Författare Ämne: Hur argumentera med folk som inget vet och än mindre begriper?  (läst 2497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 207
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Hur argumentera med folk som inget vet och än mindre begriper?
« skrivet: januari 15, 2013, 10:28:26 »
Några av er har säkert, precis som jag, råkat ut för personer som inte har en aning om vad miljö är för något, och inte heller att miljön är något som påverkar oss och vice versa.
Hur bemöter man dessa nonsensargument på ett korrekt och trovärdigt sätt?

Vanliga argument som man får höra är bland andra:

1. För varje vindkraftverk som byggs så måste motsvarande mängd ny vattenkraft byggas ut för att reglera vindkraften.
Falskt, vi har idag vattenkraft så att det räcker för att täcka reglerbehovet upp till 30twh producerad vindkraft årligen - här behöver jag källa, har läst men kommer inte ihåg var...  :lumber:

2. För varje förlorad kwh vattenkraftsel måste motsvarande mängd kolkraft produceras i Europa
Frågan runt vattenkraften är så mycket större än bara antalet producerade kwh, man kan inte bara se till växthuseffekten utan man måste ta lika stor hänsyn till den biologiska mångfalden.

3. Vandringsvägar för fisk gör att elen blir dyrare för konsumenterna!
Falskt, elmarknaden är oreglerad (ironiskt nog) vilket innebär att elen finns tillgänglig till lägsta pris på den öppna marknaden.
Men visst är det så att produktionskostnaden för elbolaget ökar något, men det är väl egentligen inget konstigt med att bolaget får ta ansvar för den påverkan
de har på miljön, PPP (Polluter pays principle) ska gälla inom hela EU för all verksamhet! Enkelt översatt - den som påverkar miljön ska stå för kostnaden för att minimera/eliminera
de negativa effekterna.
När jag kommer på fler såna här konstiga frågor och svar så fyller jag på tråden, gör det ni också så att vi ser till att vi kan svara för vår sak när nån i fikarummet häver ur sig nåt urbota dumt!
Det är så vi hjälper till att vända opinionen till vår fördel!
« Senast ändrad: januari 15, 2013, 10:35:02 av Henka »
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Hur argumentera med folk som inget vet och än mindre begriper?
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2013, 10:34:45 »
Här kan ni läsa mer! http://alvraddarna.se/om/vattenkraft/

Och just det, kom på en till!

Falskt, elmarknaden är oreglerad (ironiskt nog) vilket innebär att elen finns tillgänglig till lägsta pris på den öppna marknaden.
Men visst är det så att produktionskostnaden för elbolaget ökar något, men det är väl egentligen inget konstigt med att bolaget får ta ansvar för den påverkan
de har på miljön, PPP (Polluter pays principle) ska gälla inom hela EU för all verksamhet! Enkelt översatt - den som påverkar miljön ska stå för kostnaden för att minimera/eliminera
de negativa effekterna.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2013, 10:56:30 »
Det man är dålig på är exakta proportioner.
Vi exporterar exempelvis ganska mycket el vilket borde generera ett motargument att vi måste producera så mycket el som det påstås.
Men hur mycket?
En annan sak som påverkar priset är ju avregleringen.
Trots att vi kanske har el så vi kan kräkas ut det så har de kanske brist i europa och då sticker priset i höjden även för oss.
Kärnkraften skulle vara tryggheten själv jämfört med vindkraften.
Jotack, varje år så "krabbar" en å annan reaktor precis under sässong så det lik förbannat upprätthålls ett högt elpris.

Läste nånstans att Vattenkraftsproduktionen ökat men kommer tyvärr inte där heller ihåg med hur mycket.
Förr sa man alltid att ungefär 90% av all vattenkraft redan var utbyggd. Antagligen kan inte den siffran stämma.
Vattenkraft genererar även den ganska stora växtgasutsläpp iaf under de första 25 åren.

Hur mycket är där kvar att spara?

Älvräddarna borde ha bra hållbara argument och exakta siffror?
Här kan ni läsa mer! http://alvraddarna.se/om/vattenkraft/

Och just det, kom på en till!

de negativa effekterna.
Där kom den!! :yeah:

Häromkring är folket inte särskilt glada åt vindsnurrorna runt knuten... :nono: :nono:
Blir liksom ingen miljöfråga längre.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2013, 11:09:14 »
Fanns ju nå program med den gamle reportern Bosse!(lägg ut!..lägg ut!) ..om elkraften i Sverige.
En Professor i nått, lr. vad han nu var hade räknat på allt å sa att inom en snar framtid så kommer vi ha 50% ÖVERSKOTT på el. Redan nu låg vi på närmare 20% överskott.
Kan nån gräva fram programmet?
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2013, 11:19:47 »
Fiskvägar brukar användas som ett argument att vattenkraftsutbyggnaden inte gör någon skada.
Men är vattendraget totalt utbyggt så har ju fisken ingen produktiv miljö att simma till eller från?

Fiskvägar är en mycket krånglig bit tycker jag, ett område där det finns många hörnor att måla in sig i....

Det enda jag med styrka och säkerhet kan säga att än så länge har det inte uppfunnits någon fiskväg som fullt ut ersätter ett icke byggt eller ett utrivet kraftverk.

Damm borta bäst!!

Vattendraget ägs inte av kraftbolaget, det lånas på obestämd tid.
En skogsägare är skylldig att säkerställa återväxten efter en avverkning, trots att det ägs av honom.
Kraftbolagen äger inte älven eller ån utan äger bara en fallrättighet.

Därför blir det så fel när det talas om kostnader för elproducenten.
Vems var älven från början?
Fiskens eller Sydkrafts?

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2013, 12:38:47 »
Vill på punkt ett tillägga att idag lever vi i en global marknad. Inte troligt att det är vindstilla över hela jordklotet. Så gungor och karuseller vad gäller vindkraftverk. Ju fler utspridda desto mer el produceras. :hmm:

Sen på trean så är miljön det viktigaste vi har och lämnar efter oss så lite får man rätta mun efter matsäcken som inte är oändlig i skövlingssynpunkt.
Man kan inte hugga ner all regnskog och bevara mångfalden.
Man kan inte bygga ut vattendrag till 100% och bevara mångfalden.
Man kan inte dika ur våtmarkerna och bevara mångfalden.
Man kan inte skövla all gammalskog och bevara mångfalden.
Man kan inte fiska ut världshaven och bevara mångfalden.
Man kan inte bryta mineraler överallt och bevara mångfalden.
Även om allt genererar pengar nu är konsekvenserna större än vinsten.

Det som är bra för bollen vi bor på är bra för oss är min filosofi ända tills den motbevisas :yes:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2013, 13:24:38 »
Vill på punkt ett tillägga att idag lever vi i en global marknad. Inte troligt att det är vindstilla över hela jordklotet. Så gungor och karuseller vad gäller vindkraftverk. Ju fler utspridda desto mer el produceras. :hmm:

Sen på trean så är miljön det viktigaste vi har och lämnar efter oss så lite får man rätta mun efter matsäcken som inte är oändlig i skövlingssynpunkt.
Man kan inte hugga ner all regnskog och bevara mångfalden.
Man kan inte bygga ut vattendrag till 100% och bevara mångfalden.
Man kan inte dika ur våtmarkerna och bevara mångfalden.
Man kan inte skövla all gammalskog och bevara mångfalden.
Man kan inte fiska ut världshaven och bevara mångfalden.
Man kan inte bryta mineraler överallt och bevara mångfalden.
Även om allt genererar pengar nu är konsekvenserna större än vinsten.

Det som är bra för bollen vi bor på är bra för oss är min filosofi ända tills den motbevisas :yes:

Men vad ska man ha biologisk mångfald till då? gör den nån nytta?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2013, 13:48:40 »
Men vad ska man ha biologisk mångfald till då? gör den nån nytta?
Definera nytta i så fall och det är väl där man skiljer ett självist tänk mot.... ja mig då i så fall.
Bollen vi bor på ska kunna leverera behov inte bara te mig (som skulle varit ett själviskt tänk) utan också till mina ättlingar i hur många steg som helst. Jag hoppas ju att det blir några eftersom jag har tre barn.

Vore det bara jag så skövla på utav bara f*n, det gynnar säker mig med pressade priser som gör det möjligt att förverkliga mig med fiske i Patagonien, Kola, Alaska, Kuba, Em, Skottland, Nya Zeeland och Forshagaforsen.

För att inte tala om en sol- och porr-semester på Fillipinerna av bara farten ::)

Men nä jag kan avstå med tanke på mina ättlingar i alla led :angel:

Men ändå vad menar du med "nytta" ???

