Författare Ämne: Vargen, berätta för mig hur man skall ......  (läst 14397 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« skrivet: januari 29, 2013, 23:48:41 »
.......lyckas med det här, http://na.se/nyheter/lanet/1.1959940-sverige-struntar-i-eu-fortsatter-jaga-varg
när man inte ens lyckas med det här. http://na.se/nyheter/lanet/1.1959325-fel-varg-skjuten-efter-farattack

Den varg som är på fel ställe (inom skotthåll) blir förstås skjuten, man lär inte ta vävnadsprov och kolla genmaterialet först.

Som jägarn sa, "Kill 'em all and let the dog sort them out"......eller något sådant... ::)

Så, alltså, förklara hur man gör en genetisk avskjutning, förklara som för ett mycket litet barn.
Anakronist

LP

• Gäst
SV: Vargen, berätta för mig hur man skall ......
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2013, 00:23:03 »
Enkelt, man jagar i revir med genetiskt ickeviktiga vargar, skjuter det som visar sig och håller tummarna för att inte allt för många genetiskt viktiga råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Blir det allt för galet får man väll importera någon av de 3000 vargar de ska skjuta bort i nordöstra ryssland. Då borde ryska staten bli glad iom att de slipper betala ut skottpengarna...

I svenska vargdebatten känns det lite som att folk tror att vargen är utrotningshotadå ???

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 569
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2013, 10:06:09 »
Enkelt, man jagar i revir med genetiskt ickeviktiga vargar, skjuter det som visar sig och håller tummarna för att inte allt för många genetiskt viktiga råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Blir det allt för galet får man väll importera någon av de 3000 vargar de ska skjuta bort i nordöstra ryssland. Då borde ryska staten bli glad iom att de slipper betala ut skottpengarna...

I svenska vargdebatten känns det lite som att folk tror att vargen är utrotningshotadå ???
Vargen??
De finns väl hur mycket som helst?
Vildsvinen däremot, de måste vi va rädda om, de finns det nästan inga alls......
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2013, 11:09:33 »
Vi får lov å vara rädda om vildsvinen, se till så jägarna inte skjuter för många.
Då kanske grisarna tar slut?
Å vem tusan skall då ta dö på alla jävla jakthundar som springer omkring i skogen å stör på höstarna?

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2013, 23:36:45 »

Antar att det här är ett universalkoncept för hotade arter, inte bara Gråben! Vilka fler arter kan vi förvänta oss genetisk urvalsjakt på, bestånden måste ju stärkas.  :D
Rovfåglarna har vi ju bara fjollat med och fött upp som andra broilers, nä lite hagel skulle göra stammen gott!
Jag ställde frågan till Lena Ek, men hon brukar sällan svara på direkta undringar, hon vill nog mest ha ryggdunkar och duktig-klappar på huvudet... ;)

Ännu har man inte lyckats flytta en varg med gott resultat, ännu har ingen listat ut hur fasen valp-utsättningen skall gå till egentligen, de blir nog vargmat de med...
Nu låter Du lite som yrkesfiskarna, när de snackar Östersjötorsk, jag ber redan nu om ursäkt för den ruggiga liknelsen, inga paralleller i övrigt, men Du fattar vad jag menar....  ;)
Anakronist

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2013, 10:42:41 »
Allvarligt talat, räknar den borgeliga regeringen med att allmänheten är så sanslöst vetenskapligt inavlad att de ska gå på det här dravlet?

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2013, 13:21:14 »
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7430857    ... :-X
Ja å debatten efteråt säger det mesta. ;D
Finns en tråd på kanten med som lägger sig på nivån jämförelse varg å skarv med underförståelsen att bara för att man gillar fisk måste man hata skarv å säl......

I Värmlandet trodde man att alla flugfiskare hatade fiskgjusar när vi var där. :zero:

Vargen är illa omtyckt för att den käkar jägarnas älgar å samernas renar.

Precis som om alla älgar vore jägarnas å samerna skulle väl inte klara sig två månader utan alla eu-bidrag de drar in så då borde renarna vara lika mycket våra?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2013, 16:00:19 »
EU-kebab, renar, å älg är jävligt bra vargmat tycker jag!!! :yeah:
Bättre än att samer, jägare å solskensbönner får de å tugga på... :tafeja:

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2013, 04:58:55 »
Hä löns int’ förklar’ för dem som int’ begrip.

Passar bra in här :foff:  :foff:

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #10 skrivet: februari 01, 2013, 11:02:20 »
Lustigt att de få vargar vi har i vårt land helt plötsligt blivit en nationell katastrof...
I våra baltiska grannländer finns c:a 2000 vargar, i Rumänien c:a 2500, Spanien 2000, och Polen 1000 vargar och där kan man hantera detta utan att det innebär någon katastrof på landsbygden.

