Författare Ämne: Jätteöring, vila i frid...  (läst 3821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pehea

• Gäst
SV: Jätteöring, vila i frid...
« Svar #20 skrivet: februari 03, 2013, 22:19:40 »
Jag tror inte det är något att oroa sig för. Kolla Fishecoreportaget med fisken, där ser man att den blir "ömt vårdad" med fuktiga karpmattor och hela faderullan. Dessutom är killarna specimengäddfiskare (vilket också syns på all utrustning dom har för att skonsamt hantera fisken) och såna brukar ha bättre koll på hur man hanterar och returnerar stora fiskar än 99% av världens alla flugfiskare.. :)
Instämmer! Även om vi alla skall fundera på hur vi hanterar fisk som skall återutsättas. Upp på isen/land/ i håven/tailas för foto är alltid en utökad risk för fisken.

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 088
« Svar #21 skrivet: februari 03, 2013, 22:39:26 »
Tänk att det fortfarande simmar sådana Öringar i våra vatten!   :love:

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #22 skrivet: februari 03, 2013, 23:22:53 »
Jag tror inte det är något att oroa sig för. Kolla Fishecoreportaget med fisken, där ser man att den blir "ömt vårdad" med fuktiga karpmattor och hela faderullan. Dessutom är killarna specimengäddfiskare (vilket också syns på all utrustning dom har för att skonsamt hantera fisken) och såna brukar ha bättre koll på hur man hanterar och returnerar stora fiskar än 99% av världens alla flugfiskare.. :)
Jo, de verkar faktiskt ha rätt så bra rutin.
Gäddjägare är också människor!  :D

;)
Anakronist

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 232
« Svar #23 skrivet: februari 04, 2013, 09:06:12 »
Imponerande pjäs onekligen! Kunde dock inte få fram nån info om var den är ifrån. Länken med mer info verkar inte funka.
Håller också med om att specimenmetefolk brukar vara duktiga på att vara rädd om fisken.
De specimennördar jag känner är klart mer många om fisken än de flesta flugfiskare jag träffat på (inkl även mig själv). De har alltid med sig  gott om adekvat utrustning för avkrokning etc vilket man ju själv inte alltid har tillgängligt.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!