att jag landat min harr så tjoar han till, fisk på !!!
Ganska snart visar det sig var en hyfsad öring, min gissning är den är över 2 kilo. Det är Åkes först fisk på tvåhandsspö, varför drillningen är lite mera spännande.
Jag filmar drillningen på min lilla digitalkamera tills det är dags för landning.
Vi strandar öringen på den lilla grynna där Åke stor med fisken på bilden.
Öringen väger 2,4 kilo och Åke är lite stolt över fisken i alla fall.
På just denna nacke där Åke fick sin öring har jag fiskat många gånger efter det, utan resultat. Det bara luktar fisk om den nacken men jag har inte lyckats få någon fisk där.
Just denna dag gick jag dessutom i botten hela tiden med min sjunkspets, så det var bara att byta spets och knyta på en ny fluga.
(Även ThomasL har provat den nacken nu i år, både vår och höst)

Utloggad Torneus

« Svar #29 skrivet: oktober 24, 2011, 16:08:15 »
Vi har fiskat en del i Västerbottensälvarna detta år och tills sist fick vi fisk också  :)

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 888
  • snart så
« Svar #30 skrivet: oktober 24, 2011, 16:11:57 »
Vi har fiskat en del i Västerbottensälvarna detta år och tills sist fick vi fisk också  :)
Det där med "vi" tycker jag om ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Torneus

« Svar #31 skrivet: oktober 25, 2011, 11:40:47 »
Ja, riktigt trevligt har då jag haft när vi kämpat på i Västerbotten.

Mitt experimenterande med att klippa body och spetsar ifrån PT klumpar gick inget vidare, så numer fiskar
jag med DDC connect. Fast det som är intressant med DDC connect är att Guideline verkar ha gått ännu längre då
det gäller att kombinera tung body med lätta spetsar.

Flyt bodyn till min DDC connect #9/10 verkar väga per meter ganska precis lika mycket som min hemma gjorda body ifrån en #10/11 klump. Men DDC #9/10 spetsarna är lättare är min hammagjorda spetser ifrån #9/10 klumparna. Mina hemgjorda klumpar på 4m väger 10g medans DDC #9/10 spetsarna på 4.5 m väger 9g.
Så DDC connect #9/10 verkar ha en flytbody ifrån en PT klump #10/11 och spetsar ifrån PT klumpar i #8/9.

Nyligen så köpte jag mig en DDC connect flyt #10/11 också. Måste vägas-;
Dom 4.5 meter långa spetsarna väger 11g, vilket inte är allt för långt ifrån min 4 meters spetsar på 10g som jag klippt ifrån #9/10 klumpar.
Verkar som DDC connect #10/11 har en body ifrån PT klump  #11/12 och spetsar ifrån #9/10 klumpar.

Gillar man att experimentera som jag gör, så kopplar man en DDC #10/11 intermidiate spets till en DDC connect flyt body #9/10 och testar.
Det funkar !
Inte så konstigt då jag i realiteten kombinerat en spets ifrån en PT klump #9/10 med en body ifrån PT klump #10/11.

Utloggad Torneus

« Svar #32 skrivet: oktober 25, 2011, 12:44:57 »
Åter till Rickle i Oktober.
Även om man är generös fiskare som unnar andra en fisk.  >:D
Så är man nog lite tävlingsmänniska också.
Så i Oktober 2009 var jag tillbaka ensam.  :)

Lite mera vatten fast vädret är lite rått, +4 och regndis.
Denna gång har jag även nu lite ny utrustning att prova ut. Ett flextec CRX10’6” #6/7 plus en
klippt Vision Ace #8. Jag hade klippt av spetsen på Vision ACE klumpen och kombinerat detta
med en Loop Adapted Int spets. Det funkar väl så där, enhands underhandskasten ville sig inte riktigt.
Om jag flyttade upp övre handen på klingan och kastade tvåhands så flög det ganska bra. Även överhandskast fungerar bra.
Fast det gick ju i alla fall att fiska.

Jag fiskade av nacken där jag fick laxen året innan och nacken där Åke fick sin Öring utan någon känning alls.
Bara att njuta av vädret och jobba på  :lumber:
Fast jag i princip var klädd för vinter så gjorde det fuktiga vädret att det var kallt i alla fall.
Och det är nu som en hägring dyker upp.
Jag fiskar i övre ändan av en lång pool då jag ser en rastaboll i strandriset längre ner.  :haum:
Ganska snart ser jag att det är två andra flugfiskare varav en (med rastbollen på huvudet) är en riktiga Rastaman.
Han passade inte riktigt in i höstrusket.  