En annan intressant vinkling på debatten är att jämföra hanteringen av andra hotade arter på vår planet.
Är det någon som tycker att det är rimligt att vi utrotar tigern för att den angriper både tamboskap och människor ?
...eller vissa hajarter som då och då angriper en människa ?

I de länder som har en vargstam har man lärt sig att leva med den och anpassat sig därefter, bland annat genom att hänga in boskap på ett säkrare sätt.
Men att anpassa sig efter förändring är ju knappas ett adelsmärke för detta land....
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #11 skrivet: februari 01, 2013, 11:09:48 »
Lustigt att de få vargar vi har i vårt land helt plötsligt blivit en nationell katastrof...
I våra baltiska grannländer finns c:a 2000 vargar, i Rumänien c:a 2500, Spanien 2000, och Polen 1000 vargar och där kan man hantera detta utan att det innebär någon katastrof på landsbygden.

En annan intressant vinkling på debatten är att jämföra hanteringen av andra hotade arter på vår planet.
Är det någon som tycker att det är rimligt att vi utrotar tigern för att den angriper både tamboskap och människor ?
...eller vissa hajarter som då och då angriper en människa ?

I de länder som har en vargstam har man lärt sig att leva med den och anpassat sig därefter, bland annat genom att hänga in boskap på ett säkrare sätt.
Men att anpassa sig efter förändring är ju knappas ett adelsmärke för detta land....

Du glömde,,,, 1 i Danmark  :lumber:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #12 skrivet: februari 01, 2013, 11:17:04 »
Jag tror man måste komma ihåg att många andra länder aldrig utrotat sin vargstam som vi i norden i princip gjorde en gång. I stort sett har vi levt utan varg i över 100 år och har därför en ovana och en rädsla för något "nytt" som kommer.
Det hade säkert sett helt annorlunda ut om den aldrig försvunnit utan under hela denna tid varit ett naturligt inslag som man lärt sig leva med. Som det är nu så har ju glesbygden under 100 år lärt sig leva UTAN vargen.

Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag!
Genom denna lagstiftning läggs hela vargens möjliga område för etablering till södra Sverige som egentligen är klart sämre för dem att leva i. I princip är området söder om Värmland inte kapabelt att hysa fler än några enstaka revir pga infrastrukturen, viltstängsel, motorvägar, städer skär genom det som skulle kunna vara vargrevir och oavsett stor bytestillgång så lämpar sig förmodligen inte södra Sverige för vargen.
Man kan ju se på de enstaka vargar som kommer söderut, de förirrar sig in i städer och de körs ihjäl på motorvägar. Rent procentuellt är det en ganska stor del vargar som råkar illa ut i södra Sverige av andra orsaker än jakt och frågan är hur det skulle gå att hålla revir i dessa tätbebyggda områden som södra Sverige är när förmodligen stora delar av flockarna råkar illa ut?

Återstår gör den remsa från Värmland upp till renskötselområdet. Och det är ingen stor bit av det som lämpar sig särskilt bra heller antar jag. Så frågan jag ställer mig är HUR många vargar är det egentligen rimligt att vi kan ha i landet? I praktiken skall dessa vargar bo på en mycket liten yta, men tyvärr handlar alltid debatterna om att vi har ett så stort och glesbefolkat land att vi skulle kunna ha massor av vargar. Jag tror inte det för jag tror inte att vi i verkligheten alls har särskilt stora ytor där vargen faktiskt kan leva och hålla revir.

Det ligger ingen personlig värdering i det här. Jag försöker se saken ur ett rent logiskt perspektiv.

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #13 skrivet: februari 01, 2013, 11:53:51 »
Jag tror man måste komma ihåg att många andra länder aldrig utrotat sin vargstam som vi i norden i princip gjorde en gång. I stort sett har vi levt utan varg i över 100 år och har därför en ovana och en rädsla för något "nytt" som kommer.
Det hade säkert sett helt annorlunda ut om den aldrig försvunnit utan under hela denna tid varit ett naturligt inslag som man lärt sig leva med. Som det är nu så har ju glesbygden under 100 år lärt sig leva UTAN vargen.

Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag.
Genom denna lagstiftning läggs hela vargens möjliga område för etablering till södra Sverige som egentligen är klart sämre för dem att leva i. I princip är området söder om Värmland inte kapabelt att hysa fler än några enstaka revir pga infrastrukturen, viltstängsel, motorvägar, städer skär genom det som skulle kunna vara vargrevir och oavsett stor bytestillgång så lämpar sig förmodligen inte södra Sverige för vargen.
Man kan ju se på de enstaka vargar som kommer söderut, de förirrar sig in i städer och de körs ihjäl på motorvägar. Rent procentuellt är det en ganska stor del vargar som råkar illa ut i södra Sverige av andra orsaker än jakt och frågan är hur det skulle gå att hålla revir i dessa tätbebyggda områden som södra Sverige är när förmodligen stora delar av flockarna råkar illa ut?

