Författare Ämne: Allmän diskussion kring miljö, val och ansvar  (läst 8967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: Allmän diskussion kring miljö, val och ansvar
« Svar #40 skrivet: februari 03, 2013, 19:40:49 »
Jo, det är ju klart att alla problem som både du och jag kan drabbas av är en viskning gentemot de problem som människor i utsatta delar av världen drabbas av.
Däremot lär ju inte ett sådant resonemang leda någonstans.
Rent teoretiskt skulle vi ju kunna skruva tillbaka tiden och strukturera världen på ett helt annat sätt....vilket iofs skulle vara en smakfull lösning....men eftersom det inte kommer att hända så föredrar jag att hitta mer pragmatiska lösningar.
Klart att jag skulle kunna sälja bilen och springa barfota de 6 milen till jobb, men sponant så känner jag mig lite tveksam....
Vi har nog överens. Vi kommer inte göra det själva utan måste "tvingas" till det ;D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #41 skrivet: februari 03, 2013, 19:48:20 »
Vi har nog överens. Vi kommer inte göra det själva utan måste "tvingas" till det ;D
De tycker ju inte ja, de verkar som ni är väldigt oense i frågan...... :tafeja:
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #42 skrivet: februari 04, 2013, 11:52:17 »
Fast resor till och från jobbet är ju bara en lite grej i det stora hela.... finns hur många exempel som helst på dåliga miljöval som vi gör för att gynna egen bekvämlighet och plånbok. >:(
T.ex.
-Vi lagt ner en ganska stor tekoindustri i Sverige för att köpa billig indisktillverkat (kambodja etc) tyg/kläder och det såg vi ju på TV för inte länge sen hur det går till :p
-Vi använder stora lastfartyg för att kunna frakta billigt runt om i världen utan villlighet att betala lite extra så att dessa när dom gjort sitt skrotas på ett miljövänligt sätt. Nä kör opp dom på land i Indien, Bangladesh, Kine eller liknande plats och använd arbetare som aldrig hört talas om skyddsombudsmän på platsen.
-Gött att Kongoleser bryter Koltan såv vi får Tantal till våra mobiltelefonbatterier som är så små att vi kan ha dom i fickan. Brytning under miljövidriga förhållanden.
-Oviljan att ens tänka på standardsänkning får oss att leta efter resurser i känsliga områden som Arktis och Antarktis. Oljegrus är OK :(

Listan kan göras hur lång som helst är jag rädd för och ledsen :'(
« Senast ändrad: februari 04, 2013, 11:59:02 av Thomas L »

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #43 skrivet: februari 04, 2013, 12:23:10 »
Precis som ja skrev i början, de mesta gör vi för å lindra de dåliga samvetet.
Å andra sidan kan man inte skita i allt heller, bara för att någon sabbar värre än en själv.

Skänker några spänn på nån tv-gala var tionde år eller nåt.
Går med i Greenpeace.
Stoppar en tjuga i Röda Korsets gryta.... :zero:
Det är precis som Pekka skriver, ingen av oss är beredd att gå barfota 6 mil till jobbet.

Det betyder INTE att det är meningslöst att åka kollektivt istället för att alla åker i en bil.
Det betyder INTE att det är meningslöst att tilläggsisolera huset.
Det betyder INTE att det är meningslöst att dra ner på köttätandet.
Det betyder INTE att det är meningslöst att byta till en bensinsnålare bil vid bilbytet.
Det betyder Inte att det är meningslöst att sopsortera.
Det betyder INTE att det är meningslöst att köpa in sig i ett vindkraftverk.

Tvärtom tror jag det är skitviktigt att vi alla försöker så gott vi kan efter dom förutsättningar vi trots allt har.

