Författare Ämne: Laxtrappa förbi naturliga vandringshinder.  (läst 4622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tafsbrott

• Gäst
Laxtrappa förbi naturliga vandringshinder.
« skrivet: augusti 07, 2012, 13:06:37 »
Tänkte det kunde vara intressant att debattera det ämnet.   :haum:
Googlade lite snabbt å hittade den här artikeln http://www.svt.se/2.33919/1.2479213/laxtrappan_kan_sla_ut_fiskarter

När jag läste fiskevård A och B i gymnasiet så var kontentan att det INTE är ett bra alternativ att bygga förbi ett naturligt vandringhinder. Det finns ju där av en anledning så att säga :hmm:

Vad tycker ni? Bra eller värdelöst??

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
SV: Laxtrappa förbi naturliga vandringshinder.
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2012, 13:15:18 »
Personligen så tycker jag det är vansinne!...om ett naturligt hinder alltid funnits. Däremot så skall ju det finnas/byggas om Laxens naturliga uppvandring förstörts via dammar,kraftverk å dylikt.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2012, 13:51:24 »
Rent moraliskt så nej till trappor, men ur mitt eget laxfiskes synsätt så ja.
Som tur är så är det icke jag som ska bestämma sådant.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Torneus

• Antal inlägg: 904
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2012, 13:53:04 »
Personligen så tycker jag det är vansinne!...om ett naturligt hinder alltid funnits. Däremot så skall ju det finnas/byggas om Laxens naturliga uppvandring förstörts via dammar,kraftverk å dylikt.

Nä fan, spräng bort Killingilinka  ;D
Snart är det midsommar, då vänder det

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2012, 13:56:10 »
Nä fan, spräng bort Killingilinka  ;D

...tänk dig Harr-pupp-metarna uppe i Tjunaj. ...prylarna ryker te h & v... ;D :rofl:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Tafsbrott

• Gäst
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2012, 13:59:45 »
Trappan i Jock känns ju rätt meningslös med tanke på antalet lax i den älven :haum:

Utloggad Torneus

« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2012, 14:13:18 »

...tänk dig Harr-pupp-metarna uppe i Tjunaj. ...prylarna ryker te h & v... ;D :rofl:

:haum: skulle kunna bli som högt upp efter Lainioälven.
Laxen som skall gå högt upp i system, går upp i älven innan fällorna i mynningen satts ut.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 569
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2012, 14:28:10 »
Tänkte det kunde vara intressant att debattera det ämnet.   :haum:
Googlade lite snabbt å hittade den här artikeln http://www.svt.se/2.33919/1.2479213/laxtrappan_kan_sla_ut_fiskarter

När jag läste fiskevård A och B i gymnasiet så var kontentan att det INTE är ett bra alternativ att bygga förbi ett naturligt vandringhinder. Det finns ju där av en anledning så att säga :hmm:

Vad tycker ni? Bra eller värdelöst??
Jag tycker det är Anus.... :zero:
Ibland tycker jag till å med det är skit att bygga förbi mänskligt orsakade vandringshinder.
Först släppa upp viktig avelsfisk förbi kraftverken och låta dem leka på uppväxtområden där ovanför.
Sen blir avelfisken inlåst där uppe och avkomman mald till fiskfärs i turbinerna.
Det är så ofta fiskvägar bara är dyra manifestationer på hur miljövänliga vi är fast i praktiken så tar de död på än fler laxar och öringar än som behövs gå åt om man inte gjort nånting.

Släpper man upp fisk måste man man även släppa ut dom vilket man oftast skiter i idag.

När det gäller naturliga hinder blandar man plötsligt in en massa anadrom fisk som inte har där att göra.

I de outbyggda Norrlandsälvarna är oftast inte begränsningen lek och uppväxtområden utan snarare tillgången på lekfisk.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2012, 14:36:06 »
Tänk om det helt enkelt är så att exempelvis nedgången på lax och öring i Em beror på förlust av lekfisk upp till Fliseryd?
Fiskarna kommer upp men kommer inte ut. Lekplatserna nere på Herrgården har ju inte varit fullt besatta på hur länge som helst.
Jag säger inte att jag vet att det är så men tanken tål att tänkas...... :haum:

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2012, 14:51:11 »
Man kan kalla den mesta laxen ovanför jocks trappa för inplanterad, åtminstone den slöa del som går i trappan.
Värsta sortens klubbvatten  :nudge:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Tafsbrott

• Gäst
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2012, 15:05:06 »
Ibland tycker jag till å med det är skit att bygga förbi mänskligt orsakade vandringshinder.
Först släppa upp viktig avelsfisk förbi kraftverken och låta dem leka på uppväxtområden där ovanför.
Sen blir avelfisken inlåst där uppe och avkomman mald till fiskfärs i turbinerna.
Det är så ofta fiskvägar bara är dyra manifestationer på hur miljövänliga vi är fast i praktiken så tar de död på än fler laxar och öringar än som behövs gå åt om man inte gjort nånting.

