Författare Ämne: Tjockhults B-3 fiske "hotat".  (läst 3696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 569
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Tjockhults B-3 fiske "hotat".
« skrivet: december 05, 2012, 12:40:43 »
Såg på huvudstadens lokal-tv igår att det finns mycket upprörda känslor över att EU har bestämt att det inte skall sättas ut någon inavlad odlad lax i strömmen nåt mer..

Det är som jag skrivit så många gånger tidigare, det genuina intresset för vildlaxens fortlevande räcker ofta inte längre än till det egna fisket....... :zero:
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
SV: Tjockhults B-3 fiske "hotat".
« Svar #2 skrivet: december 05, 2012, 12:46:39 »
Såg på huvudstadens lokal-tv igår att det finns mycket upprörda känslor över att EU har bestämt att det inte skall sättas ut någon inavlad odlad lax i strömmen nåt mer..

Det är som jag skrivit så många gånger tidigare, det genuina intresset för vildlaxens fortlevande räcker ofta inte längre än till det egna fisket....... :zero:

Tyvärr så är vi alltid oss själv närmast, de flesta av oss åtminstone  :hmm:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: december 05, 2012, 13:34:34 »
Jag tycker vi borde skämmas i vissa fall.
Hela det här projektet har från början gått ut på att tysta Älvräddarna och Sportfiskarna.
Ett ur deras synpunkt mycket framgångsrikt projekt dessutom, ett tag var både Sportfiskarna men framförallt Älvräddarna nästan helt döda.
En huvudsponsor till det här är Vattenfall.
Vad kan de ha för syfte att satsa på icke påtvingade utsättningar annat än ovan nämda?
Hör till saken att jag är mycket insatt.

Nä, vi slår oss för bröstet och framställer oss som de mest naturvänliga som finns och så nöjer vi oss med kattskit istället för pannkaka.
Inte bara nöjer oss, vi slickar i oss med behag alldelles illbruna runt truten.
Skriver romantiskt om Norrbyströmmen i tidningarna och låter vildälvarna bli tomma på vildlax.
Var faan tog epitetet "Vild, frisk fisk i vilda, friska vatten" vägen?

Självklart är det Em, mörrum, byske, kalix, torne, gullspångsälven , vindeln, etc etc etc som ska kämpas för och inte Stockholms ström, nyköpingsån, motala ström eller norrtäljeån.
Utplanteringsvattnen är bara ett surugat, men när det gäller de här vattnen så utgör ju detta surugat även ett ytterligare hot mot den vilda fisken.

Läs lite vad Klubben Strömstararna skriver och bli förfärade!!
Det är hat mot säl och skarv etc.
Va faan är det för fiskomsorg?? :loopis:

Så, nu har jag lämnat mitt bidrag till detta forum, reagera nu faan annars kliver jag bara tillbaks till mina bajs å hallå-trådar för tydligen visar ni annars att det är det ni bryr er om.
« Senast ändrad: december 05, 2012, 13:37:36 av Betis »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: december 05, 2012, 13:36:51 »
Eller klin in på konkurenten å läs.
Hur många är bekymrade där över nåt annat än att de blir av med föroreningsfisket runt knuten?
De kan vara hur jävla många som helst men har de inte mer vett än så hjälper det inte.....

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 232
« Svar #5 skrivet: december 05, 2012, 13:37:59 »
Väl talat herr Betis! :nudge:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 315
  • Vinter bläää
« Svar #6 skrivet: december 05, 2012, 13:49:19 »
Bra Betis men tänk på ditt blodtryck innan du varvar upp :lumber:

Utloggad amebix

• Antal inlägg: 668
« Svar #7 skrivet: december 05, 2012, 15:05:55 »
i en tid när allting ska vara så jävla fränt och koolt  så är jag inte det minsta förvånad över hur folk tänker.
javisst fiskar jag själv i surrogatvatten mest hela fiskesäsongen  men  hade jag valmöjligheten så skulle jag ju fiska på vild fisk i vilda älvar fast nu  kryllar det ju tyvärr inte av dom härikring.....
fittstuvningshjärna!!!!!!

Moparman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: december 05, 2012, 15:13:24 »
Ska erkänna att jag inte har koll på förutsättningarna i snökaosets rike. Personligen tycker jag att man måste skapa förutsättningar för vild fisk att klara sig på egen hand innan man tar bort den konstgjorda andningen. Förutom det har du helt rätt Betis!

