Artikel: Lär dig fota fiske av Jonke

Startat av Henka, april 28, 2013, 14:11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Ja, det får väl erkännas att "det var ett tag sen"  :-[ :-[

Icke desto mindre så är det kul att få presentera en ny artikel: Lär dig fota fiske av Jonke http://fiskelust.se/flugfiske/artiklar/foto/fiskefoto.shtml  :appelidiket:

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

T.A

Thomas L

Det verkar vara nån sorts fortsättningskurs för er som kan grunderna ;D
Jag saknar det grundläggande för oss nybörjare som att hur ställer jag in bländarvärdet på min kamera etc ;D
::)  ::) ::)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Sg

Citat från: Thomas L skrivet april 28, 2013, 17:10:04
Jag saknar det grundläggande för oss nybörjare som att hur ställer jag in bländarvärdet på min kamera etc ;D
¨

beror ju helt på vilken kamera du har :)

T.A

Beror väl snarare på vad man är ute efter.. Stort eller litet skärpedjup.. Hur man vrider på rattarna (kamerans rattar  :foff: ) det finns att läsa i instruktionsboken  :tadaa:

Henka

Citat från: Sg skrivet april 28, 2013, 17:33:41
¨

beror ju helt på vilken kamera du har :)

Jo, har man en sån där kamera som man kan surfa och ringa med så är rattarna ofta lite begränsade O0
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Sen kan de ju vara så att en del börjar gråta direkt när man tipsar om hur det skulle kunna blivit bättre.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Sg

Citat från: Henka skrivet april 28, 2013, 18:39:49
Jo, har man en sån där kamera som man kan surfa och ringa med så är rattarna ofta lite begränsade O0

Flash or no flash ;D

Betis

Citat från: Thomas L skrivet april 28, 2013, 17:10:04
Håller inte med nånting, Jonkes artikel berättar ju precis alla förhållanden mellan bländare, tid och Iso-tal.

Mycket-mycket bra artikel!!! :yeah: :flyguy:
Var rattarna sitter är ju helt olika på olika Kameror.
I am the real one.

Betis

...å bilden där flugan vänder framför linsen är bara så.... :yeah: :love: :flyguy:
Den är iiiinte lätt å ta.... :nono:
Där har den digitala kameran ett sanslöst försprång, du kan direkt se om du fick med det du ville.
Men med en digital kompact får man nog ha liiite tålamod... ;D ;D

Klick två fram å bakkast emellan...
I am the real one.

Sg

Snabb seriebildtagning är också rätt användbart om man vill ta bilden på flugan skulle jag säga :)

Betis

Citat från: Sg skrivet april 28, 2013, 19:46:04
Snabb seriebildtagning är också rätt användbart om man vill ta bilden på flugan skulle jag säga :)
En klok strategi. :yeah:
Å en fiskekompis som har lite koll så flugan inte nitas i ögonbrynet... ;D
I am the real one.

Sg

Citat från: Betis skrivet april 28, 2013, 19:50:18
En klok strategi. :yeah:
Å en fiskekompis som har lite koll så flugan inte nitas i ögonbrynet... ;D

hade det varit en 200g jerkbait hade nog yrket "fiskefotograf" varit ungefär lika farligt som en frilansare som dokumenterar krigsområden ;)

Betis

Vore även intressant å veta vilken/vilka brännvidder det handlar om.
Frödin ser ut att blivit fotad med en vidvinkel, han ser lite krökt ut/in i bilden.
Flugbilden har jag faktist svårt att avgöra, inte lätt att få skärpedjup så långt med ett tele och inte lätt att fiskare eller fluga så stora i bild med ett vidvinkel. Fast bilden ser mer tele ut än vidvinkel. Nåt så ovanligt som en normal?
Kungsforsen är vidvinkel.
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet april 28, 2013, 19:08:27
Håller inte med nånting, Jonkes artikel berättar ju precis alla förhållanden mellan bländare, tid och Iso-tal.

Mycket-mycket bra artikel!!! :yeah: :flyguy:
Var rattarna sitter är ju helt olika på olika Kameror.
Du är så allvarlig min Käre Betis. Tror att bara Henka förstod min kommentar men han är ju Värmlänning. ;)

Inte lätt ställa in de där värdena på min enkla kamera. En digital Kodak Istanmatik ungefär.  :p
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Sg

Citat från: Thomas L skrivet april 29, 2013, 04:06:51
Du är så allvarlig min Käre Betis. Tror att bara Henka förstod min kommentar men han är ju Värmlänning. ;)

Inte lätt ställa in de där värdena på min enkla kamera. En digital Kodak Istanmatik ungefär.  :p

Har du en kompaktkamera blir såklart tipsen i artikeln svårare att ta till sig och använda själv :) Det finns dock annat i fotovärlden förutom tekniska aspekter som också spelar roll.
Som hur du komponerar ett foto, hur du ska stå i relation till ljuset som motiv på ett porträtt osv.
Så det finns nog gott om material för ytterligare en artikel någon gång ;)

Flygande-jakob

Tack! En sån artikel har jag länge velat läsa. Den gör det förståeligt för mig som inte orkar bli nördig på detta område och plöja allt för att lära mig allt.
Enkelt och logiskt upplagt. :yeah:

TG

Då det inkluderade vadning tycker jag det var skitsvårt  :appa2:

Bra jobbat Jonke  :yeah:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Betis

Citat från: Thomas L skrivet april 29, 2013, 04:06:51

Samtidigt är det väldigt många som tror att de kan gå å köpa sig en svindyr digital systemkamera å ta såna bilder UTAN att lära sig grunderna med bländare, tid och känslighet.
Vilket är svårt.
Vissa enkla kompakta digitalkameror har doch inställningsmöjligheter med bländare ,tid och känslighet.
Min har det och den är inte särskilt dyr. En Olympus.
I am the real one.