Släpper man upp fisk måste man man även släppa ut dom vilket man oftast skiter i idag.

När det gäller naturliga hinder blandar man plötsligt in en massa anadrom fisk som inte har där att göra.

I de outbyggda Norrlandsälvarna är oftast inte begränsningen lek och uppväxtområden utan snarare tillgången på lekfisk.

Håller helt med i ditt resonemang :yeah:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2012, 15:31:34 »
Tänk om det helt enkelt är så att exempelvis nedgången på lax och öring i Em beror på förlust av lekfisk upp till Fliseryd?
Fiskarna kommer upp men kommer inte ut. Lekplatserna nere på Herrgården har ju inte varit fullt besatta på hur länge som helst.
Jag säger inte att jag vet att det är så men tanken tål att tänkas...... :haum:

Tror på det fullt ut! ..Jockfiskarna säger att knappt nå Lax-lek syns numer nedan fallet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Sv: SV: Laxtrappa förbi naturliga vandringshinder.
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2012, 16:07:02 »

Tror på det fullt ut! ..Jockfiskarna säger att knappt nå Lax-lek syns numer nedan fallet!

Men i jock tar sig väl fisken ner genom fallet? Det gör de ju inte om det finns en turbin i vägen...

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
SV: Sv: SV: Laxtrappa förbi naturliga vandringshinder.
« Svar #13 skrivet: augusti 07, 2012, 16:56:08 »
Men i jock tar sig väl fisken ner genom fallet? Det gör de ju inte om det finns en turbin i vägen...

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2

Lax förr!..så kunde vissa,rätt vattenst. tas sig upp via fallet(höger s uppstr. sett,inte mycket) enl. vissa.
PGA: ? ..flottningen/sprängning...så har den möjligheten upphört. Därav är trappan den enda möjligheten..för 99%(vad jag tror) av Laxen att leka uppströms.
Trappan byggdes oxå pga. för mycket Lax lekte nedströms fallet. Sen trappan byggdes, så har leken i det närmaste upphört nedströms fallet.
Rätt enkelt! ...går inga Laxar via trappan, så tas det heller inte nått ovan den.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #14 skrivet: augusti 07, 2012, 17:46:51 »

Så klokt att jag hade kunnat tycka det själv!!! :flyguy:

Men vänta här nu... det gör jag ju :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #15 skrivet: augusti 07, 2012, 18:03:32 »

Fast vad många sportfiskare ofta glömmer i dessa diskutioner är att biologisk mångfald inbegriper fler arter än laxen. Eftersom kraftverk dödar strömsträckor så dödar de ockskå ett rikt insektsliv etc som är beroende av dessa strömsatta partier. Just där kraftverket placerades kanske det var unikt också. Iaf lika unikt som man anser att just K-Lax är jämfört med G-Lax etc... så omlöp är bra mycket större än för just Lax och Öring. En annan fisk som verkligen tagit stryk är Ålen. Beståndet är vaä bara 1% av vad det var för en 30 år sen. Att det var ganska stort för 30 år sen var väl för att dom blir gamla. Det var väl fisk som kanske steg för 100 år sen :-\
Jag personligen känner ju lika dant som för strömmar förr typ gammelskog och våtmarker. Det finns för lite av dom i dagens kvartalrapporteringsystem med krav på orealistisk tillväxt. Jag har alltid hävdat att tillväxt tas ut ur bollen vi lever på,. Utan att forska bara att det filosofiskt känns rätt och idag finns ju tecken på att min tankebana var rätt. :tafeja:
Idag kan man ju bli trodd vid en hetsig fikadebatt på jobbet :hmm:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2012, 18:10:17 »
Det fräna är att jag ALDRIG! ..hört talas om mera mängder om Lax i Torneälven strax öster/nedströms om Kiruna,Jukkasj. nedströms....nu på senare år(senast -09 tror jag det var)...så var det hyffsade mängder med Lax där???????...är med i Kiruna Flug & Spinnklubben..deras historik fr. -40-talet räknat.. så skrivs det nada om ev. Lax-tillgångar. Endast sporadiskt med nån Lax(vart 10:e år)...nu har det helt plötsligt dykt upp en mängd Lax??? sista åren... ???
Tjyv-planteringar?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2012, 19:09:55 »
Fast vad många sportfiskare ofta glömmer i dessa diskutioner är att biologisk mångfald inbegriper fler arter än laxen. Eftersom kraftverk dödar strömsträckor så dödar de ockskå ett rikt insektsliv etc som är beroende av dessa strömsatta partier. Just där kraftverket placerades kanske det var unikt också. Iaf lika unikt som man anser att just K-Lax är jämfört med G-Lax etc... så omlöp är bra mycket större än för just Lax och Öring. En annan fisk som verkligen tagit stryk är Ålen. Beståndet är vaä bara 1% av vad det var för en 30 år sen. Att det var ganska stort för 30 år sen var väl för att dom blir gamla. Det var väl fisk som kanske steg för 100 år sen :-\
Jag personligen känner ju lika dant som för strömmar förr typ gammelskog och våtmarker. Det finns för lite av dom i dagens kvartalrapporteringsystem med krav på orealistisk tillväxt. Jag har alltid hävdat att tillväxt tas ut ur bollen vi lever på,. Utan att forska bara att det filosofiskt känns rätt och idag finns ju tecken på att min tankebana var rätt. :tafeja:
Idag kan man ju bli trodd vid en hetsig fikadebatt på jobbet :hmm:

Sant.
Ålen tjänar säkert många gånger mer på ett omlöp än vad lax och öring gör. Den behöver ju inte ens strömvattnet för att kunna växa.
Men även när det gäller den blir den mos i turbinerna.Eller fast mot intagsgallren.
Kul en stund för dom som fiskar ål ovanför kraftverken, men tyvärr når inte de vuxna ålarna Sargassohaven i tillräckligt antal så kontentan är densamma för ålen.
Släpps den upp måste den även  släppas ut....

Tafsbrott

• Gäst
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2012, 20:32:34 »
Det fräna är att jag ALDRIG! ..hört talas om mera mängder om Lax i Torneälven strax öster/nedströms om Kiruna,Jukkasj. nedströms....nu på senare år(senast -09 tror jag det var)...så var det hyffsade mängder med Lax där???????...är med i Kiruna Flug & Spinnklubben..deras historik fr. -40-talet räknat.. så skrivs det nada om ev. Lax-tillgångar. Endast sporadiskt med nån Lax(vart 10:e år)...nu har det helt plötsligt dykt upp en mängd Lax??? sista åren... ???
Tjyv-planteringar?

:haum:

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 232
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2012, 22:23:48 »
Bygga förbi naturliga hinder är vansinne, sådant som norrmännen har gjort på säkert hundratals platser.  Själv har jag väl också nån gång i norge fiskat uppströms ett naturligt hinder. Men bra gjort är det inte, och hoppas det inte görs här.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Torneus

« Svar #20 skrivet: augusti 08, 2012, 11:53:41 »
Tjyv-planteringar?

Behöver det inte vara, det är väl så att om laxmängden ökar så sprider sig laxen till nya områden.
Man har hittat Laxsmolt i Lasiälven (biflöde till Vindelälven) ganska nyligt, där har laxen varit helt borta under väldigt många år.
Det är ju lite märkligt att laxen inte vandrat högre upp i Torneälven förut, det finns ju inga hinder för den vandringen.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #21 skrivet: augusti 08, 2012, 13:18:15 »
Behöver det inte vara, det är väl så att om laxmängden ökar så sprider sig laxen till nya områden.
Man har hittat Laxsmolt i Lasiälven (biflöde till Vindelälven) ganska nyligt, där har laxen varit helt borta under väldigt många år.
Det är ju lite märkligt att laxen inte vandrat högre upp i Torneälven förut, det finns ju inga hinder för den vandringen.
Jag har lite för mig att det förhåller sig som du säger.
Det blir ju lite tvärs emot vad jag skrivit innan. :-\
Rent logiskt borde tätheterna minska ju högre upp man kommer så en rikligare förekomst högre upp i systemet måste tyda på en totalt högre täthet på lax.
Om man nu inte plötsligt öppnar upp vandringsmöjligheter som inte förut existerat.
Då sprider man bara ut det bestånd som finns.
Evolutionärt borde det vara högre överlevnad på laxsmolt födda i de nedre delarna av älven även i en outbyggd älv.

Utloggad Torneus

« Svar #22 skrivet: augusti 08, 2012, 14:05:16 »
Laxen som gått upp i Torneälven har tidigare inte gått längre än till trakterna av Junosuanto, vilket är 25-30 mil ifrån havet.
Till forsarna strax nedanför Jukkasjärvi så är det ytterligare 8 mil, så det är inte en så märkvärdig mycket i sammanhanget.
Till det kommer att dessa 8 mil av Torneälven verkar bestå av mest lungflytande vatten (enligt en snabbtitt i Google map), så det kan vara så
att man inte etablerat sig förrän man nått 8 mil högre upp.