Hur vi än vänder vrider går det alltid att kasta ur sig hycklaranklagelser eller resignerat konstarera att allting bara blir en piss i Missisippi.
Men låt det vara den pissen då, det är åtminstone en piss.......
« Senast ändrad: februari 04, 2013, 12:53:09 av Betis »

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #44 skrivet: februari 04, 2013, 15:34:05 »
Å andra sidan kan man inte skita i allt heller, bara för att någon sabbar värre än en själv.

Går med i Greenpeace.
Det är precis som Pekka skriver, ingen av oss är beredd att gå barfota 6 mil till jobbet.

Det betyder INTE att det är meningslöst att åka kollektivt istället för att alla åker i en bil.
Det betyder INTE att det är meningslöst att byta till en bensinsnålare bil vid bilbytet.

Tvärtom tror jag det är skitviktigt att vi alla försöker så gott vi kan efter dom förutsättningar vi trots allt har.

Hur vi än vänder vrider går det alltid att kasta ur sig hycklaranklagelser eller resignerat konstarera att allting bara blir en piss i Missisippi.
Som Pekka och jag skrev :tafeja:
 ;D

Sen så kan vi stifta lagar om att förbjuda 100W glödlampor etc :rolleye:.... Det är väl har jag tror at det finns effektivare lagar att stifta som inte silar Mygg i stället för Elefanter.... :angel:

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #45 skrivet: februari 05, 2013, 10:58:46 »
Jag håller inte med någon  :tafeja:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
« Svar #46 skrivet: februari 05, 2013, 11:24:59 »
Jag håller inte med någon  :tafeja:

..jag kan skicka en gammal Spark! ..då får du i allafall nån med! :D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #47 skrivet: februari 06, 2013, 10:26:26 »
Som Pekka och jag skrev :tafeja:
 ;D

Sen så kan vi stifta lagar om att förbjuda 100W glödlampor etc :rolleye:.... Det är väl har jag tror at det finns effektivare lagar att stifta som inte silar Mygg i stället för Elefanter.... :angel:
Jaså, ja tycker varken du eller Pekka tycker så....

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #48 skrivet: februari 06, 2013, 11:09:12 »
Jaså, ja tycker varken du eller Pekka tycker så....
....och det är ännu värre än så.....jag tycker inte ens som jag själv gör... :tafeja:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #49 skrivet: februari 08, 2013, 16:22:11 »

Går med i Greenpeace.

Exakt,,, och,, inse att vi kanske måste bortse från några bekvämligheter. Så fort det blir obekvämt "så kan/går det inte". Där måste vi bli bättre.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #50 skrivet: februari 08, 2013, 17:39:56 »
Jag håller med alla..............................................men............... 8)

Långvarig förändring hänger alltid ihop med insikter.
Sedan kommer det säkerligen att krävas en del styrning via politiska beslut....ex genom billtullar....men långsiktigt så räcker det inte.
Precis som i alla andra sammanhang så vill känna att vi har en möjlighet till förändring om det ställs krav på en sådan.
Problemet med att vara miljömedveten i dag är det snart är en klassfråga eftersom det alltid är dyrare.
- Ska du köpa ekologiskt och närproducerad mat så blir det dyrare.
- Ska sedan köttet vara korrekt hanterat så att det blir ätabart så kostar det ännu mer.
- Det blir i många fall dyrare att välja kollektivtrafik i förhållande till egen bil.
- Miljövänlig el (vad det nu är)....dags att öppna plånboken ännu mer
Listan kan göras lång.
Ställ dessa krav på en tvåbarnsfamilj med låg inkomst och de dukar under.
Samma sak gäller för de som är utan arbete, som lever i segregation samt många unga som kämpar för att komma ut på arbetsmarknaden.
Politik handlar om att skapa förutsättning för en förändring och den har jag inget emot.
Jag är så pass lyckligt lottad att jag till viss del kan unna mig att vara miljövänlig i viss utsträckning, men det gäller verkligen inte alla.
Dessutom kommer politiska beslut som allt för få kan leva upp till undergräva förtroendet för nämnda beslut.