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Sv: SV: Hur argumentera med folk som inget vet och än mindre begriper?
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2013, 15:01:09 »
Definera nytta i så fall och det är väl där man skiljer ett självist tänk mot.... ja mig då i så fall.
Bollen vi bor på ska kunna leverera behov inte bara te mig (som skulle varit ett själviskt tänk) utan också till mina ättlingar i hur många steg som helst. Jag hoppas ju att det blir några eftersom jag har tre barn.

Vore det bara jag så skövla på utav bara f*n, det gynnar säker mig med pressade priser som gör det möjligt att förverkliga mig med fiske i Patagonien, Kola, Alaska, Kuba, Em, Skottland, Nya Zeeland och Forshagaforsen.

För att inte tala om en sol- och porr-semester på Fillipinerna av bara farten ::)

Men nä jag kan avstå med tanke på mina ättlingar i alla led :angel:

Men ändå vad menar du med "nytta" ???

Jag bara ställde en sån där dumfråga som klimatförnekare med SUV brukar ställa...

Har vi svaren när såna frågor ställs så gör vi det lätt för oss...har vi det inte gör vi det lätt för dem...

från huvet, genom fingrar.

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
SV: Sv: SV: Hur argumentera med folk som inget vet och än mindre begriper?
« Svar #9 skrivet: januari 15, 2013, 15:13:41 »
Jag bara ställde en sån där dumfråga som klimatförnekare med SUV brukar ställa...

Har vi svaren när såna frågor ställs så gör vi det lätt för oss...har vi det inte gör vi det lätt för dem...

från huvet, genom fingrar.
Hur defierar dom "nytta" då ??? Nu eller om 100 år ???

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2013, 16:10:56 »
Jag personligen tror inte på att den enskillda människan kan göra rätt beslut i frågan, hon/han kommer i de flesta fall ta sitt eget välbefinnande som norm. Nä regeringsbesult, lagar, är vad som behövs för att få perspektiv och därigenom en hållbar lösning på probemen. Förutsatt att beslutsfattare, inte är korrumperade och kan fatta beslut utan egen vinning. Hur svårt kan de va ::) :yes:
Jo men så är det nog, sen duttar man med skitgrejjer bara för att inte få dåligt samvete.
Men det innebär ju inte att man inte får yttra sig i frågan eller tycka att ditten eller datten är åt helvete.
Att någon annan tagit beslutet behöver heller inte betyda att det är för allas bästa, den som beslutat kan vara jävig precis som du skrev.

För min del har vi faan vattenkraft mer än vad naturen behöver och inte en droppe till är en bra inställning. :tafeja: ;)

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #11 skrivet: januari 15, 2013, 17:43:14 »
Henka har en annan poäng,biologisk mångfald är så uttjatad att det väger noll i jämförelse med dollar och procentuell tillväxt.
Tjäna pengar och vinst är ledorden idag.
Kan man mala in de orden i argumenten så är mycket vunnet.... ::)

Tyskland och kolkraftverken ja.....
De om några ligger väl långt fram när det gäller Miljöenergi?
Hur mycket mer solpaneler har inte de jämfört med oss?
Och vindkraft.
Nä att framställa tyskarna som miljöbovar idag tror jag inte håller, de jobbar nog minst lika hårt om inte hårdare än vi på att minska koldioxidutsläpp.
Dessutom har de stora projekt när det gäller fiskväger och återställning.

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2013, 22:16:53 »
Något det pratas för lite om är effektivisering, som inte minst är nödvändigt inom vattenkraften.
Gamla turbiner skulle kunna bytas mot effektivare diton. Det kan ju vara smidigt att göra detta samtidigt som man bygger faunapassager, och uppnår den goda ekologiska status som vattendirektivet kommer kräva av alla vattenkraftverk. (Tar inte bolagen ansvar för detta så blir det dyrt för oss skattebetalare.)
Själva elkonsumtionen behöver också en effektivisering, samhället läcker el överallt.
Solpaneler och minivindsnurror borde ransoneras ut gratis (iaf kraftigt subventionerade) till den som vill ha och har möjlighet att bruka dom.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #13 skrivet: januari 16, 2013, 09:33:03 »
Jag delade upp denna i två delar så vattenkraftsfrågorna får hållas enskilda här...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007