Dessa forsar som Ismo pratar om är fina vatten för laxlek.
Uppströms sportfiskeklubbens vatten så är Jukkasjärvis byavatten, så där har man ju fiskat några gånger.

Utloggad Torneus

« Svar #23 skrivet: augusti 08, 2012, 14:15:56 »
Sedan har vi bifurkationen Tärendöälven, som rinner ifrån Torneälven strax uppströms Junosuanto och sedan ner till Kalixälven.
Så laxen i övre delarna av Torneälven  kan faktiskt ha kommit ifrån Kalixälven.
I Tärenndöälven så är laxen inte ovanlig.

Tafsbrott

• Gäst
« Svar #24 skrivet: augusti 08, 2012, 15:06:29 »

Samtidigt så finns det ju lax i Taavaeatno på "sandåslandet" trots att det har vart rätt "dåliga" år . Vi pratar 45mil från mynningen. Borde ju finnas fina lekmöjligheter längre ner kan man tycka :haum: Det är ju många faktorer som styr valet av lekplats. http://www.umea.se/download/18.6cb2895812fa1652bcb80002733/Etablering+av+lekomr%C3%A5den+f%C3%B6r+str%C3%B6mlevande+fisk.pdf Mycket intressant läsning :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #25 skrivet: augusti 08, 2012, 15:23:00 »
Samtidigt så finns det ju lax i Taavaeatno på "sandåslandet" trots att det har vart rätt "dåliga" år . Vi pratar 45mil från mynningen. Borde ju finnas fina lekmöjligheter längre ner kan man tycka :haum: Det är ju många faktorer som styr valet av lekplats. http://www.umea.se/download/18.6cb2895812fa1652bcb80002733/Etablering+av+lekomr%C3%A5den+f%C3%B6r+str%C3%B6mlevande+fisk.pdf Mycket intressant läsning :hmm:
Jo, enkelt skrivet så det funkar som kursmaterial även för en nybörjare.
Vad som kan vara nödvändigt komplement är kunskapen om olika strömbildare.

Utloggad Torneus

« Svar #26 skrivet: augusti 09, 2012, 10:30:20 »

Laxen tar sig till Taavaetno via Lainioälven, och det lekar lax efter hela Lainioälven i princip. Men Lainioälven är en väldigt bred och grund älv, speciellt på hösten. Inte mycket mer än knädjupt på många platser, vilket gör att lekplatserna blir begränsade.
Lainioälven ovan Jårkasstakka har inte många lekplatserna per km skulle jag tro. Det är mest knädjupt skrappelvatten ,vilket kan bero på att isen rensar älven lite varje vår. Det är ont om stor stenar och lite djupare gropar.
Sedan tror jag att laxen som leker högt upp i älven har klarat sig bättre än de som leker längre ner, eftersom dom vandrar upp tidigare och kommer då upp i älven innan laxfällorna är på plats.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #27 skrivet: augusti 09, 2012, 11:40:26 »
Laxen tar sig till Taavaetno via Lainioälven, och det lekar lax efter hela Lainioälven i princip. Men Lainioälven är en väldigt bred och grund älv, speciellt på hösten. Inte mycket mer än knädjupt på många platser, vilket gör att lekplatserna blir begränsade.
Lainioälven ovan Jårkasstakka har inte många lekplatserna per km skulle jag tro. Det är mest knädjupt skrappelvatten ,vilket kan bero på att isen rensar älven lite varje vår. Det är ont om stor stenar och lite djupare gropar.
Sedan tror jag att laxen som leker högt upp i älven har klarat sig bättre än de som leker längre ner, eftersom dom vandrar upp tidigare och kommer då upp i älven innan laxfällorna är på plats.

Ska bli intressant å se hur Harrfisket utvecklar sig i Taava nu när Laxmängden ökar ORDENTLIGT! i Lainio-systemet.
Tidigt fiske i Taava kanske blir att föredra för Puppmetarna... :haum:

Tafsbrott

• Gäst
« Svar #28 skrivet: augusti 09, 2012, 13:12:22 »

Ska bli intressant å se hur Harrfisket utvecklar sig i Taava nu när Laxmängden ökar ORDENTLIGT! i Lainio-systemet.
Tidigt fiske i Taava kanske blir att föredra för Puppmetarna... :haum:

Övre delarna av Taava består ju mest av sand  :dunk: Kanske blir mer längre ner men då tror jag de måste stiga en han där nere med horns massa lax, men vad vet jag :haum: