Författare Ämne: Bästa köpet?  (läst 3526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Bästa köpet?
« skrivet: oktober 29, 2011, 16:42:49 »
Vad är det bästa, nyttigaste eller roligaste ni köpt nån gång?
Alltså vad har ni fått ut mest av?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
SV: Bästa köpet?
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2011, 16:51:15 »
Bilen!....den tar mig vart jag vill fiska, ...trots att den kostar mig endel... :)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 098
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2011, 20:31:16 »
Bilen!....den tar mig vart jag vill fiska, ...trots att den kostar mig endel... :)

...kan bara hålla med! Annars vore det ett j*vla cyklande mellan fiskeplatserna.  :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2011, 14:59:15 »
Jag menar totalt, allting.
Även de som inte har med fiske å göra.
Även om allting har med fiske å göra. 8)

Utloggad Fredrik

• Antal inlägg: 1 453
    • Flugbindningsshopen
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2011, 18:14:57 »
Hmmm, lite svårt att dra allt över en kam :haum:

Jag måste nog ta några prylar från olika användningsområden.

Flytringen, även om den inte används lika ofta längre. Men den gav mig några otroligt givande höstar, och fler ska det förhoppningsvis bli.

Hagelbössan, en rysk grovarbetare vid namn Baikal som inhandlades för 500:- och har gjort mig sällskap otaliga dagar i skogen. Den byter jag aldrig bort! :love:

Millwuakee C12 D miniskruvdragare.
Mitt överlägset mest använda verktyg, en helt underbar liten råstark slitvarg som har borra och skruvat massor!

Det är lite för tidigt för att klassas som bästa köp ännu, men frågar du mig om ett år så tror jag att fiskebåt på trailer kommer att vara väldigt högt rankad. Det känns väldigt lovande hittills :yeah:
Nytt år nya utmaningar...

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 316
  • Vinter bläää
« Svar #5 skrivet: oktober 30, 2011, 21:21:17 »
Inom flugfiske tror jag nog att någon av mina Danielsson tillverkade rullar är bäst :love:
Rullarna funkar i alla väder.

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #6 skrivet: oktober 31, 2011, 08:09:28 »
Ja, jag tror inte det är någon fisk som jag fångat utan att någon bil varit involverad.
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad Torneus

« Svar #7 skrivet: oktober 31, 2011, 08:33:35 »
Små kraftfulle skruvdragara är väldigt praktiska, jag köpte mig en Bosch GSR 10.8 V för 3 år sen och den
ha varit väldigt användbar som skruvdragar och borr. Det är 30 Nm i denn lilla rackaren.
Så även det är ett bästa köp för mig.

Sedan så är Skoda Octavia 4x4 1.9 Tdi, ett bra köp än så länge. Den är billig i drift, har 4-hjulsdrift ifrån Haldex,
är ett par centimeter högre vanligt och har skyddsplåtar under till. Sommaren 2010 körde jag ner den hela vägen till sammanflödet av Torne- och Lainioälven, Ismo vet nog hur lättkört det är på dom sista 100 metrarna.
Visst är Scouten lite bättre men kostar också mer, och jag tror inte att den extra kostnaden är värt det man får.

Hängslen ifrån Jula (alla typer av breda och elastiska hängslen). Jag har klipp och sytt om dessa till en sele för bröstväskan. Bröstväskan sitter bra på plats genom att det blir ett kryss på ryggen och sedan gör elasticiteten att
väskan sitter bekvämt.

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 316
  • Vinter bläää
« Svar #8 skrivet: oktober 31, 2011, 09:25:13 »
Små kraftfulle skruvdragara är väldigt praktiska, jag köpte mig en Bosch GSR 10.8 V för 3 år sen och den
ha varit väldigt användbar som skruvdragar och borr. Det är 30 Nm i denn lilla rackaren.
Så även det är ett bästa köp för mig.

Sedan så är Skoda Octavia 4x4 1.9 Tdi, ett bra köp än så länge. Den är billig i drift, har 4-hjulsdrift ifrån Haldex,
är ett par centimeter högre vanligt och har skyddsplåtar under till. Sommaren 2010 körde jag ner den hela vägen till sammanflödet av Torne- och Lainioälven, Ismo vet nog hur lättkört det är på dom sista 100 metrarna.
Visst är Scouten lite bättre men kostar också mer, och jag tror inte att den extra kostnaden är värt det man får.

Hängslen ifrån Jula (alla typer av breda och elastiska hängslen). Jag har klipp och sytt om dessa till en sele för bröstväskan. Bröstväskan sitter bra på plats genom att det blir ett kryss på ryggen och sedan gör elasticiteten att
väskan sitter bekvämt.

Kompisen har en Scout tdi och det verkar vara en fil bil.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: oktober 31, 2011, 11:38:40 »
Som sagt, det bör väl utvärderas under några år.
Men investeringen av asfalt å snöslunga tycker jag redan efter ett år har betalt sig. :yeah: :love:
Har en pinonreel som fortfarande funkar trots 25-30 års ålder.
Bringseen...
Men precis som man köpt mycket skit så har man även handlat mycket grejer som man haft verklig nytta av...
« Senast ändrad: oktober 31, 2011, 11:43:58 av Betis »

Utloggad Torneus

« Svar #10 skrivet: oktober 31, 2011, 12:29:19 »
Som sagt, det bör väl utvärderas under några år.
Men investeringen av asfalt å snöslunga tycker jag redan efter ett år har betalt sig. :yeah: :love:
Har en pinonreel som fortfarande funkar trots 25-30 års ålder.
Bringseen...
Men precis som man köpt mycket skit så har man även handlat mycket grejer som man haft verklig nytta av...
Fast detta med snöslunga vet jag inte riktigt om det är så bra framöver. Vi har haft kraftig negativ NAO dom senaste 2 vintrarna vilket har gjort att det var mycket kallare än vanligt. Det kan vara över nu och att vi går tillbaks till dom vintrarna vi hade 2008 och 2009, dvs varmt och regnigt. Bland annat hade vi grön Jul i Umeå 2009.
 http://www.smhi.se/forskning/kall-vinter-men-inte-extremt-nao-1.15393
Det kan kanske bli en kall vinter till, men sen är det nog över för ett tag.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #11 skrivet: oktober 31, 2011, 12:52:01 »
Fast detta med snöslunga vet jag inte riktigt om det är så bra framöver. Vi har haft kraftig negativ NAO dom senaste 2 vintrarna vilket har gjort att det var mycket kallare än vanligt. Det kan vara över nu och att vi går tillbaks till dom vintrarna vi hade 2008 och 2009, dvs varmt och regnigt. Bland annat hade vi grön Jul i Umeå 2009.
 http://www.smhi.se/forskning/kall-vinter-men-inte-extremt-nao-1.15393
Det kan kanske bli en kall vinter till, men sen är det nog över för ett tag.

Jag tycker det räcker med  nyttan jag hade av den förra vintern......

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #12 skrivet: oktober 31, 2011, 12:57:07 »
Mina Skagit-klumpar placerar sig högt :yes:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #13 skrivet: oktober 31, 2011, 13:02:38 »
Bland fiskesaker nog mina två vision koma i laxstorlek. Många års hård och oöm användning har de stått pall för. Endast lacken som är ful och nött. De har släpats i grus och sand och kastats och tappats i sten många gånger och aldrig fått någon som helst service eller omvårdnad. Fungerar fortfarande tryggt och pålitligt!  :hmm:  Billiga var de också.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #14 skrivet: oktober 31, 2011, 13:03:59 »
Bland fiskesaker nog mina två vision koma i laxstorlek. Många års hård och oöm användning har de stått pall för. Endast lacken som är ful och nött. De har släpats i grus och sand och kastats och tappats i sten många gånger och aldrig fått någon som helst service eller omvårdnad. Fungerar fortfarande tryggt och pålitligt!  :hmm:  Billiga var de också.
Jag kan säga det samma om Loop Multi :yes: F'n så mycket bättre än Classic.

Nu har jag ju köpt dessa rullar genom hårt leverne i 50 år och inte med pengar :-\ Bägge var 50-årspresent.
« Senast ändrad: oktober 31, 2011, 13:06:06 av Thomas L »
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 098
« Svar #15 skrivet: oktober 31, 2011, 14:01:08 »
Det får väl bli de Danielsson rullarna som jag köpte när de öppnade eget i Kvarnsveden ( 5 st) det var bara halva priset än de jag köpte från Loop.    :love: :love:

Utloggad Torneus

« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2011, 14:03:27 »
Det får väl bli de Danielsson rullarna som jag köpte när de öppnade eget i Kvarnsveden ( 5 st) det var bara halva priset än de jag köpte från Loop.    :love: :love:
Jo, jag har en där Loop loggan är övertejpad på rullfodralet, den är priceless :D

Utloggad Torneus

« Svar #17 skrivet: oktober 31, 2011, 14:06:46 »
Jag tycker det räcker med  nyttan jag hade av den förra vintern......
Då är det bara att sälja innan priset går ner.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #18 skrivet: oktober 31, 2011, 14:26:59 »
Jo, jag har en där Loop loggan är övertejpad på rullfodralet, den är priceless :D
Jag har ett rullfodral där dom i alla fall försökt svärta bort Lopp med en spritpenna.  ;D
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #19 skrivet: oktober 31, 2011, 22:16:21 »
Köp å köp... tror inte att jag lyckats tillskansa mig nån ägodel som gett så otroligt mycket som alla dessa fiskemuppar man lärt känna både i verklighet och på nätet.

Så... datorn är nog det bästa inköpet. Hur hemskt det än kanske låter...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007