Återstår gör den remsa från Värmland upp till renskötselområdet. Och det är ingen stor bit av det som lämpar sig särskilt bra heller antar jag. Så frågan jag ställer mig är HUR många vargar är det egentligen rimligt att vi kan ha i landet? I praktiken skall dessa vargar bo på en mycket liten yta, men tyvärr handlar alltid debatterna om att vi har ett så stort och glesbefolkat land att vi skulle kunna ha massor av vargar. Jag tror inte det för jag tror inte att vi i verkligheten alls har särskilt stora ytor där vargen faktiskt kan leva och hålla revir.

Det ligger ingen personlig värdering i det här. Jag försöker se saken ur ett rent logiskt perspektiv.
"Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag."
Vilket ju i sig är fullständigt bisarrt

Men vargdabatten har samma inslag som mycket annan naturvårdsdebatt har i Sverige.....dvs naturen ska anpassa sig efter människan. Om det inte fungerar så är det helt OK att utrota.
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #14 skrivet: februari 01, 2013, 12:05:25 »
"Sen så har vi i norden en sk ursprungsbefolkning i form av renskötande samer och stor hänsyn tas till dessa genom att vargen förbjuds etablera revir i över 50% av landet. Detta är mycket viktigt att komma ihåg tycker jag."
Vilket ju i sig är fullständigt bisarrt

Men vargdabatten har samma inslag som mycket annan naturvårdsdebatt har i Sverige.....dvs naturen ska anpassa sig efter människan. Om det inte fungerar så är det helt OK att utrota.

Ja det är mycket märkligt i hela vargdebatten att man knappt berör detta. Jag kan inte förstå varför man inte lägger fokus på det?

Utloggad Pekka

• Moderator
« Svar #15 skrivet: februari 01, 2013, 12:08:38 »
Du glömde,,,, 1 i Danmark  :lumber:
....men den danska vargen är mycket snällare  :D

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #16 skrivet: februari 02, 2013, 12:26:10 »
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-vargen-skjuten

Så där ja, en av de svaga alfa-hannarna skjuten......ojdå, det var visst en årsvalp!
Bara att spotta i nävarna och panga vidare. Selektiv jakt är spännande, "like a box of chocolates"...... :p

"Beskedet att den första av de 16 vargarna skjutits i Örebro län möttes av spontana applåder på Centerns kommundagar i just Örebro. Centern har ansvaret för vargfrågan i regeringen och har varit pådrivande för att minska taket för antalet vargar i Sverige."

Kom inte och påstå att Ni står för en sansad rovdjurspolitik och för en vettig miljöpolitik, Centerpack!
Har man den här attityden SKA man under fyraprocentsspärren, långt under!!!
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 12:31:13 av Flyguy »
Anakronist

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: februari 02, 2013, 12:46:09 »
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-vargen-skjuten

Så där ja, en av de svaga alfa-hannarna skjuten......ojdå, det var visst en årsvalp!
Bara att spotta i nävarna och panga vidare. Selektiv jakt är spännande, "like a box of chocolates"...... :p

"Beskedet att den första av de 16 vargarna skjutits i Örebro län möttes av spontana applåder på Centerns kommundagar i just Örebro. Centern har ansvaret för vargfrågan i regeringen och har varit pådrivande för att minska taket för antalet vargar i Sverige."

Kom inte och påstå att Ni står för en sansad rovdjurspolitik och för en vettig miljöpolitik, Centerpack!
Har man den här attityden SKA man under fyraprocentsspärren, långt under!!!
Ja, va faan ska man säga?
Lever man på 2000-talet eller vad är det frågan om?
För nyansens skull så finns ju dessa också.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-vi-vagrar-skjuta-vargarna
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 12:55:28 av Betis »

Utloggad Flyguy

• Moderator
    • Vem är Flyguy?
« Svar #18 skrivet: februari 02, 2013, 14:18:32 »
Såg det Betis, jag blev alldeles varm i kroppen, det finns jägare och det finns "jägare"! :love:
"Balls", integritet och ansvar! :D

Fast när jag tänkte efter en tredje gång, de här jägarna motiverar ju sitt ställningstagande med att vargarna just där är schyssta och inte gjort något ofog...
Ingenting om genkvalisort och urval, bara om brott och straff, licensjakten är kvar i Dalarna, jakt som hämnd.... :-\
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 15:16:49 av Flyguy »
Anakronist

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #19 skrivet: februari 02, 2013, 16:42:29 »
Såg det Betis, jag blev alldeles varm i kroppen, det finns jägare och det finns "jägare"! :love:
"Balls", integritet och ansvar! :D

Fast när jag tänkte efter en tredje gång, de här jägarna motiverar ju sitt ställningstagande med att vargarna just där är schyssta och inte gjort något ofog...
Ingenting om genkvalisort och urval, bara om brott och straff, licensjakten är kvar i Dalarna, jakt som hämnd.... :-\
Jo, sant.... :-\