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: december 05, 2012, 15:29:31 »
i en tid när allting ska vara så jävla fränt och koolt  så är jag inte det minsta förvånad över hur folk tänker.
javisst fiskar jag själv i surrogatvatten mest hela fiskesäsongen  men  hade jag valmöjligheten så skulle jag ju fiska på vild fisk i vilda älvar fast nu  kryllar det ju tyvärr inte av dom härikring.....
Hoppas du förstår att jag inte är ute efter dom som fiskar i de här vattnen.
Problemet är att man verkar värna det mer än det som verkligen är skyddsvärt.
När det gäller just Stockholm så skadar ju dessa utsättningar alla andra vilda bestånd.
Nu gäller det laxen men det absolut farligaste är utsättningarna av inavlad havsöring.

Tänk om det riktiga kunde få en bråkdel av kärleken?
Tänk om det konstgjorda kunde få den beskrivning som det förtjänar?
Som ett konstgjort surrugat och inte som ett "No Killat" pilgrimsfalksreservat i himmelriket Shangrila?

Ja eller ungefär som ni brukar skriva när ni varit i Forshaga å fiskat.
Balanserat och mest om framgången.
Nu vågar jag inte ha nån åsikt om hur Forshaga-fisket påverkar eventuella vilda spillror av Vänerlax ellerr öring.
De jag känner till är utplantringarna i Östersjön och dess effekter.

Utloggad amebix

« Svar #10 skrivet: december 05, 2012, 15:42:06 »
det förstog jag betis.    men när det tuffa och koola betongfisket är såpass bra så tar det ju fokus ifrån det riktiga problemet . och det var väl ungefär så du menade?   

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #11 skrivet: december 05, 2012, 16:00:20 »
Det bor snart två miljoner människor i Stockholmsregionen, vore de friska borde det gå å få ihop 20 pers som kämpade för och la ner lite jobb i de lekbäckar som finns tillgängliga för vild reproduktion av havsöring i området?
Istället för att snacka om skyddsjakt på säl å skarv?
Uppe i Mälarn borde det finnas lekbäckar att göra iordning, då borde öringarna simma förbi Riksdagshuset lik förbannat fast vara självreproducerade istället?
Friska fiskar som vet var de bor å inte yrar omkring i hela östersjön.
Åtgärda grundproblemet?
Ja det verkar ju alla tycka att man gör genom utsättningarna eftersom man under 30-40 år inte brytt sig ett skit om naturlig reproduktion.

Östersjön är helt knökad med odlad lax och så länge det är så kommer yrkesfisket fiska på dom trots att de inte ens är tjänliga som människoföda.
Lax har inte i strömmen å göra och har nog aldrig funnits där förut heller.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #12 skrivet: december 05, 2012, 17:47:54 »
Visst ligger det jäkligt mycket i vad du säger Betis, inget snack om saken!

Så länge som hittepå-fisket får lika mycket, eller som i vissa fall, nästan mer utrymme i media än vad riktigt fiske får så är det rent skrämmande... Och tyvärr är det inte helt ovanligt...

Jag är helt övertygad om att en välmående östersjö klarar av att erbjuda ett riktigt bra spöfiske såväl i älvar som i mynningsområde, och det finns säkert sån kapacitet att ett visst, begränsat, yrkesfiske skulle kunna vara hållbart... Men som det förvaltas idag så är det ju inte hållbart...

Du drar också parallellen till Forshaga, vilket förstås inte är helt oävet... Fisket i Forshaga är kul, men det är samtidigt hittepåfiske och inget annat, även om fisket säkerligen var väldigt mycket bättre innan älven byggdes sönder... Angående inaveln du pratar om så har jag för mig att det relativt nyligen presenterades nån studie som sa att klarälvsstammarna inte var speciellt utblandade (>95% "originalarvsmassa" typ nåt sånt - jag har ingen aning ens om hur man mäter, men tror att man jämför med några prover från tidigt 1900-tal)

Gullspångsfisken däremot var tydligen rätt utblandat ca 70% originalarvsmassa eller nåt sånt, och det är ju ett problem i en genbank.... Vad jag har hört så finns planer på att flytta gullspångsfisken till Norsälven, vilket förstås är bra... Dels så slutar "utspädningen" av deras arvsmassa, och dels så öppnar det upp för, och underlättar för, möjligheten att "öppna portarna" i klarälven och låta fisken vandra hela vägen upp till Femundmarka som det var en gång i tiden... Även om de flesta lekområden mellan mynningen och riksgränsen är förstörda så finns det ändå otroliga lekområden långt däruppe...

