Författare Ämne: Ställa krav på msc-märkt fisk i lunchrestaurangerna...?  (läst 1009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Ställa krav på msc-märkt fisk i lunchrestaurangerna...?
« skrivet: mars 09, 2012, 21:16:12 »
Vore det inte bara jäkligt enkelt om vi alla, och kanske även våra vänner och bekanta efter viss övertalning, bara beslöt oss för att ställa den enkla frågan "vad är det för fisk, är den msc-märkt (marine stewardship council, kanske inte helt felfritt, men åtminstone någorlunda hållbart).

Om fisken som serveras inte är msc-märkt eller grön-listad av wwf, välj något annat.

Blir vi några stycken som orkar ställa den lätta frågan så kommer det garanterat ha effekt på utbudet.

Vågar och orkar DU gå i bräschen?

:nudge:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: Ställa krav på msc-märkt fisk i lunchrestaurangerna...?
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2012, 22:32:37 »
KLart jag hört msc men vad är marine stewardship council för gökar? Vilka kriterier styr märkningen? Jag är för lat för att Googla.
Kan va bra att veta hur man som kravställare ska argumentera för sitt krav :yes:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Re: SV: Ställa krav på msc-märkt fisk i lunchrestaurangerna...?
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2012, 22:37:50 »
KLart jag hört msc men vad är marine stewardship council för gökar? Vilka kriterier styr märkningen? Jag är för lat för att Googla.
Kan va bra att veta hur man som kravställare ska argumentera för sitt krav :yes:

Www.msc.org besvarar de flesta av dina frågor. I grund å botten är det säkert nån som tjänar pengar på det... å jag är inte lika insatt i msc som jag är i fsc (forest steward...) men det handlar om ett ekonomiskt och ekologiskt hållbart naturbruk.

mobilsurfat med korvfingrar, så alla skrivna konstigheter beror på felstavningsprogrammet 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2012, 22:39:19 »
Alla borde bli allergiska! 8)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 568
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: mars 10, 2012, 14:22:44 »
Bra. :yeah:
Först får man väl börja kolla med den egna fisken man köper å sen med resturangens.

Såg nåt kockprogramm med Pascalidou där det mer eller mindre lovordades trålning efter havskräftor.
Ja eller åtminstone helt okritiskt visade bilder från en sån båt.
Sanslöst..... :loopis: :dunk:
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #5 skrivet: mars 10, 2012, 14:23:23 »
Allt han där nere med horns trålfiske skulle faaaaan förbjudas....
Iaf där man är på botten å rotar och där man inte får koll art eller storleksmässigt på fångsten.

Meritaimen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2012, 01:00:27 »
Har inte käkat Norsk kasse lax på länge och såg lax i Coop som var msc märkt Lax från Alaska ,köpte en paket men fan vad smakade amoniak.
Finns det någon recept som funkar på den laxen med den bismaken .Annat recept än varmrökning

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Re: SV: Ställa krav på msc-märkt fisk i lunchrestaurangerna...?
« Svar #7 skrivet: mars 17, 2012, 20:11:49 »
Har inte käkat Norsk kasse lax på länge och såg lax i Coop som var msc märkt Lax från Alaska ,köpte en paket men fan vad smakade amoniak.
Finns det någon recept som funkar på den laxen med den bismaken .Annat recept än varmrökning

Då var det säkert "pink" man kan tro att det är det engelska namnet för rosa, men i själva verket så heter den så för att den smakar gammal gubbpink. Besor  är godare ;D

Har du sett en bild på en puckellax nån gång? Det är iaf sån du ätit :o

mobilsurfat med korvfingrar, så alla skrivna konstigheter beror på felstavningsprogrammet 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Meritaimen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2012, 23:44:41 »
Kan va det.Har tidigare råkat ut för det i restourang o sa till polarn att den här laxen kommer från Alaska,han trodde inte på mig o frågade kocken.
Svaret han fick blev +1 till mig.
Men ska kolla på Coop nästa besök.Trodde när det va msc märkt o lite dyrare att det va bättre kvalitet :rolleye:
« Senast ändrad: mars 17, 2012, 23:46:33 av Meritaimen »

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: mars 18, 2012, 15:07:03 »
Uuuääa å fy faan ja, frugan köpte också en sån på Konsum.... :betis:
Ingen i familjen åt... ;D ;D