Några minuter senare drar det segt i linan, jaha botten igen hinner jag tänka.
Men svaret blir ett långt viiinande i rullen. Stor fisk på.
Efter några rusningar på 10-15 meter så börjar fisken bli trött och jag kan få in den mot stranden.
Ska jag nu få mig en fin öring ifrån Rickleån?
Men då jag får se sidan och ryggen på fisken så är det ganska klart att det är en lax som är på.  
Stranden är djup och jag strular och benglar med fisken innan den kommer upp i strandgräset.
Det är en fet laxhona som läcker rom, så något lyft av fisken är det inte tal om.
Gissar att den vägde ungefär 5-6 kilo. njjja runt 5 kilo var det nog.
Flaxtec har levererat.   :yes:
Rasta-mannen och hans kompis hjälper mig att ta några bilder.
« Senast ändrad: oktober 25, 2011, 16:53:53 av Torneus »

Utloggad Torneus

« Svar #33 skrivet: oktober 25, 2011, 12:48:00 »
Nu tog jag en paus och åt upp den pastasallad som jag haft med mig i ryggsäcken. Men det var ingeeen braaa ide.  :nono:
Efter några timmer i detta väder så här sallad ganska kall och all energi åker ur kroppen.  :gasp:
Inte ens varmt kaffe får igång mig. Men jag är ganska nöjd med dagen som den är och har ingen större lust att vänta på att energin skall komma tillbaka.
Kall och frysen traskar jag till bilen och åker hem.  

Senare så upptäcker Åke att jag monterat Vision ACE klumpen bak och fram plus att jag då klippt av den i fel ända.  :doh:
Bara ett flextec-spö kan kast med en sån lina.  :looney:
« Senast ändrad: oktober 25, 2011, 12:49:31 av Torneus »

Utloggad Torneus

« Svar #34 skrivet: oktober 26, 2011, 10:10:21 »
Rickleå 2010 har jag inget minne av.
Det är väldigt svart överhuvudtaget vad det gäller 2010.
Ingen våröring i någon älv, ingen lax i uppe i Lovikka, ingen fisk i Västerbotten fören 9:e augusti i torrfåran.

Min mamma var på besök den veckan, hon hade rest ifrån Jukkasjärvi för att vara med oss en vecka. Men jag kunde ifall komma iväg till Torrfåran några timmar. Jag bjuder med mamma men hon avböjer, hon tror nog inte riktigt på mig (2010 var inte roligt  :nono:).
Jag fiskade på Sörfors vatten en bit nedanför Sörforsbron. Betade av mina gropar och nackar som jag brukar göra.
Det hoppar lax mer eller mindre hela tiden men som vanligt så hugger dom inte.

När jag kommit längst ner på den sträcka som jag brukar fiska, dvs sista chansen, så kommer det in ett riktigt mörkt regnmoln över himlen. En ganska ljus kväll går på 5 minuter över till mörker. Så jag byter min lilla guld-gul-gröna fluga mot en 10 cm:ers glödhäck. Efter några få kast så får jag på en fisk. Den verkar liten och på just denna plats ganska nära land brukar det stå mindre öring, så jag förväntar mig en lillöring.
Men helt plötsligt bli lillöringen alldeles vild och rusar 30 m nedströms, där den nu börjar hoppa och snurra som en galning. Den verkar inte så stor, men gisses vad den kämpar, flera enmeters hopp efter varandra. Med enhands #7 så blev det en rolig drillning.
Med denna energiförbrukning så tar fisken slut ganska fort och jag lyckas ganska snart dra upp en 72 cm lax bland strandstenarna.