Om vi ska skapa ett långsiktigt hållbart samhälle så måste vi troligen tänka om helt och skapa lösningar som inte bara förbud och lagar utan där det faktiskt är möjligt för alla att dra sitt strå till stacken.
Att göra rätt ska vara billigt, att göra fel ska vara dyrt.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #51 skrivet: februari 08, 2013, 17:53:51 »
...
Dessutom kommer politiska beslut som allt för få kan leva upp till undergräva förtroendet för nämnda beslut.
...
och tyvärr kommer åtgärder typ skatteväxling för att göra miljövänligt så billigast öka klassklyftorna ändå mer. Medelsvensson blir tvungen att ta en 60-tals-semester i stället för Thailand. Hälsa på släktingar i Säffle är inte lika sexigt ;D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #52 skrivet: februari 08, 2013, 18:43:41 »
Jag håller med alla..............................................men............... 8)

Långvarig förändring hänger alltid ihop med insikter.
Sedan kommer det säkerligen att krävas en del styrning via politiska beslut....ex genom billtullar....men långsiktigt så räcker det inte.
Precis som i alla andra sammanhang så vill känna att vi har en möjlighet till förändring om det ställs krav på en sådan.
Problemet med att vara miljömedveten i dag är det snart är en klassfråga eftersom det alltid är dyrare.
- Ska du köpa ekologiskt och närproducerad mat så blir det dyrare.
- Ska sedan köttet vara korrekt hanterat så att det blir ätabart så kostar det ännu mer.
- Det blir i många fall dyrare att välja kollektivtrafik i förhållande till egen bil.
- Miljövänlig el (vad det nu är)....dags att öppna plånboken ännu mer
Listan kan göras lång.
Ställ dessa krav på en tvåbarnsfamilj med låg inkomst och de dukar under.
Samma sak gäller för de som är utan arbete, som lever i segregation samt många unga som kämpar för att komma ut på arbetsmarknaden.
Politik handlar om att skapa förutsättning för en förändring och den har jag inget emot.
Jag är så pass lyckligt lottad att jag till viss del kan unna mig att vara miljövänlig i viss utsträckning, men det gäller verkligen inte alla.

Om vi ska skapa ett långsiktigt hållbart samhälle så måste vi troligen tänka om helt och skapa lösningar som inte bara förbud och lagar utan där det faktiskt är möjligt för alla att dra sitt strå till stacken.
Att göra rätt ska vara billigt, att göra fel ska vara dyrt.
Inga men, klart du har rätt.
Därför det är så viktigt att det är politiska beslut, där kan man kompensera för de extra drabbade.
Typ en höjning av reseavdrag.
Ett bidrag för tilläggsisolering.
All offentlig mat ekologisk och närproducerad.
Idag läste jag i tidningen att Kalmar slänger 50% av sin mat. Borde inte där finnas lite pengar att hämta?
Både för bättre och miljövänligare mat?
Eller vad de kan va.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #53 skrivet: februari 08, 2013, 19:01:21 »
och tyvärr kommer åtgärder typ skatteväxling för att göra miljövänligt så billigast öka klassklyftorna ändå mer. Medelsvensson blir tvungen att ta en 60-tals-semester i stället för Thailand. Hälsa på släktingar i Säffle är inte lika sexigt ;D
Har folk inte råda att åka till Thailand å sola röven tycker jag faktist det är lika så gott.
Säffle duger till vem faan som helst.... :tafeja:
« Senast ändrad: februari 08, 2013, 19:03:54 av Betis »

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #54 skrivet: februari 13, 2013, 14:55:15 »
Hmm.....har vi fått ordning på denna frågeställning ??  :haum:

