Författare Ämne: Artikel: Lär dig fota fiske av Jonke  (läst 4816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonke

• Gäst
SV: Artikel: Lär dig fota fiske av Jonke
« Svar #20 skrivet: april 30, 2013, 21:13:59 »
Tack för den fina responsen :)

Tanken när jag skrev artikeln var att den skulle innehålla två delar. En del med lite generella tips som inte har med inställningar på kameran (Thomas L) att göra och en del som förhoppningsvis skulle visa på hur de olika inställningarna samarbetar, levererar samt påverkar varandra.
Hur man ställer in sin kamera och så vidare hade jag inga som helst tankar på att gå in på, helt enkelt pga att det dels finns en massa olika märken som alla har olika tillvägagångssätt.
Del ett innehåller tips som funkar bra att applicera på allt ifrån kameran som kommer i Kellogspaketen (nästan), till den svindyraste av svindyra fullformataren med 1 triljard megapixlar. Del två riktar sig nog bara till den som tycker att fotograferandet är roligt nog för att orka gå igenom sin bruksanvisning och lära sig sin kamera  :D Finns inte den drivkraften hos ägaren av kameran, system eller ej, så ska man nog nöja sig med helautomatik.
Några har varit inne på det tidigare. En fördjupning och lite tänk kring komposition, ljus och motiv hade väl varit en bra fortsättning på den här artikeln. Det finns ju faktiskt en hel del jävligt vassa fotografer här inne. Så Jag skulle vilja räcka över pinnen till någon av er, Simon du var ju inne på detta lite i ett av dina inlägg. Kanske du skulle vilja föra pinnen vidare.
I framtiden skulle jag gärna se en artikel som handlade om ”tiden som var”, analoga kameror och mörkerrum, Betis?

Angående brännvidder så är du väldigt nära Betis. Samtliga bilder är tagna med en fullformatskamera.
Frödin 14-24 @ 14 mm
Laxflugan 24-70 @ 70 mm
Kungsforsen 24-70 @ 24 mm

Och än en gång. Tack för reponsen!  :yeah:

Sg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: april 30, 2013, 21:21:03 »
Får se om jag tar emot någon pinne ;) Jag får lätt hybris ;D
Men får se vad som händer :) Har ju inte hållt på med detta mer än ett år men det är klart för en nybörjare finns det säkert ändå en del man kan visa och lära ut.

Jonke

• Gäst
« Svar #22 skrivet: april 30, 2013, 21:33:11 »
Det är inte bara nybörjare som skulle ha mycket nytta av det, det lovar jag dig. Det är precis som med fiske, man lär sig mycket av både minkar och blåbär, bara man är öppen för nytt.
Sen har tiden man har sysslat med något inte mycket med att göra med om man är duktig eller ej ;)

Jag skulle gärna läsa den artikeln i alla fall!

Sg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: april 30, 2013, 21:41:34 »
Ska kika på det :) Vad är mest intressant i så fall då? Typ tänk och under fotandet? Hur man komponerar bilder och sånt?

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 620
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #24 skrivet: april 30, 2013, 21:47:09 »
Det är inte särskilt svårt att upptäcka att Simon fattat vad fotografering handlar om.
Fast det är bara ett fåtal om jag ska vara ärlig som jag sett kopplat så snabbt. ;)
Erik Wiik, min kompis är en som fått till det i skallen lika snabbt som Simon.

Jo, Simons syn på det här vill jag mycket gärna läsa!!!

Förutom att vi kommer lära oss en del tror jag även Simon kommer göra det, genom att berätta om nåt eller beskriva det i text blir man tvungen att tänka efter vad man gör.
Det lär man sig av.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Jonke

• Gäst
« Svar #25 skrivet: april 30, 2013, 23:27:00 »
Det är inte särskilt svårt att upptäcka att Simon fattat vad fotografering handlar om.
Fast det är bara ett fåtal om jag ska vara ärlig som jag sett kopplat så snabbt. ;)
Erik Wiik, min kompis är en som fått till det i skallen lika snabbt som Simon.

Jo, Simons syn på det här vill jag mycket gärna läsa!!!

Förutom att vi kommer lära oss en del tror jag även Simon kommer göra det, genom att berätta om nåt eller beskriva det i text blir man tvungen att tänka efter vad man gör.
Det lär man sig av.
:yeah:

Håller med. Det syns ganska så snabbt det där och visst lär man sig mycket genom att få ner det på papper!
Du har en imponerande bra förmåga att fånga ljuset Simon!