Författare Ämne: Att det skall vara så förbannat svårt, Vätterharren kontra signalkräftan.  (läst 900 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
Som sagt, att det skall vara så förbannat svårt att lära av historien, att man inte fattar att det får konsekvenser när man introducerar främmande arter i ekosystem, förrän efteråt.
Det är skitlätt att sedan stå där och säga att "Nu fan får ni fiska kräftor utav bara fan, innan den käkar upp fisken".
Vättern är smockfull av kräftor, amerikanska skitkräftor.
Harren, rödingen och andra värdefulla arter backar, men det får man väl offra, vem har hört talas om "Harr-skivor"?
Kan väl inte sjunga och hinka sprit i fåniga hattar till en röding, heller!

Kräftorna är heliga i det här landet, all sans försvinner, man tjuvplanterar till höger och vänster, även sanktionerade utplanteringar förekommer överallt.
Får man inget tillstånd kan man alltid tjuvplantera några signalkräftor, som slår ut eventuella spillror av flodkräfta, sen är det fritt fram.
Man måste ju för fan ha "ett kräftvatten"! :dunk: :dunk: :dunk:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/kraftfiske-ska-radda-harren?fb_action_ids=10151432240473112&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=246965925417366
Anakronist

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
De här rytet är faan i mig det skönaste rytet jag hört på länge. 8) 8)
Jag ylar med så gott jag kan och då skall gudarna veta att det är jävligt svårt att hitta en större kräftälskare än mig.
Men va faan!!!! :loopis: :loopis: :loopis:

Redan för många år sedan, när snacket gick om dykare som sett svarta mattor av kräftor på 30 meters djup hävdade jag att detta kan faan inte vara bra för Vätterns röding.
Harren tänke jag faktist inte på... :-[ :-\
Men då var det laxens fel.
Många har diskusionerna varit från flugfiskares håll om hur roligt det hade varit om Regnbågen kunde reproducera sig i Svenska vatten. :doh: :dunk:

Vild Frisk, fisk i  vilda friska vatten är vad vi ska  ha.

Sen kan signalkräftorna smaka hur gott som helst, den här bismaken får åtminstone inte jag bort.... :'( :p :'(
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
Ja, o de jävlarna börjar med hjälpa hitta hit också....
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
De är samma med en massa andra arter.
Folk håller på å gullar med inplanteringsfisk precis som den vore utrotningshotad pilgrimsfalk när den är som inavlade hönor.
Fiskerikonsulenten i Kronobergs län gillar bara gös och kräftor så numer så är inte ens avloppsrören i det länet fritt från dem.
Som konsekvens av kräftkärleken så blir ju då ålen hatad för de gamla fördomarna lever kvar att ål och kräftor inte kan leva ihop lever kvar.
Så den utrotninghotade ålen blir slaktad på signalkräftans altare....
Detta sker På Länstyrelsen märk väl.... :dunk: :doh: :dunk: :loopis:
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
Jojo, det finns mkt dumt som gjorts och görs än även i länsstyrelsen och övriga statens namn.  Ack ack...
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!