Sg

• Gäst
« Svar #55 skrivet: februari 21, 2013, 12:44:35 »
Nu är det stor risk att man blir utnämnd som värsta byfånen men det får jag ta.  :tafrilla: Har aldrig flugit så där är mitt samvete rent som snö. Mest iofs för att jag inte har ngt behov av att åka kors och tvärs som charterturist alt fisketurist.  De här vansinniga flygningarna hit och dit är nog en stor miljöbov.  Det kan inte vara ok och flyga till tex Stockholm från Blekinge för en halvtimmes möte och sen hem igen samma dag. :doh:

Beror väl på alternativet.
Om alternativet är ensam i bil eller att fastna i tåg halvvägs och vänta på obestämd tid på en lösning från SJ så är det ju åtminstone ekonomiskt mer hållbart att flyga.

De pengar man sparar där kan man ju köpa LEDbelysning eller vad man nu känner för ;)

Ang. huvudfrågan upplever åtminstone jag att vi är på väg mot ett bättre miljöagerande och exempelvis energikonsumtion minskar väl i förhållande till antalet komnsumenter som ökar. Mer eller mindre allt som drar el är ju idag mkt mer energieffektivt än för 10 år sedan. Kan man inte skaffa mer energi måste man ju gå åt det hållet.

Sen är ju miljö ett rätt brett begrepp. Kan säga att personligen stör jag mig tusen gånger mer på folk som slänger ut sin mcdonaldspåse ur bilrutan än på växthuseffekt och liknande.
Jag stör mig också extremt mkt på fenomenet skurna fiskkassar i kassodling. Det är också en sån där kopiöst onödig och allmänt vedertagen grej som gång på gång inträffar varenda jäkla år. För att inte tala om att jag inte förstår hur det ens är tillåtet.

Man intresserar nog mer för sådana miljöfaktorer man faktiskt själv kan "se och ta på" antar jag.
Samtidigt har ju miljön idag blivit ett sätt att skilja sig från mängden och vissa "statements" kan vara rent av god PR från företag. Restauranger som officiellt visar att de lägger ner rätter med Tigerräkor och gulfenad tonfisk osv. t.ex. I varje fall jag känner att sådant verkar vara extremt poppis bland "mobben" som gärna hyllar sådana aktörer och det måste vara bra.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 207
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #56 skrivet: februari 21, 2013, 18:27:09 »

Sen är ju miljö ett rätt brett begrepp. Kan säga att personligen stör jag mig tusen gånger mer på folk som slänger ut sin mcdonaldspåse ur bilrutan än på växthuseffekt och liknande.

En rätt viktigt skillnad där är att en macdonaldspåse är ganska lätt att plocka upp, klimatpåverkan är lite mer komplicerat :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #57 skrivet: februari 21, 2013, 18:32:01 »
En rätt viktigt skillnad där är att en macdonaldspåse är ganska lätt att plocka upp, klimatpåverkan är lite mer komplicerat :haum:
Kanske därför det är enklare att störa sig på det.
Vi cirklar runt , Thomas försökte sig på nån form zenbuddism-terapi där han ville vi skulle se helheten.
Gick lika mycket åt helvete det.. ;D

Sg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: februari 21, 2013, 19:07:38 »

Det är just därför det är viktigare. Det är inte särskilt svårt att strunta i att slänga ut en mcdonaldspåse ur en bil (i min mening iallaf) men att som ensam människa fundera i banorna över att förändra klimatet är en helt annan sak.

Kan man inte ens hålla rent i naturen eller i städerna till att börja med är man knappast beredd att offra något alls för miljön :)

Utloggad age

• Antal inlägg: 494
    • AGE's sida om fiske, jakt och foto...
« Svar #59 skrivet: juni 09, 2014, 19:04:03 »
Står i begrepp att tekna nytt elavtal...  :sowhat:
Vad välja om man vill vara "miljövänlig" men inte betala för mkt?
Norska TELINET är det billigaste jag hittat... säger sig inte navända kärnkraft, kol och olja.

//age
"Eventually, all things merge into one, and the river runs thru it"