Utloggad Torneus

« Svar #35 skrivet: oktober 26, 2011, 10:12:03 »
När jag kommer hem och visar upp fisken, så ångrar sig mamma lite gran. Men att gå hem i mörkret över regnsåphala stenar är ingenting för en pensionär. Det är ju knappt ThomasL klarar det på torrt väglag  ;)
Så det var nog tur att hon inte hakade på.
Vår helgalna katt Doris, gick inte att hålla borta ifrån fisken. Hon blir helt nerkletad av fiskslem eftersom jag var tvungen att lyft bort henna ifrån skärbrädan med jämna mellanrum.
Fast det bekymrar ju inte en katt då det bjuds på sushi.
« Senast ändrad: oktober 26, 2011, 11:08:27 av Torneus »

Utloggad Torneus

« Svar #36 skrivet: oktober 26, 2011, 10:12:52 »
Jag saknar den katten lite gran fortfarande. Hon blev aldrig riktigt vuxen innan hon blev överkörd.
Det var väl ingen större överraskning med tanke på hennes suicidala beteende. Hon satt mitt på vägen när bilarna kom farande och vägrade att flytta på sig. Bilarna fick bromsa in och köra runt.
Vi var lite oroliga för hur det skulle gå med katten tillsammans med Bosse, vår släthåriga Foxterrier. Den rasen skall tydligen vara svår på katter.

Till en börja var katten lite rädd för Bosse, men redan efter några dagar flyger hon på hunden som ett litet härvelkors.  :larsw:
Dags att leka lite tänker katten, nu dör du tänkte jag.  :-\
Men katten överlevde och ganska snart var dom lek- och sovkompisar.
Fast det var ju några gånger som man fick säga till Bosse när katten skrek som en bebis, vilket mest troligt berodde på att Bosse hade naglat fast katten mot golvet och låg och bet på den.
« Senast ändrad: oktober 27, 2011, 15:32:55 av Torneus »

Utloggad Torneus

« Svar #37 skrivet: oktober 26, 2011, 10:15:24 »
Synd att den katten skulle gå och dö. Fast det är klart, det är lite lättare att binda flugor nuförtiden.
För att inte tala om att byta lina på någon rulle, katten triggade igång direkt hon hörde bromsknarren och kom farande i full fart.
Det tar 1 sekund för en katt att bita av en fluglina och det ser ut som om linan blivit avklippt.
Jag funderade då allvarligt på att ta bort knarren ifrån alla mina rullar.

Utloggad Torneus

« Svar #38 skrivet: oktober 26, 2011, 10:57:13 »
Ganska snart så bestämde vi oss för att skaffa en ny katt. En ganska gammal kattpojke ifrån Vännäsby som ägarna kallade för Hulken. Det blir nog bra för Bosse tänkte vi, nått att brottas med.  :appa2:
Men den borde nog hetat Houdini, för på väg till bilen så lyckades den trycka sig ur kattburen och rymma.  :haum:
Vi fick hämta den ett par timmar senare då den kommit "hem" igen.

Fast i våras så började vår kattpojke, som vi nu döpt till Gordon, bete sig lite underligt, inte minst Bosse blev förvånad då katten blev väldigt kärvänligt. Jag tyckte då att vi skulle döp om vår androgyna katt till Kattla, fast familjen hakade inte på, så nu heter hon Kisse. 
Kisse gillar också flugbindning, fast hon kan det här med "se men inte röra".

Utloggad Torneus

« Svar #39 skrivet: november 03, 2011, 13:32:15 »
Sommaren 2011 var jag och ThomasL på en tur till Torrfåran.
Vi tog oss ner ifrån Sörforsbron och fiskade oss bit för bit ner till nacken där jag fick laxen 2010.

Den nacken är ganska fin, lite långsam på längre vatten men oftast står det någon fisk där.
Att den sedan är väldigt lättvadad gör ju saken inte sämre ()
Värsta stället som Thomas vadat på i Västerbotten. Halt och storstening botten med många lösa stenar.

Även denna gång var det fiskar på nacken som visade sig. Jag och Thomas turades om att prova olika flugor på nacken, ingenting
fungerade. Så då kommer gummibensnymfen fram. En limegrön oförtyngd nymf med långa ben och svart rygg. 

Jag kastar på en fisk som visat sig några gånger, fast den vill inte riktigt. Men när jag råkar kasta lite för långt så drar det i linan lite längre ner. Jag kastar för långt en gång till och Thomas påpekar att jag just kastar för långt eftersom han spanar på fisken högre upp, så hinner inte förklara fören fisken är på.
Thomas har tagit bilderna med sin mobil, så det är ingen vidare kvalitet. Sedan tillkommer det att det var ganska svettigt att ta sig fram efter stranden så linsen är nog lite fuktig också. Fast man kan i alla fall se hur smidig jag tar upp fisken på denna besvärliga strand.  :-\
Undra om vadarna har krympt i tvätten ???