Men, frågan är om vi nu inte bara missionerar för oss som redan är frälsta... Hur når vi ut med vårt budskap till allmänheten`?
Jag är övertygad om att mindre än 30% av mina vänner och bekanta vet om att vänerfisken är otjänlig som människoföda...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad amebix

« Svar #13 skrivet: december 05, 2012, 21:18:04 »
när jag gick kursen för o bli tillsynare så  drogs det även igång en hel del andra projekt med en väldigt driven och kunnig fiskevårdare i spetsen  vi skulle bla annat rensa och återställa en drös med bäckar utefter gävlekusten och därikring. tyvärr rann det hela ut i sanden när folk helt plötsligt inte hade tid och det var endast två man kvar.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #14 skrivet: december 06, 2012, 10:17:37 »
Ja... varför är det så många som tycker på nätet, men inte ids i verkligheten?

Är det möjligen så att folk tycker att "de har gjort sitt" om de har klickat på älvräddarnas gilla-knapp på fejjan?
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: december 06, 2012, 14:07:15 »
Får väl nyansera lite.
Den stora skillnaden mellan Forshaga och Stockholm är väl att Forshaga ligger i Klarälven och alla utsättningar där baserar på påtvingade vattendommar medans Stockholm är rent hittepå där diverse olika stammar använts och det enda syftet varit på ett konstgjort plan.
En annan grund är väl att när Vattenfall la ner sin chefsstab inom fiskodlingen (PDO) hade de plötsligt inte längre någon nytta av Kjell Winström och han lyckades väl aldrig att hitta något hederligt arbete som de andra i gruppen och då snacka han med gamle klasskompisen Sverker Lovén .
Sen presenterade de denna geniala plan för framför allt Vattenfall och  Stockholms Stad .
Ett annat faktum vid denna tid var att Vattenfalls odlingar hade ett stort överskott på laxsmolt som de inte visste var de skulle göra av.
Ett överskott på både odlingskapacitet och fisk alltså.
Många odlingar nedläggningshotade och Norge ville inte längre ha våra gyrodaktulus-smittade smolt för de hade lärt sig själva hur man gör såna.

En jävligt lättsåld affärsidé hos Vattenfall med andra ord, här kunde de behålla både Långhult och Näs samtidigt som de plugga igen truten på Älvräddarna och Sportfiskarna.
Sportfiskarna delade några år säng med Vattenfall genom Metalls Blomman och Strömstararna.
De kom alltid till alla mässor, konferanser och evenemang tillsammans.
Näs Gav de bort till Håkan Shyttze och Tyttbo http://www.sportfiskarna.se/tips_fiske/TyttboForsfiske/tabid/241/Default.aspx till Sportfiskarna.
De här ideérna spred sig sedan till Norrköping, Nyköping och Norrtälje.
Alla var kompisar med alla och Sportfiskana gick nästan i konken.
Sveriges Flugfiskares Förening startades som en mer eller mindre protest.

Nu är det som väl är liv i både Älvräddarna och Sportfiskarna igen.
Det skall vi vara faan så mycket mer rädda om än risken att Kjell Winström å Sverker Lovén får pensionera sig....... ::)
« Senast ändrad: december 06, 2012, 16:19:26 av Betis »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #16 skrivet: december 06, 2012, 16:13:05 »

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: december 06, 2012, 16:34:16 »
..å så rörde ja ihop Gysinge me Tyttbo ovan... :doh: :doh: :dunk:

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #18 skrivet: december 06, 2012, 18:09:24 »
Jag blev lite förvånad när jag såg reportaget på tv. Hon Permell är ju ändå en journalist med miljöprofil och ska man referera till ett EU-beslut så tycker jag att man borde låta någon som varit med att fatta beslutet förklara bakgrunden och vilka överväganden man gjort. Det blir så dålig journalistik när man börjar med att säga att EU-parlamentet där långt borta "förbjuder" något, och så ska några lokala halvfigurer från respektive "sida" få uttala sig i tio sekunder...
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #19 skrivet: december 06, 2012, 23:26:38 »
Jag blev lite förvånad när jag såg reportaget på tv. Hon Permell är ju ändå en journalist med miljöprofil och ska man referera till ett EU-beslut så tycker jag att man borde låta någon som varit med att fatta beslutet förklara bakgrunden och vilka överväganden man gjort. Det blir så dålig journalistik när man börjar med att säga att EU-parlamentet där långt borta "förbjuder" något, och så ska några lokala halvfigurer från respektive "sida" få uttala sig i tio sekunder...
Dessutom är det inte på långa vägar klart än .
Möjligtvis om tio år eller nåt.